1)

TOSFOS DH Minayin l'Nisnin Al Mizbe'ach ha'Chitzon... (cont.)

תוספות ד"ה מנין לניתנין על מזבח החיצון... (המשך)

ולמטה מנא לן אם לא מודם זבחיך ישפך אלמא דבית הלל נמי דרשי ליה

(a)

Summation of Support: What is his source for [what should be put] below, if not from "v'Dam Zevachecha Yishafech"? This shows that also Beis Hillel expound it.

ומיהו יש לדחות

(b)

Rebuttal: We can reject this. (Perhaps they learn from another verse, even though we do not find a Drashah from another verse.)

1.

Note: Shitah Mekubetzes says that the rest of this Tosfos is a comment.

ונראה לי (תוספת) דשאר זבחים ידע מדלא שנה בהן לעכב

(c)

Comment: It seems to me that he knows other Zevachim from the fact that the Torah did not repeat [Saviv] to make [both Matanos] Me'akev;

אבל חטאת לא נכשיר מטעמא דלא שנה אלא פשיטא ליה דגמר חטאת חיצון מחטאת פנימי לעכב

1.

However, regarding Chatas we should not be Machshir due to "the Torah did not repeat." Rather, it is obvious to him that we learn an outer Chatas from an inner Chatas to be Me'akev;

אי לא אשכחן בעלמא דמצינן למיגמר מיניה דמתנה אחת כיפר א''כ על כרחיך לב''ש בעי הכא מנין דנגמר מחטאת דבעי שתי מתנות

2.

If we did not find in general that we can learn from [v'Dam...] that one Matanah is Mechaper, if so you are forced to say that here [the Tana] asks according to Beis Shamai, "what is the source?" We should learn from Chatas that two Matanos are needed!

אע''ג דחטאת חמירא

i.

Implied question: Chatas is more stringent! (We cannot learn a stringency from it to other Korbanos.)

גילוי מילתא היא ללמוד סתום מן המפורש

ii.

Answer: This is a mere Giluy Milsa (revelation) to learn what is not explicit from what is explicit.

דאי לבית הלל מאי בעי מנין הא לא שנה לעכב

3.

If it were according to Beis Hillel, what was the question "what is the source?" The Torah did not repeat [Saviv] to teach that it is Me'akev!

ומהאי טעמא לא מצי למיבעי יהא כשרה בדיעבד בולא כלום דכפרה בכדי לא אשכחן: ברו''ך ע''כ

(d)

Support: This is why we could not ask that b'Di'eved, it should be Kosher without any Matanos, for we do not find Kaparah without any [Matanos]. This is from R. Baruch.

2)

TOSFOS DH Matan Dam li'Yesod Talmud Lomar v'Dam Zevachecha Yishafech

תוספות ד"ה מתן דם ליסוד ת''ל ודם זבחיך ישפך

(SUMMARY: Tosfos explains how we learn about the Yesod.)

אע''ג דלא כתיב יסוד

(a)

Implied question: The Torah did not write Yesod!

מצינו שירים שנשפכין ליסוד דכתיב בחטאת ואת דמה ישפך אל יסוד המזבח

(b)

Answer: We find that Shirayim are poured on the Yesod, for it says regarding Chatas "v'Es Damo Yishpoch El Yesod ha'Mizbe'ach."

3)

TOSFOS DH Trei Tana'i v'Aliba d'R. Yishmael

תוספות ד"ה תרי תנאי ואליבא דרבי ישמעאל

(SUMMARY: Tosfos brings four explanations of this, and questions all of them.)

דמאן דיליף ליה לפסח בשפיכה לית ליה פסח פוטר את הזבח

(a)

Explanation #1: The one who learns that [blood of] Pesach is spilled, he holds that [the Brachah on] Pesach does not exempt the Zevach (Chagigah of the 14th);

ולא פליג ר' ישמעאל אדרבי עקיבא דכיון דפסח בשפיכה מהאי קרא תו לית לן למילף מיניה ניתנין בזריקה כשרין בשפיכה

1.

R. Yishmael does not argue with R. Akiva. Since this verse teaches that [Dam] Pesach is spilled, now we cannot learn from it that [blood] that should be thrown, it is Kosher if it was spilled;

ומאן דאית ליה פלוגתא לית ליה פסח בשפיכה אלא בזריקה כשלמים

2.

And the one who holds that it is an argument, he does not hold that [Dam] Pesach is spilled, rather, it is thrown, like Shelamim.

i.

Note: There is an implied question - if so, why does the Brachah on Pesach exempt the Zevach, but not vice-versa?

ומיהו פסח עיקר וזבח טפל לו הלכך אין זבח פוטר לפסח אבל פסח פוטר זבח

ii.

However, Pesach is primary and the Zevach is secondary to it. Therefore [the Brachah on] Zevach does not exempt the Pesach, but Pesach exempts the Zevach.

ובפסחים ירושלמי האי טעמא אמר בה כך פי' בקונט'

(b)

Support: The Yerushalmi in Pesachim gives this reason. Rashi explained like this.

ויש תימה מסוגיא דסוף ע''פ (פסחים קכא.) גבי בירך ברכת הפסח פטר את של זבח דקאמר עלה כשתימצי לומר לדברי ר' ישמעאל זריקה בכלל שפיכה ולא שפיכה בכלל זריקה ולדברי ר' עקיבא לא שפיכה בכלל זריקה ולא זריקה בכלל שפיכה

(c)

Question #1: This is difficult, for in Pesachim (121a), regarding one who blessed on Pesach exempted the Zevach, it says "when you will say according to R. Yishmael that Zerikah is included in Shefichah (pouring), and according to R. Akiva Shefichah is not included in Zerikah, and Zerikah is not included in Shefichah";

אלמא ר' ישמעאל אית ליה תרתי דפסח בשפיכה וזריקה בכלל שפיכה

1.

Inference: R. Yishmael holds like both of these - [Dam] Pesach is poured, and Zerikah is included in Shefichah!

ועוד קשה לפירוש הקונטרס מסוגיא דשמעתין דקאמר לעיל סבר לה כר' עקיבא ולא סבר לה כוותיה לגמרי

(d)

Question #2: Also our Sugya is difficult for Rashi. It said above that [the Tana of the Beraisa] holds like R. Akiva. He does not hold like him totally!

דרבי עקיבא סבירא ליה דפסח בשפיכה ותנא דברייתא סבר בזריקה

1.

R. Akiva holds that Pesach is poured, and the Tana of the Beraisa holds that it is spilled!

דאי כר''ע דאמר פסח בשפיכה הלא מאן דאמר פסח בשפיכה היינו מדם זבחיך ישפך

i.

If [the Tana of the Beraisa] held like R. Akiva, who says that Pesach is poured, [this cannot be, for] the one who says that Pesach is poured, he learns from v'Dam Zevachecha Yishafech!

דתניא ר' ישמעאל אומר כו' אם כן לא אייתר קרא למתנה אחת כיפר ע''כ

ii.

In the Beraisa, R. Yishmael says [that v'Dam Zevachecha Yishafech teaches about Dam Pesach], so there is no extra verse to teach that one Matanah was Mechaper! Until here is a comment.

ועוד קשה דאמר בפסחים פרק האשה (דף פח:) גבי חמשה שנתערבו עורות פסחיהם והא שלמים בזריקה ופסח בשפיכה

(e)

Question #3: It says in Pesachim (88b-89a) regarding five [groups], that the skins of their Korbanos Pesach became mixed (and there is a wart on one, and we do not know which was not Yotzei Pesach. We say that there is no solution for each group to bring a Pesach and stipulate "if we were already Yotzei, it is a Shelamim", for Dam) Shelamim should be thrown, and Pesach is poured!

ומשני מאי נפקא מינה והתניא מנין לניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה שיצא

1.

[The Gemara] responds "what difference does it make? A Beraisa teaches that blood that should be thrown, if it was poured, he was Yotzei!"

אלמא אית ליה תרתי דפסח בשפיכה וניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה שיצא

2.

Inference: The Tana holds both that Dam Pesach should be poured, and that blood that should be thrown, if it was poured, he was Yotzei!

ועוד מדקתני בברייתא מנין לניתנין בזריקה כו' מכלל דאיכא שפיכה ואי פסח בזריקה אם כן כולהו בזריקה נינהו

(f)

Question #4: Since the Beraisa taught "what is the source for blood that should be thrown...", this implies that some blood should be poured. If Pesach is thrown, all of them are thrown!

[ועוד קשה הא אמרי' בספרי ר' יאשיה אומר קודש הם למה נאמר להביא את המעשר ואת הפסח שיטענו שפיכה אחת שלא שמענו להם בכל התורה כולה]

(g)

Question #5 - Citation (Sifri - R. Yoshiyah): Why does it say "Kodesh Hem"? This includes Ma'aser and Pesach, that they require one Shefichah. We have no other source for this in the entire Torah;

ורבי יצחק אומר אין צריך שהרי כבר נאמר ודם זבחיך ישפך להביא את המעשר ואת הפסח שיטענו שפיכה

1.

Citation (cont. - R. Yitzchak): We do not need this. It already says v'Dam Zevachecha Yishafech to include Ma'aser and Pesach, that they require Shefichah;

ומה תלמוד לומר קודש הם להביא את המעשר שיטעון הקטר חלבים שלא מצינו בכל התורה כולה

2.

Citation (cont.): Why does it say "Kodesh Hem"? This obligates Haktarah of Chelev of Ma'aser. We do not find this in the entire Torah;

משמע דרבי יאשיה שפיכה דרבי יצחק קאמר

3.

Inference: R. Yoshiyah discusses the same Shefichah as R. Yitzchak. (Do not say that he said "Shefichah" imprecisely, and really he means Zerikah, for R. Yitzchak argues only about the source, but not about the Halachah.)

i.

Note: Tosfos asks, just like R. Yoshiyah learns Shefichah from a verse other than v'Dam Zevachecha, also R. Yishmael could!

ואע''ג דדריש ליה מקרא דכתיב גבי בכור בזריקה

4.

Implied question: [R. Yoshiyah] expounds "Kodesh Hem", which is written regarding Bechor, which requires Zerikah!

דלמא מדאתו מריבויא ולא כתבינהו בהדיא קדריש

5.

Answer: Perhaps since [Ma'aser and Pesach] are learned from an inclusion, and [the Torah] did not write them explicitly, he expounds [that they must be poured, and not thrown].

וכי פריך [התם אבא חנן למה נאמר ומה שאר קדשים שלא הושוו במתן דמים

6.

Implied question: Why does Aba Chanan ask there "why was [Kodesh Hem] written [to teach about Haktaras Eimurim of Ma'aser and Pesach]? Other Kodshim (except for Ma'aser and Pesach) do not have the same Matanos Dam [and we are Maktir the Eimurim. Ma'aser and Pesach, which have the same Matanos Dam, all the more so we are Maktir the Eimurim! This connotes that also Pesach is through Zerikah!]

i.

Note: Keren Orah asks why we could not explain that other Kodshim require more than one Matanah of Dam, unlike Bechor. Ma'aser and Pesach require only one Matanah, just like Bechor!

היינו] דאתא למעוטי חטאת דבאצבע

7.

Answer: (Really, Pesach is poured.) He excludes Chatas, [whose blood is out on the Mizbe'ach] via the finger.

ונראה דרבי ישמעאל (דפסחים) קסבר דפסח בשפיכה מקרא אחרינא ולא מדם זבחיך

(h)

Explanation #2: R. Yishmael learns that Pesach is poured from a different verse, and not from v'Dam Zevachecha.

וכי פריך הכא האי ור"י האי קרא מפיק (הגהת צאן קדשים) ליה לכדתניא רבי ישמעאל אומר מתוך

(i)

Implied question: When we ask here "R. Yishmael uses the verse [for another teaching], like a Beraisa teaches, R. Yishmael says, since... [v'Dam Zevachecha Yishafech mandates blood and Eimurim of Ma'aser and Pesach on the Mizbe'ach...

הוה מצי למימר דקסבר פסח בשפיכה מקרא אחרינא ולא מדם זבחיך

1.

We could have answered that he learns from another verse that Pesach is poured, and not from "v'Dam Zevachecha"!

אלא משום דאשכח ברייתא דרבי יוסי הגלילי נקטה

(j)

Answer: Because we find the Beraisa of R. Yosi ha'Gelili (that learns blood and Eimurim of Ma'aser and Pesach on the Mizbe'ach from a verse other than v'Dam Zevachecha, we say that our Beraisa is like him).

1.

Note: Shitah Mekubetzes inserts in the text of Tosfos that this is very difficult, to say that we learn that Pesach is poured from a Drashah not brought in the Gemara.

ורבינו שמואל בשם רבינו שלמה פי' בענין אחר האי דערבי פסחים (דף קכא.) כשתימצי לומר לדברי רבי ישמעאל זריקה בכלל שפיכה כלומר מתוך דברי רבי ישמעאל (מכאן מעמוד ב) תוכל לדקדק דזריקה בכלל שפיכה

(k)

Explanation #3 (Rashbam in the name of Rashi): In Pesachim (121a), when it says "when you will say according to R. Yishmael that Zerikah is included in Shefichah (pouring)", this means that from R. Yishmael's words you can derive that Zerikah is included in Shefichah;

37b----------------------------------------37b

דכיון דקאמר דבירך על הפסח פטר את הזבח אם כן סבירא ליה דמתנותיהם שוין ואף פסח בזריקה

1.

Since he said that one who blessed on Pesach exempted the Zevach, if so he holds that their Matanos are the same, and also Pesach is thrown;

והא דזבח לא פטר פסח משום דזבח טפל לו

i.

He holds that Zevach does not exempt the Pesach, because the Zevach is secondary to [Pesach].

וכיון דפסח בזריקה אם כן אייתר ליה דם זבחיך ישפך ומצי למידרש מיניה לומר דזריקה בכלל שפיכה

2.

Consequence: Since Pesach is thrown, v'Dam Zevachecha Yishafech is extra for him, and he can expound from it that Zerikah is included in Shefichah.

ולא גריס ולא שפיכה בכלל זריקה דלהאי תנא דרבי ישמעאל כולהו בזריקה

(l)

Remark: The text does not say "and Shefichah is not included in Zerikah", for according to this Tana, according to R. Yishmael, all of them are thrown.

ולדברי ר''ע דלא זה פטר את זה אם כן אין מתנותיהם שוות

(m)

Explanation #3 (cont.): According to R. Akiva, neither [Korban] exempts the other. If so, their Matanos are different;

דפסח בשפיכה מקרא ודם זבחיך ישפך ואם כן לא זריקה בכלל שפיכה ולא שפיכה בכלל זריקה דהא ודם זבחיך איצטריך ליה לדידיה לומר דפסח בשפיכה

1.

He learns that Pesach is poured, from v'Dam Zevachecha Yishafech. If so, Zerikah is included in Shefichah, and Shefichah is not included in Zerikah", for he needs v'Dam Zevachecha to teach that Pesach is poured.

ולהאי פירושא קשה מכל מקום מההיא דהאשה (פסחים דף פט.)

(n)

Question #1: According to this, it is difficult from Pesachim (89a. It is not like either Tana. It says that Pesach is poured, and Zerikah is included in Shefichah!)

ועוד מנא ליה לרבי ישמעאל דזריקה בכלל שפיכה משום דמייתר ודם זבחיך ישפך

(o)

Question #2: What is R. Yishmael's source that Zerikah is included in Shefichah? It is because v'Dam Zevachecha Yishafech is extra;

דלמא אתא לכל הניתנין על מזבח החיצון שנתנן במתנה אחת כיפר

1.

Perhaps it comes to teach that anything put on the outer Mizbe'ach, if he put once, he was Mechaper!

וה''ר חיי''ם אומ''ר דבספרי''ם ישני''ם גרסינן כשתימצי לומר לדברי רבי ישמעאל זריקה בכלל שפיכה ושפיכה בכלל זריקה דהכל אחד דכל הקרבנות בזריקה לרבי ישמעאל ואין לחוש אם בזריקה אם בשפיכה

(p)

Explanation #4 (R. Chaim): In old Seforim, the text says "when you will say that according to R. Yishmael, Zerikah is included in Shefichah and Shefichah is included in Zerikah, for they are all one, for R. Yishmael holds that all Korbanos are thrown, and we need not be concerned if it is thrown or poured...

והיינו כשיטת רבינו שמואל וכל מה שהקשיתי עליו קשה גם לפי' זה

(q)

Question: This is like the Rashbam's Perush. Everything I asked against him is difficult for this Perush.

ולכולהו לישני קשה אי פסח בשפיכה (לרבי עקיבא) אם כן דריש לקרא דדמם ובשרם דהנך בכורות (הגהת שיטה מקובצת) כרבי ישמעאל ואחד תם ואחד בעל מום נפקא ליה מיהיה לך

(r)

Question: According to all versions, it is difficult. If R. Akiva holds that Pesach is poured, if so he expounds the verse[s] of "Damam" and "u'Vesaram" of other Bechoros like R. Yishmael, and he derives "whether Tam or Ba'al Mum" from "Yihyeh Lach." (Od Yosef Chai - R. Akiva cannot expound "Damam" to include Ma'aser and Pesach, for he holds that Pesach is poured. The plural must refer to Bechoros in general. If so, also "u'Vesaram" could refer to Bechoros in general. We cannot learn from it "whether Tam or Ba'al Mum." Rather, we learn this from "Yihyeh Lach");

ולקמן בסוף איזהו מקומן (דף נז.) פליג רבי עקיבא ארבי ישמעאל ומוקי לה לקרא דובשרם אחד תם ואחד בעל מום כרבי יוסי הגלילי דהכא

1.

Below (57a), R. Akiva argues with R. Yishmael and establishes the verse u'Vesaram - "whether Tam or Ba'al Mum", like R. Yosi ha'Gelili here!

4)

TOSFOS DH Echad Tam v'Echad Ba'al Mum (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה אחד תם ואחד בעל מום (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos points out that we do not expound the end of the verse like this.)

אע''ג דיהיו לך כחזה התנופה ושוק התרומה מוקמינן ליה בסוף איזהו מקומן (שם) ובבכורות (כז:) בבכור תם

(a)

Implied question: "Yihyeh Lach l'Chaze ha'Tenufah v'Shok ha'Terumah", we establish it below (57a) and in Bechoros (27b) to discuss a Bechor Tam!

רישיה דקרא דבשרם לשון רבים נקט משום בעל מום

(b)

Answer: The Reisha of the verse says "[u]'Vesaram" in the plural due to a Ba'al Mum (to include it).

5)

TOSFOS DH she'Lo Matzinu Lo b'Chol ha'Torah Kulah

תוספות ד"ה שלא מצינו לו בכל התורה כולה

(SUMMARY: Tosfos prefers to explain that we do not find such a law elsewhere.)

פירש בקונט' שלא מצינו לו קרא אחר בכל התורה כולה

(a)

Explanation #1 (Rashi): We have no other verse in the entire Torah [to teach that a Bechor Ba'al Mum is given to a Kohen].

ונראה לפרש שלא מצינו בכל התורה כענין זה דשאר פסולי המוקדשין אינו מתנה לכהן אלא פודהו ומקריב אחר תחתיו

(b)

Explanation #2: It seems that it means that we do not find in the entire Torah like this. All other blemished Korbanos are not a gift to a Kohen. Rather, one redeems it, and offers another in place of it;

וזה מתנה לכהן ואוכלו במומו

1.

This is a gift to a Kohen. [The Kohen] eats it with its blemish.

וכי האי גוונא אשכחן (הגהת שיטה מקובצת) בפ' שתי מדות (מנחות צא:) שלא מצינו בכל התורה שיהא טפל חמור מן העיקר גבי את הכבש זו עולת יולדת האחד זה אחד עשר של מעשר

(c)

Support: We find like this in Menachos (91b) "we do not find in the entire Torah that what is secondary is more stringent than what is primary, regarding "Es ha'Keves" - this is Olas Yoledes. "Ha'Echad" - this is the 11th of Ma'aser (if the 10th to leave was mistakenly called 'ninth' and the 11th was called 'tenth' it is offered like a Shelamim, and it requires Nesachim. It is Kodesh only due to Ma'aser, which itself does not require Nesachim!)

6)

TOSFOS DH Kodesh Hem Hem Kereivein v'Ein Temurasan Kereivah

תוספות ד"ה קודש הם הם קריבין ואין תמורתן קריבה

(SUMMARY: Tosfos points out a contradiction about this in Temurah.)

תימה דבפ''ק דתמורה (דף ה:) בין אביי ורבא מוקמי הם לבכור ומעשר שנתערבו בכל העולין שקריבין לגבי מזבח

(a)

Question #1: In Temurah (5b), both Abaye and Rava establish "Hem" for a Bechor or Ma'aser that became mixed with any animals offered on the Mizbe'ach;

ואין תמורתן קריבה נפקא להו מדכתיב לה' הוא קרב ואין תמורתו קריבה

1.

We learn that their Temurah is not offered from "la'Shem" - it is offered, but its Temurah is not offered!

ועוד קשה דאביי גופיה דריש ליה התם בפרק אלו קדשים (תמורה כא.) מקרא דהכא מדכתיב קודש הם

(b)

Question #2: Abaye himself expounds there (Temurah 21a) from the verse here, since it is written "Kodesh Hem"! (Chidushei Basra explains that the Sugya there is like R. Yosi ha'Gelili here. The Sugya in Temurah 5b is like R. Yishmael, who cannot expound like R. Yosi, for he holds that Dam Pesach is poured.)

7)

TOSFOS DH Shamati she'Temuras Pesach Kereivah u'Temuras Pesach Einah Kereivah

תוספות ד"ה שמעתי שתמורת פסח קריבה ותמורת פסח אינה קריבה

(SUMMARY: Tosfos explains that when Pesach could be offered, its Temurah is offered.)

מפרש התם בפסח שנמצא קודם שחיטה ירעה וכן תמורתו משום דפסח עצמו לא קרב לא קרבה תמורתו (הגהת צאן קדשים)

(a)

Explanation: It explains there that if Pesach was found before Shechitah, it is Ro'eh (grazes until it gets a Mum), and similarly its Temurah. Because the Pesach itself is not offered, also its Temurah [is not].

וללישנא קמא דרבה דבפרק מי שהיה טמא (פסחים צו:) אפילו המיר בו לאחר שחיטה וללישנא בתרא היכא דהמיר קודם שחיטה דוקא וההוא לישנא לא קאי דאיתותב התם (הגהת צאן קדשים)

1.

According to the first version of Rabah in Pesachim (96b), this is even if he made Temurah after Shechitah. According to the second version, this is only if he made Temurah before Shechitah. That version is not sustained, for it is refuted there.

וקצת קשה הא דדרשינן קודש הם אבכור מעשר ופסח הם קריבים ואין תמורתן קריבה דלא הוי מעין אחד (הגהת צאן קדשים)

(b)

Question #1: We expound "Kodesh Hem" about Bechor, Ma'aser and Pesach. They are offered, and their Temuros are not offered. This is not uniform!

דגבי פסח אם המיר בפסח עצמו שקרב לשם פסח תמורתו נמי קריבה (הגהת צאן קדשים)

1.

(Temurah of Bechor or Ma'aser is never offered.) Regarding Pesach, if he made Temurah in Pesach itself that is offered for Pesach, also its Temurah is offered;

דאם איתא דלא קרב אמאי איתותב התם לשון שני של רבה מדדרשי' הוא קרב ואין תמורתו קריבה (הגהת צאן קדשים)

2.

Source #1: If it were not offered [in such a case], why was the latter version of Rabah refuted there, since we expound "it is offered, but its Temurah is not offered"?

לימא דברייתא בהכי מיירי הוא קרב כלומר פסח קרב ואין תמורתו קריבה כשהוא מימר בפסח דחזי (הגהת צאן קדשים)

i.

We should say that it discusses as follows. It is offered, i.e. Pesach is offered, and its Temurah is not offered, when he makes Temurah in a Pesach proper [to be offered]!

ועוד דרשינן התם אם כשב לרבות פסח שעברה שנתו ושלמים הבאים מחמת פסח לכל מצות שלמים

3.

Source #2: Also, we expound there "Im Kesev" to include a Pesach that passed its year, and a Shelamim that comes due to Pesach, for all Mitzvos of Shelamim;

ופירש התם בקונט' שלמים הבאין מחמת פסח דהיינו תמורת הפסח עצמו ובענין אחר לא מיתוקם כדפרישית לעיל פ''ק (דף ט.)

i.

Rashi explained there that "a Shelamim that comes to due to Pesach" is Temuras Pesach itself. We cannot explain it differently, like I explained above (9a);

ובכל מקום שהפסח קרב או לשם פסח או לשם שלמים גם התמורה קריבה כיון דלא אתיא מכח קדושה דחויה

ii.

Wherever Pesach is offered, either l'Shem Pesach or l'Shem Shelamim, also the Temurah is offered, since it does not come from a Kedushah Dechuyah!

וצ''ע אם יכול להקריב התמורה לשם פסח קודם שחיטה דשמא יש לדרוש הוא קרב לשם פסח ואין תמורתו קריבה לשם פסח אבל לשם שלמים קרבה כשקרב הוא לשם פסח

(c)

Question: This requires investigation, whether one can offer the Temurah l'Shem Pesach before Shechitah. Perhaps we should expound "it is offered l'Shem Pesach, but its Temurah is not offered l'Shem Pesach", but it is offered l'Shem Shelamim when [the Pesach itself] is offered l'Shem Pesach.

8)

TOSFOS DH Harei Kan Shesh

תוספות ד"ה הרי כאן שש

(SUMMARY: Tosfos discusses why Beis Shamai need to expound six.)

וא''ת בחמש סגי דלאחת לא איצטריך דכפרה בכדי לא אשכחן

(a)

Question: It would suffice [for the Torah to allude to] five, for we do not find Kaparah without any [Matanos]!

וי''ל דדילמא ב''ש לית ליה האי טעמא

(b)

Answer: Perhaps Beis Shamai disagree with this reasoning.

9)

TOSFOS DH l'Totafos

תוספות ד"ה לטוטפות

(SUMMARY: Tosfos concludes that he expounds the initial Vov in ul'Totafos.)

ואמר רבינו תם דבספרים מדוייקים לא כתיב לטוטפות כלל בוי''ו לבסוף אלא וי''ו דולטטפת דריש

(a)

Explanation #1 (R. Tam): In precise Seforim, it is never written l'Totafos with a Vov at the end. Rather, he expounds the [initial] Vov in ul'Totafos;

ואפילו למאן דלא דריש וי''ו וי''ו למ''ד דריש כדאמר גבי והנותר פ' הערל (יבמות עב:)

1.

Even the opinion that does not expound [an initial] "Vov", he expounds "Vov Lamed", similar to what it says about "veha'Nosar" in Yevamos (72b).

ויש מפרשים דלטוטפת דריש דכתיב לטוטפת מלא בוי''ו דוי''ו דבין שני הטיתין דריש וקסבר גורעין ומוסיפין ודורשין

(b)

Explanation #2: We expound l'Totafos. It is written l'Totafos with a Vov between the two letters "Tes". He holds that we remove and add and expound. (It is as if the Vov was written at the end, to denote the plural.)

ואומר רבינו תם דלא אמרינן גורעין ומוסיפין ודורשין באמצע התיבה אלא בתחלת התיבה או בסוף כדאשכחן בפרק הזהב (ב''מ דף נד:) גבי וחמישיתו וגבי דם מהפר יקבלנו וגבי ונתתם את נחלתו לשארו ביש נוחלין (ב''ב דף קיא:)

(c)

Rebuttal (R. Tam): We do not remove and add and expound in the middle of a word, only at the beginning or at the end, like we find in Bava Metzi'a (54b) regarding "v'Chamishiso", and regarding "Dam meha'Par Yekablenu" (above, 25a) and regarding "u'Nesatem Es Nachalaso li'Sh'ero" in Bava Basra (111b).

10)

TOSFOS DH Tat b'Katfei Shetayim

תוספות ד"ה טט בכתפי שתים

(SUMMARY: Tosfos explains why we learn only four.)

וא''ת א''כ ליבעי תרי סרי בתי

(a)

Question: If so, we should require 12 Batim! (L'Totafos is written three times, and each alludes to four!)

וי''ל כיון דמנין הוא אינך הוו להו כפרשה שנאמרה ונשנית ולא דמו לקרנות שאין המנין כתוב בפירוש

(b)

Answer #1: Since it teaches the number, the other [occurrences of l'Totafos] are like a Parshah that was said and repeated. It is unlike Keranos, in which the number is not written explicitly.

וה''ר יהודה מקורבי''ל מפרש דחד טטפת לגופיה ואינך תרתי אתו למנין בתים בלשון כתפי ובל' אפריקי

(c)

Answer #2 (Ri of Korvil): One Totafos is needed for the simple meaning. The others come for the number of Batim in Katfi language, and also in Afriki language.

11)

TOSFOS DH Ela me'Atah ba'Sukos v'Chulei

תוספות ד"ה אלא מעתה בסכת כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that we expound "Sukos" also for the walls.)

במס' סוכה (דף ו:) דרשינן (הגהת שיטה מקובצת, ברכת הזבח) לדפנות וכן בפ' המביא (ביצה ל:) גבי אין נוטלים עצים מן הסוכה אסרינן נמי מן הדפנות מדכתיב חג הסוכות דכשם שחל שם שמים על החגיגה כך חל על הסוכה

(a)

Explanation: In Sukah (6b), we expound for walls, and in Beitzah (30b) regarding "we do not take wood from the Sukah", we forbid also from the walls (not only from the Sechach), since it says "Chag ha'Sukos [... la'Shem]" - just like Hash-m's name (Kedushah) takes effect of the [Korban] Chagigah, so it takes effect on the Sukah.

ותימה דגבי אין מסככין בדבר המקבל טומאה וגבי תעשה ולא מן העשוי לא דרשינן לדפנות:

(b)

Question: Regarding "one may not use for Sechach something that receives Tum'ah", and regarding "Ta'aseh," and not from something already made, we do not expound this for the walls! (Ran (Sukah 6b) - "Sukah" does not connote the walls. Here we expound extra words to teach about the walls.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF

);'; ?>