בבא קמא דף צו. א

בעל חוב הגובה קרקע מן הלוקח עם שבחה, האם משלם בעבור השבח מעות, לשמואל?

החוב כנגד הקרקע והשבח החוב רק כנגד הקרקע בלי שבח
למ"ד לוקח לא מסלק
לבע"ח בזוזי
גובה הקרקע עם השבח גובה קרקע ושבח,
ומשלם זוזי שיעור השבח
למ"ד דמצי לוקח לסלק
לבע"ח בזוזי [1]
גובה הקרקע עם השבח בלא אפותיקי: משייר קרקע נגד השבח
באפותיקי: גובה קרקע ושבח [2]

בבא קמא דף צו: א

גזל בהמה והזקינה, עבדים והזקינו, מה הדין לתנא דמתניתין [3]?

בהמה והזקינה [4] עבדים והזקינו
לרבנן משלם כשעת הגזילה משלם כשעת הגזילה
משלם כשעת הגזילה אומר לו הרי שלך לפניך [5]

המחליף פרה בחמור וילדה הפרה, או מוכר שפחתו כנענית וילדה, ואין ידוע מתי ילדו,
וכל אחד טוען שברי שברשותו ילדה, מה הדין?

מחליף פרה בחמור וילדה מוכר שפחתו וילדה
לר' מאיר ישבע בעל הפרה שברשותו ילדה ישבע המוכר שברשותו ילדה
לרבנן ישבע בעל הפרה שברשותו ילדה אין נשבעים על עבדים וישאר אצל המוכר [6]
-------------------------------------------------

[1] אכן אין לו כסף לסלק לו, אלא שטוען לו ואומר שאם היה לי כסף הייתי מסלק אותך מכל השבח, לכן לפחות עכשיו תתן לי שיעור מהקרקע כנגד השבח שלי.

[2] ומשלם זוזי כנגד השבח וכנ"ל, דבכה"ג שעשה אפותיקי גם האי מ"ד מודה שלא יכול הלוקח לסלק את הבע"ח במעות.

[3] ורב שנה את משנתנו להיפך, את שיטת ר"מ כחכמים וחכמים כר"מ. וכן הוא בברייתא.

[4] אמר רב פפא, לא הזקינה ממש, אלא אפי' כחשה הבהמה ג"כ משלם לו כשעת הגזילה. ומה שאמרה המשנה הזקינה, ללמד אותנו שמיירי במקרה שכחשה באופן שאינה יכולה להבריא.

[5] דהיינו שמחזיר אותם הנגזל כמות שהם, ולא משלם לו מה שהפסיד בזה שהזקינו. דס"ל לר"מ דעבדי כמקרקעי, וכמו שגבי קרקע הדין הוא שאינה נגזלת - ושינוי לא קונה בה, כך בעבדים.

[6] בעבדים פליגי רבנן, דכיון שהוקשו לקרקעות - דינם כקרקע שאין נשבעים עליה, ולכן כל זמן שלא יביא הקונה ראיה שברשותו נולדה ישאר הוולד ברשות המוכר.

-------------------------------------------------