1)

WHEN THE BORROWER CANNOT BE IDENTIFIED (Yerushalmi Halachah 7 Daf 33a)

משנה שני אחין אחד עני ואחד עשיר הניח להן אביהן מרחץ ובית הבד עשאן לשכר השכר לאמצע

(a)

(Mishnah): If there were two brothers, one rich and one poor, if they inherited a bathhouse or oil press from their father who had built them to rent out, (the poor brother can force the rich one to keep them and) they share the profits.

עשאן לעצמו הרי העשיר אומר לעני קח לך עבדים וירחצו במרחץ קח לך זיתים ובוא ועשה בבית הבד

(b)

If he built them for himself, the rich one can tell the poor one, "Buy yourself slaves and they can bathe in the bathhouse; buy yourself olives and come and press them in the oil press!"

שנים שהיו בעיר שם אחד יוסה בן שמעון ושם אחד יוסה בן שמעון אינן יכולין להוציא שטר חוב זה על זה ולא אחר יכול להוציא עליהן שטר חוב

(c)

If there were two people in the same city, both named Yosi ben Shimon, nobody can claim against either of them with a document, (as each could deflect the claim to his namesake).

נמצא לאחד בין שטרותיו שטרו של יוסה בן שמעון פרוע שטרות שניהן פרועין

(d)

If someone found amongst his documents a note saying, "the document of Yosi ben Shimon was paid", since he does not know which, he cannot use a document to make a claim against either of them.

כיצד יעשו ישלשו אם היו משולשין יכתבו סימן

(e)

What should they do (to avoid this)? Their documents should include their grandfathers' names. If those were also the same, they should write an identifying mark (such as a physical description of the person).

אם היו בסימנין יכתבו כהן

(f)

If those were also identical, they should write that he is a Kohen (where relevant).

האומר לבנו שטר בין שטרותיו פרוע ואין ידוע אי זהו שטרות כולם פרועין

(g)

If a dying man told his son, "One document amongst my documents (of people that owe me) is paid, but I do not know which one, all must be treated as having already been paid.

נמצא לאחד שם שנים הגדול פרוע והקטן אינו פרוע:

(h)

If amongst them were two documents of loans taken by the same borrower, the large amount is treated as paid and the smaller one can be collected.

גמרא תני לא דומה אימת שטר גדול לאימת שטר קטן:

(i)

(Gemara) - Beraisa: (Concerning the latter law of the Mishnah) we assume that it was the larger amount that he had paid, since a person is afraid to owe a large amount and pays it back first.

2)

COLLECTING PAYMENT FROM A GUARANTOR (Yerushalmi Halachah 8 Daf 33a)

משנה המלוה את חבירו על ידי ערב לא יפרע מן הערב

(a)

(Mishnah): If a person lends money with a guarantor, he should not first go and collect from the guarantor (rather he should first ask the borrower for it).

אם אמר על מנת שאפרע ממי שארצה יפרע מן הערב

(b)

If the lender said, "it is on condition that I will collect payment in any way that I want", he can collect directly from the guarantor.

רשב"ג אומר אם יש נכסים ללווה בין כך בין כך לא יפרע מן הערב:

(c)

Rabban Shimon ben Gamliel: If the borrower has possessions available, either way, he may not collect directly from the guarantor.

גמרא ר' אבהו בשם ר' יוחנן בשיש נכסים ללוה אבל אין נכסים ללוה יפרע מן הערב

(d)

(Gemara) - R. Abahu citing R. Yochanan: The dispute between the Tana Kama and Rabban Shimon is where the borrower has possessions, but if not, he can collect from the guarantor.

ואם אמר על מנת שאפרע ממי שארצה יפרע מן הערב ואפי' יש נכסים ללוה.

(e)

If the lender said, "on condition that I will collect payment in any way that I want", he can collect directly from the guarantor, even if the borrower has possessions.

תמן מרין בכל מקום הלכה כרשב"ג חוץ מערב וציידן וראיה אחרונה.

(f)

They say in Bavel: The Halacha always follows Rabban Shimon ben Gamliel, except for the three cases of guarantor (here), Tzaydan (in Maseches Gitin) and Rayah Achronah (in Maseches Sanhedrin).

אמרין ובלבד במשנתינו.

(g)

This refers to Mishnayos but not Beraisos.

ר' אמי בר קרחה בשם רב ולמה אמרו בכל מקום הלכה כרשב"ג שהלכות קצובות היה אומר מפי בית דינו:

(h)

R. Ami ben Korcha citing Rav: Why did they say that the Halacha always follows Rabban Shimon? Because he only said clear Halachos that have already been approved by Beis Din (meaning that they are the opinion of the many).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF