1)

WHEN THERE IS A LIST OF RECIPIENTS (Yerushalmi Halachah 8 Daf 26a)

האומר יינתנו נכסי לפלוני מת פלוני לפלוני מת פלוני לפלוני הראשון ראשון קודם.

(a)

If a person says, "My property should be given to Ploni and if he dies, it should go to Ploni, and if he dies, it should go to Ploni'' - we award the property according to the order of the list.

מת השני בחיי ראשון הראשון אוכל פירו' ואם מת יחזיר ליורשי הנותן.

(b)

If the second person dies in the life of the first, the first eats from the produce of the land and if he dies, it should be returned to the inheritors of the giver.

מת השלישי בחיי שני הראשון אוכל פירות ואם מת יחזיר ליורשי הנותן.

(c)

If the third person dies in the life of the second, the first eats from the produce and if he dies, it should be returned to the inheritors of the giver.

מת השני והשלישי בחיי ראשון הראשון אוכל פירות וקונה קרקע דברי ר'

(d)

Rebbi: If the second and third people died in the life of the first, the first eats from the produce and acquires the land.

רבן שבג''א אין לו אלא אכילת פירות בלבד

(e)

Rabban Shimon ben Gamliel: He only eats from the produce.

חזקיה אמר הלכה כרבי.

(f)

Chizkiyah: The Halachah follows Rebbi.

א''ר ינאי מודה רבי שאינו נותנה במתנת שכיב מרע.

(g)

R. Yanai: Rebbi agrees that he cannot give it as the gift of a deathly ill person.

[דף כט עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוחנן אמר ולא במתנת בריא.

(h)

R. Yochanan: He also cannot give it as the gift of a healthy person.

כהדא ההיא איתא כתבת ניכסה לחד בר נש צרכת וזבנת לבעלה

1.

It is like the case of a woman who wrote over all of her property to a certain person. Later, she needed the money and sold the property to her husband.

רבי חייה בר מדייא אעול עובדא קומי ר' יוסי

2.

R. Chiya bar Madaya brought the question before R. Yosi...

לא כן א''ר ינאי מודה רבי שאינה נותנה במתנת שכיב מרע

3.

R. Yosi: Didn't R. Yanai say that Rebbi agrees that he cannot give it as the gift of a deathly ill person?

א''ל ר' יוחנן ולא במתנת בריא הוא.

4.

Question (R. Yochanan): And isn't it a case of a healthy person's gift?

הדא איתא מכיון דבעלה זקוק מספקא ליה מזוני ולא כמתנת שכיב מרע הוא.

5.

Answer: Since this woman must be supported by her husband, surely it is considered the gift of a deathly ill person, since she does not need it until after her husband's death!

עד כדון זקוק מספקא פיתא וקיטני. דילמא ביעי דילמא תרנגולין.

6.

Rejection: He must only supply her with her basic needs, like bread and legumes; but perhaps she sold eggs and chickens, which are considered a healthy person's gift...

ממה דתני הראשון אוכל פירות וקונה קרקע

i.

This can be answered from that the words of Rebbi in the Beraisa - The first one eats from the produce and acquires the field.

[דף כו עמוד ב] הדא אמרה מוכרת קרקע (ולוקח קבורה אמר רבי יוסי ואילין דכתבי) אפילו לוכל דברים מעולין.

ii.

This shows that she is able to sell a field even for more than the basic necessities. (Note: Several commentators remove the bracketed words from the text.)

אמר רבי יעקב בר אחא תניי תמן קבורה כמזונות לא היה לה קבורה מן מה דתני הראשון אוכל פירות וקונה קרקע הדא אמרה מוכר קרקע ולוקח קבורה.

(i)

R. Yaakov bar Acha - Beraisa: Burial is like food...if she had nobody to bury her, the land may be sold to pay for it - as the Beraisa teaches - the first one eats from the produce and acquires the field.

א''ר יוסי ואילין דכתבין אין סנת אין סנות תנאי ממון הוא וקיימנוה רבנן

(j)

R. Yosi: Those that write in their Kesuvah - "If you will hate me and rebel against me, you must give me such and such amount of money and if I will hate you and rebel against you, I will give you such and such'' - it is a monetary stipulation and the Rabbis have approved it.