הלכה א' - ב' (ז. - ט.)
מבעטת בהילוכה הוי קרן
מנתזת צרורות הוי אורחיה ומשלם ח"נ כשהכלי מונח ביד הניזק [כחצר הניזק]
הו"ל לילך בדרך בלי צרורות והלכה בדרך צרורות - לגי' מהרא"פ הו"ל קרן, לפ"מ צרורות דרגל
לר' לעזר - צרורות משלם חצי כופר אף ברה"ר, לפ"מ אף בנזקין ומהרא"פ חולק
לר' זעירא יש העדאה לצרורות וחייב כופר בהפילה כותל ג"פ להנאתה וברביעית אף הרג אדם (פ"מ - צרורות, מהרא"פ - שן) [א"צ כוונה לכופר אלא לסקילה]
לר' אילא אין העדאה (למהרא"פ המח' אף לכופר דשן [צריך העדאה דומיא דקרן])
הטילה גללים הוי רגל [אורחיה, וכגופה דמי (אור שמח ורח"ק)] (לגי' בבלי צרורות),
ובדרכה בכך הוי קרן [משונה] וצריך לילך אחריה עם כלי לקבלו
ובדרכה בכך הוי קרן [משונה] וצריך לילך אחריה עם כלי לקבלו
כשכוש בזנבה הוי רגל, ובדרכה בכשכוש יתירה הוי קרן וצריך לתפוש בזנבה
דרסה על הכלי - מה שנפסד בתוכה/עליה/תחתיה הוי ח"נ צרורות
דרס ברה"ר ונשתברה ברה"י - ספק
דליל שנקשר מאליו לתרנגול הוי צרורות, נקשר ע"י אדם הוי בורו
חיטט בחבל ונשבר הדלי - חייב גם על מקום גלגולו (לפ"מ על שבירת הדלי, למהרא"פ על שבירת כלי אחר) [ראוי להזיק במקומו]
בור המתגלגל פטור
תרנגול ששיבר צמחים לסומכוס ח"נ [שינוי]
לסומכוס כחו (צרורות) ח"נ
תקע (תרנגול, לרח"ק אדם) בכלי ושברו משלם נזק שלם [לרח"ק - כח אדם כגופו, לפ"מ - רוח כגופו, למהרא"פ - כסומכוס]
הלכה ג' - ד' (ט. - י.)
שן בראוי לה ברה"י משלמת נ"ש וברה"ר מה שנהנית (2/3), במשונה ח"נ אף ברה"ר
לר' יוחנן אכלה כלים ברה"ר פטור [משַנה ובא אחר ושינה], לר"ל חייב [פ"מ - אורחיה להניח],
לגי' מהרא"פ ובבלי איפוך [מח' אי שינוי אחר שינוי פטור]
לר' הושעיה אכילה ברה"ר בעמידה (בבלי - בקופצת) הוי שינוי וחייב,
ור"ל חולק (למהרא"פ בפירות צבורין (וה"ה לרב) [משַנה ובא אחר ושינה])
ור"ל חולק (למהרא"פ בפירות צבורין (וה"ה לרב) [משַנה ובא אחר ושינה])
לר"ל בעטה מהלכת ברבוצה (אילפיי - או בעומדת) פטור [משַנה ובא אחר ושינה],
לר' יוחנן חייב [לפ"מ אין רשות לבעוט, למהרא"פ שינוי אחר שינוי חייב]
למהרא"פ רב כר"ל ואילפיי כר' יוחנן
למהרא"פ רב כר"ל ואילפיי כר' יוחנן
לר' הושעיה אין קרן ברה"ר (כל בעיטה לבהמה הוי רגל [פ"מ - לכ"א יש רשות])
רב - עומדת ברה"ר ועקמה צוארה לאכול מצידי הרחבה חייב נ"ש
גדיים ע"ג חמור שאכלו מפתח חנות בלא עיקום פטורים [כרה"ר]
אכלה שעורים - לרב משלם תבן, לר' חייה שעורים
אכלה חטים (רע לה) פטור ברה"ר
פשטה צוארה לאכול מקופה המופשלת לאחוריו או מצד הקופה שברה"י חייב נ"ש
הלכה ה' (י. - יא.)
כלב וגדי שקפצו מגג ושברו כלים משלמין נ"ש, ומח' ברייתות בנפלו [תחלתו בפשיעה וסופו באונס]
כלב שהדליק גדיש בגחלתו חברו - לר"ל ח"נ רק במצית כל שיבולת ע"י זריקה (צרורות) [אשו משום
ממונו - ולאו ממונו הוא], לר' יוחנן במקום אחד [חיציו דכלב]
ממונו - ולאו ממונו הוא], לר' יוחנן במקום אחד [חיציו דכלב]
לר"ל הדליק גדיש ושרף עבד כפות פטור ממיתה, ובשבת צריך לשלם על שאר הגדיש
מהרא"פ - אין רשות להוציא תנור לרה"ר, והשוברו פטור
הלכה ו' - ח' (יא. - יא:)
לר"י מועד בג' ימים [מתמול, שלשום] וחזרה בג' ימים [מתמול]
לר"מ מועד בג' נגיחות תוך ג' ימים (פ"מ - בלי הפסק יום), וחזרה בתינוקות ממשמשין בו
לרב להל' מועד בג' ימים וחזרה בתינוקות ממשמשין
ספק אם נעשה מועד בנגח ג' מיני בהמה
בדקה לזיבתה ביום וא' וג' - לר' אדא בר אחוה אמר רב הוי זבה ודאי, לרב הונא רב חזר ואמר ספק
וכן מח' בנגח יום א' וג' ולא יצא ביום ב'
וכן מח' בנגח יום א' וג' ולא יצא ביום ב'
לר"ט קרן ברשות הניזק נ"ש [ק"ו משן ורגל הפטורין ברה"ר], לחכמים ח"נ [דיו]
אדם מועד אפי' שוגג או ישן ליד אדם ישן או בבאו בב"א אבל הישן ראשון פטור על נזקי הבא אחריו