1)

TOSFOS DH k'Man Mehadrinan Pok'in v'Chulei (cont.)

תוספות ד"ה כמאן מהדרינן פוקעין כו' (המשך)

וקצת תימה קומץ ולבונה אמאי לא מיחייב עלייהו בחוץ כשחסרו נהי דמיפסלי לכתחילה מ''מ מתקבלין הם בפנים דאם עלו לא ירדו

(a)

Question: Why is one not liable for Kometz and Levonah outside when they are Chaser? Granted, they are Pasul l'Chatchilah. In any case, they are accepted inside, for Im Alah Lo Yered!

דהוה ליה פסולו בקדש כשחסר בין קמיצה להקטרה

1.

Source: This is Pesulo b'Kodesh when they became Chaser between Kemitzah and Haktarah.

ולמאן דחשיב במנחות פ' קמא (דף ט:) חסרון כבעל מום ניחא

(b)

Answer #1: According to the opinion in Menachos (9b) that Chisaron is like a Ba'al Mum, this is fine. (It is not accepted inside.)

וי''ל דאפילו תמצא לומר דאם עלה לא ירד מ''מ סברא הוא למעוטיה מדכתיב אותו על השלם הוא חייב ואינו חייב על החסר כיון דלכתחילה לא יעלה

(c)

Answer #2: Even if you will say that Im Alah Lo Yered, in any case it is reasonable to exclude them, since it says "Oso" - he is liable for what is complete, but not for what is Chaser, since l'Chatchilah Lo Ya'aleh.

וצריך לדקדק אי מהדרינן פוקעין [צ"ל טעמא - חק נתן, עולת שלמה] דידהו ובפרק המזבח מקדש (לעיל דף פג:) איכא כמה קראי לרבן גמליאל מהיא העולה על מוקדה ולאידך מאשר תאכל האש

(d)

Question: This requires investigation if [the argument of R. Yosi and R. Shimon] is due to returning Pok'in, for above (83b) there are several verses (teaching that we return) - according to R. Gamliel "Hi ha'Olah Al Mokdah", and according to the other opinion "Asher Tochal ha'Esh";

ועוד דדרשינן לעיל (דף פו.) ועשית עולותיך הבשר והדם עיכולי עולה אתה מחזיר ואי אתה מחזיר עיכולי גידין ועצמות

1.

Also, we expound above (86a) "v'Asisa Olosecha ha'Basar veha'Dam" - you return [partially] consumed [meat of an] Olah, but you do not return [partially] consumed sinews and bones.

משמע הא בשר דומיא דגידים ועצמות מהדרינן אפילו במקצת ותימה אי פליג עליה רבי יוסי

2.

Inference: We return meat similar to the case of sinews and bones, even partial (limbs). It would be astounding if R. Yosi argues (with all these Drashos, and the Gemara did not mention this, or explain how he expounds the verses.)

2)

TOSFOS DH u'Minchas Kohanim u'Minchas Kohen Mashi'ach

תוספות ד"ה ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח

(SUMMARY: Tosfos explains why these were taught separately.)

הא דפלגינהו

(a)

Implied question: Why were these taught separately?

משום דמנחת כהנים באה עשרון ומנחת כהן משיח חצי עשרון

(b)

Answer: It is because Minchas Kohanim is brought as an Isaron, and Minchas Kohen Mashi'ach (Chavitim) is brought half an Isaron [at a time].

ותימה דלא תני מנחת נסכים

(c)

Question: Why didn't it teach Minchas Nesachim? (Tzon Kodoshim - perhaps since it is brought with a Zevach, it is included in "Oh Zavach.")

3)

TOSFOS DH Olah v'Eimurim Mitztarfin lik'Zayis Leha'alosan b'Chutz...

תוספות ד"ה עולה ואימורין מצטרפין לכזית להעלותן בחוץ...

(SUMMARY: Tosfos discusses a Mishnah that teaches about other matters that join.)

במסכת מעילה פרק קדשי מזבח (דף טו:) תנן חמשה דברים בעולה מצטרפין זה עם זה הבשר והחלב והסלת והיין והשמן וששה בתודה דאיכא לחם

(a)

Citation (Me'ilah 15b - Mishnah): Five matters in an Olah join with each other - the meat, Chelev, flour, wine and oil. Six matters in a Todah [join - these five, and also] there is bread.

ותימה לענין מאי קאמר

(b)

Question: Regarding what was this taught?

אי לענין מעילה

1.

Suggestion: It is regarding Me'ilah.

הא תנא ליה רישא (שם.) קדשי מזבח מצטרפין זה עם זה למעילה כו'

2.

Rejection #1: The Reisha taught this - Kodshei Mizbe'ach join with each other for Me'ilah...!

ועוד דתודה אין בה מעילה כי אם לאחר זריקה באימורין אבל בלחם לא

3.

Rejection #2: Me'ilah does not apply to Todah, except for the Eimurim after Zerikah, but not to the bread!

ואי (לא יתחייב) (צ"ל להתחייב - צאן קדשים) בחוץ

4.

Suggestion: It is to be liable [for Ha'alah] outside.

הא לא תני בשמעתין אלא עולה ואימורין אבל חמשה דברים לא

5.

Rejection #1: Our Sugya taught only that Olah and Eimurim join, but not five matters;

דאף על גב דמיחייבי בחוץ כדדריש לעיל מקרא הני מילי בפני עצמן אבל איצטרופי לא

i.

Even though one is liable outside [for the five matters], like we expounded above from a verse, this is only by themselves, but not to join.

ועוד דלא מיחייב בחוץ אלחם שבתודה

6.

Rejection #2: One is not liable outside for bread in Todah!

ועוד חלב ויין היאך מצטרפין והא אין שיעורן שוה שזה בכזית וזה בשלשה לוגין

7.

Rejection #3: How do Chelev and wine join? Their Shi'urim are not the same! This (the Shi'ur for Chelev) is a k'Zayis, and this (for wine) is three Lugim!

ואי לענין לזרוק עליהן הדם

8.

Suggestion: They join to throw the blood due to them.

הא אמר ובמנחה אפילו כולה קיימת לא יזרוק

9.

Rejection: Regarding a Minchah, it says that even if it is totally intact, we do not throw the blood [due to it]!

ואי לענין מחשבת פיגול

10.

Suggestion: They join for intent of Pigul (Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo).

אין אכילה והקטרה מצטרפין

11.

Rejection: [Intent for people] eating and Haktarah do not join!

ונראה דמיירי לענין אכילה דמיחייב האוכל משום פיגול נותר וטמא

(c)

Answer: We discuss regarding eating, for one who eats to be liable for Pigul, Nosar and Tamei;

ואי מרישא דקתני קדשי מזבח מצטרפין

(d)

Implied question: We can learn from the Reisha, which taught "Kodshei Mizbe'ach join"!

הוה אמינא במין אחד קמ''ל אפילו בכמה מינין

(e)

Answer #1: One might have thought that this is only within one Min (e.g. meat and meat, wine and wine...). The Seifa teaches that this is not so. Even several Minim join.

ועוד תנינהו למעוטי (דאין דם) (צ"ל דם דאין - צאן קדשים) חייבין עליו משום פיגול

(f)

Answer #2: Also, [the five matters] were taught [in the Seifa] to exclude blood, that one is not liable for it for Pigul (above, 45b).

ועוד אשמעינן דחל פיגול אהנך דברים חמשה וששה

(g)

Answer #3: [The Seifa] teaches that Pigul applies to these five and six matters.

וצריך לומר דאתיא כר''מ דתנן לעיל בפרק ב''ש (דף מג:) [ואלו] דברים שאין חייבין עליהן משום פיגול מנחת נסכים והנסכים הבאין בפני עצמן דברי ר''מ וחכ''א אף הבאים עם הבהמה

(h)

Consequence: We must say that it is like R. Meir, for a Mishnah above (43b) teaches "one is not liable for the following for Pigul - Minchas Nesachim, and Nesachim that come by themselves. R. Meir says so. Chachamim say, even what comes with the animal";

ובהקומץ זוטא (מנחות דף טו:) תנן נמי הזבח מפגל את הנסכים משקדש בכלי דברי ר''מ

1.

And also in Menachos (15b), a Mishnah teaches that the Zevach is Mefagel the Nesachim from when it was Mekudash in a Kli. R. Meir says so.

והא דחלב ויין מצטרפין אע''ג דחלב בכזית ומשקין ברביעית

(i)

Implied question: Why do Chelev and wine join? The Shi'ur for Chelev [or any other food] is a k'Zayis, and [the Shi'ur] for liquids is a Revi'is!

ה''מ בשתיה אבל דרך אכילה ששרה פתו ביין שיעורו בכזית

(j)

Answer: [The Shi'ur for liquids is a Revi'is] only when he drinks them, but in the way of eating, e.g. he soaked his bread in wine, the Shi'ur is a k'Zayis.

וקצת תימה מאי איריא דנקט חמשה דברים בעולה הא בשלמים נמי מצטרפין לחייב משום פיגול

(k)

Question: Why did it mention five matters in an Olah? Also in a Shelamim they join to obligate for Pigul!

ויש לומר דנקט עולה משום דאיירי נמי במעילה אף על גב דבתודה לא איירי במעילה

(l)

Answer: It mentioned Olah because also Me'ilah applies to it (even though this is not the Chidush of the Mishnah), and even though Me'ilah does not apply to [Todah, Todah was taught to teach that Pigul applies to its bread].

4)

TOSFOS DH Kol ha'Pigulin Mitztarfin

תוספות ד"ה כל הפיגולין מצטרפין

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not bring an earlier Mishnah there.)

תימה דלא מייתי מרישא דקתני (מעילה דף טו.) קדשי מזבח מצטרפין לפיגול

(a)

Question: Why didn't it bring the Reisha (a previous Mishnah in Me'ilah, 15b) "Kodshei Mizbe'ach join for Pigul"?

ויש לומר דהוה מוקמינן לה בעולה דהא תני נמי מעילה אבל הך משמע טפי

(b)

Answer: We would have established it to discuss [only] an Olah, for [the Reisha] teaches also Me'ilah, but this [Mishnah] connotes that more [matters join].

5)

TOSFOS DH v'Chol ha'Nosaros Mitztarfin

תוספות ד"ה וכל הנותרות מצטרפין

(SUMMARY: Tosfos explains why there is no such Mishnah about Tum'ah.)

תימה דלא תני כל הטומאות מצטרפין

(a)

Question: Why didn't it teach that all Tum'os join?

ויש לומר דהוה משמע אפילו שרץ ונבלה ובשר המת והנהו לא מצטרפין כדתנן התם (דף יז:):

(b)

Answer: This would connote even a Sheretz and a Neveilah and flesh of a Mes, and these do not join, like the Mishnah teaches there (17b).

109b----------------------------------------109b

6)

TOSFOS DH Kan beshe'Nisvatru Ad she'Lo Nizrak ha'Dam... (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה כאן בשניתותרו [עד] שלא נזרק הדם... (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos favors the text in Me'ilah.)

ה''ג לה במעילה בפ' קדשי מזבח (דף טו:) אלא אימא עולה ואימורים מצטרפין זה עם זה לכזית לזרוק עליהם את הדם ומאן קתני לה רבי יהושע

(a)

Version #2: The text in Me'ilah (15b) says "rather, say that Olah and Eimurim join with each other to a k'Zayis, to throw the blood for them. Who taught this? It is R. Yehoshua."

וגירסא דשמעתין נמי יש ליישב דהכי נמי קאמר

(b)

Remark: We can resolve also the text in our Sugya to mean the same.

וקשה לישנא דברייתא דקתני ולחייב עליהם משום פיגול נותר וטמא

(c)

Question: The wording of the Beraisa, which teaches "to be liable for them for Pigul, Nosar and Tamei", is difficult!

ויש לפרש דכשניתותרו כזית מעולה ואימורין אשמעינן דזריקה מעלייתא היא לאיחיובי משום פיגול נותר וטמא דקרבו מתיריו קרינא ביה

(d)

Answer: We can explain when a k'Zayis was left over from an Olah and Eimurim, it teaches that it is a fully proper Zerikah, to obligate for Pigul, Nosar and Tamei. This is called "its Matirim were offered."

והשתא לא צריכי להא דקאמר הכא פיגול אפיגול לא קשיא כאן בפיגול כאן במחשבת פיגול דבשינוייא דניתותרו מתרצי תרוייהו פיגול ונותר ובמסכת מעילה לא גרסינן ליה

(e)

Consequence: Now, we do not need what it says here "Pigul against Pigul is not difficult. This refers to Pigul, and this refers to intent of Pigul", for through the answer of "they were left over", this answers both Pigul and Nosar. In Me'ilah, the text does not say so (Pigul against Pigul...)

ויש מוחקין טמא מן הברייתא משום דמטמא לא משני מידי

(f)

Version #3: Some delete "Tamei" from the Beraisa, because no answer at all is given for Tamei.

אבל לפי מה שפירשתי ניחא דכולהו מיתרצי

(g)

Remark: According to what I explained, it is fine, for the answer answers for all (Pigul, Nosar and Tamei).

וע''כ גרסינן ליה דאי לא גרסינן ליה הא דקאמר התם במעילה תנינא להא דתנו רבנן מנא ליה )הא דקתני בברייתא דמצטרפין לענין אכילה( (צ"ל דהא דקתני בברייתא דמצטרפין לענין אכילה קאמר - צאן קדשים)

(h)

Rebuttal (of Version #3): You are forced to say that the text says so, for if it is not in the text, what it says there in Me'ilah "[our Mishnah] teaches what a Beraisa teaches", what is his source to say that the Beraisa taught that they join, i.e. regarding eating?

ואימא פיגול אפיגול לא קשיא כאן בפיגול כאן במחשבת פיגול ונותר אנותר לא קשיא כאן בנותר כאן בשניתותרו (דלמא - עולת שלמה מוחקו) איירי להצטרף לענין להכשיר הקרבן ולזרוק עליהם את הדם אבל לאכילה לא מצטרפין

1.

I can say that "Pigul against Pigul is not difficult - this refers to Pigul, and this refers to intent for Pigul. Nosar against Nosar is not difficult - this refers to Nosar, and this refers to when they were left over (the blood was not thrown)" discusses to join to be Machshir the Korban and throw the blood for them, but for eating, they do not join!

אבל מכיון דתני טמא על כרחין לענין אכילה קאמר דמצטרפין דהיינו תנינא להא דתנו רבנן

2.

However, since it taught Tamei, you are forced to say that it was said regarding eating that they join. (Liability for eating is when the person is Tamei. There is no connotation that the Kodshim are Tamei.) This is why it says "[our Mishnah] teaches what a Beraisa teaches."

7)

TOSFOS DH u'Mar Savar Malei Chafnav Lav Davka

תוספות ד"ה ומר סבר מלא חפניו לאו דוקא

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say so.)

תימה למה לי למימר לאו דוקא אפילו יהא דוקא הוו מחייבי רבנן אכזית ממנו בחוץ מידי דהוה אקומץ

(a)

Question #1: Why must we say that is not precise? Even if it is precise, Rabanan obligate for a k'Zayis of it outside, just like for a Kometz!

וכמו כן קשה בסמוך למה לי למימר דסברי רבנן קביעות דמנא לאו כלום היא

(b)

Question #2: Similarly, it is difficult below. Why must I say that Rabanan hold that Kevi'us of a Kli means nothing (i.e. even if Ketores was put in a Kli Shares, one may offer part of it, so one is liable for offering part outside)?

ויש לומר דעד כאן לא מחייבי רבנן בקומץ אלא משום דחשיב להתפגל על מנת להקטיר כזית מקומצה בחוץ הלכך חשיבא נמי הקטרה לחייב אכזית ממנו בחוץ

(c)

Answer: We can say that Rabanan obligate for [a k'Zayis of] a Kometz only because it is important to become Pigul (with the entire Minchah) through intent to be Maktir a Zayis of the Kometz outside. Therefore it is considered Haktarah also to obligate for a k'Zayis outside. (Ayeles ha'Shachar - Tosfos refers to absolute Pigul, which requires that everything was offered properly, except for intent Chutz li'Zmano. If so, intent for a k'Zayis must be intent for a proper Haktarah. Tosfos distinguishes this below from matters to which Pigul does not apply, even though intent disqualifies them.)

ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח אע''ג דלא שייך בהם פיגול כיון דמנחה נינהו ומצינו במנחה דכזית נמי חשיבא הקטרה שם מנחה אחד הוא

1.

And Minchas Kohanim and Minchas Kohen Mashi'ach, even though Pigul does not apply to them, since they are Menachos, and we find regarding a Minchah that also a k'Zayis is considered Haktarah, all Menachos are considered one (one is liable for a k'Zayis outside for any Minchah).

אבל קטרת לא אשכחן דחשיב הקטרה בכזית דלא שייך ביה פיגול

i.

However, we do not find that Haktarah of a k'Zayis of Ketores is considered Haktarah, for Pigul does not apply to it.

ועוד דהא א''ר יוסי דאין פיגול אלא בדבר שהוא על מזבח החיצון הלכך הא דמחייבי רבנן בקטרת בכזית על כרחין משום דמלא חפניו לאו דוקא וקביעות מנא לאו כלום היא

2.

Also, R. Yosi said that Pigul applies only to something of the outer Mizbe'ach. Therefore, the reason why Rabanan obligate for a k'Zayis of Ketores, you are forced to say that it is because Malei Chafnav is not precise, and Kevi'us of a Kli means nothing.

8)

TOSFOS DH d'Kav'inhu b'Mana

תוספות ד"ה דקבעינהו במנא

(SUMMARY: Tosfos explains according to the conclusion.)

למאי דאסיקנא (למאי) דקבעינהו במנא הוי לבונה דמתניתין שיעור שלם ופטור בחוץ לרבי אליעזר הואיל וקבעינהו במנא:

(a)

Explanation: According to the conclusion that the Kli is Kove'a them, Levonah of our Mishnah refers to a full Shi'ur, and he is exempt outside according to R. Eliezer since the Kli was Kove'a it.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF

);'; ?>