SANHEDRIN 97 - Dedicated l'Iluy Nishmas Leah Rosenbaum, who passed away on 25 Adar I 5779, in honor of her Yahrzeit tomorrow. Sponsored by her son, Ze'ev Rosenbaum of Yerushalayim.
1)

THE GENERATION OF MASHI'ACH [line before last on previous Amud]

אמר ליה רב נחמן לרבי יצחק מי שמיע לך אימת אתי בר נפלי
(a)

Rav Nachman: Do you know when Bar Nafli will come?

אמר ליה מאן בר נפלי
(b)

R. Yitzchak: Who is Bar Nafli?

א"ל משיח משיח בר נפלי קרית ליה א"ל אין דכתיב (עמוס ט) ביום ההוא אקים (דף צז,א) את סוכת דוד הנופלת
(c)

Rav Nachman: It is Mashi'ach - "Akim Es Sukas David ha'Nofeles."

א"ל הכי אמר רבי יוחנן דור שבן דוד בא בו תלמידי חכמים מתמעטים והשאר עיניהם כלות ביגון ואנחה וצרות רבות וגזרות קשות מתחדשות עד שהראשונה פקודה שניה ממהרת לבא
(d)

R. Yitzchak: R. Yochanan said that (Mashi'ach) Ben David will come in a generation in which Chachamim are decreasing, everyone else is despairing, and great afflictions and harsh decrees come without respite.

ת"ר שבוע שבן דוד בא בו
(e)

(Beraisa): In the Shemitah cycle before Mashi'ach:

שנה ראשונה מתקיים מקרא זה (עמוס ד) והמטרתי על עיר אחת ועל עיר אחת לא אמטיר שניה חיצי רעב משתלחים
1.

In the first year "v'Himtarti Al Ir Echas v'Al Ir Achas Lo Amtir" (some places will be satiated, others will not). In the second year, no place will be satiated;

שלישית רעב גדול ומתים אנשים ונשים וטף חסידים ואנשי מעשה ותורה משתכחת מלומדיה
2.

In the third year there will be great famine. Men, women, children and great Tzadikim will die, and Chachamim will forget Torah;

ברביעית שובע ואינו שובע בחמישית שובע גדול ואוכלין ושותין ושמחין ותורה חוזרת ללומדיה
3.

In the fourth year, some places will be satiated. In the fifth year there will be great satiation, people will eat and drink, and Chachamim will recover their Torah;

בששית קולות בשביעית מלחמות במוצאי שביעית בן דוד בא
4.

In the sixth year, there will be voices (that Ben David is coming; alternatively, Shofar blasts). In the seventh year there will be wars. The following year, Ben David will come.

אמר רב יוסף הא כמה שביעית דהוה כן ולא אתא
(f)

Rav Yosef: Several Shemitos like this have passed, but Ben David did not come!

אמר אביי בששית קולות בשביעית מלחמות מי הוה ועוד כסדרן מי הוה
(g)

Abaye: We did not have voices in the sixth year and wars in the seventh. Also, the events did not come in this order!

<(תהילים פט) אשר חרפו אויביך ה' אשר חרפו עקבות משיחך> תניא ר' יהודה אומר דור שבן דוד בא בו בית הוועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן יאשם ואנשי גבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו וחכמת הסופרים תסרח ויראי חטא ימאסו ופני הדור כפני כלב והאמת נעדרת שנאמר (ישעיהו נט) ותהי האמת נעדרת <וסר מרע משתולל>
(h)

(Beraisa - R. Yehudah): Ben David will come in a generation in which Batei Medrash are used for Zenus, Galil will be destroyed, the Gavlan (a place) will be desolate, people of the Gevul (border of Eretz Yisrael; alternatively, the Sanhedrin) will wander from city to city without rest, Chachamim's Chachmah will spoil, people will despise those who fear sin, people's faces will resemble that of dogs (without shame; Maharsha - outwardly (and insincerely) showing love for people), "veha'Emes Ne'ederes."

2)

TRUTH [line 25]

מאי ותהי האמת נעדרת
(a)

Question: What does it mean "veha'Emes Ne'ederes"?

אמרי דבי רב מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה
(b)

Answer (d'Vei Rav): Truth will go away like Adarim (flocks; Maharsha - people of truth will have to hide).

מאי וסר מרע משתולל
(c)

Question: What does it mean "v'Sar me'Ra Mishtolel"?

אמרי דבי ר' שילא כל מי שסר מרע משתולל על הבריות
(d)

Answer (d'Vei R. Shila): Anyone who avoids evil will be considered foolish.

אמר רבא מריש הוה אמינא ליכא קושטא בעלמא אמר לי ההוא מרבנן ורב טבות שמיה ואמרי לה רב טביומי שמיה דאי הוו יהבי ליה כל חללי דעלמא לא הוה משני בדבוריה
(e)

Rava: I used to say that there is not truth in the world. Rav Tavos told me that he would not lie for all the money on the world.

זימנא חדא איקלעי לההוא אתרא וקושטא שמיה ולא הוו משני בדיבורייהו ולא הוה מיית איניש מהתם בלא זימניה נסיבי איתתא מינהון והוו לי תרתין בנין מינה יומא חד הוה יתבא דביתהו וקא חייפא רישה אתאי שיבבתה טרפא אדשא סבר לאו אורח ארעא אמר לה ליתא הכא שכיבו ליה תרתין בנין
1.

(Rav Tavos): I went to a place called Kushta (truth). People did not lie, and they did not die. I married a woman there and had two children. A neighbor asked for my wife. I thought that it was improper to say that she was washing her hair at the time, so I said 'she is not here.' My two children died.

אתו אינשי דאתרא לקמיה אמרו ליה מאי האי אמר להו הכי הוה מעשה א"ל במטותא מינך פוק מאתרין ולא תגרי בהו מותנא בהנך אינשי
2.

People of the city inquired. I told them what happened. They asked me to leave, lest I incite (more) death on the city.

3)

WHEN MASHI'ACH WILL COME [line 43]

תניא ר' נהוראי אומר דור שבן דוד בא בו נערים ילבינו פני זקנים וזקנים יעמדו לפני נערים ובת קמה באמה וכלה בחמותה ופני הדור כפני כלב ואין הבן מתבייש מאביו
(a)

(Beraisa - R. Nehurai): Ben David will come in a generation in which youths shame elders, and elders stand in front of youths. A daughter reviles and shames her mother, a daughter-in-law shames her mother-in-law, people's faces resemble that of dogs, and a son feels no shame in front of his father.

תניא ר' נחמיה אומר דור שבן דוד בא בו העזות תרבה והיוקר יעות והגפן יתן פריו והיין ביוקר ונהפכה כל המלכות למינות ואין תוכחה
(b)

(Beraisa - R. Nechemyah): Ben David will come in a generation of great brazenness. People will not honor each other (alternatively - even the most honorable people are crooked), even though many grapes grow, wine is expensive (because grapes do not yield much wine; alternatively, because everyone drinks a lot), the entire kingdom will be Minim, and there is no rebuke.

מסייע ליה לר' יצחק דא"ר יצחק אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות
1.

This supports R. Yitzchak, who says that Ben David will not come until the entire kingdom will be Minim.

אמר רבא מאי קרא (ויקרא יג) כולו הפך לבן טהור הוא
2.

(Rava): He learns from "Kulo Hofach Lavan Tahor Hu."

ת"ר (דברים לב) כי ידין ה' עמו [וגו'] כי יראה כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב אין בן דוד בא עד שירבו המסורות ד"א עד שיתמעטו התלמידים ד"א עד שתכלה פרוטה מן הכיס ד"א עד שיתייאשו מן הגאולה שנאמר ואפס עצור ועזוב כביכול אין סומך ועוזר לישראל
(c)

(Beraisa): "Ki Azlas Yad v'Efes Atzur v'Azuv" - Ben David will not come until there are many informers. Alternatively, he will not come until Talmidim diminish, or until people lack money, or until they despair of redemption.

כי הא דר' זירא כי הוה משכח רבנן דמעסקי ביה אמר להו במטותא בעינא מנייכו לא תרחקוה
(d)

When R. Zeira would see people speculating when Mashi'ach will come, he would say 'please do not delay him';

דתנינא ג' באין בהיסח הדעת אלו הן משיח מציאה ועקרב
1.

(Beraisa): Three things only come when people are not thinking about them - Mashi'ach, a Metzi'ah (found object), and a scorpion (bite).

אמר רב קטינא שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב שנאמר (ישעיהו ב) ונשגב ה' לבדו ביום ההוא
(e)

(Rav Ketina): The world will be 6000 years, then it will be desolate for 1000 years - "v'Nisgav Hash-m Levado ba'Yom ha'Hu."

אביי אמר תרי חרוב שנאמר (הושע ו) יחיינו מיומים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו
(f)

(Abaye): It will be desolate for 2000 years - "Yechayenu mi'Yomayim ba'Yom ha'Shelishi Yekimenu v'Nichyeh."

תניא כותיה דרב קטינא כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לז' שנים כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה שנאמר ונשגב ה' לבדו ביום ההוא ואומר (תהילים צב) מזמור שיר ליום השבת יום שכולו שבת ואומר (תהילים צ) כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור
(g)

Support (for Rav Ketina - Beraisa): Just like one year out of seven the land is left fallow (Shemitah), also the world is empty for 1000 out of 7000 years. It says "v'Nisgav Hash-m Levado ba'Yom ha'Hu", and "Yom she'Kulo Shabbos" and "Elef Shanim b'Einecha k'Yom."

תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי עלמא שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח
(h)

(Tana d'Vei Eliyahu): Six thousand years were decreed upon the world: 2000 years of emptiness (without Torah), 2000 years of Torah, and 2000 years for Mashi'ach;

97b----------------------------------------97b
(דף צז,ב) ובעונותינו שרבו יצאו מהם מה שיצאו
1.

Ours sins have caused that many of these years elapsed, and Mashi'ach still has not come.

אמר ליה אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא אין העולם פחות משמונים וחמשה יובלות וביובל האחרון בן דוד בא
(i)

Eliyahu: The world will be at least 85 Yovel cycles. Mashi'ach will come in the last one.

אמר ליה בתחילתו או בסופו
(j)

Rav Yehudah brother of Rav Sala: Will he come at the beginning or at the end?

אמר ליה איני יודע
(k)

Eliyahu: I do not know. (Ramah's text - he will come at the end.)

כלה או אינו כלה
(l)

Rav Yehudah: Will Yovel finish before he comes? (Maharsha - will he surely come then, or may he be delayed further?)

אמר ליה איני יודע
(m)

Version #1 - Eliyahu: I do not know.

רב אשי אמר הכי א"ל עד הכא לא תיסתכי ליה מכאן ואילך איסתכי ליה
(n)

Version #2 (Rav Ashi): Eliyahu told him, do not wait for him until this time. Afterwards, wait for him.

שלח ליה רב חנן בר תחליפא לרב יוסף מצאתי אדם אחד ובידו מגילה אחת כתובה אשורית ולשון קדש אמרתי לו זו מניין לך אמר לי לחיילות של רומי נשכרתי ובין גינזי רומי מצאתיה וכתוב בה לאחר ד' אלפים ומאתים ותשעים ואחד שנה לבריאתו של עולם העולם יתום
(o)

(R. Chanin bar Tachlifa): I found a man with a scroll written in Ashuris, in Lashon ha'Kodesh. He said that he worked for a soldier of Romi, and found it in their treasure house. It said that 4291 [Gra - 4231] years after creation, the world will be orphaned:

מהן מלחמות תנינים מהן מלחמות גוג ומגוג
1.

Some will die from wars of fish (Maharsha - Nochrim), others from the war of Gog and Magog.

ושאר ימות המשיח ואין הקב"ה מחדש את עולמו אלא לאחר שבעת אלפים שנה
2.

Version #1: The rest of the years (until 6000) will be Yemos Mashi'ach. Hash-m will not make the world afresh until 7000 years. (This is like Rav Ketina above.)

רב אחא בריה דרבא אמר לאחר חמשת אלפים שנה
3.

Version #2 (Rav Acha brei d'Rava): The rest of the years will be Yemos Mashi'ach; Hash-m will not make the world afresh until 5000 years.

איתמר תניא רבי נתן אומר מקרא זה נוקב ויורד עד תהום (חבקוק ב) כי עוד חזון למועד ויפח לקץ ולא יכזב אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא לא יאחר
(p)

(Beraisa - R. Nasan): "Ki Od Chazon la'Mo'ed... Im Yismahme'ah Chake Lo" - we cannot know for sure when Mashi'ach will come.

לא כרבותינו שהיו דורשין (דניאל ז) עד עידן עידנין ופלג עידן
1.

Do not rely on Chachamim who expound "Ad Idan v'Idanin u'Flag Idan" (Daniel said that Mashi'ach will come after (1400 years,) three and a half times the duration of Galus Mitzrayim;

ולא כר' שמלאי שהיה דורש (תהילים פ) האכלתם לחם דמעה ותשקמו בדמעות שליש
2.

Do not rely on R. Simlai, who expounds "va'Tashkemo bi'Dma'os Shalish" (that the combined durations of Galus Mitzrayim (400 years) and Galus Bavel (70) are a third of Galus Edom (which will be 1410 years);

ולא כרבי עקיבא שהיה דורש (חגי ב) עוד אחת מעט היא ואני מרעיש את השמים ואת הארץ
3.

Do not rely on R. Akiva who expounds "Od Achas Me'at Hi" (Maharsha - that there will be another (Churban and) Galus, but it will be short (i.e. Bar Koziva was Mashi'ach);

אלא מלכות ראשון שבעים שנה מלכות שניה חמשים ושתים ומלכות בן כוזיבא שתי שנים ומחצה
i.

Rather, it refers to kingships within Yisrael during the second Mikdash. They will last 70 years (Chashmona'im), 52 years (Hurdus) and two and a half years (Bar Koziva).

מאי ויפח לקץ ולא יכזב
(q)

Question: What does it mean "v'Yafe'ach la'Ketz v'Lo Yechazev"?

א"ר שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן תיפח עצמן של מחשבי קיצין שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא שוב אינו בא
(r)

Answer (R. Shmuel bar Nachmani): Tifach (inflate, i.e. afflictions should come upon) people who calculate the time of Mashi'ach, for they say 'if he does not come by such and such date, he will never come';

אלא חכה לו שנאמר אם יתמהמה חכה לו
1.

Rather, "Chake Lo" (wait for him).

שמא תאמר אנו מחכין והוא אינו מחכה
2.

Suggestion: Perhaps we are waiting, and Hash-m is not!

ת"ל (ישעיהו ל) לכן יחכה ה' לחננכם ולכן ירום לרחמכם
3.

Rejection: "Yechakeh Hash-m Lachananchem."

וכי מאחר שאנו מחכים והוא מחכה מי מעכב
4.

Question: If Hash-m and us are both waiting, what is delaying Mashi'ach?

מדת הדין מעכבת
5.

Answer: Midas ha'Din is delaying him.

וכי מאחר שמדת הדין מעכבת אנו למה מחכין
6.

Question: If Midas ha'Din is delaying, why bother waiting?

לקבל שכר שנאמר (ישעיהו ל) אשרי כל חוכי לו
7.

Answer: We wait in order to receive reward - "Ashrei Kol Chochei Lo."

4)

THE TZADIKIM OF EACH GENERATION [line 40]

אמר אביי לא פחות עלמא מתלתין ושיתא צדיקי דמקבלי אפי שכינה בכל דרא שנאמר אשרי כל חוכי לו לו בגימטריא תלתין ושיתא הוו
(a)

(Abaye): Every generation has at least 36 Tzadikim that receive the Shechinah, like the Gematri'a of "Ashrei Kol Chochei Lo."

איני והאמר רבא דרא דקמי קודשא בריך הוא תמני סרי אלפי [פרסא] הואי שנאמר (יחזקאל מח) סביב שמנה עשר אלף
(b)

Objection: Rava taught that 18,000 Tzadikim are in front of Hash-m - "Saviv Shmonah Asar Alef"!

לא קשיא הא דמסתכלי באיספקלריא המאירה הא דמסתכלי באיספקלריא שאינה מאירה
(c)

Answer: Many get a clouded, 'side view' of Hash-m's radiance. Only 36 see (more) directly.

ומי נפישי כולי האי
(d)

Question: Are we sure that there are so many (at least 36)?!

והאמר חזקיה א"ר ירמיה משום רשב"י ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הם אני ובני מהם אם מאה הם אני ובני מהם אם שנים הם אני ובני הם
1.

R. Shimon said, there are few Bnei Aliyah (people at the highest level). If there are 1000, I and my son are among them. If there are 100, I and my son are among them. If there are two, I and my son are them.

לא קשיא הא דעיילי בבר הא דעיילי בלא בר
(e)

Answer: At least 36 can behold Hash-m after asking permission. R. Shimon was unsure how many do not need to ask permission.

5)

CAN YISRAEL BE REDEEMED WITHOUT TESHUVAH? [line 47]

אמר רב כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומעשים טובים
(a)

(Rav): All the Ketzim have passed. Now, Mashi'ach depends on Teshuvah and Mitzvos.

ושמואל אמר דיו לאבל שיעמוד באבלו
(b)

(Shmuel): The mourner need not mourn longer than the proscribed period. (Hash-m will not wait forever, even if Yisrael are not worthy. Alternatively, Yisrael has suffered enough in Galus, so they will be redeemed even without Teshuvah.)

כתנאי
(c)

Tana'im argue like Rav and Shmuel.

ר' אליעזר אומר אם ישראל עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין
1.

(Beraisa #1 - R. Eliezer): Yisrael will only be redeemed through Teshuvah;

אמר ליה רבי יהושע אם אין עושין תשובה אין נגאלין אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב
2.

R. Yehoshua: No. If they do not do Teshuvah on their own, Hash-m will give power to a king who will make decrees like Haman, inducing them to repent.

תניא אידך ר' אליעזר אומר אם ישראל עושין תשובה נגאלין שנאמר (ירמיהו ג) שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם
3.

(Beraisa #2 - R. Eliezer): Yisrael will only be redeemed if through Teshuvah - "Shuvu Banim Shovavim Erpa Meshuvoseichem";

אמר לו רבי יהושע והלא כבר נאמר (ישעיהו נב) חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו חנם נמכרתם <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ולא בכסף תגאלו לא בתשובה ומעשים טובים
4.

R. Yehoshua says "Chinam Nimkartem" - you were exiled for idolatry, "v'Lo b'Chesef Tiga'elu" - you will be redeemed without Teshuvah and Mitzvos.

אמר לו רבי אליעזר לר' יהושע והלא כבר נאמר (מלאכי ג) שובו אלי ואשובה אליכם
5.

R. Eliezer: It says "Shuvu Elai v'Ashuvah Aleichem"!

אמר ליה רבי יהושע והלא כבר נאמר (ירמיהו ג) כי אנכי בעלתי בכם ולקחתי אתכם אחד מעיר ושנים ממשפחה והבאתי אתכם ציון
6.

R. Yehoshua: It says "Bo'alti Bachem v'Lokachti Eschem Echad me'Ir... v'Heveisi Eschem Tziyon." (even if all do not do Teshuvah, the Tzadikim will be redeemed)!

אמר לו ר' אליעזר והלא כבר נאמר (ישעיהו ל) בשובה ונחת תושעון
7.

R. Eliezer: It says "b'Shuvah va'Nachas Tivashe'un"!

אמר לו רבי יהושע לרבי אליעזר והלא כבר נאמר (ישעיהו מט) כה אמר ה' גואל ישראל וקדושו לבזה נפש למתעב גוי לעבד מושלים (דף צח,א) מלכים יראו וקמו שרים וישתחוו
8.

R. Yehoshua: It says "li'Vzo Nefesh... Melachim Yir'u va'Kamu..." (even though they did not do Teshuvah, they will be redeemed)!