TOSFOS DH v'Livatlu b'Ruva
תוספות ד"ה וליבטלו ברובא
(SUMMARY: Tosfos explains why a Beriyah could be Batel.)
דמטעם בריה אין לומר דלא בטיל
Implied question: We should say that it is not Batel because it is a Beriyah (intact creation)!
דאע''ג דאבר מן החי חשיב בריה (חולין קב:) איסור תערובת דהכא לאו משום אבר מן החי אלא שלא ישחוט ויאכל משום חטאת המתה ושור הנסקל
Answer: Even though Ever Min ha'Chai is considered a Beriyah (Chulin 102b), the Isur of a mixture here is not due to Ever Min ha'Chai, rather, lest one slaughter and eat, due to Chatas ha'Mesah and Shor ha'Niskal;
וכי שחיט ליה אזיל ליה איסור אבר מן החי ואיסור חטאת המתה ושור הנסקל אפי' שלם לא חשיב בריה כמו נבילה וחלב ודם דלא הוי בריה
When he slaughters, the Isur of Ever Min ha'Chai departs, and the Isur of Chatas ha'Mesah and Shor ha'Niskal, even if it is whole, is not considered a Beriyah, just like Neveilah, Chelev and blood, which is not a Beriyah;
ועוף טהור קטן שלם אם אין בו כזית בשר אין לוקה עליו משום נבילה דלא חשיב בריה
A whole Tahor bird, if it does not have a k'Zayis of meat, one is not liable for Neveilah, since it is not considered a Beriyah;
דעוף טמא ודאי חשיב בריה דכשאסרו הכתוב אסרו בין גדול בין קטן אע''ג דלית ביה כזית אלא כל שהוא בעלמא
A Tamei bird is surely considered a Beriyah. When the Torah forbade it, it forbade whether it is big or small, even if it does not have a k'Zayis [of meat], rather, any amount.
וכן גיד הנשה חשיב ליה בריה בפ' גיד הנשה (שם ק.) דכי אמר רחמנא לא תאכל גיד אפילו כל שהוא וכן אבר מן החי חשיב בריה
Similarly Gid ha'Nasheh is considered a Beriyah in Chulin (100a). When the Torah said "do not eat the Gid", any size [is forbidden]. Similarly Ever Min ha'Chai is considered a Beriyah.
דטעמא דבריה הוי משום מפרש דהוי כאילו פירש הכתוב שלא תאכל (הגהת צאן קדשים) בין גדול ובין קטן כדמוכח פ''ג דשבועות (דף כא:)
Explanation: The reason [to be liable for any amount] for a Beriyah is because it is as if [the Torah] specified whether it is big or small, like is proven in Shevuos (21b);
דאמר וכי היכן מצינו באוכל כל שהוא שהוא חייב כו' ופריך והרי מפרש ומשני מפרש נמי כבריה דמי
It says "where do we find that one who eats any amount is liable?!", and challenges "we find this regarding one who explicitly forbids [any amount]!", and answers "also one who explicitly forbids, [this case] is like a Beriyah."
והא דאמר בפ' אלו הן הלוקין (מכות יז.) דקאמר ר''ש אף חטה כברייתה ורבנן בריית נשמה חשיבא חטה לא חשיבא דמשמע שהדבר תלוי בנשמה
Implied question: It says in Makos (17a) that R. Shimon said that even a wheat [kernel] is like a Beriyah, and Rabanan say that a Beriyah with a Neshamah is important. A wheat [kernel] is not important. This implies that it depends on a Neshamah;
והאיכא גיד הנשה
There is Gid ha'Nasheh! (It is a Beriyah, even though it has no Neshamah.)
רבנן לדבריו דרבי שמעון קאמרי ליה לדידן טבל לאו בריה הוא דלא דמי למפרש אלא לדידך דמדמית חטה לנמלה לא דמי דנמלה בריית נשמה וחשיבא
Answer: Rabanan answered R. Shimon according to his opinion. We hold that Tevel is not a Beriyah, for it is unlike one who specifies. According to you, who compare wheat to an ant, these are different. An ant is a Beriyah with a Neshamah, and it is important;
ואע''ג דרבנן גופייהו לא חיישי בהאי טעמא קאמרי ליה הכי
Even though Rabanan themselves are not concerned for this reason, they say it to him.
וכהאי גוונא אשכחן לקמן בפירקין (דף עז.) דאברין באברי בעלי מומין רבי אליעזר אומר יעלו וחכ''א לא יעלו
Support: We find like this below (77a) that if [Kosher] limbs became mixed with limbs of Ba'alei Mumim, R. Eliezer says that we bring them up (burn them on the Mizbe'ach), and Chachamim say that we do not bring them up;
ומפרש טעמא דרבי אליעזר משום דכתיב מום בם הוא דלא ירצו הא ע''י תערובות ירצו
[The Gemara] explains that R. Eliezer learns from "Mum Bam" is when they are not accepted, but [Ba'alei Mumim] are accepted in a mixture.
והא דקתני רואה אני את בשר בעל מום כאילו הוא עצים לדבריהם דרבנן קאמר להו אע''ג דרבי אליעזר גופיה לא חייש להאי טעמא דעצים
This that [a Beraisa says that R. Eliezer said] "I consider the limbs of the Ba'al Mum to be like wood", he said according to Chachamim's reason (who do not expound that Ba'alei Mumim are accepted in a mixture), but he is not concerned for the reason of [I view them like] wood.
TOSFOS DH Ela l'Man d'Amar Es she'Darko Limnos Mai Ika Lemeimar
תוספות ד"ה אלא למאן דאמר את שדרכו לימנות שנינו מאי איכא למימר
(SUMMARY: Tosfos points out that there are other matters that are never Batel.)
תימה מי גרע שור גדול מאת שדרכו למנות הא אפילו חתיכה בעלמא חשיבא את שדרכו למנות משום דחשובה להתכבד בפני האורחים [כדאמרינן] בפ' גיד הנשה (חולין ק.)
Question #1: Is a big ox worse than Es she'Darko Limnos (what is normally counted)?! Even a piece is considered Es she'Darko Limnos, because it is a Chatichah ha'Reuyah Lehiskaved (a piece proper to be served) in front of guests, like we say in Chulin (100a)!
וכל הנך י' דברים דחשיבי את שדרכו לכאורה בכולהו לא חשיב כשור הגדול
All 10 matters that are considered to be Es she'Darko Limnos, none are as important as a big ox!
ועוד דבפ' בתרא דע''ז (דף עד.) חשיב שור הנסקל ואמרי' התם האי תנא תרתי אית ליה דבר שבמנין ואיסור הנאה
Question #2: In Avodah Zarah (74a), it lists Shor ha'Niskal (among matters that are never Batel), and we say there that the Tana requires two criteria - something that is counted, and Isur Hana'ah;
ולא פריך הניחא למאן דאמר כל שדרכו כו' כדפריך הכא ובביצה פ' קמא (דף ג:) ובפ' גיד הנשה (חולין ק.) שמע מינה דלכל הפחות חשיב את שדרכו
It does not ask "this is fine according to the opinion that Kol (everything) she'Darko Limnos", like it asks here, and in Beitzah (3b) and in Chulin (100a). This shows that at least, [an ox] is considered Es she'Darko!
ועוד מדפריך התם דניתני אגוזי פרך ורימוני באדן ולא פריך מחבילי תלתן משמע דחשיב כששה דברים
Question #3: Since it asks there (Avodah Zarah 74a) "it should teach Parech nuts and pomegranates of Badan!", and does not ask from bundles of clover, this connotes that [Shor ha'Niskal] is considered like the six matters! (Parech nuts and pomegranates of Badan are among the six. Bundles of clover are among the 10, but not among the six.)
ונראה לפרש דמשום חטאות המתות פריך הכא למאן דאמר את שדרכו דמשמע אפי' חטאת העוף כדתניא במס' קינים (פ''ב מ''ג) או שפרח מבין המתות ימותו כולן
Answer: Here it asks due to Chata'os ha'Mesos, according to the opinion that teaches Es she'Darko Limnos, for it connotes even Chatas ha'Of, like is taught in Maseches Kinim (2:3) "or it flew among Chata'os ha'Mesos, all of them must die."
ואע''ג דקתני במתני' זבחים ועוף לאו בכלל זבח הוא
Implied question: The Mishnah taught Zevachim, and a bird is not included in Zevach!
מכל מקום מדקתני כל הזבחים משמע אפי' עוף בכלל
Answer: Even so, since it taught all Zevachim, this implies that a bird is included.
וא''ת כיון דהני דע''ז כששה דברים חשיבי אם כן יין נסך דקתני התם היינו חביות סתומות והא תנא ליה גבי ששה דברים ולא הוה ליה למיתנייה
Question: Since those [listed in] Avodah Zarah are considered like the six matters, if so, Yayin Nesech, which was taught there, is sealed barrels. This was taught regarding six matters. It should not have been taught [again]!
כי היכי דלא חשיב ככרות של בעל הבית משום דתנא ליה גבי ששה דברים כדמפרש התם
This is like loaves of a Ba'al ha'Bayis, which were not taught [there], because they were taught among the six matters, like it says there!
ושמא החמירו ביין נסך לאסור אפי' חביות פתוחות משום דחמירא עבודת כוכבים משאר איסורין דמטמאה ותופסת דמיה
Answer #1: Perhaps [Chachamim] were stringent about Yayin Nesech to forbid even open barrels due to the severity of idolatry more than other Isurim, that it is Metamei and forbids money paid for it.
ועוד נראה דאיצטריך למיתני חביות סתומות משום דיין נסך נפקא לן מדברי קבלה ולא כתיבא איסורה באורייתא ומשמע דהוי כסתם יינם דרבנן וס''ד דבטל
Answer #2: It needed to teach closed barrels because we learn Yayin Nesech from Divrei Kabalah, and the Isur is not written in the Chumash, and it connotes that it is like Stam wine of Nochrim, and one might have thought that it is Batel.
ועוד משום דאשכחן (הגהת שיטה מקובצת כתב יד וחק נתן) איסור עבודת כוכבים דקיל לרבי אליעזר דאמר יש פדיון לעבודת כוכבים מה שאין כן בשאר איסורים
Answer #3: Also, [it needed to teach it] because we find that the Isur of idolatry is lenient according to R. Eliezer, who says that idolatry can be redeemed, unlike other Isurim.
והשתא אפרש כל הנהו דע''ז היכי חשיבי כששה דברים
Explanation: I will now explain how all of those [taught in] Avodah Zarah are considered like the six matters:
יין נסך משכחת לה בחביות סתומות
We find Yayin Nesech in closed barrels;
עבודת כוכבים בטבעות וכוסות דחשיבי ועורות לבובין כשעשה ממנו כלי נאה
[We find] idolatry of rings and cups, which are important, and Oros Levuvin (hides with a hole from which the heart was removed) when he made a nice Kli from it;
אי נמי עבודת כוכבים משום דחשיבא לעובדיה וכן עורות לבובין
Alternatively, idolatry [is like the six matters] because it is important to those who serve it, and similarly regarding Oros Levuvin.
ואי נמי כדמפרש בירושלמי יין נסך ועבודת כוכבים ועורות לבובים על שם לא ידבק בידך מאומה מן החרם ואיירי אפילו בחביות פתוחות
Alternatively, it is like the Yerushalmi explains. Yayin Nesech, idolatry and Oros Levuvin [are important] because it says "Lo Yidbak b'Yadcha Me'umah Min ha'Cherem", and it discusses even open barrels.
ושמא לא הביא פסוק זה בירושלמי אלא למימרא דמיניה ילפינן איסורי הנאה בהני תלת
Disclaimer: Perhaps the Yerushalmi brought this verse only to teach that these three are Asur b'Hana'ah (but it does not make them important).
וציפורי מצורע מיירי בציפור דרור גדולים וחשיבי
Birds used for Taharos Metzora discusses large wild birds, and they are important;
שער נזיר בציפרתא כדאי' בסוף תמורה (דף לד.) שעשה צורת ציפור כבגד מעשה רוקם משער נזיר ויש עוד אחרים משער היתר
A Nazir's hair discusses a design of a bird, like it says in Temurah (34a) that he made design of a bird like an embroidered garment, from a Nazir's hair, and there are other [garments] from permitted hair (and they became mixed).
ופטר חמור ובשר בחלב ועגלה ערופה וחולין שנשחטו בעזרה בחתיכות הראויות להתכבד דעדיפי מאת שדרכו וחשיבי כאגוזי פרך
A firstborn donkey, meat [cooked] with milk, Eglah Arufah, and Chulin slaughtered in the Azarah discuss Chatichos ha'Reuyos Lehiskaved. These are more important than Es she'Darko Limnos, and they are important like Parech nuts;
ואע''ג דאיסורי הנאה נינהו חשיב ראוי להתכבד כיון דאי היתה בטילה היתה ראויה להתכבד הלכך לא בטלה
Even though they are Asur b'Hana'ah (and one may not give them to a guest), they are considered Reuyah Lehiskaved, since if it were Batel, it would be Reuyah Lehiskaved. Therefore, it is not Batel.
והא דאמרי' בסוף הערל (יבמות פא:) דחתיכה של חטאת טמאה במאה של חטאת טהורה תעלה
Implied question: It says in Yevamos (81b) that a piece of Tamei Chatas that became mixed with 100 pieces of Tahor Chatas is Batel!
התם אפי' תתבטל לא חשיב ראוי להתכבד בפני אורחים כהנים דאין מחזיקין טובה זה לזה שכולן שוין כדכתיב (ויקרא ז) לכל בני אהרן תהיה איש כאחיו
Answer: There, even if it is Batel, it is not considered ha'Reuyah Lehiskaved in front of Kohanim guests, for they do not show gratitude to each other [for this], since all of them have equal rights [to the meat], like it says "l'Chol Bnei Aharon Tihyeh Ish k'Achiv";
אבל של חטאת בשל חולין קאמר התם דלא תעלה
However, if Chatas became mixed with Chulin, it says there that it is not Batel.
דלאו דוקא טהורה בשל חולין דהוא הדין טמאה בשל חולין
Opinion #1: This is not only if Tahor [Chatas] became mixed with Chulin. The same applies to Tamei [Chatas] that became mixed with Chulin.
ובקונטרס פירש ביבמות דטמאה בטהורות תעלה משום דלהפסד מרובה חששו אבל טהורה בשל חולין הפסד מועט דחזיא לכהנים
Opinion #2: Rashi in Yevamos explained that Tamei in Tehoros is Batel because Chachamim were concerned for a big loss, but Tahor in Chulin is a small loss, for it is proper for Kohanim.
וזו תימה דכמה איסורי הנאה לא בטלי ולא חיישינן
Rebuttal: This is astounding! Several Isurei Hana'ah are not Batel, and we are not concerned [for a big loss].
וא''ת אמאי לא חשיב במסכת ע''ז פרוסה של לחם הפנים וחתיכה של חטאת טמאה וחתיכה של קדשים שמתו
Question: In Avodah Zarah, why doesn't it list a slice of Lechem ha'Panim, a piece of a Tamei Chatas, or a piece of Kodshim that died?
וי''ל דבקדשים לא קמיירי
Answer: It does not discuss Kodshim.
ומיהו הוה מצי למתני אברי שעיר המשתלח למאן דאסר ביומא (דף סז.) וחתיכה של עיר הנדחת ושער של מת דאסרינן בפ''ק דערכין (דף ז:)
Observation: However, it could have taught limbs of Se'ir ha'Mishtale'ach according to the opinion that that forbids in Yoma (67a), and a piece from an Ir ha'Nidachas, and hair of a Mes, which we forbid in Erchin (7b).
וקצת קשה מירושלמי לפי מה שפירשתי דהנהו דע''ז עדיפי מאת שדרכו דמשמע התם דלא הוו אלא י' דברים את שדרכו
Question: The Yerushalmi is difficult for what I explained that those [listed in] Avodah Zarah are more important than Es she'Darko Limnos, for it connotes there that only 10 matters are Es she'Darko;
והכי איתא התם בפ''ב דמסכת ערלה דר' יוחנן ור''ל איתפלגון חד אמר י' דברים מקדשין דברי רבי מאיר פי' י' דברים השנויים במשנה שכולם את שדרכו
So it says there in Perek 2 of Orlah. R. Yochanan and Reish Lakish argued. One said that R. Meir says that 10 matters are Mekadesh. I.e. the 10 matters taught in the Mishnah, all of them are Es she'Darko;
ואחרים אמרו כל הדברים מקדשין דברי רבי מאיר פי' דכל שדרכו למנות שנינו
Others say that R. Meir says that all matters are Mekadesh, i.e. Kol she'Darko Limnos was taught;
ומסתברא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) דאותם י' דברים דקאמר רבי יוחנן היינו אותם ששה דברים דקאמרי רבנן וחבילי תלתן הרי ז'
Presumably, the 10 matters that R. Yochanan said are the six matters that Rabanan say and bundles of clover - these are seven (Tosfos proceeds to discuss the other three);
ובגד שצבעו בקליפי ערלה ונתערב באחרים וצובע מלא הסיט בקליפי ערלה וארגו בבגד ואינו יודע איזהו
A garment dyed with peels of Orlah and became mixed with others, one who dyed [thread] the length of a Sit (the distance one can separate his thumb from his index finger) with peels of Orlah and sewed it into a garment, and does not know which;
דבתרווייהו תנן התם כולן ידלקו דברי ר' מאיר ובגד וסיט תרי מילי חשיבי הרי ט' (הגהת צאן קדשים) וסיט חשיב את שדרכו כדאמר התם בירושלמי
About both of them, the Mishnah teaches there that R. Meir says that all of them must be burned. A garment and a Sit are counted as two. This makes nine. A Sit is considered Es she'Darko, like it says there in the Yerushalmi.
ואורג מלא הסיט מצמר הבכור בבגד דקתני התם ידלק הבגד
[The 10th is] one who weaves the length of a Sit of wool of a Bechor in a garment. It teaches there that the garment must be burned.
קאמר עלה בירושלמי (הגהת צאן קדשים) דאית תנא דתני במשנה דברי ר''מ ואית דלא תני דברי ר''מ
It says about this in the Yerushalmi that some teach in the Mishnah "these are R. Meir's words", and some do not teach in the Mishnah "these are R. Meir's words",
מאן דתני דברי רבי מאיר אית ליה י' דברים מקדשים פי' שזו היא העשירית
The one who teaches "these are R. Meir's words", he holds that 10 matters are Mekadesh, i.e. this is the 10th;
ומאן דלא תני דברי ר''מ מנא ליה י' דברים מקדשין פי' אותן עשרה דברים שאמר ר' יוחנן דמקדשי לר''מ דהוו את שדרכו היכן הם
[The Yerushalmi asks] the one who does not teach "these are R. Meir's words", what is his source that 10 matters are Mekadesh? I.e. the 10 matters that R. Yochanan says are Mekadesh according to R. Meir, which are Es she'Darko, where are they?
ומשני ר''מ כר''ע שמוסיף אף ככרות של בעל הבית
It answers that R. Meir holds like R. Akiva, who adds loaves of a Ba'al ha'Bayis.
והשתא מאי קא קשיא ליה הא איכא כל הנהו דע''ז דמיקדשי אפי' לרבנן וכ''ש לר''מ
Summation of question: What was difficult? All these taught in Avodah Zarah are Mekadesh even according to Rabanan, and all the more so according to R. Meir!
ועוד דאמר בפ''ג דבכורות (דף כה:) דגיזי בכור בעל מום שנתערבו בגיזי חולין אוסרין בכל שהן א''כ הוו את שדרכו לר' יוחנן
Also, it says in Bechoros (25b) that shearings of a blemished Bechor that became mixed with Chulin shearings, any amount forbids. If so, this is Es she'Darko according to R. Yochanan!
ושמא לא מיירי בירושלמי אלא באותם דברים השנויים במסכת ערלה באותה משנה אבל אכתי איכא טובא וביבמות הארכתי יותר
Answer: Perhaps the Yerushalmi discusses only the matters taught in Maseches Orlah in that Mishnah, but there are more. In Yevamos I elaborated more.
TOSFOS DH Nis'arvu b'Acheros v'Acheros b'Acheros (pertains to Amud B)
תוספות ד"ה נתערבו באחרות ואחרות באחרות (שייך לעמוד ב)
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot infer that a Sefek-Sefeka is forbidden.)
ר''ת ל''ג בשום מקום ואחרות באחרות בהך משנה ששנויה בסוף מסכת ערלה
Opinion #1 (R. Tam): The text does not say "and others in others" anywhere in this Mishnah, which is taught at the end of Maseches Orlah...
ובהנהו דמסכת ע''ז בסוף פרק כל הצלמים גבי אפה בו את הפת כו' וגבי בגד שצבעו בקליפי ערלה ובכמה מקומות כיוצא באלו
[And the text does not say so] in Avodah Zarah (49b) regarding "and he baked bread with [wood from an Asheirah]", and regarding a garment died with peels of Orlah, and in several places like these.
מדפריך לקמן (דף עד.) על שמואל דאסר ספק ספיקא בעבודת כוכבים מברייתא שמתרת
Source #1: It asks below (74a) about Shmuel, who forbids a Sefek-Sefeka about idolatry, from a Beraisa that permits;
דלא משכח דקאי כשמואל אלא רבי יהודה שאוסר אפילו בשאר איסורין ספק ספיקא כגון רמוני בדן ושמואל סבר לה כוותיה בחדא ופליג עליה בחדא
We find that Shmuel can hold only like R. Yehudah, who forbids a Sefek-Sefeka even regarding other Isurim, e.g. pomegranates of Badan. Shmuel holds like him regarding one matter (idolatry), and argues with him about one (other Isurim).
ואי הוה גרסינן הכא ובמסכת ע''ז ואחרות באחרות הוה ליה לאיתויי ראייה לשמואל מהנך משניות ולא היה דוחק להביא מברייתא דרבי יהודה
If the text said here and in Avodah Zarah "and others in others", [the Gemara] should have brought a proof for Shmuel from these Mishnayos, and not given a difficult answer from the Beraisa of R. Yehudah!
ועוד יש לדקדק מגופה דמתניתין דהתם במסכת ערלה (פ''ג) גבי בגד שצבעו בקליפי ערלה וגבי תבשיל שבשלו בקליפי ערלה והך דחבילי תלתן קתני נתערבו באחרים
Source #2: We can derive from the Mishnah itself there in Orlah. Regarding a garment dyed with peels of Orlah, and a Tavshil cooked with peels of Orlah, and this case of bundles of clover, it teaches "they became mixed with others";
וגבי צובע מלא הסיט בקליפי ערלה וארגו בבגד ואינו יודע איזהו וגבי אורג מלא הסיט מצמר בכור בבגד לא קתני נתערבו באחרים
And regarding one who dyed the length of a Sit with peels of Orlah and sewed it into a garment, and does not know which, and regarding one who weaves the length of a Sit of wool of a Bechor in a garment, it does not teach "they became mixed with others."
והיינו טעמא משום דאם נתערב בשאר בגדים יכול להסיר מכל אחד מלא הסיט ומישתרי מטעם (מכאן מעמוד ב) ספק ספיקא דמותר
The reason is because if it became mixed with other garments, he could remove the length of a Sit from each, and [all] are permitted due to Sefek-Sefeka, which is permitted.
72b----------------------------------------72b
ומיהו איכא חדא ברייתא בריש מסכת ביצה (דף ג:) דאסרה ספק ספיקא דקתני וספיקה אסור ומוקי לה בספק טריפה וקתני התם נתערבה באלף כולן אסורות
Disclaimer: However, there is one Beraisa in Beitzah (3b) that forbids a Sefek-Sefeka. It teaches "a Safek about it is forbidden", and we establish it to discuss a Safek Tereifah [egg], and it teaches there "if it became mixed with 1000, all are forbidden."
ואין לחוש בהא דלא מייתי לקמן
Implied question: Why wasn't this brought below [to support Shmuel]?
כיון דברייתא היא דמאי אולמא מברייתא דרבי יהודה וההיא נמי מוקי רב פפא בביצה כרבי יהודה אליבא דרבי יהושע
Answer #1: It is a Beraisa. It is no stronger than the Beraisa of R. Yehudah. Also that Beraisa (of the egg), Rav Papa establishes it in Beitzah like R. Yehudah according to R. Yehoshua;
ועדיפא ליה לאתויי ברייתא דמפורש בה רבי יהודה בהדיא
[The Gemara] prefers to bring the Beraisa in which R. Yehudah explicitly said so.
ועוד אומר רבינו תם דהא דקתני נתערבה באלף כולן אסורות לא קאי אספיקה אלא אודאה
Answer #2 (R. Tam): What was taught [there] "if it became mixed with 1000, all are forbidden" does not refer to a Safek [that became mixed], rather, a Vadai [Tereifah that became mixed].
תדע דאפילו רבי יהודה דאסר לקמן ספק ספיקא היינו דוקא ברימוני בדן כדקתני בברייתא רבי יהודה אומר רימוני בדן כו'
Proof: Even R. Yehudah, who forbids a Sefek-Sefeka below, this is only for pomegranates of Badan...
משמע דוקא רימוני בדן שהם (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) את שדרכו ועדיף דהוי אחד מששה דברים בהנהו אסר ר' יהודה ספק ספיקא
Inference: This is only for pomegranates of Badan, which are Es she'Darko, and they are preferable, for they are one of the six matters. For these, R. Yehudah forbids a Sefek-Sefeka;
דמאי טעמא נקט רימוני בדן והא אפילו כל שדרכו מקדש לר' יהודה כדמוכח בברייתא דליטרא קציעות וגבי חתיכה בחתיכות דאמר ר' יהודה לא תעלה פ' הערל (יבמות פא:)
Question: Why did R. Yehudah mention pomegranates of Badan? Even Kol she'Darko forbids according to R. Yehudah, like is proven in the Beraisa of a Litra of dried figs, and a piece among pieces. R. Yehudah says that it is not Batel, in Yevamos (81b);
וחתיכה הוי כל שדרכו כדמוכח התם דאמר רבי יוחנן והלא חתיכה עולה (למנין) משום דהוי כל שדרכו ואנן את שדרכו בעינן
A piece is Kol she'Darko Limnos, like is proven there, for R. Yochanan said that a piece is Batel because it is Kol she'Darko, and we require Es she'Darko [to forbid any amount];
והש''ס דמוקי לה בנימוחה היינו דוקא לריש לקיש
The Gemara establishes it when it melted only according to Reish Lakish!
ומיהו מצי למימר דנקט רימוני בדן לרבי שמעון דפליג עליה דאפילו ברימוני בדן שרי ספק ספיקא
Answer: We can say that he mentioned pomegranates of Badan due to R. Shimon who argues with him, [and holds] that even pomegranates of Badan, a Sefek-Sefeka is permitted.
ובענין זה צריך לפרש חך ברייתא דבסמוך (דף עד.) דקתני כוס של עבודת כוכבים שנפל לאוצר מלא כוסות כולן אסורות פירש אחד מהן לריבוא ומריבוא לריבוא מותרין
Support #1: We must explain like this the Beraisa below (74a), which taught a cup of idolatry that fell into a storehouse full of cups. All of them are forbidden. If one of them fell into 10,000, and from the 10,000 into 10,000, they are permitted;
דאמאי נקט מריבוא לריבוא הא בפירש אחד מהן לריבוא שרי כ''ש מריבוא לריבוא דהוי ספיקא שלישית
Question: Why did it mention from the 10,000 into 10,000? If one separated from them into 10,000, it is permitted, and all the more so from 10,000 into 10,000, which is a third Safek!
אלא נקטיה לאשמועינן דמאן דאסר אסר אפילו בכמה ספיקות
Answer: Rather, it mentioned it to teach that the one who forbids, he forbids even several Sefekos.
וכן צריך לומר בעל כרחין דרימוני בדן לר' יהודה לאו דוקא ומדתנן במסכת כלים (פי''ז מ''ה) הרימון שאמרו לא גדול ולא קטן אלא בינוני
Support #2: You are forced to say that according to R. Yehudah, pomegranates of Badan is not precise, since a Mishnah taught in Kelim (17:5) "the pomegranate taught (if a Kli was punctured and pomegranates can fall out, it is Tahor) is not big or small, rather, average;
ולמה הוזכרו רימוני בדן שיהו מקדשין כל שהן דברי רבי מאיר רבי יוחנן בן נורי אומר לשער בהן את הכלים
Why were pomegranates of Badan taught? They forbid any amount. R. Meir says so. R. Yochanan ben Nuri says, it is to gauge [Taharah of] Kelim;
רבי עקיבא אומר לכך ולכך הוזכרו לשער בהן את הכלים ושהן מקדשין בכל שהן
R. Akiva says, it is for both of these, to gauge Kelim, and they forbid any amount;
רבי יהודה אומר לא הוזכרו רימוני בדן וחצירי גבע אלא שיהו מתעשרין ודאי בכל מקום פירוש דסתמייהו מבין העובדי כוכבים כך פירש בערוך בערך חצר
R. Yehudah says, pomegranates of Badan and leeks of Geva were mentioned only because everywhere they are tithed Vadai." I.e. Stam, we assume that they are from Nochrim. The Aruch explained so in Erech "Chatzir".
ומאותה משנה יש לדקדק דסתם רימונים אפילו כל שדרכו לא חשיבי לר"מ (הגהת צאן קדשים) דלא תקשי דרבי מאיר אדרבי מאיר לריש לקיש דאמר כל שדרכו לימנות שנינו
Inference #1: We can deduce from that Mishnah that Stam pomegranates are not considered even Kol she'Darko according to R. Meir, lest R. Meir contradict himself according to Reish Lakish, who says that the Mishnah teaches Kol she'Darko Limnos;
ולרבי יהודה כל הרימונים חשובים כל שדרכו דהא רבי יהודה סבר דליטרא קציעות לא בטלה וקתני לא הוזכרו רימוני בדן לענין קידוש
Inference #2: And according to R. Yehudah, all pomegranates are considered Kol she'Darko, for R. Yehudah holds that a Litra of dried figs is not Batel, and he taught that pomegranates of Badan were not taught regarding Kidush (to forbid any amount);
אלמא כל הרימונים מקדשים ושוו לרימוני בדן דאי רימוני בינונים אינן מקדשין א''כ היה לו להזכירן לענין קידוש כמו רבי מאיר
Inference: All pomegranates are Mekadesh, and they are the same as pomegranates of Badan, for if average pomegranates are not Mekadesh, [R. Yehudah] should have mentioned [pomegranates of Badan] regarding Kidush, like R. Meir did!
וצריך עיון בירושלמי בפרק בתרא דערלה וכמדומה שיש שם טעות סופר
Question: This requires investigation in the Yerushalmi in Orlah. It seems that the text is errant.
ויש מפרשים דאפילו גרסינן בכל הנך משניות ואחרות באחרות לא מצי לאתויי ראיה דספק ספיקא אסור דדילמא הכי קאמר וכל האחרות באחרות
Opinion #2: Some explain that even if the text of all these Mishnayos says "and others into others", we could not bring a proof that Sefek-Sefeka is forbidden. Perhaps it means that all the others fell into others.
ואין לתמוה מה חידוש הוא לשנות ב' פעמים כיון דקאי אכל האחרות באחרות
Implied question: What is the Chidush to teach twice, since all the others fell into others?
דאיצטריך ליה לאשמועינן דאע''ג דאיכא תרי רובי דגבי שאר מילי אסרינן חדא רובא ושרינן תרי רובא גבי יוחסין בסוף פ''ק דכתובות (דף טו.)
Answer: It must teach that even though there are two majorities [it is forbidden]. Regarding other matters, we forbid one majority and permit two majorities, regarding lineage in Kesuvos (15a, e.g. if we are unsure about the father of a child);
דאמר הולכין אחר רוב העיר והוא דאיכא רוב סיעה בהדיה ואפילו עיר קטנה
It says that we follow the majority of the city (if most have Kosher lineage, the child is Kosher), but only if there is also the majority of traffic with it, and even if it is a small city;
NOTE: It seems that Tosfos means that even if the city has less people than the traffic nearby, the majority of traffic does not suffice. We need also the majority of the city.
ואין הולכין אחר רוב עיר גרידתא ואפילו גדולה כאנטוכיא (הגהת שיטה מקובצת)
And we do not follow the majority of a city alone, and even if it is great like Antuchya.
TOSFOS DH Kulan Yidleku
תוספות ד"ה כולן ידלקו
(SUMMARY: Tosfos discusses when we can redeem Isurim.)
ואם תאמר מאי שנא הכא דקתני ידלקו כשנתערבו וכן בכל האיסורין השנויים שם במסכת ערלה (פ''ג)
Question: Why is here different than what was taught "all are burned" when they became mixed, and also for all the Isurim taught there in Orlah?
ולא פליג רבי אליעזר דלימא יוליך הנאה לים המלח כמו בס''פ כל הצלמים (ע''ז מט:) לענין עבודת כוכבים וכוותיה הילכתא כדפסקינן
R. Eliezer does not argue to say that he casts the benefit to the Dead Sea, like in Avodah Zarah (49b), and the Halachah follows him, like we rule!
מיהו רבינו שמואל פירש שם דהוא הדין בכל האיסורין אמר רבי אליעזר יוליך הנאה לים המלח
Answer #1: The Rashbam explained there that the same applies to all Isurim. R. Eliezer says that he casts the benefit to the Dead Sea.
ונראה דרבי אליעזר פליג דווקא גבי עבודת כוכבים לפי שתופסת דמיה וכשמוליך הנאה לים המלח נראה כאילו מוליך האיסור
Answer #2: It seems that R. Eliezer argues only about idolatry, because it is Tofes Dameha (transfers its Isur to what is paid for it). When he casts the benefit to the Dead Sea, it looks like he casts the Isur;
ומהאי טעמא הוה אמרינן נמי הכי לענין שביעית גבי הא דתניא בפרק הגוזל עצים (ב''ק קא.) בגד שצבעו בקליפי שביעית ידלק אם היה מתערב באחרים הוה אמרינן יוליך הנאה לים המלח
For this reason, we say so here also regarding Shevi'is, regarding what was taught in Bava Kama (101a) that a garment dyed with peels of Orlah must be burned, if it became mixed with others, we would say that he casts the benefit to the Dead Sea.
אבל בערלה וכלאים ושער נזיר ופטר חמור וכל שאר איסורים דלא תפסי דמיהם אמרינן לרבי אליעזר ידלק אפילו נתערב
However, regarding Orlah, Kil'ayim and a Nazir's hair, and all other Isurim that are not Tofes Demeihem, we say that according to R. Eliezer, it is burned, even if it became mixed.
ולפי טעם זה טבעת וכוסות דלקמן דמיירי בעבודת כוכבים סגי בהולכת הנאה לים המלח
Consequence: According to this reason, a ring and cup below, which discuss idolatry, it suffices to cast the benefit to the Dead Sea.
עוד יש לפרש דדוקא בתנור שהסיקו בעצי עבודת כוכבים ואפה בו את הפת ונטל ממנה כרכר וארג בה את הבגד אמרי' יוליך הנאה לים המלח כשנתערב לפי שאין ממשות האיסור בעין
Answer #3: We can say that only regarding an oven ignited with wood of idolatry and he baked bread in it, or he took a spindle from [an Asheirah] and wove a garment with it, we say that he casts the benefit to the Dead Sea when it became mixed, for there is no intact Isur;
וההוא גברא דאיתערב ליה חביתא דחמרא כיון דאי אפשר להנות בהולכת הנאה אלא היתר הנאה שאינה בגוף של עצמו אלא או למכור או ליתן לפועלין
The man for whom a barrel [of Yayin Nesech] became mixed with his wine, (Rav Chisda told him to cast four Zuz to the Dead Sea, and then he may benefit from it - Avodah Zarah 49b), since through casting the benefit [to the Sea] he is permitted only benefit not of the matter itself, only to sell it or give it to his workers (not Yisraelim).
אבל שיהנה הוא עצמו לא דאיסורא בשתיה שרי על ידי ד' (הגהת צאן קדשים) זוזי
However, he cannot benefit from itself, for it is forbidden to drink it - therefore, it is permitted through four Zuz.
ואם תאמר מאי טעמא לא אמרי' בכל הני דמסכת ערלה ימכרו כולן לעובד כוכבים חוץ מדמי איסור הנאה שבו כדקאמר רבן שמעון בן גמליאל בפרק בתרא דמסכת ע''ז (דף עד.) גבי יין נסך
Question: Why don't we say regarding all these in Maseches Orlah that they sell all to a Nochri, except for the value of the Isur Hana'ah in it, like R. Shimon ben Gamliel says in Avodah Zarah (74a) about Yayin Nesech?
ובירושלמי פריך לה ומשני דחיישינן בכולהו אם ימכרו לעובד כוכבים שמא יחזור העובד כוכבים וימכור לישראל אבל ביין נסך ליכא למיחש
Answer: The Yerushalmi asks this and answers that for all of them, we are concerned if he will sell it to a Nochri, lest the Nochri sell it to a Yisrael. However, regarding Yayin Nesech, there is no concern.
וכן בפת ובגד דכל הצלמים (ע''ז מט:) דאע''ג דפת של עובד כוכבים אסור באכילה בהנאה מיהא שרי וחיישינן שמא יקנה ממנו ישראל ויתן לפועליו
And the same applies to bread and a garment in Avodah Zarah (49b). Even though bread of Nochrim is forbidden to eat, one may benefit from it, and we are concerned lest a Yisrael buy it from him and give it to his workers.
וחביתא דההוא גברא אם היה רוצה למכור כל יינו יחד ה''ה דהוה מצי למכור חוץ מדמי איסורא שבו
Ploni's barrel, if he wanted to sell all the wine together, likewise he could have sold, except for the value of the Isur in it;
וחביות סתומות נמי איכא למיחש שימכרם העובד כוכבים לישראל דמיירי בשמן זית או ביין תפוחים
Also Stam barrels, there is concern lest the Nochri sell them to Yisrael. It discusses olive oil or apple wine.
TOSFOS DH Hachi Garsinan Egozei Parech
תוספות ד"ה ה''ג אגוזי פרך
(SUMMARY: Tosfos explains that the name is because they are crushed.)
על שם שנפרכין כדאמר בפסיקתא בפרשתא דיהודה וישראל רבים אחר פרשת כי תשא
Explanation: They are called so because they get crushed, like it says in the Pesikta of "Yehudah v'Yisrael Rabim", after Parshah Ki Sisa;
על אל גינת אגוז דדרשינן שנמשלו ישראל לאגוז שיש בו שלשה מינין של פרך שנפרך מעצמו
We expound on "El Ginas Egoz" that Yisrael are compared to a nut, that has three types. Of Parech is crushed by itself.
TOSFOS DH Af Kikaros Shel Ba'al ha'Bayis
תוספות ד"ה אף ככרות של בעל הבית
(SUMMARY: Tosfos discusses the law of baker's loaves.)
אבל של נחתום לא שהם קטנות
Explanation: However, of a baker, no (they can be Batel), for they are small.
והא דמשמע בסוף הערל (יבמות דף פא:) דחתיכה של לחם הפנים בשל חולין לא בטלה
Implied question: It connotes in Yevamos (81b) that a piece of Lechem ha'Panim is not Batel in Chulin!
שאני לחם הפנים דסמידא טפי וראוי להתכבד בחתיכה
Answer: Lechem ha'Panim is different, because it is ha'Reuyah Lehiskaved with a piece.
ואפה בו את הפת בפ' כל הצלמים (ע''ז מט:) צריך לאוקמא בככרות של בעל הבית דהא קתני נתערבו באחרים כולן אסורין בהנאה
And the case of one who baked bread with [wood from an Asheirah] in Avodah Zarah (49b), we must establish it to discuss loaves of a Ba'al ha'Bayis, for it taught that if they became mixed with others, all are Asur b'Hana'ah.
ואפה בו את הפת דתנן במסכת ערלה (פ''ג מ''ה) לא בשל בעל הבית דהא קתני תעלה באחד ומאתים
Distinction: The case of one who baked bread with [peels of Orlah] in Orlah (3:5) does not discuss of a Ba'al ha'Bayis, for it teaches that it is Batel in 201.
ואי לאו ההיא דמסכת ערלה לא היינו צריכין לחלק בין לחם הפנים לשאר לחם
Remark: If not for the Mishnah in Orlah, we would not need to distinguish between Lechem ha'Panim and other bread;
והוה מצי לאוקומי מתניתין דמסכת ע''ז אפילו בשל נחתום וכדרבי מאיר דאמר את שדרכו לימנות מקדש או כל שדרכו לריש לקיש
We could establish our Mishnah in Avodah Zarah even with baker's bread, and like R. Meir, we say that Es she'Darko Limnos is Mekadesh, or Kol she'Darko according to Reish Lakish;
אבל מתניתין דמסכת ערלה מוכחא דסתם פת אפילו לרבי מאיר עולה באחד ומאתים
However, our Mishnah in Orlah proves that Stam bread, even according to R. Meir, is Batel in 201.
TOSFOS DH ha'Ra'uy l'Orlah Orlah
תוספות ד"ה הראוי לערלה ערלה
(SUMMARY: Tosfos discusses why we did not say so about Terumah.)
בירושלמי מדקדק אמאי לא תנא נמי הראוי לתרומה תרומה דבתרומה נמי כיון דחשיבי לא בטלי ואין עולין באחד ומאה
Citation (Yerushalmi) Question: Why did it not teach "what is proper for Terumah, Terumah"? Also regarding Terumah, since it is important, it is not Batel, and it is not permitted in 101 [parts of mixture]!
ומשני משום דכולם ראויים לתרומה ולא שייך למיתני האי לישנא
Citation (cont.) Answer #1: It is because all of them are proper for Terumah. It is not applicable to teach this expression (what is proper for Terumah...)
ונראה שיש עדיין לתרץ משום דקתני ידלקו ועולין באחד ומאתים ואין דין זה נוהג בתרומה
Answer #2: It seems that we can also answer because it taught "they are burned, and they are Batel in 201 [parts of mixture]", and this does not apply to Terumah.
ועוד הוה מצי לשנויי דהאי תנא תרתי אית ליה דבר שבמנין ואיסורי הנאה כדאמרינן במסכת ע''ז (דף עד.) אמתניתין דהתם פרק בתרא:
Answer #3: Also, we could have answered that this Tana holds that there are two conditions [to be Mekadesh] - something normally counted, and Isur Hana'ah, like we say in Avodah Zarah (74a) on the Mishnah there in the last Perek.