TOSFOS DH SHI'URAN BI'CH'DEI SICHAS KATAN VE'AD LOG
תוספות ד"ה שיעורן בכדי סיכת קטן ועד לוג
(SUMMARY: Tosfos explains the ramifications of this Shi'ur before discussing in detail whether this is speaking with Yichud (designation) or not.)
אבל אם היה תחלתן יותר מלוג, בעינן שיעור גדול לשברים יותר מכדי סיכת קטן; ואפילו יחדו, בטלה דעתו אצל כל אדם, ואין יחודו יחוד, דאין דרך ליחד שברים הבאים מכלי גדול לצורך סיכת קטן.
Explanation #1: But if they initially held more than a Log, they will need a larger Shi'ur than that of 'K'dei Sichas Katan'; and even if the owner then designated it for anointing a Katan, his Da'as is Bateil to that of everybody else, and his Yichud is not effective, seeing as it is not the done thing to designate broken pieces from a large vessel for anointing a Katan.
וכן נראה - דע"י יחוד מיירי הכא, דהיאך יקבלו שברים טומאה אם לא ע"י יחוד?
Proof (Part 1): And so it seems, that we are talking here about a case where one designated the pieces, because how can broken pieces receive Tum'ah other than through designation? ...
הא אמרינן בסוף המצניע (שבת צה:) ד'כלי חרס שניקב כמוציא זית, טהור מלקבל בו זיתים, ועדיין כלי הוא לקבל בו רמונים. ושם פירש בקונטרס 'כלומר - טהור הוא מלקבל טומאה עוד משום סתם כלי חרס, ששיעורו בזיתים; וגם אם היתה עליו טומאה, נטהר, ועדיין כלי הוא לקבל בו רמונים, שאם יחדו שוב לרמונים, מקבל טומאה מכאן ולהבא; או אם מתחלה היה מיוחד לרמונים, לא נטהר'. אלמא בעינן יחוד.
Proof (Part 2): ... do we not say at the end of ha'Matzni'a (Shabbos 85b) that 'an earthenware vessel which has a hole the size of 'Motzi Zayis' is Tahor with regard to receiving olives; but it is still a K'li to receive pomegranates'. And Rashi there explains this to mean that 'it is Tahor' - with regard to receiving Tum'ah in its capacity as S'tam K'li Cheres, whose Shi'ur is a k'Zayis; and even if it was previously Tamei, it now becomes Tahor. 'But it is still a K'li to receive pomegranates' - in that if he now designates it for pomegranates, it will receive Tum'ah from now on. Or else, if it was initially designated for pomegranates, it does not become Tahor'. From which we see that Yichud is required.
וא"ת, דתנא בתוספתא דכלים בשלהי פרק מחט וטבעת 'שולי המחצין ושולי הפחתין וקרקרות הכלים ודופנותיהם [מאחוריהן] אין ממלאין בהן, ואין מקדשין בהן, ואין מזין מהן ... ;
Question (Part 1): We learned in the Tosefta of Keilim (in Perek Machat ve'Taba'as) that one may not use the sides of a broken ladle and of fragments of vessels, and the base of vessels, and the outside of their walls to draw Mei Chatas, to mix the water with ashes or to sprinkle them.
שפן, ועשה מהן כלים - מקבלין טומאה מכאן ולהבא', דברי ר' מאיר. וחכ"א - 'כל כלי חרס שטהר שעה אחת, שוב אין לו טומאה לעולם'.
Question (Part 2): If however, one smoothens them and makes Keilim out of them, Rebbi Meir holds that they will receive Tum'ah from now on; but according to the Chachamim, once an earthenware vessel becomes Tahor, it will never again be subject to Tum'ah.
ואי בעינן יחוד לקבל בו רמונים כשניקב כמוציא זית, הא מיד כשניקב, נטהר, וכשיחדו לרמונים אחר כך איך יקבל טומאה מכאן ולהבא?
Question (Part 3): Now if an earthenware vessel that has a hole the size of an olive would require Yichud in order to receive pomegranates, the moment a hole appears, it would become Tahor. In that case, how will designating it for pomegranates after that help to render it fit to receive Tum'ah?
אבל אי לא בעינן יחוד, אתי שפיר - דלא נטהר כל זמן שהוא ראוי לרמונים?
Question (Part 4): Whereas if Yichud is not required, all is fine, since it will not become Tahor as long as it is still fit for pomegranates.
וי"ל, דההיא דתוספתא מיירי בדלא חזי על ידי יחוד בלי תיקון כגון בשברים הפחותין מכשיעור, המפורש כאן בשמעתין, דמחמת גריעותא לא מהני יחוד;
Answer (Part 1): The case in the Tosefta speaks where, after Yichud, it is not fit to use without first rectifying it (Tikun); which is why in a case of broken pieces which are smaller than the Shi'ur, such as those specified in our Sugya, due to their inferiority, Yichud will not help ...
אבל היכא דלא בעי תיקון, דאין מחוסר אלא יחוד לא אמרן; דכיון שטיהר, שוב לא יקבל טומאה לעולם.
Answer (Part 2): ... whereas there where Tikun is not required, we will not say that it only requires Yichud, and in such a case, it lacks only Yichud, and once it has become Tahor, it will never become subject to Tum'ah.
והא דתנן במסכת כלים (פ"ה מ"ח) 'חתכו חוליות פחות מארבעה טפחים, טהור; מירחו בטיט, מקבל טומאה משיסיקנו לאפות בו סופגנין'.דמשמע דאתא ביה טומאה ע"י תקון?
Implied Question: And that what we learned in Maseches Keilim (Perek 5, Mishnah 8) that if one cut a Tamei oven into sections that are smaller than four Tefachim, it is Tahor, but that if one smears it with cement, it will receive Tum'ah when he subsequently heats it up to bake sponge-cakes' ... implying that it becomes subject to Tum'ah due to the Tikun ...
שאני התם - דחשיב כלי גמור ע"י שנעשה אחר כך שלם כמתחילה ע"י תקון; אבל שברים קטנים אין נחשבים להיות עוד כלים ע"י שום תקון.
Answer: ... there is different, since it is considered a complete K'li, seeing as the Tikun renders it as new as it was originally. But small broken pieces, will not become fit to make into vessels, irrespective of how good the Tikun is.
וא"ת, לפי מה שפירשתי דלא מהני ראויות לשברים לקבל טומאה עד שיחד, הא בפרק כל הכלים (שבת דף קכד:) פליגי ר"מ ור' יהודה ב'כלי שנשבר בשבת וראוי למלאכה אחרת, לענין טלטול - דר' יהודה אוסר לטלטל משום נולד, ור"מ שרי, דלית ליה נולד. אבל כ"ע מודו שאם נשבר מערב שבת - דלא הוי נולד, ושרי לטלטולי בשבת, הואיל וראוי למלאכה אחרת'.
Question #1 (Part 1): According to what we just explained - that the fact that the broken pieces are fit to repair does not help to render them fit to receive Tum'ah, until the owner designates them, in Perek Kol ha'Keilim (Shabbos 124b) Rebbi Meir and Rebbi Yehudah argue over a vessel that breaks on Shabbos and is now fit for a different use, as to whether it is Muktzah because of 'Nolad' (Rebbi Yehudah) or not (Rebbi Meir); whereas they both agree that if it broke on Erev Shabbos, then it is not 'Nolad', and that one is permitted to move it on Shabbos, seeing as it is fit to use for a different purpose on Shabbos.
אלמא מנא הוא לענין שבת; ואם כן - לענין טומאה נמי מנא הוא - כדאמר רבא בפרק כל הכלים (שם דף קכג.) גבי מחט של יד - 'מדלענין טומאה לאו מנא הוא, לענין שבת נמי לאו מנא הוא'?
Question #1 (Part 2): So we see that it is considered a K'li regarding Shabbos; if so, it is also considered a K'li regarding Tum'ah - as Rava says in Perek Kol ha'Keilim (Shabbos 123a) with regard to a regular needle 'Since it is not a K'li with regard to Tum'ah, it is not a K'li with regard to Shabbos either?'
ועוד מוכח התם - דלא בעינן יחוד לענין שבת גבי 'רבא דאיתווס מסאניה בטינא, ואתא שמעיה ושקל חספא וקא מכפר ליה. ומפרש טעמא משום דאילו הוה בחצר, חזי לאיכסויי ביה מנא?
Question #2: It is also evident there - that we do not need Yichud regarding Shabbos, with regard to the case where Rava's shoes became dirtied with mud, and where his Shamash came, and taking a piece of clay, he proceeded to wipe the shoe clean. And the Gemara there attributes this to the fact had he been in the Chatzer, it would have been fit to cover a vessel with it.
וי"ל, דלעולם בעינן יחוד לענין טומאה; והא דקאמר רבא 'מדלענין טומאה לאו מנא הוא' היינו אפילו ע"י יחוד, דכיון דניטל חורה או עוקצה, לא מהני בה יחוד.
Explanation #2: Really one needs Yichud with regard to Tum'ah, and when Rava said that, since regarding Tum'ah it is not considered a K'li, he means even through Yichud, because, since its point or its eye has been removed, Yichud is not effective ...
והא דתנן במסכת כלים פרק י"ג (מ"ה) 'מחט שניטל חרירה או עוקצה, טהורה; ואם התקינה למיתוח, טמאה' - לאו יחוד בעלמא קאמר, אלא שעשה שום תיקון, אבל היכא דהוי מנא לענין טומאה ע"י יחוד, לענין שבת לא תקנו יחוד.
Clarification: ... and when the Mishnah says in Keilim (Perek 13, Mishnah 5) that a needle whose eye or point has been removed is Tahor; but if one prepared it to use for stretching, it becomes subject to Tum'ah, the Tana is not speaking where one merely designated it, but where one made some Tikun or other. But there where it is a K'li with regard to Tum'ah by means of Yichud only, regarding Shabbos, they did not institute Yichud.
וכן משמע התם בההיא ד'תרגמא אביי אליבא דרבא - בגולמי, דזימנין דמימליך עלייהו, ומשוי להו מנא'.
Proof (Part 1): ... and so it is implied there when Abaye explained the case there according to Rava by 'Gulmi' (unfinished Keilim), since sometimes, the owner changes his mind and declares them finished Keilim ...
משמע דאע"ג דטהורה היא, דאכתי לא מימלך עליה, אפילו הכי מותר לטלטלה, הואיל וראויה להיות כלי ע"י יחוד,
Proof (Part 2): ... implying that, even though it is Tahor, seeing as he has not yet changed his mind, one is nevertheless permitted to move it, seeing as it is fit to become a K'li through Yichud.
ומיהו קשה מההיא דאמר בפרק במה אשה יוצאה (שבת דף נח:) 'העושה זגין למכתשת, ולעריסה, ולמטפחת תינוקות - יש להם עינבל, טמאים; אין להם עינבל, טהורים. נטלו עינבליהן, עדיין טומאתן עליהם'.
Question #1 (Part 1): There is however a Kashya from the case cited in Perek Bameh ha'Ishah Yotz'ah (Shabbos 58b) 'If someone made bells for a mortar, for a cot or for baby's cloths, they are Tamei if they have a striker, but Tahor if they don't. If their striker has been removed, their Tum'ah remains intact'.
ומפרש ר' יוסי בר' חנינא - 'הואיל וראוי להקישו ע"ג כלי חרס'. רבי יוחנן אמר - 'הואיל וראוי לגמוע בו מים לתינוק'.
Question #1 (Part 2): According to Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina - because one can strike them with an earthenware vessel; according to Rebbi Yochanan - because one can use them to water a little child (Gimua)' ...
אלמא בראויות בעלמא בלא יחוד, מקבל טומאה, אע"פ שלא יחדו לגמוע.
Question #1 (Part 3): ... from which we see that, as long as they are fit to be used, even without Yichud, they are subject to Tum'ah, even though he did not designate it for watering a child.
דעל כרחך בלא יחדו מיירי, מדפליג עלה ר' יוסי בר' חנינא, ולא מטמא משום גימוע, דבעינן מעין מלאכה ראשונה, ואי יחדו, מה לי לא היה לו עינבל מעולם, מה לי היה לו עינבל וניטל?
Proof #1: It clearly speaks where he did not designate it, since Rebbi Yossi b'Rebbi Chanina argues, declining to render it Tamei because of Gimu'a, since he necessitates a Melachah that is similar to its original use, and if he had designated it, why should there be a difference between whether it never had a striker or it had one and it was removed?
ועוד, מדפריך עליה 'ורבי יוחנן לא בעי מעין מלאכה ראשונה?', והא תניא 'יכול כפה סאה וישב עליה ... ' וא"ר אלעזר 'אומרים במדרסות "עמוד ונעשה מלאכתנו!", ואין אומרים בטמא מת "עמוד ונעשה מלאכתנו!" ורבי יוחנן אמר 'אף אומר בטמא מת, "עמוד ונעשה מלאכתנו!"
Proof #2 (Part 1): And furthermore, since the Gemara asks 'And does Rebbi Yochanan not require a Melachah that is similar to its original use?' Does the Beraisa not state that one might have thought that if someone overturned a Sa'ah and sat on it, it would be Tamei ... '. And Rebbi Elazar says there that although we say by Medrasos 'Amod ve'Na'aseh Melachteinu', we do not say it by a Tamei Meis; whereas according to Rebbi Yochanan, we do ...
וההיא ע"כ בלא יחוד, דומיא ד'כפה סאה וישב עליה' דאיירי כשלא יחדו לישיבה, דממעט ליה מדכתיב "אשר ישב עליו הזב" - 'מי שמיוחד לישיבה; יצא זה שאומרין לו 'עמוד ונעשה מלאכתנו!'
Proof #2 (Part 2): ... and that can only be speaking where there is no Yichud, just as the case of where someone overturned a Sa'ah and sat on it, which speaks where he did not designate it for sitting, seeing as the Gemara precludes it from the Pasuk "asher Yeishev alav ha'Zav", 'one which is designated for sitting, to preclude this case where one says to him "Get up and let us do our work!" '.
וי"ל, דשאני גבי זגין, דכיון שגם הדיוט יכול להחזיר העינבל, כדקאמר התם; אית לן למימר דחשיב כלי ע"י דבר מועט, שעדיין ראוי לגמוע קודם חזרת עינבל, ואפילו בלא יחוד.
Answer: The case of the bells is different, inasmuch as, even an ordinary layman is able to return the striker, as the Gemara says there. Consequently, we can say that it is considered a K'li vi a small thing - where one can still drink from it before the striker has been returned, even without Yichud.
ולמ"ד הואיל וראוי להקישו על גבי כלי חרס, ניחא ממה נפשך - אי בעלמא בעי מעין מלאכה ראשונה, הכא נמי לא מהני לגמוע מים, דהיינו מלאכה אחרת; ואפילו את"ל דבעלמא טמא בלא יחוד, הכא שעומד למלאכה ראשונה ע"י חזרת העינבל, אי לא דראוי להקישו, לא הוי טמא, ולא סגי ליה בגימוע מים, דהוי כמו 'עמוד ונעשה מלאכתנו!'
Conclusion: And according to the one who holds 'since it is fit to bang on it with a K'li Cheres, Mah Nafshach there is no problem; If one normally requires a Melachah that is similar to the original one, here too, the fact that it fit to drink water in it does not suffice, since that is a different Melachah. And even if it is normally Tamei without Yichud, here, where it stands to revert to its original use, through returning the striker, if it would not be fit to bang it ... , it would not be Tamei, and the fact that one can drink water from it would not suffice, since we would then say 'Get up and let us do our work!'
TOSFOS DH HASAM LE'CHUMRA
תוספות ד"ה התם לחומרא
(SUMMARY: Tosfos explains that it is as if it had written 'Ela'.)
השתא חוזר בו מכל מה שתירץ, והוי כמו 'אלא'.
Clarification: The Gemara now retracts from all the previous answers, and it is as if it said 'Ela'.
TOSFOS DH KOL SHI'UREI CHACHAMIM LEHACHMIR
תוספות ד"ה כל שיעורי חכמים להחמיר
(SUMMARY: Tosfos reconciles our Sugya with that of Perek Tefilas ha'Shachar.)
וא"ת, בפרק תפלת השחר (ברכות דף כו.) דקאמר רבי יהודה 'עד ד' שעות', ובעי בגמרא אי 'עד ועד בכלל' אי 'לא עד ועד בכלל'?
Question (Part 1): In Perek Tefilas ha'Shachar (B'rachos 26a) Rebbi Yehudah states that one may Daven Shachris until four hours. The Gemara asks there whether 'Ad ve'Ad bi'Chelal' or 'Ad ve'Lo Ad bi'Chelal' ...
ופשיט ד'עד ועד בכלל', דומיא דההיא דקאמר רבי יהודה גבי תפלת המוספים 'עד ז' שעות' דהוי 'עד ועד בכלל', כדמוכח התם - והיינו קולא, שיכול להמתין ולהתפלל עד סוף ארבע?
Question (Part 2): ... and it concludes 'Ad ve'Ad bi'Chelal', similar to Rebbi Yehudah's other ruling there, where he says 'Tefilah ha'Musafin ad Sheva Sha'os', which is a case of 'Ad ve'Ad bi'Chelal' (as is evident there ), and that is a Kula, seeing as one is now permitted to Daven until the end of the fourth hour?
וי"ל, דאיכא נמי חומרא - דלא אמרינן עבר זמנו, וחייב עדיין להתפלל כל שעה רביעית.
Answer: There is a Chumra there too, inasmuch as we do not say that the time has passed and that consequently, one remains Chayav to Daven the entire fourth hour.
וא"ת, והיכי פשיט ליה ד'עד ארבע שעות' מתפלת המוספין, דלמא האי 'עד ועד בכלל' והאי 'עד ולא עד בכלל' - כדקאמר הכא, גבי ההיא ד'חבל היוצא מן המטה', דחמשה כלמעלה, ועשרה כלמטה?
Question: How can one learn 'until the fourth hour' from Tefilas ha'Musafin? Perhaps one of them is 'Ad ve'Ad bi'Chelal', whilst the other one is 'Ad ve'Lo Ad bi'Chelal', like we say here, in connection with 'the case of the rope that was attached to the bed', where 'five' is like more than five, and 'ten' is like less than ten?
וי"ל, דשאני הכא דשניהם שוים, דתרוייהו לחומרא.
Answer: Here is different, since they are both equal in that they are both le'Chumra.
55b----------------------------------------55b
TOSFOS DH VE'HAREI MAYIM ZAKIM DO'KESHERIM HACHA VE'HACHA
תוספות ד"ה והרי מים זכים דכשרים הכא והכא
(SUMMARY: Tosfos explains the Gemara's Kashya.)
פ"ה - לא ידענא מאי קושיא?
Question: Rashi says that he does not understand the problem.
וי"ל, דהכי פירושא 'והרי מים זכים' - דאתו מחמת לקותא וכשרים בכוליא, ולא גמרינן ממוגלא;
Answer (Part 1): The explanation is - 'There is pure water', which comes as a result of a wound, yet it is Kasher in the case of a kidney, and we do not learn from the case of 'Mugla' (pus).
ואם כן, אין לדמות הטרפות זו לזו.
Answer (Part 2): So we see that one cannot compare one T'reifus to another.
TOSFOS DH BE'LASHON YACHID ANI SHONEH OSAH
תוספות ד"ה בלשון יחיד אני שונה אותה
(SUMMARY: Tosfos explains what this means.)
שבמשנה עצמה היה שונה 'דברי רבי שמעון'.
Explanation: Meaning that the Mishnah actually inserted 'Divrei Rebbi Shimon'.
אבל אין לפרש משום דאתיא כיחידאה ...
Alternative Suggestion: We cannot explains it to mean that it follows the opinion of an individual ...
דמה בכך, האמר בפ' החולץ (יבמות דף מב:) 'סתם במתניתין ומחלוקת בברייתא, הלכה כסתם'.
Refutation: ... because so what if it did, seeing as we learned in Perek ha'Choletz (Yevamos Daf 42b) that when there is a S'tam in the Mishnah and a Machlokes in the Beraisa, the Halachah is like the S'tam'.