בבא קמא דף פו. א
הכהו על ידו וצמתה, שעתה אינו יכול לעבוד בה אבל סופה לחזור, מה הדין?
שבת גדולה - נזק | שבת קטנה - ביטול מלאכתו | |
לרבה | איבעיא | משלם לו |
לאביי | משלם לו | משלם לו |
לרבא | אינו משלם | משלם לו |
הקוטע יד עבד עברי של חברו [1], מה הדין?
שבת גדולה - נזק | שבת קטנה - ביטול מלאכתו | |
לאביי | משלם לעבד | משלם לאדון |
לרבא | משלם לעבד, וילקח בהם קרקע - והרב אוכל פירות |
כיצד שמים בושת?
בעשיר | בעני | |
למשנתנו [2] | כפי מה שהוא עשיר | כפי מה שהוא עני |
לר' מאיר | רואין אותן כאילו הם בני חורין שירדו מנכסיהם [3] | |
לר' יהודה | הגדול לפי גודלו | והקטן לפי קטנו |
לר' שמעון [4] | כבני חורין שירדו מנכסיהם | כפחותים שבעניים |
בבא קמא דף פו: א
המבייש את הישן ומת בשנתו, האם משלם דמי בושת ליורשיו - מה צדדי הבעיא?
הצד שלא ישלם | הצד שישלם | |
לרב זביד | משום כיסופא ולית ליה [5] | משום זלזול בכבודו ואית ליה |
לרב פפא | משום כיסופא דידיה ולית ליה | משום בושת משפחה ואית ליה |
[1] והנידון דוקא בכה"ג שפיחת אצל רבו, אבל אם פיחת אצל עצמו של עבד ולא פיחת אצל אדונו, כגון שקטע ראש אוזנו של עבד, הכל לעבד.
[2] "הכל לפי המבייש והמתבייש".
[3] פי', אין שמין את העשיר לפי כמה היה נוטל מחמת בושתו - שהוא סכום גדול מאד, ולא את העני כמה היה נוטל מחמת בושתו - שהוא סכום קטן, אלא את שניהם שמין כפי בני חורין שירד מנכסיו כמה היה נוטל כדי להיות מתבייש בבושת זו.
[4] ס"ל שתמיד שמין כפי הפחות, דהיינו את העשירים כפי עושרם, אלא כפי בני חורין שירדו מנכסיהם. וכן את העניים לא שמין כפי עניותם, אלא כפי הפחותים שבבין העניים.
[5] דכיון שמת קודם שנתעורר, הרי שלא היה לו הרגשת כיסופא (חפיית פנים) מחמת הבושה.