1)

TOSFOS DH Hani Taimei v'Hani Lo Taimei

תוספות ד"ה הני תיימי והני לא תיימי

(SUMMARY: Tosfos explains why we are more lenient about spilling from a boat.)

תימה לר''י דבמס' שבת בפרק הזורק (דף ק:) אמרינן דשופכין דספינה שדי להו אדופני דספינה משום דכחו בכרמלית לא גזרו ואע''ג דנפלו מיד לכרמלית ומהאי טעמא נמי לישתרי הכא

(a)

Question (Ri): In Shabbos (100b), we say that wastewater of a boat, we cast it on the sides of the boat, because (he does not directly throw to the sea. It is only through his Ko'ach (impetus)), and they did not decree about his Ko'ach in Karmelis, even though it falls immediately to Karmelis. For this reason, it should be permitted also here!

ואפילו לישנא בתרא לא שריא לשפוך אלא משום שאינו חושש שיצאו לכרמלית כדפי' בקונטרס

1.

Even the latter version permits spilling only because he is not concerned lest [the wastewater] go out to Karmelis, like Rashi explained!

ויש לומר דבגזוזטרא פעמים כששופכין ממנה המים הולך מיד עד מקום שרשות הרבים מהלכת ברקק מים והוי כחו ברשות הרבים ולא פלוג בכל גזוזטראות

(b)

Answer: In a balcony, sometimes when they spill water from it, it goes immediately until the place where Reshus ha'Rabim goes in a puddle, and this is his Ko'ach in Reshus ha'Rabim. Chachamim did not distinguish in all balconies;

אבל ספינה לא שכיחא לגמרי שתהלך סמוך לרקק

1.

However, in a boat it is totally uncommon that it goes near a puddle.

2)

TOSFOS DH Biv she'Hu Kamur Dalet Amos bi'Reshus ha'Rabim

תוספות ד"ה ביב שהוא קמור ד' אמות ברשות הרבים

(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not we require a square of four Amos.)

פירש בקונטרס בארבע אמות קים ליה שיש שיעור ליבלע סאתים מים שעשוי להסתפק בכל יום

(a)

Explanation #1 (Rashi): He knows that within four Amos there is enough for two Sa'im of water to be swallowed, that a person uses each day.

והיינו טעמא דקאמר בגמ' גבי חצר ארבע אמות תיימי

(b)

Support: This is why it says in the Gemara that [the water] finishes in a Chatzer of four Amos.

ולפירושו נראה דאיירי בביב שיש לו ארבע על ארבע דפחות מכאן לא תיימי כמו גבי חצר כדפירש רש''י בגמרא דאיזו שיעור ניתן לרחבו

(c)

Consequence: According to his Perush, that we discuss a Biv (drainage channel) that has four by four Amos, for if it is less than this, the water does not finish, like regarding a Chatzer, like Rashi explained in the Gemara. [If we would not say so,] which Shi'ur was given for the width?

ולרבינו שמואל נראה טעמא דקמירת ביב משום חשדא וכיון דקמור הוא ד' אמות ברה''ר הרואה מים יוצאין מן הביב אינו סבור שיוצאין מן החצר כיון שרחוק מן החצר ד' אמות

(d)

Explanation #2: The reason for covering a Biv is due to suspicion. Since it is covered for four Amos in Reshus ha'Rabim, one who sees water leaving the Biv does not think that it comes from the Chatzer, since it is distanced four Amos from the Chatzer.

ובגמ' משמע כפירוש הקונטרס דמדמה ארבע אמות דביב לארבע אמות דחצר דקאמר כולה כר''א בן יעקב כו'

(e)

Support (for Explanation #1): The Gemara compares four Amos of a Biv to four Amos of a Chatzer. It says that the entire [Mishnah] is R. Eliezer ben Yakov.

ולפי' רבינו שמואל סילון שקמור ארבע אמות ברשות הרבים שופכין לו מים בשבת דקי''ל משנת ר''א בן יעקב קב ונקי

(f)

Observation: According to the Rashbam, a channel covered for four Amos in Reshus ha'Rabim, one may spill water in it on Shabbos, for we hold that the teachings of R. Eliezer ben Yakov are few but clean (the Halachah always follows him);

אבל לפ''ה דהטעם משום דמיבלעי אסור דבשל עץ לא מיבלעי

(g)

Opinion #1: However, according to Rashi, the reason is because [the water] is absorbed. It is forbidden, for in wood it is not absorbed.

ומיהו אומר ר''י דאפילו עשוי כעין רצפה של אבנים מיבלעי ושרי:

(h)

Opinion #2: However, the Ri says that even if it is made like a stone floor, it is swallowed (Tosfos ha'Rosh - between the stones), and it is permitted.

88b----------------------------------------88b

3)

TOSFOS DH Tana ba'Meh Devarim Amurim

תוספות ד"ה תנא במה דברים אמורים

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of what the Beraisa discusses.)

פי' הקונט' במה דברים אמורים דצריך עוקה

(a)

Explanation #1 (Rashi): [The Beraisa asks] in what case [does our Mishnah] obligate an Ukah?

ולפירושו צ''ל דלרב נחמן דבסמוך ה''פ במה דברים אמורים שצריך עוקה של סאתים אבל בימות הגשמים אין צריך עוקה של סאתים אבל עוקה של סאה צריך

(b)

Consequence: According to this, we must say according to Rav Nachman below, it means "in what case do we obligate an Ukah of Sa'atayim? [It is in winter,] but in summer, he does not need an Ukah of Sa'atayim, but he needs an Ukah of a Se'ah";

ודוקא כדי מדתה שופך ושונה בה וכן פירש בקונטרס בסמוך

1.

He may spill only as much as the measure [of the Ukah]. Rashi explained like this below.

והא דלא מייתי הש''ס הך ברייתא לעיל אמתני' דעוקה

(c)

Implied question: Why didn't the Gemara bring this Beraisa above [in the discussion] on our Mishnah of an Ukah? (Perhaps the Seifa of our Mishnah, which discusses a Biv, was a separate Mishnah in Tosfos' text. Alternatively, Tosfos means "the Reisha of our Mishnah, which discusses an Ukah.)

משום דבעי לאקשויי עלה ממתני' דביב

(d)

Answer: It is because it wants to challenge it from our Mishnah of a Biv.

ור''ת מפרש דאמתני' לא ישפוך על הביב קיימא ברייתא

(e)

Explanation #2 (R. Tam): This Beraisa refers to our Mishnah "one may not spill on a Biv."

והא דקאמר והרי שופכין

(f)

Implied question: Why did [Abaye] say "but behold, wastewater...?" (Also the Beraisa discusses this! This connotes like Rashi, that the Beraisa refers to the Reisha, in which he pours water to prevent dust from rising. Only the Seifa, regarding a Biv, discusses wastewater.)

כלומר והרי ביב

(g)

Answer: He means "but behold, a Biv..." (I.e. our Mishnah discusses a Biv in summer, and it forbids spilling - Gevi'a ha'Kesef.)

וגרסינן אלא למאי ניחוש לה ולא כמו שכתוב בספרים אלא התם

(h)

Correction: The text says "rather, for what should we be concerned?", and not like is written in Seforim "rather, there..." (The text "there" connotes that Abaye's question is not from the matter that the Beraisa discusses.)

4)

TOSFOS DH Machazik Sa'atayim Nosen l'Socho Sa'atayim

תוספות ד"ה מחזיק סאתים נותן לתוכו סאתים

(SUMMARY: Tosfos explains that really, there is no limit.)

לאו דוקא סאתים אלא אפילו כוריים דאי לאו הכי אין חילוק בין סאתים לסאה:

(a)

Explanation: This is not precise. Rather, one may put into it even two Kor (or more). If not, there is no difference between [if it holds] Sa'atayim or one Se'ah (in either case, one may put as much as it holds)!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF