1)

TOSFOS DH V'CHI TEIMA HACH ISURA AZAL LEIH

תוספות ד"ה וכי תימא הך איסורא אזל ליה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara does not then ask from a case of Nochri from Nochri.)

ה"מ לאקשויי 'אי הכי נכרי מנכרי נמי' ...

(a)

Implied Question: Why did the not ask 'If so, the same ought to apply even by a Nochri from a Nochri'?

אלא עדיפא מיניה פריך, דה"מ לשנויי כדמשני בסמוך.

(b)

Answer: Because he asked even better, since otherwise the Gemara would have answered like it will answer later.

2)

TOSFOS DH GEZEIRAH MISHUM NOCHRI RISHON V'NOCHRI RISHON MISHUM AMUD RISHON

תוספות ד"ה גזירה משום נכרי ראשון ונכרי ראשון משום עמוד ראשון וכו'

(SUMMARY: Tosfos explains how this is one decree, and elaborates.)

חדא גזרה היא, דגזרו חכמים כל אש נכרי שביד הנכרי ...

(a)

Clarification: This is one decree, since the Chachamim decreed on all fire ofa Nochri in the hands of a Nochri.

דאי לא הא, לא קיימא הא.

(b)

Proof: Because if not for the one, the other would not last.)

אבל נכרי שהדליק מישראל, וישראל מנכרי, מברכין עליו. והכי קיימא לן.

(c)

Conclusion: But a Nochri who lit from a Yisrael and a Yisrael from a Nochri, one may recite a B'rachah. And this is the Halachah.

3)

TOSFOS DH HA D'IKA ADAM CHASHUV

תוספות ד"ה הא דאיכא אדם חשוב

(SUMMARY: Tosfos cites two conflicting explanations on the matter.)

אם כן, הדליקוהו משום כבודו של חשוב, ולא לאורה. כך פרש"י.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that if that is so, they lit it on account of the Kavod of the important dignitary, and not for its light.

ור"ח פירש איפכא - באדם חשוב לאורה, ובדליכא אדם חשוב, עשוי לכבוד בית הכנסת.

(b)

Explanation #2: Rabeinu Chananel however, explains the opposite - that by an important dignitary, one kindles it for its light, whereas when there is no important dignitary, one does so in honor of the Shul (See Maharsha).

4)

TOSFOS DH EIN MEVARCHIN ALAV

תוספות ד"ה אין מברכין עליו

(SUMMARY: Tosfos clarifies the ruling and then reconciles it with the Gemara in Keitzad Mevorchin.)

פירש"י - מיהו מברכין עליו 'ברוך שברא שמן ערב'.

(a)

Clarification: Rashi explains one does however, recite the B'rachah of 'Baruch she'Bara Shemen Areiv'.

והא דאמר לעיל בכיצד מברכין (ד' מג.) 'האי משחא כבישא מברכין עליו "בורא עצי בשמים" ...

(b)

Implied Question: Why did we learn above in Perek Keitzad Mevorchin (Daf 43.) that over spiced oil one recites 'Borei Atzei Besamim' ...

היינו בבא להריח, ולא מיירי בתוך הסעודה.

(c)

Answer: That speaks when one comes to smell it, and not in the middle of a meal.

53b----------------------------------------53b

5)

TOSFOS DH B'ACHILAH MERUBAH

תוספות ד"ה באכילה מרובה

(SUMMARY: Tosfos cites two conflicting explanations on the matter.)

ד' מילין. כך פירש"י.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that this is four Milin.

ולי נראה דזה מועט יותר מאכילה מועטת.

(b)

Refutation: Tosfos however this is less than this is less than 'a small Achilah'.

אלא נראה לפרש איפכא - 'אכילה מרובה' כל זמן שהוא צמא, דאין שם קצבה. אבל מועט ד' מילין.

(c)

Explanation #2: It therefore seems that one should explain the other way round - that 'a big Achilah' means as long as one is not thirsty, since there is no fixed amount (See Tosfos Ha'Rosh); whereas 'a small Achilah' is four Milin (See Maharsha).

6)

TOSFOS DH V'HEYISEM KEDOSHIM EILU MAYIM ACHARONIM

תוספות ד"ה והייתם קדושים אלו מים אחרונים

(SUMMARY: Tosfos explains why Mayim Acharonim does not apply nowadays - except to finicky people.)

דוקא להם שהיו רגילין ליטול ידיהם אחר הסעודה מפני מלח סדומית...

(a)

Halachah: This applies specifically to them, since they used to wash their hands after the meal on account of Sedomis salt ...

אבל אנו שאין מלח סדומית מצוי בינינו, ואין אנו רגילין ליטול אחר הסעודה, אין הנטילה מעכבת עלינו לברך.

1.

Halachah (cont.): But as for us, among whom Sedomis salt is not common, for which reason we do tend to wash our hands after a meal, washing our hands does not prevent us from Bensching.

ומיהו אנשים מעונגים הרגילין ליטול ידיהן אחר הסעודה, ודאי להם מעכבת הנטילה לברך ברכת המזון, וצריכים ליטול את ידיהם קודם בהמ"ז.

2.

Halachah (cont.): Finicky people however, who do tend to wash their hands after a meal, washing their hands certainly does prevent them from Bensching, and they are obligated to wash them before Bensching.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF