WHO ACTUALLY TOOK AN INHERITANCE OF THE LAND? (Yerushalmi Halachah 2 Daf 22b)
תני ר' יהושע בן קרחה אומר ליוצאי מצרים ולעומדים בערבות מואב נתחלקה הארץ
Beraisa (R. Yehoshua ben Korcha): The land was divided amongst those who left Mitzrayim and those who stood in the plains of Moav (meaning those that entered the land).
כיצד מי שהיה מיוצאי מצרים ומעומדים בערבות מואב נטל שני חלקים. [דף כה עמוד ב (עוז והדר)] מיוצאי מצרים ולא מעומדים בערבות מואב מעומדים בערבות מואב ולא מיוצאי מצרים נטל חלק אחד.
How is this? Whoever left Mitzrayim and also stood in the plains of Moav took two portions. Whoever left Mitzrayim but did not stand in Moav or he stood in Moav but did not leave Mitzrayim, he received one portion.
בנות צלפחד נטלו חמשה חלקים חלקן עם יוצאי מצרים וחלקן עם העומדים בערבות מואב ושהיה בכור נטלו שני חלקים וחלק אביהן בתוך אחי אביהן.
The daughters of Tzalafchad took five portions of the inheritance - a portion amongst those who left Mitzrayim; a portion amongst those who stood in the plains of Moav; Tzalafchad was the firstborn (thereby meriting a double portion of that estate) and Tzalafchad's portion of his father Chefer's estate that was split with Tzalafchad's brothers.
אמר ר' יוסי מתניתא לא אמרה כן אלא נתן תתן להם אחוזת נחלה [תן להם הקרקעות תן להן מן המטלטלין תן להן חלק אביהן] בתוך אחי אביהן הדא הוא דכתיב ויפלו חבלי מנשה עשרה.
R. Yosi: The (later) Beraisa does not teach like our Mishnah (that Tzalafchad's daughters took three portions; nor like R. Yehoshua ben Korcha that they took five portions). Rather, it expounds the pasuk (Bamidbar 27:7), "You shall surely give them a portion amongst your father's brothers.'' This implies that there was another brother who died and left his estate to Tzalafchad's daughters. This explains the pasuk that says about Tzalafchad's daughters actual inheritance (Yehoshua 17:2), "And ten portions fell to Menashe'' - he had 6 sons who each took a portion and other four fell to Tzalafchad's daughters.)
יהושע וכלב נטלו שלשה חלקים חלקן עם יוצאי מצרים וחלקן עם העומדים בערבות מואב ונטלו חלק מרגלים הדא הוא דכתיב ויהושע בן נון וכלב בן יפונה חיו מן האנשים וגו'.
Yehoshua and Calev took three portions - that of those who left Mitzrayim; those who stood in Moav and also the portion of the spies, as the pasuk states (Bamidbar 14:38), "And Yehoshua bin Nun and Calev ben Yefuneh survived from the men etc.''
אבל חלק מתלוננים ועדת קרח נפל לאמצע. ובניהם בזכות אבי אביהן ואמותיהן הדא הוא דכתיב ובני קרח לא מתו.
But the portions of the complainers and the assembly of Korach were shared amongst all of Yisrael and the children of these people received a portion from the inheritance of their grandfathers, as the pasuk states (Bamidbar 26:11), "And the children of Korach did not die'' (meaning from receiving a portion of the land).