ESTIMATION OF TERUMOS (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 4 Daf 6b)
[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן המונה משובח והמודד משובח הימינו והשוקל משובח משלשתן וכא את אמר כן
Question (Mishnah in Perek 4): 'One who separates Terumah by counting is praiseworthy, by measuring is more praiseworthy and by weighing is the most praiseworthy'. But in our Mishnah all of these were prohibited?
א''ר יהושע בן לוי כאן בתרומה גדולה כאן בתרומת מעשר
Answer (R. Yehoshua ben Levi): Our Mishnah refers to Terumah Gedolah; that Mishnah refers to Terumas Maaser (which must be an exact amount).
ותני כן אליעזר בן גומל אומר מנין שאין תורמין לא במידה ולא במשקל ולא במנין ת''ל ונחשב לכם תרומתכם במחשבה את תורם ואין את תורם במידה ובמשקל ובמניין מה תרומה גדולה במחשבה אף תרומת מעשר במחשבה
Support (Baraisa) (Eliezer ben Gomel): From where is it known that one may not separate Terumah according to measure, weight or number? As the pasuk states (Bamidbar 18:27), "And your Terumah shall be considered for you'' - separate Terumah through consideration (i.e. estimation) and not through measure, weight and number. Just as Terumah Gedolah is through estimation, so is Terumas Maaser.
והא תנינן אבל תורם הוא את המדוד ואת השקול ואת המנוי
Question: Didn't the Mishnah teach that one separates (Terumas Maaser) through measure, weight or number?
אמר רבי לעזר כיני מתני' מודד אדם את טבלו ומכניסו לתוך ביתו ובלבד שלא יתרום במידה שוקל אדם את טבלו ומכניסו לתוך ביתו ובלבד שלא יתרום במשקל מונה הוא אדם את טבלו ומכניסו לתוך ביתו ובלבד שלא יתרום במניין:
Answer (R. Elazar): Explain it like this - A person can measure his Tevel and bring it into his house, as long as he doesn't separate its Terumah through measuring. A person can weigh his Tevel and bring it into his house, as long as he doesn't weigh out his Terumah. A person can count his Tevel and bring it into his house, as long as he doesn't count out his Terumah.