BECHOROS 60 - Dedicated by Eddie and Esther Turkel in honor of the birth of Dovid Boaz Kornfeld.

1)

TOSFOS DH Yatz'u Shenayim k'Echad...

תוספות ד"ה יצאו שנים כאחד מונה אותן שנים ואם מנאן אחד תשיעי ועשירי מקולקלין

(SUMMARY: Tosfos explains that this creates a Safek.)

פ''ה כגון שיצאו שנים כשהגיע לששה או לשבעה ומנאן אחד ועל כן קרא העשירי למנין בהמות תשיעי והאחד עשר עשירי

(a)

Explanation #1 (Rashi): E.g. two came out [together], when he reached six or seven, and he counted them as one. Therefore, the called the 10th animal "nine", and the 11th animal "Asiri".

אע''ג דבסמוך אמר קרא לעשירי תשיעי ולאחד עשר עשירי עשירי מעשר ואחד עשר שלמים

(b)

Implied question: (Here we say that the ninth and 10th are messed up.) Below (in our Mishnah), we say that if he called the 10th "nine", and the 11th "Asiri", the [real] 10th is Ma'aser, and the 11th is a Shelamim!

הכא מקולקלין משום דמנה אחד בשנים שיצאו כאחד ומספקא לן אם נעשין כאחד ע''י שמנאן אחד או לא

(c)

Answer: Here they are messed up because he counted two, which came out together, as one, and we are unsure whether or not they become like one through counting them like one.

(ואע''ג דאיכא מ''ד בגמרא עשירי למעשר בהמות קדוש דמה שמנאן) [צ"ל אפילו למ''ד בגמרא עשירי למנין בהמות קדוש דמה שיצאו כאחת שנים ומנאן - שיטה מקובצת] אחד משוי ליה ספיקא

1.

[This is] even according to the opinion in the Gemara that the 10th animal is Kadosh, for this that two left at once and he counted them as one, makes it a Safek;

ואותו הקרוי תשיעי הוי ספק תשיעי ספק עשירי והקרוי עשירי הוי ספק עשירי ספק קדוש ליקרב:

2.

The one called nine is a Safek ninth Safek Asiri, and the one called Asiri is a Safek Asiri, Safek Kadosh to be offered [for Shelamim].

60b----------------------------------------60b

2)

TOSFOS DH Ad she'Yishtok bi'Teshi'i

תוספות ד"ה עד שישתוק בתשיעי (אלא שלא קראו עשירי לה - שיטה מקובצת מוחקו)

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)

יש לפרש בשני ענינים [צ"ל דמצינו לפרש - שיטה מקובצת] לאו דוקא שישתוק בתשיעי אלא שלא קראו עשירי ואפילו קראו תשיעי

(a)

Explanation #1: There are two ways to explain. We could explain that he need not be silent about the ninth, just he did not call it Asiri, and [the law applies] even if he called it nine;

דאם קראו עשירי אין אחד עשר קדוש דשתי טעיות אין קדושין כאחד דטעות מיוחדת בעינן כהוא עצמו

1.

If he called it Asiri, the 11th is not Kadosh, for two errors do not become Kadosh like one, for we require that its error is unique, like it itself (the Asiri is unique).

ועוד יש לפרש דאם קראו לתשיעי תשיעי תו לא הוי טעות כשקרא לעשירי תשיעי וכאילו קראו עשירי דמי ואין אחד עשר מקודש דלא חשיב כאילו נעקרה שם עשירי ממנו

(b)

Explanation #2: Or, we can explain that if he called the ninth "ninth", it is not a mistake if he calls the 10th "ninth". It is as if he called it Asiri, and the 11th is not Kadosh, for it is not considered as if the name of the 10th was uprooted from [the 10th].

והשתא הוי שישתוק דוקא שלא ידבר כלל

(c)

Consequence: Now, "being silent" is precise. He does not speak at all.

ומתרצא בהכי קושיא אחת לקמן בשמעתין דקאמר הב''ע דקדים חד מינייהו ואפיק לרישיה וקרא אחד עשר

(d)

Support: This answers another question below in our Sugya. It says 'what is the case? One of them prematurely stuck its head [out of the pen] and he called it "11"';

ומקשי עלה כמאן דלא כרבי דאי כרבי הא אמר אחד עשר לא הוי עקירה

1.

[The Gemara] challenges this 'like whom is this? It is unlike Rebbi, for if it is Rebbi, he said that [calling the 10th] "11" is not an Akirah!'

והשתא לוקמה דקרוי תשיעי לההוא דאפקיה לרישיה דלדברי הכל הויא עקירה ו

2.

Question: We should establish that he called the one that stuck its head out "nine". All agree that this is an Akirah! (Then, it is even like Rebbi!)

לפי פירוש זה ניחא דלא הוי עקירה כדפרי'

3.

Answer #1: According to Explanation #2 this is fine, for it is not an Akirah, like I explained.

וללשון ראשון שפירשתי להכי לא מוקי ליה דלקרייה תשיעי דלא איצטריך למיתני הא דודאי הוי עקירה

4.

Answer #2: According to Explanation #1, we do not establish it when he called it "nine", for there is no need to teach this. Surely it is an Akirah!

אבל הא איצטריך לאשמועינן משום דזמנין לא הוי עקירה לרבי היכא דאית ליה בהמות טובא

i.

However, it needed to teach this (when he called it 11), for sometimes it is not an Akirah according to Rebbi, when there are many (at least 20) animals (like the Gemara says).

3)

TOSFOS DH Shenayim b'Asiri v'Chulei

תוספות ד"ה שנים בעשירי כו'

(SUMMARY: Tosfos explained that he could hold that Iy Efshar Letzamtzem.)

לעיל פ''ב (יז: ושם ד''ה אפשר) פירשתי דמצי סבר אי אפשר לצמצם:

(a)

Reference: Above (17b DH Efshar) I explained above that he could hold that Iy Efshar Letzamtzem.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF