ZEVACHIM 3 (1 Iyar) - Dedicated by Ari Friedman and family of Lawrence, N.Y., l'Iluy Nishmas Ari's father, Reb Yakov Yosef ben Rav Nosson Neta Z'L Friedman in honor of his Yahrzeit. Jack Friedman exemplified true Ahavas Yisrael and Ahavas Chesed; may he be a Melitz Yosher for his children and grandchildren and for all of Klal Israel.

זבחים דף ג' ע"א

בשינוי קודש דחטאת או בשינוי דגט, האם דברים דלהלן פוסלים בו?

מינו סתמא שאינו מינו
בחטאת [1] פוסל אינו פוסל אינו פוסל
בגט [2] פוסל פוסל אינו פוסל מטעם זה [3]

אוכלים הנמצאים בתוך תנור או כלי חרס שיש בו שרץ, באופנים הבאים האם טמאים?

כשנמצאים האוכלים בתוך עוד כלי [4] כשנמצאים האוכלים שם מאחורי מחיצה [5] כשמגובלים האוכלים בטיט
לרבנן טהורים טמאים טמאים
לרבי אליעזר טהורים לרש"י: טהורים [6]
לתוס': טמאים [7]
טמאים

זבחים דף ג' ע"ב

חטאת חלב ששינה בה כדלהלן, מה דינה?

שחטה לשם חטאת שחטה לשם עולה
בשינוי קודש כשרה [8] פסולה
בשינוי בעלים פסולה [9] כשרה

-------------------------------------------------

[1] פירוש, הקריב חטאת לשם עולה שהוא מינו, הוא פוסל. אולם אם הקריב בסתמא, או לשם שאינו מינו - כחולין - אינו פוסל.

[2] פירוש, כתב גט לשם אשה אחרת יהודית - פוסל, או בסתמא שלא לשם אשה - ג"כ פוסל.

[3] כגון שכתב הגט לשם גויה, דבזה באמת מעיקר הדין: אין שאינו מינו מחריב בו, והיה צריך להיות שהגט כשר. אולם כאן פסול דהגם דדל שאינו מינו מהכא, איכא סתמא - וסתמא פסול.

[4] פירוש, שיש כלי חרס או כלי שטף בתוך התנור והאוכלים נמצאים בתוכו, ושפת הכלי הפנימי יותר גבוהה משפת התנור (או משפת הכלי החיצון), הדין שהאוכלים טהורים. ולא מבעיא אם הם בתוך כלי חרס שלא מקבל טומאה מגבו, אלא אפי' בכלי שטף שמקבל טומאה מגבו מועיל לחצוץ שלא תגיע טומאה לאוכלים, מגזה"כ תוכו ולא תוך תוכו.

[5] או בכוורת שנפחתה ופקקה בקש, ותלויה בתוך אויר כלי חרס שיש בתוכה אוכלים, דכיון שהיא פחותה אין לה דין כלי להציל, אלא דינה כמו מחיצה. ונחלקו בזה ר"א ורבנן.

[6] ס"ל שר"א נחלק בין בכוורת ובין במחיצה לטהר.

[7] תד"ה שכן, הוכיחו מתורת כהנים שאמרו לו להדיא לר"א איך תציל [חבית - כוורת] במקום שאין מחיצה מצלת וכו', משמע שגם הוא מודה שבכלי חרס אין המחיצה מצלת.

[8] הגם ששחטה לשם חטאת דם, כיון שהכל שם חטאת הוא - כשרה, דכתיב ושחט אותה לחטאת - והרי היא חטאת.

[9] ומיירי באופן שחייב שמעון חטאת, אולם אם אינו מחוייב חטאת אלא עולה, לא חשוב השינוי - וכשרה. דכתיב וכפר עליו - ולא על חבירו, והיינו דוקא במחוייב כפרה כמותו.

עוד חומר לימוד על הדף