בבא מציעא דף נ. א
מה החילוק בין שתות לפחות משתות לפי שני צדדי האיבעיא בגמ'?
פחות משתות | שתות | |
לצד א' | לאלתר הוי מחילה | בכדי שיראה הוי מחילה |
לצד ב' | לפני בכדי שיראה: רצה חוזר רצה קונה וכו' אחר בכדי שיראה: הוי מחילה |
רצה חוזר מהמקח, רצה קונה ומקבל אונאתו |
לצד א' הנ"ל שפחות משתות הוי מחילה, במה נחלקו רבנן ור' טרפון?
פחות משתות | שתות עצמה | משתות ועד שליש | |
לרבנן | לאלתר הוי מחילה | רצה חוזר רצה קונה וכו' | ביטול מקח |
לר' טרפון | לאלתר הוי מחילה | לאלתר הוי מחילה | רצה חוזר רצה קונה וכו' |
בבא מציעא דף נ: א
מה החילוק בין שתות ליותר משתות לפי שני צדדי האיבעיא בגמ'?
שתות - קנה ומחזיר אונאה | יותר משתות - ביטול מקח | |
לצד א' | בכדי שיראה לתגר וקרובו - אח"כ הוי מחילה | לעולם הוי ביטול מקח |
לצד ב' | רק מי שנתאנה יכול לחזור | שניהם יכולים לחזור בהם |
המאנה את חברו באופנים דלהלן מה הדין?
פחות משתות | שתות | יותר משתות | |
לרבא [1] ולר' נתן |
נקנה מקח | נקנה המקח ומחזיר הונאה - ובכדי שיראה וכו' |
ביטול מקח - ובכדי שיראה וכו' |
לר' יהודה הנשיא |
נקנה מקח | רצה חוזר מהמקח, רצה קונה ומקבל אונאתו - ובכדי שיראה |
ביטול מקח - ובכדי שיראה וכו' |
עד מתי מחזיר המתאנה?
בכדי שיראה וכו' | עבר זמן בכדי שיראה | |
בלוקח - שבידו המקח | מחזיר | אינו מחזיר |
במוכר - שאין בידו המקח | מחזיר | מחזיר |
-------------------------------------------------
[1] כן פירש"י שרבא ס"ל כר' נתן, אולם ר"ת בתוס' (בד"ה אמר) חולק וס"ל דאדרבה רבא ס"ל כר' יהודה הנשיא.
-------------------------------------------------