TOSFOS DH Minayin l'Mis'asek b'Kodshim she'Hu Pasul
תוספות ד"ה מנין למתעסק בקדשים שהוא פסול
(SUMMARY: Tosfos discusses the case of Mis'asek b'Kodshim.)
פ''ק דחולין (דף יג.) פירש בקונטרס כגון מתעסק בסכינו להגביהו [או] לזורקו
Explanation #1 (Rashi in Chulin 13a): E.g. he was engaged with a knife to lift it or throw it. (He did not intend for Shechitah.)
וקשה דכה''ג אפילו בחולין פסול לרבנן דפליגי עליה דרבי נתן ובעו כוונה
Objection: In such a case even [Shechitah of] Chulin is Pasul according to Rabanan who argue with R. Nasan and require intent!
ואפי' מתכוין לחתיכה כגון זרק סכין לנועצה בכותל דחשיב מתכוין לחתיכה כדמוכח פ''ב דחולין (דף לא:) אפ''ה פסלי רבנן
And even intent to cut, e.g. he threw a knife to insert it in a wall, which is considered intent for cutting, like is proven in Chulin (31b), even so Rabanan disqualify;
עד שיתכוין לחתיכת סימנין אף על גב דאינו מתכוין לשחיטה להתיר בשר ודאי מכשרי כדקאמר התם ורבנן נהי דלא בעו כוונה לזביחה לחתיכה מיהא בעינן
[They disqualify] unless he intends to cut Simanim. [Then,] even though he does not intend for Shechitah to permit the meat, surely they are Machshir, like it says there "Rabanan, granted they do not require intent for Shechitah, they require [intent] to cut;
פירוש לחתיכת סימנין אבל חתיכה אחרת לא דזרק סכין לנועצה בכותל מתכוין לחתיכה הוא ופסלי רבנן
Explanation: They require intent to cut Simanim, but another cutting is not [enough], for throwing a knife to insert it in a wall is considered intent for cutting, and Rabanan disqualify.
ונראה האי מתעסק דקדשים היינו מתכוין לחתיכת סימנין ולא לשם זביחה דבחולין כשר ובקדשים פסול
Explanation #2: Mis'asek in Kodshim is that he intends to cut Simanim, but not for the sake of Shechitah. For Chulin it is Kosher, but for Kodshim it is Pasul.
ועוד יש מתעסק אחר כגון משום חולין דהיינו כסבור שהן חולין וכולהו מושחט את בן הבקר נפקי:
Explanation #3: There is another Mis'asek, e.g. for the sake of Chulin, that he thought that the animal is Chulin. We learn from all of these from "v'Shachat Es Ben ha'Bakar."
TOSFOS DH Eizehu Mekoman Kodshei Kodoshim Shechitasan b'Tzafon
תוספות ד"ה איזהו מקומן: קדשי קדשים שחיטתן בצפון
(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not a Kli Shares is required.)
ה''ר אפרים היה מדקדק מכאן דלא בעינן סכין בשחיטה מדלא קתני שחיטתן בכלי שרת בצפון כדקתני גבי קבלה וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
Inference (R. Efrayim): A knife is not required for Shechitah, because the Mishnah did not teach that "they must be slaughtered with a Kli Shares in the north", like it taught about Kabalah "Kabalah of their blood is in a Kli Shares in the north."
ומתוך כך אתיא שפיר הא דאמר בפ''ק דחולין (דף ג.) כגון שבדק קרומית של קנה ושחט בה דלא בעי כלי שרת
Support #1: According to this, it is fine what it says in Chulin (3a) "e.g. he checked a sharp reed and slaughtered with it", for a Kli Shares is not required.
וכן משמע קצת בפסחים פ' ואלו דברים (דף סו.) שהיה כל אחד מביא סכינו מתוך ביתו
Support #2: It connotes a little like this in Pesachim (66a), that everyone used to bring his knife [for Shechitas Pesach] from his house.
ואי אפשר לומר כן דבסוף התודה (מנחות פב:) ובסוף דם חטאת (לקמן צז:) דריש מדכתיב ויקח את המאכלת דעולה טעונה כלי וילפינן מיניה כולהו
Rejection #1: This cannot be! In Menachos (82b) and below (97b) we expound from "va'Yikach Es ha'Ma'acheles" that Olah requires a Kli, and we learn all [Zevachim] from it.
ובסוטה פרק היה מביא (דף יד:) משמע דסכין מקדש ליה לדם
Rejection #2: In Sotah (14b) it connotes that the knife is Mekadesh the blood.
ועוד בריש התודה (מנחות עח:) איכא למ''ד סכין אלימא מכלי שרת דאף על גב דלית לה תוך מקדשא
Rejection #3: In Menachos (78b) there is an opinion that a [Shechitah] knife is greater than a [Stam] Kli Shares. Even though [a knife] has no interior, it is Mekadesh.
וההיא קרומית של קנה
Implied question: We find (Chulin 3a) that Shechitah with a sharp reed is Kosher!
איכא למימר שתקנה ועשאה כלי וכר' יוסי בר' יהודה דאמר בפרק היה מביא (סוטה יד:) דעושין כלי שרת דעץ
Answer: We can say that he fixed it and made it a Kli, and according to R. Yosi b'Ribi Yehudah, who says in Sotah (14b) that we can make a Kli Shares from wood [or other vegetation].
וההיא דאלו דברים (פסחי ' סו.)
Implied question: In Pesachim (66a it connotes that everyone used to bring his knife for Shechitas Pesach from his house)!
אימר כל אחד הקדיש סכינו בערב שבת
Answer: We can say that everyone was Makdish his knife before Shabbos. (There it discusses when Erev Pesach was on Shabbos.)
והאי דלא תנן הכא שחיטתן בכלי שרת בצפון כדתנן בקבלה
Implied question: Why didn't the Mishnah teach "they are slaughtered with a Kli Shares in the north", like it taught about Kabalah?
לא דמי דבקבלה נמי לא הזכיר הכלי אלא משום דבעי שיהא גם הכלי בצפון לאפוקי אם הבהמה בצפון והכלי בדרום והדם מקלח בתוכו
Answer: These are different. Also regarding Kabalah, it mentioned the Kli only because also the Kli must be in the north. This excludes if the animal is in the north and the Kli is in the south and the blood spurts into it.
תדע דבכל הנהו דבעו צפון קתני שחיטה כו' וקיבול דמן בכלי שרת בצפון וגבי קדשים קלים ששחיטתן בכל מקום בעזרה לא קתני וקיבול דמן בכלי שרת אע''ג דבעי קבלה בכלי שרת
Proof: In all of these (i.e. Kodshei Kodoshim) that require the north, it teaches Shechitah... and Kabalas Dam in a Kli Shares in the north, but regarding Kodshim Kalim, which are slaughtered anywhere in the Azarah, it does not teach Kabalas Dam in a Kli Shares, even though Kabalah require a Kli Shares!
וכן לעיל פרק שני (דף כו.) דתניא קדשים קלים שחיטתן בפנים וקבול דמן בכלי שרת בפנים אתא לאשמועינן שצריך שיהא הכלי בפנים
Support: Also above (26a), a Beraisa teaches that Kodshim Kalim are slaughtered inside [the Azarah], and Kabalas Dam is in a Kli Shares inside, it comes to teach that the Kli must be inside;
לאפוקי אם רוב הכלי בחוץ ומיעוטה בפנים אע''פ שאין הדם בפנים נפסל ביוצא דמקבל במיעוט שבפנים
This excludes if most of the Kli is outside and the minority is inside, even though the blood inside is not disqualified though Yotzei, for it is received in the minority [of the Kli] inside.
אי נמי משום דאיכא אשם מצורע שמתקבל ביד איצטריך (מכאן מעמוד ב) למיתני בכולהו קדשים וקיבול דמן בכלי שרת (הגהת שיטה מקובצת)
Alternatively, it says so because there is Asham Metzora, in which [some] of the blood is received in the hand. Therefore, it needs to teach in all Kodshei [Kodoshim] that Kabalas Dam is in a Kli Shares.
47b----------------------------------------47b
ומיהו יש לדקדק מהא בתוספתא דמנחות חומר בקמיצה מבשחיטה שהקמיצה טעונה כלי והשחיטה אינה טעונה כלי אלא אפי' קרומית של קנה
Question: The Tosefta in Menachos teaches that there is a stringency of Kemitzah over Shechitah. Kemitzah requires a Kli, and Shechitah does not require a Kli, rather, even a sharp reed!
ועל כרחיך לא קאמר דלא תבעי כלי כלל דהא אמרינן מה עולה טעונה כלי כו' אלא דלא בעי כלי שרת קאמר
You are forced to say that it does not mean that it does not require a Kli at all, for we say "just like Olah requires a Kli...!" Rather, it means that it does not require a Kli Shares.
ומיהו יש לפרש דלא חיישינן לכלי יפה קאמר ולא (הגהת שיטה מקובצת) פסלה קרומית של קנה משום הקריבהו נא לפחתך כדפריך הש''ס בסוטה פרק היה מביא (דף יד:) גבי כפיפה מצרית
Answer: We can explain that it means that we are not concerned for a nice Kli, and we do not disqualify a sharp reed due to Hakrivehu Na l'Fechasecha (one would not give an inferior gift to a governor to find favor in his eyes), like the Gemara asks in Sotah (14b) about a Kefifah Mitzris (wicker basket, in which Minchas Sotah is brought);
דדורון הוא שדרך להביא בכלי נאה אבל בשחיטה לא חיישינן
Explanation #1: This is because it is a gift. It is normal to bring it in a nice Kli. However, we are not concerned about [the Kli for] Shechitah.
אי נמי כפיפה מצרית מכוערת יותר מקרומית של קנה
Explanation #2: Alternatively, a Kefifah Mitzris is more repulsive than a sharp reed.
TOSFOS DH Elu v'Elu Nisrafim a'Beis ha'Deshen
תוספות ד"ה אלו ואלו נשרפין אבית הדשן
(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn this.)
פירש בקונטרס דפר יום הכיפורים אתי מהיקישא דפר העלם כדאמר בפרק בית שמאי (לעיל לט.) לפר זה פר יום הכיפורים
Explanation #1 (Rashi): We learn Par Yom Kipur from a Hekesh of Par Helam Davar, like it says above (39a) "l'Par" - this is Par Yom Kipur.
ואם תאמר והא אין דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש ופר העלם בגופיה לא כתיב ביה אל בית הדשן ומפר כהן המשיח אתי
Question: Something learned from a Hekesh does not return to teach through a Hekesh! It does not say "El Beis ha'Deshen" regarding Par Helam Davar itself. It is learned from Par Kohen Mashi'ach;
כדכתיב בפר העלם (ויקרא ד) כאשר שרף את הפר הראשון והיינו היקש כמו ושחט החטאת במקום העולה דקרי ליה היקש לקמן (דף מח.)
It says about Par Helam "Ka'asher Saraf Es ha'Par ha'Rishon." This is a Hekesh, like "v'Shachat ha'Chatas bi'Mkom ha'Olah." This is called a Hekesh below (48a).
ולפירש''י דפרק בית שמאי (לעיל מ.) דילפינן פר יום הכיפורים לאת בדם וטבילה מפר כהן משיח אם כן נימא דמצינו למילף נמי שריפת בית הדשן אבל לפר''ת דהתם קשיא
According to Rashi, who explained above (40a) that we learn from Par Yom Kipur from Par Kohen Mashi'ach regarding "Es", "b'Dam" and Tevilah, if so, we can say that we can learn also burning in Beis ha'Deshen. However, according to R. Tam there [who says that all are equated to Par Helam, and Par Helam Davar is equated to Par Kohen Mashi'ach], it is difficult!
ויש לומר דאיכא תרי היקישי בפר העלם ועשה כאשר עשה לפר דדרשינן מיניה פרק בית שמאי (גם זה שם) זה פר כהן משיח בין לעכב בהזאות במשיח (הגהת צאן קדשים) בין לאגמורי יותרת ושתי הכליות בפר העלם ממשיח
Answer: There are two Hekeshim of Par Helam - "v'Asah Ka'asher Asah l'Par", which we expounded above (40a) to refer to Par Kohen Mashi'ach, to make the Haza'os Me'akev in the Haza'os of Mashi'ach, and also to teach about Yoseres ha'Kaved and the two kidneys in Par Helam from Mashi'ach...
הוא הדין דניגמר לענין שריפה פר העלם ממשיח וכי הדר וכתב בפר העלם וכאשר שרף (הילכך) הוה ליה כמאן דכתיב בגופיה
Likewise, we can learn also burning, Par Helam from Mashi'ach. When the Torah returned to write about Par Helam "v'Cha'asher Saraf", it is as if it wrote burning in it itself.
ועוד יש לומר הא דנשרפין חוץ לג' מחנות יליף לקמן בסוף טבול יום (דף קה:) מדכתיב תלת אל מחוץ ליתן לו למחנה שלישית כאילו (הגהת חק נתן) כתב בכולהו
Explanation #2: Burning outside of three Machanos, we learn below (105b) from the three times it is written "mi'Chutz la'Machaneh" to teach a third Machaneh, as if it was written in each;
ואין זה אלא כגילוי מילתא בעלמא דמחוץ למחנה דכתב בכל חד וחד במחנה שלישית קאמר
This is like a mere Giluy Milsa that "mi'Chutz la'Machaneh" written in each one refers to a third Machaneh;
הילכך אתי שפיר פר יום הכיפורים מפר העלם ואייתר לו התם מחוץ למחנה דכתיב בפר יום הכיפורים לרבנן לומר לך כיון שיצא מחוץ למחנה אחת השורפו מטמא בגדים
Therefore, we properly learn Par Yom Kipur from Par Helam, and mi'Chutz la'Machaneh" written there regarding Par Yom Kipur is extra according to Rabanan, to teach that once it left one Machaneh, one who burns it is Metamei his garments.
ולרבי שמעון לג''ש ללמד מפרה מה כאן שלשה מחנות אף להלן שלשה מחנות
And according to R. Shimon [it is extra] for a Gezeirah Shavah to teach from Parah. Just like here [it is burned outside of] three Machanos, also there three Machanos;
מה להלן למזרחה של ירושלים אף כאן למזרחה של ירושלים
Just like there it was east of Yerushalayim, also here it was east of Yerushalayim.
ומיהו בית הדשן ודאי קשה דנהי דשלשה מחנות הוי כמאן דכתיב בגופיה בית הדשן לא כתיב בגופיה דאפשר חוץ לג' מחנות שלא במקום דשן
Question: However, Beis ha'Deshen is surely difficult. Granted, it is as if three Machanos were written [about Par Helam] itself. Beis ha'Deshen is not written about it itself. It is possible that [Par Helam] is burned outside of three Machanos, not in Beis ha'Deshen!
ואם כן הא דבעי מקום דשן הוי דבר הלמד בהיקש ואינו חוזר ומלמד בהיקש
If so, the requirement of the place of the ashes is something learned from a Hekesh. It cannot return to teach through a Hekesh!
ושמא גם זה חשוב גילוי מילתא בעלמא היא דכל הנשרפין חוץ לשלש מחנות נשרפין במקום אחד (הגהת שיטה מקובצת)
Answer #1: Perhaps also this is considered a mere Giluy Milsa, that everything burned outside of three Machanos is burned in one place.
השתא אתי שפיר שעיר יוה''כ דלא איתקש לפר העלם
Support: Now it is fine [how we learn about] Se'ir Yom Kipur, which is not equated to Par Helam Davar.
אי נמי כולהו ילפינן בית הדשן בג''ש דמחוץ למחנה מכהן משיח
Answer #2: For all of them, we learn Beis ha'Deshen through a Gezeirah Shavah "mi'Chutz la'Machaneh" from Kohen Mashi'ach.
ואין לפרש דאתי מריבויא דחטאת חטאת דכתיב בפר ושעיר של יום הכפורים
Implied suggestion: Perhaps we learn from the inclusion "Chatas... Chatas" written regarding Par and Se'ir Yom Kipur;
דדרשינן לקמן בסוף התערובת (דף פג.) ואת פר החטאת ואת שעיר החטאת יוציא אל מחוץ למחנה ושרפו מה ת''ל חטאת חטאת שיכול דאין לי דמטמא בגדים ונשרפין בבית הדשן אלא אלו בלבד
We expound below (83a) "v'Es Par ha'Chatas v'Es Se'ir ha'Chatas Yotzi El mi'Chutz la'Machaneh v'Sarfu." Why does it say Chatas... Chatas? One might have thought that only these are Metamei Begadim [of those who burns them] and are burned in Beis ha'Deshen;
מנין לרבות פר כהן משיח ופר העלם דבר של ציבור ושעירי עבודת כוכבים ת''ל חטאת חטאת דברי רבי יהודה
What is the source to include Par Kohen Mashi'ach, Par Helam Davar of the Tzibur and Se'irei Avodah Zarah? It says "Chatas... Chatas." R. Yehudah says so.
דעל כרחין נשרפין אבית הדשן כדי נסבה דהא עיקר על שפך הדשן בפר כהן משיח כתיב
Rejection: You are forced to say that "they are burned in Beis ha'Deshen" was taught needlessly. "Shefech ha'Deshen" is written primarily regarding Par Kohen Mashi'ach!
אלא משום מטמא בגדים נקט דלא כתיב בהו
Rather, it was taught due to Metamei Begadim, which is not written regarding these.
וכן מוכיח דר' מאיר פליג עליה וקאמר אינו צריך הרי הוא אומר לכפר שאין תלמוד לומר לכפר לימד על כל המתכפרים בפנים ששורפן מטמא בגדים
Proof: We must say so, for R. Meir argues with [R. Yehudah], and says "this is not needed. It says "Lechaper". Why does it say Lechaper? This teaches that everything that is Mechaper inside [the Heichal], one who burns it is Metamei Begadim.
ושמא כי היכי דיליף מריבויא דחטאת חטאת טומאת בגדים בכולהו מפר ושעיר של יום הכפורים הכי נמי הוה יליף מינייהו מההוא ריבויא גופיה בית הדשן בפר (הגהת צאן קדשים) ושעיר של יום הכפורים
Defense (of Suggestion): Perhaps just like he learns from the inclusion Chatas... Chatas Tum'as Begadim for all of them (Parim and Se'irim ha'Nisrafim) from Par and Se'ir Yom Kipur, likewise he learns from them, through that inclusion, Beis ha'Deshen for Par and Se'ir Yom Kipur.
TOSFOS DH Mah Nesinah b'Atzmo Shel Kohen
תוספות ד"ה מה נתינה בעצמו של כהן
(SUMMARY: Tosfos concludes that we learn from Lekichah of the blood.)
פי' בקונטרס מדכתיב אצבע גבי שמן ויליף דם מיניה (הגהת שיטה מקובצת)
Explanation #1 (Rashi): This is because it says "Etzba" regarding oil, and we learn blood from it.
ותימה א''כ הוי היקשא מבנין אב ולקמן (דף נא.) מיבעיא לן אי דבר הלמד בבנין אב חוזר ומלמד בהיקש
Objection: If so, this is a Hekesh from a Binyan Av. Below (51a), we ask [and did not resolve] whether something learned from a Binyan Av returns to teach through a Hekesh!
ונראה לי לקיחה מנתינה נמי הוי בנין אב וילפינן מנתינה דידיה ולא מנתינה דשאר קרבנות
Explanation #2: Also Lekichah from Nesinah is a Binyan Av, and we learn from its Nesinah, and not from other Korbanos;
ולקמן אמרינן דילפינן שפיר בנין אב מבנין אב. ברו''ך
Below, we say that we properly learn a Binyan Av from a Binyan Av. This is from R. Baruch.
TOSFOS DH Af Lekichah v'Lakach ha'Kohen mi'Dam ha'Asham...
תוספות ד"ה אף לקיחה ולקח הכהן (הגהת שיטה מקובצת) מדם האשם...
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not expound so about Chatas.)
תימה דגבי חטאת נמי כתיב (ויקרא ד) ולקח ונתן ולא אמרי' (הגהת שיטה מקובצת) מה נתינה בעצמו של כהן אף לקיחה בעצמו של כהן
Question: Also regarding Chatas, it is written "v'Lakach... v'Nasan", and we do not say that just like Nesinah is with the Kohen's body, also Lekichah is with the Kohen's body!
ושמא הכא דריש משום דמייתר דכתיב במצורע (שם יד) עשיר ועני
Answer #1: Perhaps here he expounds because it is extra. It is written about Metzora Ashir and Oni.
ואע''ג דבתורת כהנים דריש מקמאי
Implied question: In Toras Kohanim, it expounds from the first (written about Metzora Ashir. The latter, written about Oni, is extra!)
אבתרא סמיך
Answer: It relies on the latter (really, we expound the latter, which is extra).
ונראה לי דבחטאת כתיב ולקח מדם החטאת באצבעו ונתן אם כן לאו בידו מקבל דבאצבע לא אפשר לקבל
Answer #2: It seems to me that since regarding Chatas it is written "b'Etzba'o v'Nasan", he does not receive with his hand, for it is not possible to receive blood on his finger!
אלא על כרחין בכלי קאמר ואצבעו היינו דעביד אוזן לשפת מזרק כדאמר לעיל פרק שני (דף כד.)
Rather, you are forced to say that it means [that he receives] in a Kli. "B'Etzba'o" shows that we make a handle on the brim of the bucket, like it says above (24a);
אבל באשם לא כתיב באצבע ומשום דלא נימא ולקח באצבעו היינו וטבל דוקא ולא מיירי בקבלה
However, regarding Asham it is not written "b'Etzba'o", lest we say that v'Lakach b'Etzba'o is dipping [his finger in the blood in order to put it on the Metzora], and it does not discuss Kabalah;
להכי איצטריך לגזירה שוה דגמרינן מויקח חצי הדם וישם באגנות בת''כ. ברו''ך
Therefore we need the Gezeirah Shavah. We learn from "va'Yikach [Moshe] Chatzi ha'Dam va'Yasem ba'Aganos", in Toras Kohanim. This is from R. Baruch.
TOSFOS DH Mah Chatas Te'unah Kli v'Chulei
תוספות ד"ה מה חטאת טעונה כלי כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn Asham Metzora from Chatas.)
פירש בקונטרס דילפינן לקיחה לקיחה בתורת כהנים כתיב בחטאת ולקח הכהן מדם החטאת וכתיב בעולת סיני ויקח משה חצי הדם וישם באגנות
Explanation #1 (Rashi): We learn [from a Gezeirah Shavah] Lekichah-Lekichah in Toras Kohanim. It is written about Chatas "v'Lakach ha'Kohen mi'Dam ha'Chatas", and it is written about Olas Sinai "va'Yikach Moshe Chatzi ha'Dam va'Yasem ba'Aganos."
ותימה הוה ליה דבר הלמד בגזירה שוה חוזר ומלמד בהיקשא דכחטאת האשם ובעיא היא לקמן (דף נ.) ולא איפשיטא למאן דאמר בתר מלמד אזלינן
Objection: This is something learned from a Gezeirah Shavah, and it returns to teach through a Hekesh "ka'Chatas ha'Asham." This was a question below (50a), and it was not resolved according to the opinion that it depends on the source (whether or not it is Kodesh)!
ומיהו בחנם פירש בקונטרס דילפינן לקיחה לקיחה דלקמן בסוף דם חטאת (דף צז:) משמע דאתיא בהיקשא דזאת התורה מזבחי שלמי ציבור
Explanation #2: There was no need for Rashi to explain that we learn from Lekichah-Lekichah. Below (97b), it connotes that we learn from a Hekesh Zos ha'Torah from Zivchei Shalmei Tzibur;
דקאמר מה עולה טעונה כלי אף כל טעון כלי מאי כלי אילימא מזרק בזבחי שלמי ציבור נמי כתיב ויקח משה חצי הדם וישם באגנות
Citation (97b): Just like Olah requires a Kli, also every [Zevach] requires a Kli. What Kli does this discuss? If it is a bucket, also regarding Zivchei Shalmei Tzibur it says "va'Yikach Moshe Chatzi ha'Dam va'Yasem ba'Aganos"!
פירוש וכיון דהדר איתקש כולהו לשלמים דכתיב בהאי קרא וילפינן מיניה התם מה שלמים מפגלין ומתפגלין כלי נמי תילף משלמים דהתם נמי שלמים הוו בסיני
Explanation: Since [the Torah] returned to equate all of them to Shelamim, which is written in this verse, and we learn from it there "just like Shelamim is Mefagel and becomes Pigul..." also a Kli we should learn from Shelamim, for also there at Sinai ("va'Yikach Moshe...") was Shelamim!
ומיהו מכל מקום קשה עדיין דהוה ליה דבר הלמד בהיקש ואינו חוזר ומלמד בהיקש
Question: In any case it is still difficult, for this is something learned from a Hekesh, and it does not return to teach through a Hekesh!
יש לומר דבההוא היקשא דוזאת התורה כתב נמי אשם ואיתקוש נמי לשלמים וכל אשמות בכלל אפילו אשם מצורע
Answer: The Hekesh Zos ha'Torah, also Asham is written in it. It is equated also to Shelamim, and all Ashamos are included, even Asham Metzora;
אלא דהוה אמינא דמעטיה קרא מקבלת כלי ונדרשיה ביד דבעצמו של כהן הלכך אתא כחטאת האשם לגלויי דלא בא הכתוב להוציאו מקבלת כלי לגמרי
Rather, one might have thought that the Torah excluded [Asham Metzora] from Kabalah in a Kli, and we expound "b'Yad" that [Kabalah] is through the Kohen's body itself. Ka'Chatas ha'Asham reveals that the verse does not come to totally exclude Kabalah in a Kli. (Rather, some Kabalah is in his hand, and some is in a Kli.)
וקשה גזירה שוה דלקיחה מסיני למה לי לילף כולהו משלמים
Question: Why do we have the Gezeirah Shavah of Lekichah from [Korbanos of] Sinai? We should learn all of them from Shelamim!
יש לומר דחטאת ילפינן משלמים לקבלת כלי מהיקשא וגזירה שוה דלקיחה לקיחה איצטריך למיהוי כמאן דכתיב בגופיה דחטאת והדר ילפינן אשם מחטאת בהיקשא דכחטאת האשם
Answer: We learn Chatas from Shelamim for Kabalah in a Kli from a Hekesh, and the Gezeirah Shavah Lekichah-Lekichah is needed so it is as if it was written in Chatas itself, and then we learn Asham from Chatas through the Hekesh ka'Chatas ha'Asham.
ולא גמרינן מעיקרא אשם משלמים בהיקישא דזאת התורה כדילפינן לענין פיגול
Implied question: Why do we not learn initially Asham from Shelamim through the Hekesh Zos ha'Torah, like we learn regarding Pigul?
דאם כן גזרה שוה דלקיחה לקיחה למה [לי]:
Answer: If we did, what would we learn from the Gezeirah Shavah Lekichah-Lekichah?!