בבא קמא דף כד. א

מתי נעשים זב וזבה שיצטרכו לספור שבעה נקיים ולהביא קרבן כשיטהרו?

בג' ראיות רצופות בג' ראיות בשלשה ימים
זב טמא טמא [1]
זבה אינה טמאה [2] טמאה

מה הן שיטות התנאים כיצד נעשה שור מועד, וכיצד חוזר לתמותו?

נעשה שור מועד חוזר לתמותו
לר' יוסי העידו בו שנגח ג' פעמים בג' ימים שיהיו התינוקות משסים בו שיגח ולא נגח
לר' שמעון העידו בו שנגח ג' פעמים אפי' ביום אחד שג' פעמים בג' ימים יכל ליגח ולא נגח
לר' יהודה העידו בו שנגח ג' פעמים בג' ימים שג' פעמים בג' ימים יכל ליגח ולא נגח
לר' מאיר העידו בו שנגח ג' פעמים אפי' ביום אחד שיהיו התינוקות משסים בו שיגח ולא נגח

בבא קמא דף כד: א

המשסה כלבו של חברו בחברו, מהו?

המשסה בעל הכלב
לסברת ר' זירא, ולרבא באת"ל פטור -
דאינו אלא גרמא
חייב [3]
לדחיית אביי פטור [4]

האם חייבים על נזקי שור במקומות דלהלן?

קרן שן ורגל
ברשות הניזק לחכמים: משלם חצי נזק
לר' טרפון: משלם נזק שלם
משלם נזק שלם
ברשות הרבים משלם חצי נזק פטור
-------------------------------------------------

[1] כתיב (ויקרא טו:לג) "וְהַזָּב אֶת זוֹבוֹ לַזָּכָר וְלַנְּקֵבָה" - מקיש זכר לנקבה, מה נקבה בימים, אף זכר בימים.

[2] כתיב (ויקרא טו:ג) "וְזֹאת תִּהְיֶה טֻמְאָתוֹ בְּזוֹבוֹ", ודרשינן: תלה הכתוב את הזב בראיות ואת הזבה בימים. ולומדים אותה מהיקש, כיון שיש מיעוט "וזאת" - ומסתבר שקאי למעט את הנקבה מראיות, כי הפסוק מדבר על ראיות ואומר וזאת למעט שדוקא בזב הוא כן ולא בזבה.

[3] דטוען לו היות שידעת בכלבך שאם משסים אותו הוא משתסה, לא היה לך להשהותו בלא שמירה. והוסיף רבא, דאפי' אם נאמר כן דהמשסה בחברו חייב בעל הכלב, מ"מ אם שיסה אדם את כלבו של חברו בעצמו, פטור בעל הכלב, ד"כל המשנה ובא אחר ושינה בו פטור".

[4] דיכול לטעון שלא עשה כלום דהרי לא הוא ששיסה את הכלב.

-------------------------------------------------