עבודה זרה דף כ' ע"א
על מי נאמרו הפסוקים דלהלן? [תד"ה דאמר].
לא תחנם (חנם חן חנייה) | לא תחיה, כי יסיר, לא תתחתן, לא תכרות ברית | |
בשבעה אומות | נאמר | נאמרו |
בשאר האומות | נאמר [1] | לא נאמרו [2] |
ישראל שיש לו נבלה מה יעשה עמה?
לגר תושב | לעכו"ם | |
לתת אותה | מותר | לר' יהודה: אסור לר' מאיר: מותר |
למכור אותה | לר' יהודה: אסור [3] לר' מאיר: מותר |
מותר |
ע"ז דף כ' ע"ב
באיזה בהמות נחלקו ר' יהודה ור' מאיר אם מוכרים להם חי או רק שחוט? [תד"ה בהמה].
פרה | שאר בהמות | עגלים וסייחים | |
לרשב"ם | לכו"ע מוכרים חי | מחלוקת | מחלוקת |
לרש"י | לכו"ע מוכרים חי | לכו"ע מוכרים חי [4] | מחלוקת |
-------------------------------------------------
[1] כתבו התוס', שפסוק לא תחנם שונה משאר הפסוקים, דבו אין טעם לחלק בין ז' עממים לשאר אומות, ונאמר על כולם.
[2] בפסוקים אלו יש לחלק ולומר שלא נאמרו אלא בז' אומות, דודאי שלא תחיה אינו נאמר בשאר אומות דהא עליהם נאמר והיו לך למס, וכן בשאר הפסוקים עי' בתוס'.
[3] ס"ל לר' יהודה דדברים ככתבן - לגר בנתינה ולגוי במכירה, ולא להיפך. ועי' רש"י פסחים דף כ"א ע"ב.
[4] דס"ל דדוקא בעגלים וסייחים שאינם מיועדים לשחיטה בזה לא אמרינן אימור לשחיטה זבנה, ולכך לר' יהודה אם מוכר אותו חי על מנת לשחוט [שמתנה כן בפירוש] מותר, ולר' מאיר דוקא מוכר שחוט. אבל שאר בהמות שפיר אמרינן אימור לשחיטה זבנה, ולכו"ע מותר למכור חי אפי' בלא להתנות עמו בפירוש על מנת לשחוט.