ביצה דף ל. א
כיצד יש להסביר את שני חלקי המשנה "מתחילין בערמת התבן" "אבל לא במוקצה"?
משנתנו כמאן | רישא:"מתחילין בערמת התבן" | סיפא: "אבל לא במוקצה" | |
לל"ק דרב כהנא | כר' שמעון | כפשוטו דלית ליה מוקצה | מיירי בארזי ואשוחי [1] |
לל"ב דרב כהנא | כר' יהודה | מיירי בתנא סריא [2] | כפשוטו דאית ליה מוקצה |
ביצה דף ל: א
האם אפשר ליטול עצים מסוכה דלהלן ביו"ט (שאינו של סוכות)?
סוכה בריאה אפי' שנפלה | סוכה רעועה בביה"ש שנפלה | ||
למשנתנו לת"ק דברייתא |
מהסוכה עצמה [3] | אסור [4] | אסור [5] |
מהסמוך לה [6] | מותר | מותר | |
לר' שמעון - מהסוכה עצמה | מותר | מותר [7] |
האם מועיל תנאי בעצי סוכה?
בסוכה שאינה של מצוה - ביו"ט | בסוכה של מצוה - בכל החג | |
לרב מנשיא בריה דרבא | מועיל [8] | לא מועיל |
לאביי ורבא | בסתם תנאי: לא מועיל באומר איני בודל: מועיל |
לא מועיל |
[1] עצם יקרים המיועדים רק לבניה ולא להסקה, ולכן אדם מקצה דעתו מהם לשימושים אחרים ויש בהם מוקצה מחמת חסרון כיס שגם ר"ש מודה בו.
[2] תבן שנרקב ומסריח שאינו ראוי למאכל בהמה - שמשתמשים בו כסתם עצים להסקה, ומיירי שיש בו גם קוצים שאין שומרים אותו אפי' לעשות עמו טיט. וכיון שראוי רק להסקה המותרת ביו"ט אינו מוקצה אפי' לדעת ר' יהודה.
[3] דהיינו מהגג של הסוכה דכל מה שנמצא על גג הסוכה אפי' שאינו מחובר לגג הוא חלק מהסכך - ושייך בזה סתירת אהל ומוקצה כדלהלן. אכן אמר רב מנשיא, שאם נתן על גג הסוכה חבילות עצים מותר ליטול מהם כיון שאינם נעשים כגג הסוכה דהרי עתידים להנטל משם.
[4] דאף שנפלה הסוכה ואין עתה איסור של סתירת אהל (ששייך בסוכה כל זמן שעומדת), מ"מ אסורים העצים משום מוקצה דהא הוקצו כל ביה"ש.
[5] דאף שהסוכה רעועה ויש לנו לומר שדעתו היתה שתפול ביו"ט וישתמש בעצים, מ"מ אסור לדעת ת"ק דאית ליה מוקצה. ופירש"י דלא אמרינן דדעתיה עלויה בשום דבר שלא היה ראוי בביה"ש.
[6] דהיינו מה שסמוך לדפנות ולא נארג עם הדפנות, שבאלו לא שייך סתירת אהל.
[7] דלית ליה מוקצה, ואף שהדבר היה אסור בביה"ש, מ"מ כיון שעתה כבר אינו מיוחד לאיסורו דהרי נפל מותר.
[8] כתבו התוס', דיכלה הגמ' להקשות שלא מצאנו שמועיל תנאי במוקצה מחמת איסור. וכתבו שלא חששא הגמ' להקשות כן משום שלא נשאר תירוץ זה למסקנא.