1)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה כל דבר שיש לו מתירין כגון טבל

(a)

Gemara: Every Davar she'Yesh Lo Matirin (there is a time, place or way in which the Isur is permitted), such as Tevel.

שנתערב בחולין ויש לו מתירין שיכול להפריש עליהן (גירסת כתב יד) ממקום אחר ומעשר שני והקדש יש להם היתר בפדייה.

1.

Explanation: [Tevel] became mixed with Chulin. It has Matirin, for he can separate on them from elsewhere. Ma'aser Sheni and Hekdesh have a Heter via redemption.

ר"ן ד"ה וחדש

(b)

Gemara: And Chadash.

שהעומר מתירו.

1.

Explanation: The Omer permits it.

ר"ן ד"ה לא נתנו בהם חכמים שיעור

(c)

Gemara: Chachamim did not give a Shi'ur for them.

שאוסרים בכל שהוא במינן

1.

Explanation: They forbid any amount [when mixed] b'Minan (their own species).

מיהו שלא במינן בנותן טעם כיון דהשתא אסירי כמו שכתבתי למעלה

2.

Distinction: However, b'Eino Mino, [they forbid] if they give taste, since now they are forbidden, like I wrote above (52a DH v'Kashya).

ובפרק בתרא דמס' ע"ז יהיב טעמא אחרינא לטבל דלא בטיל משום דכהתירו כך איסורו.

3.

Remark: In Avodah Zarah (73b), the Gemara gives another reason why Tevel is not Batel, for like its Heter (mid'Oraisa, one wheat kernel exempt the entire stack), so is its Isur.

ר"ן ד"ה וכל דבר שאין לו מתירין כגון תרומה ותרומת מעשר וחלה

(d)

Gemara: And every Davar she'Ein Lo Matirin, such as Terumah, Terumas Ma'aser and Chalah.

דאע"ג דמצי לאתשולי עלייהו

1.

Implied question: Why are these Devarim she'Ein Lahem Matirin? One can ask about them (retract his designation)!

כיון דליכא מצוה למיעבד הכי לא מיקרו דבר שיש לו מתירים כדאמרינן לקמן.

2.

Answer: Since there is no Mitzvah to do so, they are not called Devarim she'Yesh Lo Matirin, like we say below (59a).

ר"ן ד"ה נתנו בהם חכמים שיעור

(e)

Gemara: Chachamim gave a Shi'ur for them.

שאפי' נתערבו במינן בטלין תרומה ותרומת מעשר וחלה במאה ערלה וכלאי הכרם במאתים ובשאינן מינן כולן בששים.

1.

Explanation: Even if they became mixed with Minan, they are Batel. For Terumah, Terumas Ma'aser and Chalah, [they are Batel] in 100 [parts of Heter]. Orlah and Kil'ai ha'Kerem [are Batel] in 200, and b'Eino Mino, all of them [are Batel] in 60.

ר"ן ד"ה השביעית אוסרת בכל שהוא במינה

(f)

Gemara: Shevi'is forbids any amount, b'Minah.

בין בתערובת פירות היתר בשל שביעית בין בגידולין כגון בצל ששית שנטעו בשביעית.

1.

Explanation: This is whether Peros Heter became mixed with Peros Shemitah, or [a mixture via] Gidulim, e.g. a sixth year onion that was planted in Shevi'is.

ר"ן ד"ה אמר להם אף הם לא אמרו אלא לביעור

(g)

Gemara: He told them, even they said so only for Bi'ur.

אף הם לא אמרו שהשביעית אוסרת בכל שהוא במינה אלא לענין שצריך לאכול התערובת קודם הביעור דכיון שאפשר לאכלו ה"ל כדבר שיש לו מתירין.

1.

Explanation: Even they said that Shevi'is forbids any amount b'Minah only to obligate eating the mixture before the Bi'ur. Since it is possible to eat it, it is like Davar she'Yesh Lo Matirin.

2)

RAN DH Aval l'Achilah [TRANSLATION: However, for eating.]

ר"ן ד"ה אבל לאכילה

(SUMMARY: The Ran explains that this refers to a mixture after Bi'ur.)

כלומר אם נתערבו לאחר הביעור שאם יהו אוסרים תערובתן לא שרו באכילה בין במינן בין שלא במינן בנותן טעם

(a)

Explanation: If they became mixed after Bi'ur [they can be Batel], for if they would forbid their mixture, it would be [permanently] forbidden to eat them [so it is Davar she'Ein Lo Matirim. Therefore,] whether b'Mino or b'Eino Mino, [they forbid] b'Nosen Ta'am.

אלמא גדולין אינן נמשכין אחר העיקר להיות כמוהו דא"ה היאך תאסור שביעית בגידוליה

(b)

Inference: Gidulim are not drawn after the source to be like them, for if it were, how could Shevi'is forbid through its Gidulim?!

1.

Note: Above (DH ha'Shevi'is), the Ran explained that the Mishnah forbids also an onion of Shishis that was planted and increased in Shevi'is.

אלא ודאי אין גידולין כעיקר הלכך מעלין

2.

Rather, surely Gidulim are not like the source. Therefore, they are Mevatel [it, also regarding an onion of Shevi'is that was planted and increased in Sheminis].

והרי אתה רואה דסבירא לן דאי אין מעלין על כרחיך גידולין כעיקר

(c)

Observation: You see that we hold that if they are not Mevatel, you are forced to say that Gidulim are like the Ikar.

דאי לא היכי פשיט דמדגדולין אסורין מעלין אלא ודאי כדפרשינן לעיל

(d)

Proof: If not, how did we resolve from the fact that Gidulim are forbidden, that they are Mevatel? Rather, surely it is like we said above (57b DH v'Rabu).

3)

RAN DH v'Dachi Lei... [TRANSLATION: He rejects this. Perhaps also this is to be stringent.]

ר"ן ד"ה ודחי ליה דלמא הא נמי לחומרא

(SUMMARY: The Ran justifies the Havah Amina to resolve from here.)

אבל מדינא לעולם אימא לך שהגידולין הרי הן כעיקר הלכך אין מעלין אותו להתירו,

(a)

Explanation: However, based on letter of the law, I can say that Gidulim are like the Ikar, therefore [when the Ikar is Asur,] they are not Mevatel it to permit it.

ונראה בעיני דאף על גב דלעיל דחינן דלמא לחומרא בעינן למפשטה מהא דסליק אדעתין דליכא למידחי כי האי גוונא

(b)

Assertion: It seems to me that even though above, we rejected "perhaps this is to be stringent", we wanted to resolve from here. We thought that [here] we cannot reject like this (like above);

משום דבשלמא לעיל ליכא אלא חדא חומרא דמחמרינן דגידולין כמאן דאתו מעלמא דמי

1.

This is because granted, above there is only one stringency. We are stringent that the Gidulim are as if they came from elsewhere;

אבל הכא אי אמרינן לחומרא שאני מחמרינן תרי חומרי חדא דלביעור כיון דכיש לו מתירין דמי אוסרת בכל שהוא והא חומרא בעלמא הוא

2.

However, here, if we say that a stringency is different, we have two stringencies. Firstly, regarding [when it became mixed before] Bi'ur, since it is like Yesh Lo Matirim, any amount forbids. This is a mere stringency;

ועוד דגידולין שאינן דינן לאסור אפילו בכמה יאסרו בכל שהוא

i.

Also, regarding Gidulim, which based on letter of the law even a large amount of them should not forbid (for they are like the Ikar, we say that), any amount of them forbids.

ואפילו הכי דחייה ודלמא הא נמי לחומרא שאני דתרי חומרי מחמרינן בה

(c)

Explanation: Even so, we reject 'perhaps also here, a stringency is different.' We make two stringencies about this.

ואיכא נוסחי דגרסי אף אני לא אמרתי אלא לביעור והיינו הך

(d)

Alternative text: Some texts say "even I said only regarding Bi'ur." This is (means) just the same [as the Ran's text, even they said only regarding Bi'ur", like he cited in the previous Dibur].

דהכי קאמר להו רבי שמעון לא תותביתו לי מהך מתניתין דשביעית

(e)

Explanation: [Also according to my text,] R. Shimon said to them (Chachamim) "do not refute me from our Mishnah of Shevi'is" [that it forbids any amount, for this is only regarding Bi'ur].

דהרי היא כאילו אומרת בפירוש אף אני לא אמרתי אלא לביעור.

1.

Observation: It is as if [the Beraisa] says explicitly [in the name of R. Shimon] "also I said only regarding Bi'ur." (If not, still the Mishnah refutes him!)

4)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה אלא מן הדא פשטה דתנן (הגהת רש"ש) בצלים שירדו עליהם גשמים

(a)

Gemara: Rather, he resolved from the Mishnah 'onions, that rain fell on them.'

בשביעית וצמחו

1.

Explanation: In Shevi'is, and they sprouted.

ר"ן ד"ה אם היו עלין שלהן שחורין אסורין

(b)

Gemara: If the leaves are black, they are forbidden.

לאו שחורין ממש אלא נוטים לשחרות שזה מוכיח שגדולן יפה ומקרקע שביעית נתגדלו ולפיכך אסורין.

1.

Explanation: This is not truly black, rather, they lean to blackness. This proves that they grew well, and from land of Shevi'is they grew. Therefore, they are forbidden.

ר"ן ד"ה הוריקו מותרין

(c)

Gemara: If they turned green, they are permitted.

שכיון שהם ירוקים לאו מחמת יניקת הקרקע נתגדלו אלא מחמת הבצל עצמו.

1.

Explanation: Since they are green, they did not grow due to nurturing of the ground, rather, due to the onion itself.

ר"ן ד"ה אם יכולין ליתלש בעלין שלהם אסורין

(d)

Gemara: If they can be uprooted via their leaves, they are forbidden.

דבכי האי גוונא מוכחא מילתא שיניקתם יפה.

1.

Explanation: In such a case, it is proven that they nurtured well.

ר"ן ד"ה וכנגדן למוצאי שביעית מותרין

(e)

Gemara: And correspondingly in Motza'ei Shevi'is, they are permitted.

משום דבעלין הללו ודאי רבו גידולין על עיקר הבצל המעורב בהן כך נראה בעיני

1.

Explanation: Because in these leaves, surely Gidulim exceeded the Ikar onion mixed with them. So it seems to me.

אלמא אין גידולין נמשכין אחר העיקר דאדרבה מעלין אותו.

2.

Inference: Gidulim are not drawn after the Ikar. Just the contrary, they nullify it!

ר"ן ד"ה ודלמא במדוכנין

(f)

Gemara: Perhaps they were crushed.

שדך ושחק הבצלים וכיון דמדוכנין נינהו גריעי ולא ממשכי גידולין בתרייהו.

1.

Explanation: He crushed and minced the onions. Since they were crushed, they are inferior, and they do not draw Gidulim after themselves.

58b----------------------------------------58b

ר"ן ד"ה המנכש

(g)

Gemara: One who weeds.

מלקט עלין יתרים.

1.

Explanation: He gathers excess leaves.

ר"ן ד"ה בחסיות

(h)

Gemara: B'Chasiyos (species in which the seed does not decompose).

מפרש לקמן דחסיות דבר שאין זרעו כלה כגון הלוף והשום והבצלים.

1.

Explanation: The Gemara explains that Chasiyos are species in which the seed does not decompose, such as Luf (a kind of beet or onion), garlic and onions.

5)

RAN DH Ochel Mehem Arai [TRANSLATION: One may eat from them casually.]

ר"ן ד"ה אוכל מהם עראי

(SUMMARY: The Ran explains why we are not concerned lest they became fixed for Ma'aser.)

ולא חיישינן שמא קודם שזרעם הוטבלו למעשר

(a)

Implied question: We should be concerned lest before he seeded them, they became Tevel to Ma'aser!

דכיון דמעשר דידהו מדרבנן בעלמא הוא לא חיישינן להכי

(b)

Answer #1: Since their Ma'aser is only mid'Rabanan, we are not concerned for this.

ועוד דכיון דקים לן בהאי כותי שלא עישר כדקתני ומעשרן ודאי מסתמא לא באו לידי גורן שאין דרך לעשות גורן (גירסת כתב יד) מחסיות אלא בשביל מעשר כך נראה בעיני.

(c)

Answer #2: Since we know that this Kusi did not tithe, like it taught 'one separates Ma'aser on them Vadai', presumably, [before 3. Ha'Emek Davar: planted them] there was no granary of them (which would make them Tevel), for it is normal to make a granary of Chasiyos only for the sake of [separating] Ma'aser! So it seems to me.

6)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה ומעשרן ודאי

(a)

Gemara: He tithes them Vadai.

דקים לן ביה שלא עישר.

1.

Explanation: We are sure that [the Kusi] did not tithe them.

ר"ן ד"ה למוצאי שביעית מותר

(b)

Gemara: In Motza'ei Shevi'is it is permitted.

לאכול אותן עלין שגדלו בשמינית דודאי גידוליהן רבין על עיקר איסור המעורב בהן

1.

Explanation #1: He may eat from those leaves that grew in Sheminis, for surely Gidulim exceeded the Ikar Isur mixed with them.

ואחרים פרשו בדקים לן דהכי הוא

2.

Explanation #2: Others explained that [it is permitted only] when we are sure [that Gidulim exceeded the Ikar].

ואין צורך.

3.

Rebuttal: There is no need [to limit the case like this].

ר"ן ד"ה ודלמא בתערובת

(c)

Gemara: Perhaps it is in a mixture.

כלומר שנתערבו מאיליהן אחר כך בחסיות אחרות.

1.

Explanation: I.e. they became mixed by themselves with other Chasiyos.

ר"ן ד"ה המנכש קתני

(d)

Gemara: It taught 'one who weeds.'

ובעוד שהוא מנכש משמע שתולש ואוכל אף על פי שאין כאן תערובת.

1.

Explanation: It implies that while weeding, he detaches and eats, even though there is no mixture.

ר"ן ד"ה ודלמא במדוכנין

(e)

Gemara: Perhaps they were crushed.

שטחן (כן נראה להגיה) חסיות הללו קודם שנטען.

1.

Explanation: He grinded these Chasiyos before he planted them.

ר"ן ד"ה חשוד קתני

(f)

Gemara: It taught that he is suspected.

ולא טרח בהכי

1.

Explanation: He would not toil to do so [in order to permit them].

הלכך אפשיטא לה בעיין דאתו גדולין של שמינית ומבטלין עיקר של שביעית.

2.

Conclusion: We resolved our question; Gidulim of Sheminis nullify the Ikar of Shevi'is.

ר"ן ד"ה לימא תיהוי תיובתיה דרבי יוחנן ורבי יונתן

(g)

Gemara - Suggestion: This refutes R. Yochanan and R. Yonasan!

דרבי יוחנן דאמר לעיל ילדה שסבכה בזקנה וכו' אסור ולרבי יונתן דאמר לעיל בצל שנטעו בכרם אף על פי שנעקר הכרם אסור

1.

Explanation: R. Yochanan said above (57b) that if a young tree was grafted onto an old tree , [the fruits are] forbidden. And R. Yonasan said (ibid.) that if an onion was planted in a vineyard, even if the vineyard was uprooted, it is forbidden. (Both forbid even if the added growth was 200 times the initial fruits or onion.)

אלמא סבירא להו דאין גדולין מעלין את העיקר.

2.

Inference: They hold that Gidulim do not nullify the Ikar.

ר"ן ד"ה שניא שביעית הואיל ואיסורה על ידי קרקע

(h)

Gemara: Shemitah is different, because its Isur comes via land.

כדכתיב ושבתה הארץ בטילתה על ידי קרקע

1.

Explanation: It is written "v'Shavsah ha'Aretz." Therefore, [the Isur] can be Batel via (even while attached to) the land.

מה שאין כן ערלה דחסרון זמן גרם לה איסורא וכלאים נמי תערובת הוא דקא גרים.

2.

Distinction: This is unlike Orlah, for which a lack of time (three years) causes its Isur. Also Kil'ayim, a mixture caused [the Isur, and not the land].

ר"ן ד"ה חייבת במעשר

(i)

Gemara: It is obligated in Ma'aser.

היינו המעשר מן המעשר שהיתה חייבת בו קודם שזרעה

1.

Explanation: I.e. Terumas Ma'aser, which it was obligated before he seeded it.

ולא בטלה לגבי שאר ליטרין (גירסת כתב יד) דפטירי בשביעית משום דהפקרא נינהו.

2.

It is not Batel to the other Litrin (the Gidulim) which are exempt [from Ma'aser] in Shevi'is, for they are Hefker.

ר"ן ד"ה ובשביעית

(j)

Gemara: And in Shevi'is.

שצריך לבער את הכל קודם זמן הביעור.

1.

Explanation: He must eradicate it all before the time of Bi'ur.

ר"ן ד"ה ואותה ליטרא מעשר עליה ממקום אחר

(k)

Gemara: That Litra, he tithes it from elsewhere (other produce).

מעשר מן המעשר אבל מיניה וביה לא דכיון דליטרין דתוספת פטירי הוה ליה מן הפטור על החיוב.

1.

Explanation: [He separates] Terumas Ma'aser [from elsewhere], but not from it itself, for since the added Litrin are exempt, this would be from exempt on Chayav.