PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 54 (14 Nisan) - dedicated by Mr. D. Kornfeld l'Iluy Nishmas his grandmother, Chayah bas Aryeh Leib Shpira (nee Sole), on the day of her Yahrzeit.

1)

TOSFOS DH HA'RO'EH ... OMER BARUCH SHE'ASAH NISIM LA'AVOSEINU ETC.

תוספות ד"ה הרואה וכו' אומר ברוך שעשה נסים לאבותינו וכו'

(SUMMARY: Tosfos rules that all these B'rachos require Shem and Malchus, and that one only recites the B'rachah from thirty days to thirty days.)

פירש רבי' שמעיה דכל הני ברכות צריכות להזכרת שם ומלכות - 'ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם ... '.

(a)

Clarification: Rebbi Sh'mayah explains that all these B'rachos require the mention of both Shem and Malchus - 'Baruch Atah Hash-m Elokeinu Melech ha'Olam ... '.

וכן כתב רבינו שמשון מקוצי - כי הר"י היה רגיל לברך על הברקים 'ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שכחו וגבורתו מלא עולם'. וכן פר"י, ומייתי ירושלמי דפירקין - רבי זעירא ... 'כל ברכה שאין בה ... .'.

1.

Clarification: And that is also what Rebbi Shimshon from Coucy wrote regarding the Ri who used to recite over lightning 'Baruch Atah Hash-m ... she'Kocho u'Gevuraso Malei Olam'. And so the Ri himself explained. And he cites a Yerushalmi in our Perek - where Rebbi Ze'ira states that 'Any B'rachah that does not contain Malchus is not considered a B'rachah'.

ונראה לרבינו דדוקא לרואה משלשים יום לשלשים יום, דומיא דרואה ים הגדול לפרקים, דאמר בירושלמי דפרקים היינו שלשים יום.

(b)

Halachah: It also appears to our Rebbe that it is specifically from thirty days to thirty days that one is required to recite this B'rachah, similar to someone who sees the Yam ha'Gadol, about which the Yerushalmi in this Perek specifically states that (See Maharsha).

2)

TOSFOS DH SHE'AKAR AKUM ME'ARTZO

תוספות ד"ה שעקר עכו"ם מארצנו

(SUMMARY: Tosfos cites the text of the Yerushalmi.)

בירושלמי מתני כשנעקרה עכו"ם מ(כל) ארץ ישראל.

(a)

Clarification: The Yerushalmi has the text 'where Avodah-Zarah is uprooted from Eretz Yisrael.)

3)

TOSFOS DH AL HA'NAHAROS

תוספות ד"ה על הנהרות

(SUMMARY: Tosfos confines this ruling to the four Rivers.)

לאו על כל נהרות איירי אלא ארבע נהרות דכתיבי בקרא, כמו חדקל ופרת.

(a)

Clarification: This does not pertain to all rivers; only to the four rivers e.g. the Chidekel and the P'ras (See Maharsha).

54b----------------------------------------54b

4)

TOSFOS DH AVNEI ALGAVISH B'MORAD BEIS CHORON

תוספות ד"ה אבני אלגביש במורד בית חורון

(SUMMARY: Tosfos discusses the fact that the Tana omits the miracle of the downfall of Sancheriv, and under what circumstances everybody is obligated to recite a B'rachah over a communal miracle.)

וה"ה מקום שנפל שם מחנה סנחריב.

(a)

Observation: And the same applies to the place where the Camp of Sancheriv fell ...

דלא גרע חזקיה מאדם המסוים ...

1.

Reason: Since Chizkiyah is no worse than a specific person.

אלא לא חש לפרש ...

(b)

Implied Question: And the reason that the Tana did not mention it is ...

לפי שידוע המקום סביב ירושלים.

(c)

Answer: Because the place in the area surrounding Yerushalayim is well-known.

ושוב היה נראה לרבינו יהודה כיון שאין הנס ידוע ע"פ המקום כי הנך, אין מברכין עליו, אלא אותם שנעשה להם הנס.

(d)

Retraction: Rabeinu Yehudah however later concluded that since the miracle was not known on account of the location in the way that the others are, it is only those who experienced the miracle who need to recite the B'rachah.

וכן כל אדם מברך על ניסו, אף על פי שאינו ניכר מתוך המקום.

(e)

Conclusion: In fact everybody is obligated to recite a B'rachah over his own personal miracle, even though it is not known on account of the location.

5)

TOSFOS DH ARBA'AH TZERICHIN L'HODOS YORDEI HA'YAM ETC.

תוספות ד"ה ארבעה צריכין להודות יורדי הים וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains the discrepancey between the order in the Gemara and the order in Tehilim.)

ובתהלים לא חשיב כזה הסדר, אלא חשיב הולכי המדבר ראשון ...

(a)

Implied Question: The Pasuk in Tehilim, does not list them in this order, only it puts those who travel in the desert first ...

דקרא נקט סדר המסוכנין יותר תחלה, וגמרא נקט המצויין תחלה.

(b)

Answer: Because the Pasuk lists them according to the order of danger, whereas the Gemara lists them according to the more common.

6)

TOSFOS DH V'EIMA BEI ASARAH U'T'REI RABBANAN

תוספות ד"ה ואימא בי עשרה ותרי רבנן

(SUMMARY: Tosfos discusses the Halachah, the Minhag and under what circumstances a sick person recites the B'rachah.)

וכיון דלא אפשיטא עבדי' לחומרא, ואפילו ליכא תרי רבנן.

(a)

Halachah #1: Since the She'eilah is not resolved, we go le'Chumra and recite the B'rachah even if there are not two Talmidei-Chachamim present.

ונהגו העולם לברך אחר שקורא בתורה.

(b)

Halachah #2: The Minhag is to recite the B'rachah after reading in the Torah.

ודוקא בחולה שנפל למטה, אבל חש בראשו או במעיו ואינו מוטל למטה לא. ה"ר יוסף.

(c)

Halachah #3: This Halachah is restricted to a sick person who was confined to bed, but not to someone who merely had a headache or a stomachache (ha'Rav R.Yosef).

7)

TOSFOS DH PATRISUN MI'L'UDUYEI

תוספות ד"ה פטריתון מלאודויי

(SUMMARY: Tosfos reconciles Rav Yehudah wi9th the Halachah.)

וא"ת, והא אמרינן 'ברכה שאין בה מלכות, אינה ברכה'?

(a)

Question: But have we not learned that 'A B'rachah which does not contain Malchus is not considered a B'rachah?

וי"ל, דרב יהודה היה מתלמידי דרב, ורב סבר לעיל בפרק כיצד מברכין (דף מ:) דלא בעינן אלא הזכרת השם (או מלכות ורחמנא היינו מלכות).

(b)

Answer: Rav Yehudah was a Talmid of Rav, who holds (in Keitzad Mevorchin, Daf 40:) that one only needs to mention the Name of Hash-m (and not Malchus).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF