More Discussions for this daf
1. Bringing Sifrei Torah To Show 2. Kohen Gadol is Zariz 3. Kohen Gadol is Zariz - in Point by Point Outline
4. Each would read from his Sefer Torah
DAF DISCUSSIONS - YOMA 70

Mordechai Salzer asks:

As the Avodah of the Kohen Gadol winds down, each person would read from his Sefer Torah to display its beauty [א]. What is the meaning of this strange custom.

One pshat given is that we received the luchos sh'niyos on Yom Kippur .

For that alone, we could have a communal Krias Hatorah. Why should each individual bring his own Sefer Torah ?

There may be another idea over here. Throughout Aseres Y'mei Teshuva we constantly beseech Hash-m 'כתבנו בספר החיים'. Which book are we referring to?

In Parshas Ki Tisa (32:33), Moshe Rabeinu said 'מחני נא מספרך אשר כתבת'. Rashi explains that Moshe was asking to be deleted from the entire Sefer Torah. The שערי אהרן explains on that pasuk that "each person has his name hinted in the torah, such as the Ramban told his wayward student אבנ"ר, and lehavdil the Vilna gaon found his name in אבן שלמה". It's interesting that this pasuk is what's used as the base for the famous words - 'שלשה ספרים נפתחין בראש השנה'- [ב].

Moreover - we know the concept of the Zohar (שיר השירים, תרס"א) that 'ישראל" נוטריקון יש ששים רבוא אותיות לתורה'.

Based on this - each and every one of us daven to Hash-m כתבנו בספר החיים - that we should be zoche to of accomplish our unique role our אות signified in the ספר תורה.

Therefore with conclusion of עבודת יום הכפורים at the culmination of Aseres Y'mei Teshuva where we have finally achieved the כפרה of יום כפורים, we can each take out our own polished ספר תורה, and show its beauty - with our firm trust that Hash-m granted us a new Year inscribed in 'ספרך אשר כתבת'.

__________________________________________________

[א. יומא ע.]

גמרא: ת"ר על התורה כדרך שמברכים בבית הכנסת על העבודה ועל ההודאה ועל מחילת העון כתיקנה ועל המקדש בפני עצמו ועל הכהנים בפני עצמן ועל ישראל בפני עצמן ועל שאר תפלה ת"ר ושאר התפלה רנה תחינה בקשה מלפניך על עמך ישראל שצריכין להושע וחותם בשומע תפלה ואח"כ כל אחד ואחד מביא ספר תורה מביתו וקורא בו כדי להראות חזותו לרבים:

פירש"י: להראות חזותו לרבים. להראות נויו של ספר תורה ותפארת בעליה שטרח להתנאות במצוה שנאמר (שמות טו) זה אלי ואנוהו התנאה לפניו במצות לולב נאה ספר תורה נאה בקלף נאה בדיו נאה בלבלר אומן ומערב יום הכפורים הביאום שם:

[ב. ר"ה טז:]

[ב. ר"ה טז:]אמר רבי כרוספדאי אמר רבי יוחנן: שלשה ספרים נפתחין בראש השנה... אמר רבי אבין מאי קרא - (תהלים סט) ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו, ימחו מספר - זה ספרן של רשעים גמורין, חיים - זה ספרן של צדיקים, ועם צדיקים אל יכתבו - זה ספרן של בינוניים. רב נחמן בר יצחק אמר מהכא: (שמות לב) ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת, מחני נא - זה ספרן של רשעים, מספרך - זה ספרן של צדיקים, אשר כתבת - זה ספרן של בינוניים

The Kollel replies:

Reb Mordechai, this is a beautiful pshat! I love it!

Behatzlachah Rabah

Dovid Bloom