TOSFOS DH b'Karvu Nesachim ba'Midbar Ka Mipalgei
תוספות ד"ה בקרבו נסכים במדבר קא מיפלגי
(SUMMARY: Tosfos concludes that all hold that there is no Shi'ur for the water.)
פי' בקונטרס ותרוייהו אית להו יש שיעור למים
Explanation #1 (Rashi): Both of them hold that there is a Shi'ur for the water.
ואי אפשר לומר כן דר''א על כרחין סבר אין שיעור
Rebuttal: One cannot say so. You are forced to say that R. Elazar holds that there is no Shi'ur!
אלא תרוייהו סברי אין שיעור ושלשת לוגין דתנא קמא לאו דוקא:
Explanation #2: Rather, both hold that there no Shi'ur. The first Tana said "three Lugim" - this is not precise.
[צ"ל וא''ת ומאי שנא נסכים בכלי חול מקבלת דם בכלי חול דאמר רבא לעיל דקבלה בכלי חול לרבי פטור - צאן קדשים קי:]
Question: Why are Nesachim in a Chulin Kli unlike Kabalas Dam in a Chulin Kli? Rava said above (108a) that if he received [the blood] in a Chulin Kli, Rebbi exempts (outside)!
[צ"ל ויש לומר דלא דמי לקבלה בכלי חול בפנים וזרק בחוץ אין לנו לחייב מחמת דכשר בבמה הואיל וכבר נפסל בפנים - צאן קדשים]
Answer: If he received in a Chulin Kli inside and threw outside, we should not obligate because it is Kosher on a Bamah, since it was already disqualified inside;
[צ"ל ולא דמי לנסכים שמקריבין בחוץ בכלי חול דלא נפסלו בפנים - צאן קדשים]
This is unlike Nesachim that we offer outside in a Chulin Kli. They were not disqualified inside.
TOSFOS DH Bamah Gedolah v'Bamah Ketanah
תוספות ד"ה במה גדולה ובמה קטנה
(SUMMARY: Tosfos favors Rashi's opinion, that these are of the Tzibur and an individual.)
יש מפרשים דבמה גדולה קרי שעת איסור הבמות ובמה קטנה שעת היתר
Explanation #1: Bamah Gedolah is called when there is an Isur of Bamos, and Bamah Ketanah is at a time of Heter.
ופירוש הקונטרס עיקר דתרוייהו [צ"ל בשעת - בארות המים] היתר הבמות אלא דבמה גדולה היא במת ציבור ובמה קטנה היא במת יחיד
Explanation #2: Rashi's Perush is primary. Both are at a time of Heter. Bamah Gedolah is a Bamah of the Tzibur, and Bamah Ketanah is a Bamas Yachid.
ואע''ג דרבי ישמעאל אמר להטעינה נסכים לבמה גדולה ודריש מושבות לאחר ירושה וישיבה כדפירש בקונטרס וכדתניא בספרי ובפרק קמא דקדושין (דף לז.) ואז נאסרו הבמות (שבאו) (צ"ל כשבאו - בארות המים) לשילה
Implied question: R. Yishmael obligates Nesachim on a Bamah Gedolah, and he expounds "Moshvos" - after inheritance [of Eretz Yisrael] and settling in it, like Rashi explained and like a Beraisa in Sifri and in Kidushin (37a), and then Bamos were forbidden, when they came to Shilo!
(ומ''מ) (צ"ל מ"מ - שיטה מקובצת כתב יד, צאן קדשים) אף כשהותרו אחרי כן בנוב וגבעון מודה רבי ישמעאל דבמת ציבור טעונה נסכים
Answer: In any case, even when they were permitted afterwards in Nov and Giv'on, R. Yishmael agrees that Bamas Tzibur requires Nesachim.
TOSFOS DH l'Divrei R. Yishmael Lo Karvu Nesachim ba'Midbar
תוספות ד"ה לדברי רבי ישמעאל לא קרבו נסכים במדבר
(SUMMARY: Tosfos explains that this is only for a Korban Yachid.)
בקדושין (ג''ז שם) פירש בקונטרס דלכולי עלמא קרבו בקרבן ציבור
Explanation (Rashi in Kidushin 37a): All agree that [Nesachim] were offered with a Korban Tzibur.
ואיני יודע מי הזקיקו לכך
Question: What forced him to say so?
ושמא משום דקתני בסיפרי אמר אחד מתלמידי רבי ישמעאל בא הכתוב ללמדך על הנסכים שלא נתחייב יחיד על הנסכים אלא מביאתן לארץ
Answer: Perhaps it is because a Beraisa in the Sifri teaches "a Talmid of R. Yishmael said, the verse comes to teach about Nesachim, that an individual was not obligated about Nesachim until they entered the land."
וזה לשון הקונטרס דפירש בקדושין (ג''ז שם) ר' ישמעאל סבר לא קרבו נסכים במדבר
Citation (Rashi in Kidushin): R. Yishmael holds that Nesachim were not offered in the Midbar;
ואף על גב דכתיב במילואים וזה אשר תעשה על המזבח וכתיב בה נסכים בעולת תמיד
Implied question: It is written in the Milu'im "v'Zeh Asher Ta'aseh Al ha'Mizbe'ach", and Nesachim are written in [the Parshah of] Olas Tamid!
בקרבן ציבור הוא דהוי אבל היחידים לא נתחייבו בנסכים אלא מביאת הארץ לאחר ירושה וישיבה
They applied to a Korban Tzibur, but individuals were obligated only after coming to the land, after inheritance and settlement;
ורבי עקיבא סבר קרבו נסכים ליחיד במדבר
R. Akiva holds that individuals offered Nesachim in the Midbar.
TOSFOS DH Ki ka'Amar R. Nechemyah b'Shirayim ha'Pnimiyim
תוספות ד"ה כי קאמר רבי נחמיה בשיריים הפנימיים
(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike the Sugya above.)
לעיל בפרק ב''ש (דף לט.) משמע דרבי נחמיה איירי בשיריים החיצונים ושם פירשתי
Reference: Above (39a) it connotes that R. Nechemyah discusses outer Shirayim. I explained there (DH Ha. The Sugya there is unlike R. Yochanan, who says that R. Nechemyah holds that even outer Shirayim are Me'akev. Rav Ada bar Ahavah holds that he holds that only inner Shirayim are Me'akev.)
TOSFOS DH v'Chi Tanya ha'Hi b'Shirayim ha'Chitzonim
תוספות ד"ה וכי תניא ההיא בשיריים החיצונים
(SUMMARY: Tosfos points out that if so, R. Nechemyah challenged from a reason he does not hold like.)
ומה שהשיב לו איברים יוכיחו אע''ג דאיהו גופיה לא חייש בהאי טעמא
Implied question: Why did [R. Nechemyah] answer that limbs are Yochi'ach? He himself is not concerned for this reason! (He holds that one is liable for Shirayim outside because they are Me'akev.)
אורחיה דתנא הכי כדפרישית בפרק התערובת (לעיל דף עז:):
Answer: The Tana is wont to do so (challenge his opponent with a reason that he himself does not hold like), like I explained above (77b DH Odu).
111b----------------------------------------111b
TOSFOS DH ha'Shochet ba'Laylah Behemah v'Chulei
תוספות ד"ה השוחט בלילה בהמה כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why one is liable for offering it outside.)
ואם תאמר שחט בחוץ בלילה והעלה בחוץ אמאי חייב ומאי שנא משלמים ששחטן בחוץ קודם פתיחת דלתות ההיכל דפטור כדאיתא בפרק שני שעירי (יומא דף סב:)
Question: If one slaughtered outside at night and offered outside, why is he liable? Why is it different than Shelamim slaughtered outside before the doors of the Heichal were opened? He is exempt, like it says in Yoma (62a)?
ויש לומר דלילה אין מחוסר זמן אבל התם מחוסר מעשה
Answer: Night is not Mechusar Zman (above, 12a), but there it is Mechusar Ma'aseh (the doors must be opened. Therefore, it is not considered proper for Pesach Ohel Mo'ed.)
ואם תאמר לר''ש מאי שנא שוחט בהמה בלילה בפנים משוחט עוף בפנים
Question: According to R. Shimon, why is Shechitah of an animal at night inside different than Shechitah of a bird inside?
ויש לומר דשוחט עוף בפנים מקטל קטליה ואם עלה ירד אפי' לר''ש
Answer: One who slaughters a bird inside kills it (it is not considered a Mitzvah at all). Im Alah Yered, even according to R. Shimon;
אע''ג דלא מטמא בגדים אבית הבליעה
Implied question: (Why does he say Yered?) It is not Metam'ah Begadim b'Beis ha'Bli'ah!
שאין שום שחיטה מטמא בגדים אבית הבליעה אפילו טרפה או נרבע:
Answer: No Shechitah is Metam'ah Begadim b'Beis ha'Bli'ah, even a Tereifah or Nirva.