1)

TOSFOS DH Amar R. Yehudah Ma'aseh v'Chulei

תוספות ד"ה אמר ר' יהודה מעשה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yehudah supports what he taught above.)

אין זה מעשה לסתור דאמילתיה דלעיל קאי דלא בעי מחיצה לשם מים:

(a)

Explanation: This is not an episode that contradicts [the Halachah taught], for it refers to above (86a), that [R. Yehudah] does not require a Mechitzah for the sake of water. (Tosfos Yom Tov - in the text of our Mishnah of Tosfos, other Rishonim and the Yerushalmi, R. Yehudah only brings the episode. He does not say "the wall on top...")

87b----------------------------------------87b

2)

TOSFOS DH Hacha Reshuyos d'Rabanan

תוספות ד"ה הכא רשויות דרבנן

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere we say differently.)

בריש חלון (לעיל דף עו:) סבר רב איפכא דברשויות דרבנן כי אין ד' בכותל שבין ב' חצירות לא יזיז אפילו כמלא נימא דעשו הם חיזוק לדבריהם יותר משל תורה

(a)

Observation: Above (76b), Rav held oppositely, that in Reshuyos mid'Rabanan, when the wall between two Chatzeros is not four wide, he may not move even a hair's breadth, for [Chachamim] strengthened their words more than Torah law.

וא''ת דלקמן בפ' בתרא (דף קא:) משמע דרב דימי אוסר להחליף אפילו ברשויות דרבנן גבי הא דתניא

(b)

Question: Below (101b) it connotes that Rav Dimi forbids transferring even between Reshuyos mid'Rabanan, regarding a Beraisa there;

וחכ''א אף בזמן שהמנעול למעלה מי' מביא מפתח מע''ש ומניחו באיסקופה ולמחר פותח ונועל בו ומחזירו לאיסקופה או לחלון שעל גבי הפתח

1.

Citation (101b - Beraisa - Chachamim): Even when the lock is above 10, he brings the key before Shabbos and places it in the porch, and on Shabbos he opens and locks with it and returns it to the porch or the window over the opening;

ואם יש בחלון ד' על ד' אסור מפני שהוא כמוציא מרשות לרשות פי' מאיסקופה כרמלית לחלון שהוא רשות היחיד דרך מנעול שהוא מקום פטור ואסור להחליף

2.

[It says that] if the window is four by four, it is forbidden, for he is like one who is Motzi from Reshus to Reshus, i.e. from the porch, which is Karmelis, to the window, which is Reshus ha'Yachid, through the lock, which is Mekom Petur, and it is forbidden to transfer.

ומסיק עלה שמע מינה איתא לדרב דימי

3.

We conclude that this teaches that Rav Dimi's law is correct!

וי''ל דרב דימי ודאי קסבר דברייתא דלקמן פליגא אהך דשמעתין והכי פירושא איתא לדרב דימי ועדיפא מדידיה דאפילו ברשויות דרבנן אוסר להחליף כזעירי דשמעתין

(c)

Answer: Surely, Rav Dimi holds that the Beraisa below argues with [the Beraisa] of our Sugya. [The Gemara there] means as follows. Rav Dimi's law is correct, and even more than he taught. Even Reshuyos mid'Rabanan, one may not transfer between them, like Ze'iri in our Sugya.

3)

TOSFOS DH ul'Ze'iri Kashya

תוספות ד"ה ולזעירי קשיא

(SUMMARY: Tosfos points out that Tana'im argue about Ze'iri's teaching.)

אע''ג דהברייתא בפ' בתרא אתיא כוותיה

(a)

Implied question: The Beraisa below (101b) is like [Ze'iri! Why is it difficult if this Beraisa is unlike him?]

מ''מ בעי לאוקמי גם ברייתא דהכא כוותיה

(b)

Answer: Even so, [the Gemara] wants to establish also this Beraisa like him.

מיהו אור''י דזעירי לא אתי כר' יהודה דשרי בשבת בסוף הזורק (דף קא.) בספינה שגבוהה ועמוקה י' לטלטל מתוכה לים ומן הים לתוכה דרך למעלה מי' שהוא מקום פטור כדמוכח התם

(c)

Observation (Ri): However, Ze'iri is unlike R. Yehudah, who permits in Shabbos (101a) in a boat that is 10 high (above the water) and 10 deep (so it is Reshus ha'Yachid) to transfer from it to the sea and vice-versa via above 10, which is Mekom Petur.

4)

TOSFOS DH Gezuztra she'Hi l'Ma'alah Min ha'Yam

תוספות ד"ה גזוזטרא שהיא למעלה מן הים

(SUMMARY: Tosfos explained this above.)

פי' לעיל

(a)

Reference: I explained this above (86b DH Gezuztra. Even without a Mechitzah, the balcony itself is Reshus ha'Yachid, and one may carry in all of it.)

5)

TOSFOS DH Ela Im Ken Asu Lah Mechitzah v'Chulei

תוספות ד"ה אלא א''כ עשו לה מחיצה כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with Rav Huna's opinion in Shabbos.)

וא''ת דהכא בעינן מחיצה ובמסכת שבת בפרק הזורק (דף ק:) אמר רב הונא ספינה מוציא ממנה זיז כל שהוא וממלא

(a)

Question (Ri): Here we require a Mechitzah. In Shabbos (100b), Rav Huna said that for a boat, one extends a ledge Kol she'Hu and draws [water]!

ואור''י דהתם שהמים עמוקים י' דאמרינן אין ספינה מהלכת בפחות מעשרה וכרמלית מארעא משחינן והוי מים למעלה מי' מקום פטור

(b)

Answer #1 (Ri): There, the water is 10 deep, for we say that a boat does not go in water less than 10. We measure Karmelis from the ground, and the water, above 10, is Mekom Petur;

והכא מיירי בשאין המים עמוקים י' דכי אמרינן מארעא משחינן אכתי מיא כרמלית

1.

Here, the water is not 10 deep. When we say that we measure from the ground, the water is still Karmelis.

אי נמי אפילו יש כאן עמוק י' גזרו אטו שאר גזוזטרא דאין תחתיה עמוק י' דשם צריך מחיצה למלאות ולכך לא פליג בשום גזוזטרא

(c)

Answer #2: Even if the water is 10 deep, they decreed due to other balconies that do not have [water] 10 deep under them. There, a Mechitzah is needed [to permit] to draw. Therefore, [Chachamim] did not distinguish regarding any balcony;

אבל ספינה לעולם מהלכת למעלה מי'

1.

However, a boat always goes in water above 10 (so there is no reason to decree).

א''נ אור''י דהכא אפילו עמוק איכא למיחש שמא יעלה הים שירטון

(d)

Answer #3 (Ri): Here, even if [the water] is deep, there is concern lest the sea deposit debris (and then the water will not be 10 above the ground);

אבל ספינה דמהלכת כל שעה ליכא למיחש להכי

1.

However, a boat always goes (and they are careful that it not go in water less than 10), so there is no reason to be concerned for this.

6)

TOSFOS DH Oseh Mechitzah Gavoha Yud

תוספות ד"ה עושה מחיצה גבוה י'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with Rabah bar Rav Huna's opinion in Shabbos.)

והא דאמר רבה בר רב הונא בפ' הזורק (שבת ד' ק:) עושה מקום ד' וממלא

(a)

Implied question: in Shabbos (100b), Rabah bar Rav Huna taught that he makes a place four [by four Tefachim] and draws [water]!

ע''י מחיצות י' קאמר ולהכי בעי מקום ד' כדפי' בקונטרס לעיל דאין מחיצה לפחות מד' ולא כפירש הקונטרס דהתם

(b)

Answer: This refers to through Mechitzos of 10 [Tefachim]. Therefore, we require a place four, like Rashi explained above (86a DH Korah), that there is no Mechitzah for less than four, and unlike Rashi explained there (that short walls suffice).

7)

TOSFOS DH Bein mil'Ma'alah Bein mil'Matah

תוספות ד"ה בין מלמעלה בין מלמטה

(SUMMARY: Tosfos brings from Rashi that this is above and below the balcony.)

מתוך פירוש הקונטרס משמע דלמעלה היינו למעלה מן הגזוזטרא ולמטה למטה מן הגזוזטרא

(a)

Inference: Rashi connotes that "above" is above the balcony, and "below" is below the balcony.

ולא רצה לפרש הכל תחת הגזוזטרא כלמעלה ולמטה דלעיל גבי בור משום דנקב עשוי ד' על ד' ועושה מחיצה סביב הנקב אפילו למעלה הוי היכר

(b)

Explanation: He did not want to explain that everything is below the balcony, like "above and below" above (86a) regarding a pit, because a hole four by four and he makes a Mechitzah around the hole, even above it is a Heker.

8)

TOSFOS DH Masnisin d'Lo k'Chananyah

תוספות ד"ה מתני' דלא כחנניה

(SUMMARY: Tosfos justifies the assertion.)

אף על גב דחנניה לא אמר אלא בימה של טבריא

(a)

Implied question: Chananyah said only regarding the lake of Tiverya!

מתניתין נמי לא מיפליגא ומיירי בכל מימות:

(b)

Answer: Our Mishnah does not distinguish, and discusses all bodies of water.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF