TOSFOS DH ka'Chazya b'Onos Mai
תוספות ד"ה קחזיא בעונות מאי
(SUMMARY: Tosfos explains unlike Rashi.)
פרש''י דמבעיא ליה אי חזיא לסוף ל' שלאחר הפסקת ג' עונות ראשונות אם מטמאה מעת לעת
Explanation #1 (Rashi): He asks about one who saw at the end of 30 days after a break of three Onos [without seeing], whether she is Metamei me'Es la'Es;
דכיון דהוחזקה לרואה קודם הפסקת ג' עונות ראשונות הרי היא כהגיע זמנה לראות וככל אשה שעברו עליה ג' עונות דאין דיה שעתה אלא בראשונה
Since she was huz to see before the break of the first three Onos, it is as if her time to see arrived, like any [regular] woman who passed three Onos. She is Dayah Shaitah only on the first [sighting];
ודוקא בחזרו ועברו עליה שלש עונות שניות דיה שעתה כר''א
Limitation: Only when a second set of three Onos passed, she is Dayah Shaitah, like R. Eliezer.
ואע''ג דלא חזינן דמיירי ר''א בעונות שניות אלא בעונות ראשונות
Implied question: We do not find that R. Eliezer discusses a second set of Onos, only the first set!
מיהו מודה דדיה שעתה בשניות [עד שתתחזק] או כרבי או כרשב''ג
Answer: Even so, he agrees that Dayah Shaitah during the second set until she makes a Chazakah, like Rebbi or R. Shimon ben Gamliel.
ואע''ג דרישא רבי היא סיפא רשב''ג
Implied question: The Reisha is like Rebbi, and the Seifa is like R. Shimon ben Gamliel!
דלרבי כי חזיא לסוף עונות שאחר הפסקת שלש עונות ראשונות מטמאה מעת לעת ודמיא להגיע זמנה לראות
According to Rebbi, when she sees at the end of the Onos after the first break, she is Metamei me'Es la'Es. She is like one whose time to see arrived;
וכי חזרו ועברו עליה שלש עונות שניות נמי מטמאה מעת לעת דכיון דתרתי זימני חזיא בהפסקה איגלאי מילתא לרבי דשינוי וסת הוא ולא סילוק דמים שאין זו צריכה להתחזק בדמים
Also after the second set of Onos passed, she is Metamei me'Es la'Es. Since twice she saw after a break (of three Onos), according to Rebbi this reveals that her Veses changed, and her blood was not removed. She need not become Muchzak for [seeing] blood.
ולפי' זה הא דתניא (לעיל דף ז:) זקנה שעברו עליה שלש עונות שניות דדיה שעתה אתיא דלא כרבי דלרבי מטמאה מעת לעת כאילו חזיא לסוף עונה
Consequence: According to this Perush, the Beraisa above (7b) which says that a Zekenah who passed three Onos is Dayah Shaitah is unlike Rebbi, for according to Rebbi, she is Metamei me'Es la'Es as if she saw at the end of an Onah.
וכן פי' רשב''ם בפרק אחרון (דף סח.)
Support: Also the Rashbam explained like this below (68a).
ואין נראה דלא היה להש''ס להסתפק בזה והיה לו לפסוק מדרישא רבי סיפא נמי רבי ובחזיא לסוף עונה נמי דיה שעתה כמו בחזרו ועברו עליה שלש עונות
Rebuttal: This is wrong. The Gemara should not have been unsure about this! It should have ruled that since the Reisha is Rebbi, also the Seifa is Rebbi, and also when she saw at the end of an Onah Dayah Shaitah, just like when three more Onos passed!
לכך נראה דאפילו מטמאה מעת לעת כי חזיא לסוף עונה שלאחר הפסקת שלש עונות ראשונות בהפסקת (הגהת מהרש"ל) שלש עונות שניות דהויא מסולקת בדמים דיה שעתה אפילו לרבי כיון שלא הגיע זמנה לראות
Explanation #2: Even if she is Metamei me'Es la'Es when she saw at the end of an Onah after the break of the first three Onos, through the second three Onos she becomes Mesulekes Damim, so Dayah Shaitah even according to Rebbi, since her time to see did not arrive;
[ואין חילוק בין לא הגיע זמנה לראות לזקנה]
We do not distinguish between one whose time to see did not arrive and a Zekenah.
וההיא ברייתא דזקנה נמי רבי היא
Also the Beraisa of a Zekenah is Rebbi.
וצ''ע בהגיע זמנה לראות ועברו עליה שלש עונות שניות לר''א מי אמרינן דיה שעתה כמו בזקנה לרבנן
Question: This requires investigation, if when her time to see arrived, the second three Onos, according to R. Eliezer. Do we say that Dayah Shaitah, like a Zekenah according to Rabanan?
ומדלא אשמעינן בהגיע זמנה לראות דהוי דיה שעתה עד הפסקת שלש עונות שלישיות דהויא רבותא טפי מבלא הגיע זמנה לראות
Suggestion: Since it did not teach that when her time arrived, she is Dayah Shaitah until the third break of three Onos, which would be a bigger Chidush than when her time to see did not arrive [we may infer that even after the second break, she is not Dayah Shaitah]!
אין להוכיח דאפילו ראתה סוף שלש עונות שניות מטמאה מעת לעת דמצינו למימר דמשום הכי אשמעינן בלא הגיע זמנה לראות דאפילו הכי מטמאה בשלישית מעת לעת:
Rejection: We cannot prove that even if she saw after the second three Onos, she is Metamei me'Es la'Es, for we can say that the reason it taught before her time came to see, [to teach that] even so she is Metamei the third time me'Es la'Es.
TOSFOS DH b'Rov
תוספות ד"ה ברוב
(SUMMARY: Tosfos rejects the text of most Seforim.)
ברוב ספרים גרסינן וכשהגיע זמנה לראות פעם ראשונה דיה שעתה שניה מטמאה מעת לעת מני רבי היא
Version #1: In most Seforim, the text says "when her time came to see, the first time Dayah Shaitah. The second time, she is Metamei me'Es la'Es. Who taught this? It is Rebbi."
ושבוש הוא ולא גרסינן ליה אלא ה''ג מני רבי היא ומוכח מרישא מתינוקת שלא הגיע זמנה לראות דקתני שלישית הרי היא ככל הנשים והיינו משום דבתרי זימני הוי חזקה ובההיא דמיתחזקא לא מטמאה מעת לעת
Rejection: This text is wrong. Rather, the text says "who taught this? It is Rebbi", and it is proven from the Reisha from a minor whose time to see did not come. It teaches that the third time, she is like all women, i.e. because two times makes a Chazakah, and in the sighting that makes her Chazakah, she is not Metamei me'Es la'Es;
דאילו לרשב''ג עד ראיה רביעית לא הויא ככל הנשים
According to R. Shimon ben Gamliel, she is not like all women until the fourth sighting.
אבל סיפא דהגיע זמנה לראות דשניה מטמאה מעת לעת אתי ככולי עלמא דבראייתה ראשונה הוחזקה כדתנן במה אמרו דיה שעתה בראיה ראשונה כו'
However, the Seifa, in which her time came to see, she is Metamei me'Es la'Es, is like everyone, for through the first sighting she is Muchzak, like the Mishnah says "in which case did they say Dayah Shaitah? In the first sighting..."
ומתניתין ע''כ אתיא כרשב''ג דבפרק הבא על יבמתו (יבמות דף סד:) אמרינן וסתות ושור המועד סתם לן תנא כרשב''ג אבל כרבי לא סתם לן תנא
You are forced to say that our Mishnah is like R. Shimon ben Gamliel, for in Yevamos (64b), we say that regarding Vestos and a Mu'ad ox, the Tana of the Stam Mishnah is like R. Shimon ben Gamliel. There is no Stam Mishnah like Rebbi.
ועוד אי מסיפא דייק ורישא כרשב''ג תקשי רישא רשב''ג וסיפא רבי
Support: Also, if the inference is from the Seifa and the Reisha is like R. Shimon ben Gamliel, we should ask that the Reisha is like R. Shimon ben Gamliel and the Seifa is like Rebbi!
וא''ת דהכא אמר דבההיא ראיה דמחזקינן לה לא מטמאה מעת לעת
Question: Here it says that in that sighting which establishes her, she is not Metamei me'Es la'Es;
ובפרק אלו הנשרפין (סנהדרין דף פא:) גבי מי שלקה ושנה אמר דאי (הגהה בגליון) עבירות מחזקות אחר שעבר שתי עבירות מיד כונסין אותו לכיפה אליבא דרבי
In Sanhedrin (81b), regarding one who was lashed and lashed again, it says that if Aveiros make a Chazakah [that the person will transgress again], after two Aveiros [if Kares], immediately they enter him to Kipah (a cell in which he is fed a sparse diet with barley, so his stomach will burst) according to Rebbi.
וי''ל דהתם כיון שהוחזק לעבירה מה לנו להמתין עד שיעבור פעם שלישית אבל הכא חכמים תקנו מעת לעת אם תראה אחר שהוחזקה לראות
Answer: There, once he was Huchzak for an Aveirah, why should we wait until he transgresses a third time? However, here Chachamim enacted me'Es la'Es if she sees after she was Huchzak.
TOSFOS DH R. Yochanan Amar Tahor
תוספות ד"ה רבי יוחנן אמר טהור
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Yevamos.)
משמע הא כתם שאחר שלישי טמא דהיינו כרבי
Inference: A Kesem after the third [sighting] is Tamei. This is like Rebbi.
ובשלהי פרק הבא על יבמתו (יבמות דף סד:) אמר ר' יצחק בר' יוסי אמר רבי יוחנן גבי מלה בנה ראשון כו' כרבן שמעון בן גמליאל
Question: In Yevamos (64b), R. Yitzchak b'Ribi Yosi said in the name of R. Yochanan regarding one who circumcised her first son [and he died, and also the second], like R. Shimon ben Gamliel [that three times makes a Chazakah]!
וי''ל דהתם מסיק דר' יצחק סומקא לאו בר סמכא הוא
Answer #1: There, we conclude that one may not rely on R. Yitzchak Sumka.
אי נמי כל הך סוגיא קיימא אברייתא דלעיל דאתא כרבי:
Answer #2: This entire Sugya refers to the Beraisa above, which is like Rebbi.
10b----------------------------------------10b
TOSFOS DH v'Chi Mah Bein Zu li'Besulah she'Dameha Tehorin
תוספות ד"ה וכי מה בין זו לבתולה שדמיה טהורין
(SUMMARY: Tosfos explains how a Besulah is more lenient.)
דאם נשתנו מראה דמיה למחרת מראיית שעת תשמיש טמאה
Explanation: If the appearance of her blood changed the next day from its appearance at the time of Bi'ah, she is Temei'ah;
ואילו מצאה כתם לאחר תשמיש טהורה כדאי' בפ' האשה (לקמן דף ס.) תולה בבתולה שדמיה טהורין
Whereas if she found a Kesem after Bi'ah, she is Tehorah, like it says below (60a) [that if we are unsure from which woman a Kesem came, another woman] attributes it to the Besulah, for her blood is Tahor!
ומדלא מפליג משמע אפילו הדם משונה טהור
Inference: Since it does not distinguish, this connotes that even if the blood is different, it is Tahor!
ומשני הכא אין שירפה של טהרה מצוי דאם הכתם בא מגופה טמאה ודאי
Explanation (cont.): We answer that here, her "sap" (blood) of Taharah is not common. If the blood came from her body, she is Vadai Temei'ah;
אבל התם שירפה של טהרה מצוי לכך טהורה דאיכא למימר האי כתם מעלמא בא ואפילו אי אתא מגופה איכא למימר דם בתולים הוא (ואיכא למימר) ולא חיתה עדיין המכה
However, there her "sap" of Taharah is common. Therefore, she is Tehorah, for we can say that the Kesem came from elsewhere, and even if it came from her body, we can say that it is Dam Besulim, and the wound did not yet heal.
TOSFOS DH Amar R. Yochanan Mishum R. Shimon ben Yehotzadak
תוספות ד"ה אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק
(SUMMARY: Tosfos resolves this with a source that R. Yochanan was greater than R. Shimon ben Yehotzadak.)
משמע שהיה רבו
Inference: This connotes that [R. Shimon ben Yehotzadak] was [R. Yochanan's] Rebbi.
Note: Rashi (Chulin 113b DH Ha) says that "Mishum" teaches that he did not hear directly from him. The Rashbam (Bava Basra 114b DH Mishum) says that it teaches that he was not his primary Rebbi. The Rambam (introduction to Mishnah) says that [in Mishnayos] it teaches that he was his primary Rebbi. Surely, all agree that normally, one cites teachings only in the name of someone greater than himself. Here, Ula calls him "[R. Yochanan's] Rebbi."
ובפרק זה בורר (סנהדרין דף כו.) קרי ליה ר''ל לר''ש בן יהוצדק רועי בקר ולא היה מוחה ר' יוחנן על כבוד רבו
Question: In Sanhedrin (26a), Reish Lakish called R. Shimon ben Yehotzadak a cattle shepherd (ignoramus), and R. Yochanan did not protest for his Rebbi's honor!
ואומר ר''ת דתרי הוו:
Answer (R. Tam): There were two [Chachamim named R. Shimon ben Yehotzadak].
TOSFOS DH Rokah b'Shuk Tahor
תוספות ד"ה רוקה בשוק טהור
(SUMMARY: Tosfos explains why this is only in the market.)
פי' בשוק שאין ידוע אם ראתה אם לאו אין להחזיקה כרואה כיון שלא הגיע זמנה לראות ולא ראתה שלשה פעמים ומיירי אפילו בבת ע''ה
Explanation: In the market, that it is not known whether or not she saw, we do not establish her like one who sees, since her time to see did not arrive, and she did not [yet] see three times. We discuss even the daughter of an Am ha'Aretz;
אבל בבית ידוע אם ראתה אם לאו:
However, in the house, it is known whether or not she saw.
TOSFOS DH Lemehavi Devarav Shel Echad bi'Makom Shenayim
תוספות ד"ה למהוי דבריו של אחד במקום שנים
(SUMMARY: Tosfos proves that this is unlike Chizkiyah.)
וא''ת ודילמא ר''ש בן יהוצדק סבר לה כרשב''ג דבג' זימני הוי חזקה וחזקיה נמי מודה דלרשב''ג כתמה טהור
Question: Perhaps R. Shimon ben Yehotzadak holds like R. Shimon ben Gamliel, that three times makes a Chazakah, and Chizkiyah agrees that according to R. Shimon ben Gamliel, her Kesem is Tahor!
וי''ל דרוקה ומדרסה קיל טפי מבכתמה מדמספקא ליה בכתם אי טמא אם לאו
Answer: Her spit or what she stepped on are more lenient than her Kesem, since he is unsure whether or not her Kesem is Tamei;
וכיון דקיל טפי אי ס''ל כרשב''ג ה''ל לטהר רוקה ומדרסה עד פעם רביעית
Since it is more lenient, if [R. Shimon ben Yehotzadak] holds like R. Shimon ben Gamliel, he should have been Metaher her spit and what she stepped on, until the fourth time.
TOSFOS DH Harei Hen b'Chezkas Taharah
תוספות ד"ה הרי הן בחזקת טהרה
(SUMMARY: Tosfos explains why our Mishnah did not mention them.)
וא''ת במתני' דקתני צריכה להיות בודקת חוץ מן הנדה כו' אמאי לא מפקא מי שלא הגיע זמנה
Question: Our Mishnah teaches that she must check, except for a Nidah... Why doesn't it exclude also one whose time to see did not arrive?
וההוא דבנות כותים (לקמן דף לח:) דכל י''א בחזקת טהרה ומפרש בגמרא לענין שאינה צריכה בדיקה
And [it should exclude also] the case below (38b), that all 11 [days of Zivah] she has Chezkas Taharah, and the Gemara explains that she does not need Bedikah!
וי''ל דלא מפרש במתני' אלא הנהו דאינן צריכים בדיקה מחמת דאין קפידא בראייתם דנדה בלאו הכי טמאה ויושבת על דם טוהר אפילו אם תראה לעולם טהורה (כן צריך להגיה)
Answer: Our Mishnah explains only those who do not need Bedikah because there is no adamancy about their sightings, for a Nidah is Temei'ah in any case, and one during Dam Tahor is always Tehorah even if she sees;
אבל לא הגיע זמנה לראות וי''א יום (הגהה בגליון) דאינה צריכה בדיקה מחמת דמסולקין בדמים לא קתני
However, one whose time to see did not arrive, and [one during the] 11 days [of Zivah] do not need Bedikah because they are Mesulekes Damim. These were not taught.
TOSFOS DH Patacht bi'Trei v'Siyamt b'Chada
תוספות ד"ה פתחת בתרי וסיימת בחדא
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask this about our Mishnah.)
וא''ת והא במתני' נמי ד' נשים קתני במה אמרו דיה שעתה
Question: Also our Mishnah (7a) of four women teaches "when did they say that Dayah Shaitah (singular)...?"!
וי''ל דהתם ליכא למיטעי אבל הכא איכא למיטעי ולומר מעוברת והיא מניקה
Answer: There, we cannot err. Here, we can err and say that it refers to a pregnant woman and she is nursing.
TOSFOS DH v'Havya Menikah v'I'abra
תוספות ד"ה דהויא מניקה ואיעברה
(SUMMARY: Tosfos explains how this can occur.)
וא''ת והיכי איעברה בלא ראיה והא אמרינן בשלהי המפלת (לקמן לא:) דאין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה או לוסתה
Question: How did she become pregnant without a sighting? We say below (31b) that a woman becomes pregnant only close to her Tevilah or her Veses!
וי''ל דרוב פעמים כך. הוא וזימנין דמיתרמי ומיעברה
Answer #1: Most of the time it is so, and sometimes she happens to become pregnant [at other times].
א''נ בימים שהיא רגילה לראות אין מתעברת אלא סמוך לטבילתה או סמוך לוסתה
Answer #2: During days that it is normal for her to see, she becomes pregnant only close to her Tevilah or her Veses.
TOSFOS DH Dayan Kol Yemei Iburan
תוספות ד"ה דיין כל ימי עיבורן
(SUMMARY: Tosfos explains that this is even if she sees several times.)
משמע אפילו רואה כמה פעמים
Inference: This is even if she sees several times.
ואף על פי דבלא הגיע זמנה לראות אמר לעיל שלישית מטמאה מעת לעת
Implied question: When her time to see did not arrive, it says above that the third time, she is Metamei me'Es la'Es!
היינו משום דכיון שהוחזקה לראות בטל הסילוק
Answer: That is because since she became Huchzak to see, the removal [of blood] is Batel (she is no longer Mesulekes Damim);
אבל הכא מעוברת ומניקה המסתלקין עדיין קיימים ואפילו לא נסתלקו בתחלה מסתלקין והולכין בסוף
However, here, a pregnant or nursing woman, what removes [blood] still exists. Even if initially [the blood] was not removed, it is progressively removed at the end.
וא''ת מ''ש דלא הגיע זמנה לראות לא בעיא בדיקה ומעוברת ומניקה בעיא בדיקה כדקתני במתניתין צריכה להיות בודקת אכולהו
Question: What is the difference between one whose time to see did not arrive, who does not need Bedikah, and a pregnant or nursing woman needs Bedikah? Our Mishnah teaches "she must check" regarding all of them!
וי''ל דכל זמן שלא הוחזקה היא מסולקת בדמים יותר מכולן:
Answer: as long as [the former] was not Huchzak, she is Mesulekes Damim more than all of them.