1)

THE PROPER TIME TO SLAUGHTER THE PESACH (cont.)

קטורת דכתיב בה (שמות ל) בין הערבים הכי נמי דכולי יומא כשר
(a)

Question: Regarding the Ketores, it says "Bein ha'Arbayim." Will we say that it may be burned anytime in the day?!

שאני קטרת (דף יב,א) דאיתקש לנרות
(b)

Answer: The Torah equates the Ketores to the Menorah (about which it says "me'Erev Ad Boker").

התם נמי כתיב (דברים טז) שם תזבח את הפסח בערב
(c)

Question: Also regarding Pesach it says "Tizbach Es ha'Pesach ba'Arev"! (This shows that it must be in the afternoon.)

ההוא ליאוחר דבר הוא דאתא
(d)

Answer: No, that teaches that Pesach is slaughtered after the Tamid;

דתניא יאוחר דבר שנאמר בו בערב ובין הערבים לדבר שלא נאמר בו אלא בין הערבים בלבד
1.

(Beraisa): Since it says "ba'Arev" and "Bein ha'Arbayim" by Pesach, we slaughter it after the afternoon Tamid, about which it says only "Bein ha'Arbayim".

ומי איכא מידי דאילו שחיט ליה מצפרא אמרת זימניה הוא וכי מטי בין הערבים אמרת יאוחר דבר
(e)

Question: Can we say that Pesach may be slaughtered in the morning, but if it is slaughtered in the afternoon, it should not be slaughtered until after the Tamid!

אין
(f)

Answer: Yes! (We find this regarding Musaf.)

דהא"ר יוחנן הלכה מתפלל של מנחה ואח"כ מתפלל של מוספין
1.

(R. Yochanan): (The Musaf prayer applies the entire day, but if one did not pray Musaf before the time for Minchah arrived,) he should pray Minchah first.

ובין הערבים דכתיב גבי קטרת ונרות למה לי
(g)

Objection #1: If "Bein ha'Arbayim" does not connote the afternoon (and we must learn from other verses), why did the Torah say "Bein ha'Arbayim" regarding the Menorah and the Ketores?

ועוד השיב רבי תחת בן בתירא לדברי רבי יהושע לא אם אמרת בשלשה עשר שאין מקצתו ראוי תאמר בארבעה עשר שמקצתו ראוי
(h)

Objection #2 (Beraisa - Rebbi): Ben Beseira could answer R. Yehoshua 'do not compare the morning of Erev Pesach to the previous day, for no part of the previous day is fitting to slaughter the Pesach, but part of Erev Pesach is fitting!

ואם איתא כולו ראוי הוא
1.

According to R. Elazar, Ben Beseira says that all of Erev Pesach is fitting!

אלא א"ר יוחנן פוסל היה בן בתירא בפסח ששחטו בארבעה עשר שחרית בין לשמו בין שלא לשמו הואיל ומקצתו ראוי
(i)

(R. Yochanan): Ben Beseira disqualifies a Pesach slaughtered in the morning of Erev Pesach, whether Lishmah or Lo Lishmah, since part of the day is fitting.

מגדף בה רבי אבהו א"כ פסח כשר לבן בתירא היכי משכחת לה
(j)

Question (R. Avahu): If so, (according to R. Yochanan) how is Pesach ever Kosher according to Ben Beseira?

אי דאפרשיה האידנא דחוי מעיקרו הוא
1.

If it was Hukdash in the morning of Erev Pesach, it was Nidcheh (rejected) from the start (it could not be offered in a Kosher way, either Lishmah or Lo Lishmah. R. Yochanan holds that such a Korban can never be offered);

ואי דאפרשינהו מאתמול נראה ונדחה הוא
2.

If it was Hukdash before Erev Pesach, it was Nir'eh (Kosher to be offered, i.e. Lo Lishmah) and then Nidcheh, so it never becomes Nir'eh again!

אלא אמר רבי אבהו תהא לאחר חצות
(k)

Answer #1 (R. Avahu): We must say that it was Hukdash in the afternoon of Erev Pesach.

אביי אמר אפילו תימא מצפרא אין מחוסר זמן לבו ביום
(l)

Answer #2 (Abaye): We can even say that it was Hukdash in the morning. Since it will become Nir'eh that same day, it is considered Nir'eh from the start.

רב פפא אמר אפילו תימא מאורתא לילה אין מחוסר זמן
(m)

Answer #3 (Rav Papa): We can even say that it was Hukdash the previous night. Since it will become Nir'eh (the coming afternoon, which in Halachah is) the same day, it is considered Nir'eh from the start.

דתני דבי ר' ישמעאל ליל שמיני נכנס לדיר להתעשר
1.

(Tana d'Vei R. Yishmael): An animal on the night before its eighth day (is considered Nir'eh for a Korban, since it may be offered the coming day, therefore it) may enter the pen to be tithed.

וכדרבי אפטוריקי דרבי אפטוריקי רמי כתיב (ויקרא כב) והיה שבעת ימים תחת אמו הא לילה חזי
2.

Contradiction (R. Aftoriki): "V'Hayah Shivas Yamim Tachas Imo" implies that on the night before its eighth day it is Nir'eh to be a Korban;

וכתיב (ויקרא כב) ומיום השמיני והלאה ירצה הא לילה לא חזי
i.

"Umi'Yom ha'Shemini va'Hal'ah Yeratzeh" implies that the night before its eighth day it is not Nir'eh!

הא כיצד לילה לקדושה ויום להרצאה
3.

Answer (R. Aftoriki): The night before it is Nir'eh to be Hukdash, it is not Nir'eh to be offered until the eighth day.

2)

DICHUY

א"ל רבי זירא לרבי אבהו לימא קסבר רבי יוחנן בעלי חיים נדחין
(a)

Inference (R. Zeira): R. Yochanan holds that a living animal can be Nidcheh!

אמר ליה אין
(b)

R. Avahu: That is correct!

דא"ר יוחנן בהמה של שני שותפין הקדיש חציה וחזר ולקח חציה והקדישה קדושה ואינה קריבה ועושה תמורה ותמורתה כיוצא בה
1.

(R. Yochanan): If one of two partners in an animal was Makdish his half, and he bought his partner's half and was Makdish that also, the animal is Kodesh, but it cannot be offered. If one makes Temurah on it, the Temurah has the same law as it does.

ושמע מינה תלת
2.

We learn three laws from this:

שמע מינה בעלי חיים נדחין
i.

A living animal can be Nidcheh;

וש"מ דחוי מעיקרא הוה דחוי
ii.

Dichuy from the start is considered Dichuy (and it can never be offered);

וש"מ (דף יב,ב) יש דחוי בדמים
iii.

Dichuy applies to monetary Kedushah. (Hekdesh of half is called monetary Kedushah, for such an animal cannot be offered. Rashi - due to Dichuy, the animal can never be offered, even if it becomes Nir'eh; R. Chananel - when it is redeemed, the money cannot be used for the purpose for which it was Hukdash.)

12b----------------------------------------12b
אמר עולא אמר רבי יוחנן אכל חלב והפריש קרבן והמיר דת וחזר בו הואיל ונדחה ידחה
(c)

(Ula citing R. Yochanan): If Reuven (unintentionally) ate Chelev, was Makdish a Korban, became a Mumar (who cannot bring a Korban) and repented, since the animal was once Nidcheh, it can never be offered.

איתמר נמי אמר ר' ירמיה אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן אכל חלב והפריש קרבן ונשתטה וחזר ונשתפה הואיל ונדחה ידחה
(d)

(R. Yirmeyah citing R. Yochanan): If Reuven ate Chelev, was Makdish a Korban, went crazy and regained sanity, since the animal was once Nidcheh, it can never be offered.

וצריכי
(e)

He needed to teach both cases.

דאי אשמעינן קמייתא משום דהוא דחי נפשיה בידים אבל הכא דממילא אידחי כישן דמי
1.

Had he taught only the first case, one might have thought that there it can never be offered, because he actively was Docheh the Korban, but if he went crazy, which happens by itself, he is like one who goes to sleep (the Korban is not Nidcheh);

ואי אשמעינן הכא משום דאין בידו לחזור אבל הכא דיש בידו לחזור אימא לא צריכא
2.

Had he taught only the second case, one might have thought that there it can never be offered, because he cannot restore his sanity, but a Mumar can always repent (so his Korban is not permanently Nidcheh).

בעי רבי ירמיה אכל חלב והפריש קרבן והורו בית דין שחלב מותר וחזרו בהן מהו מי הוי דחוי או לא הוי דחוי
(f)

Question (R. Yirmeyah): If Reuven ate Chelev, was Makdish a Korban, and Beis Din (mistakenly) ruled that Chelev is permitted and retracted, is the animal permanently Nidcheh or not?

אמר ליה ההוא סבא כי פתח רבי יוחנן בדחויין מהא פתח
(g)

Answer (an elder): When R. Yochanan would teach about Dichuy, this is the first case he would teach. (Rashi - it is very Nidcheh; R. Tam - it is not Nidcheh so much, so it is a Chidush that it can never be offered.)

מאי טעמא
(h)

Question: What is the reason?

התם גברא אידחי קרבן לא אידחי הכא קרבן נמי אידחי:
(i)

Version #1 (Rashi) Answer: If Reuven became a Mumar or insane, he was Nidcheh, but Chatas Chelev still applies. When Beis Din permitted Chelev, Chatas Chelev is also Nidcheh (one who follows a mistaken ruling of Beis Din does not bring a Korban)!

(j)

Version #2 (R. Tam) Answer: If Reuven became a Mumar or insane, he and the Korban were Nidchim. when Beis Din permitted Chelev, Reuven is Nidcheh (he is unsure whether he should bring the Korban), but the Korban is not (it would be offered if not for the mistaken Hora'ah)!

3)

AN OLAH OFFERED SHE'LO LISHMAH

אמר שמעון בן עזאי מקובלני מפי שבעים ושנים זקן כו':
(a)

(Mishnah - Shimon Ben Azai): I heard from 72 elder...

למה לי למתנא שבעים ושנים זקן
(b)

Question: Why does it say elder (singular)?

דכולהו בחדא שיטתא הוו קיימי:
(c)

Answer: This teaches that all agreed like one about the law.

לא הוסיף בן עזאי אלא העולה:
(d)

(Mishnah): Ben Azai added only Olah (to the Korbanos that are Pasul Lo Lishmah).

אמר רב הונא מאי טעמא דבן עזאי
(e)

Question (Rav Huna): What is his reason?

(ויקרא א) עולה הוא אשה ריח ניחוח לה' היא לשמה כשרה שלא לשמה פסולה
(f)

Answer #1 (Rav Huna): "Olah Hu" - if it is Lishmah it is Kosher. If not, it is Pasul.

אשם נמי כתיב ביה הוא
1.

Question: It says "Hu" also regarding Asham. Ben Azai does not disqualify Asham Lo Lishmah!

ההוא לאחר הקטרת אימורים הוא דכתיב
2.

Answer: That is written after burning the Eimurim (Chelev) on the Mizbeach. (Even if the Eimurim are not burned at all, the Korban is Kosher, and all the more so if they are burned Lo Lishmah!)

האי נמי לאחר הקטרת אימורים הוא דכתיב
3.

Question: Also "Olah Hu" is written after burning the Eimurim!

תרי הוא כתיבי
4.

Answer: Regarding Olah, it says "Hu" twice. One of them teaches that it is Pasul Lo Lishmah.

גבי אשם נמי תרי הוא כתיבי
5.

Objection: It says "Hu" twice also regarding Asham!

אלא בן עזאי בקל וחומר מייתי לה ומה חטאת שאינה כליל שחטה שלא לשמה פסולה עולה שהיא כליל לא כל שכן
(g)

Answer #2: Ben Azai learns from a Kal va'Chomer. Chatas is not entirely burned on the Mizbeach, and it is Pasul Lo Lishmah. Olah is entirely burned on the Mizbeach, all the more so it is Pasul Lo Lishmah!

מה לחטאת שכן מכפרת
1.

Question: We cannot learn from Chatas, since it atones!

פסח יוכיח
2.

Answer: Pesach proves that this is not the essential reason. It does not atone, and it is Pasul Lo Lishmah!

מה לפסח שכן זמנו קבוע
3.

Question: You cannot learn from Pesach, for it is offered at a fixed time of the year!

חטאת תוכיח
4.

Answer: Chatas proves that this is not the essential reason (there is no fixed time to offer it, it is Pasul Lo Lishmah);

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשים ושחטן שלא לשמן פסול אף אני אביא עולה שהיא קדשים ושחטה שלא לשמה פסולה
i.

We learn from the Tzad ha'Shavah. Chatas and Pesach are Kodshim, and they are Pasul Lo Lishmah. The same applies to Olah.

מה להצד השוה שבהן שיש בהן צד כרת
5.

Question: We cannot learn from Chatas and Pesach, for both have a connection to Kares!

בן עזאי (דף יג,א) צד כרת לא פריך
6.

Answer: Ben Azai does not consider that a question, because they are connected to Kares in different ways. (Chatas atones for Chayavei Kerisus, and one who neglects offering Korban Pesach is Chayav Kares.)

אשם נמי לייתי
7.

Question: Ben Azai should also learn Asham from the Tzad ha'Shavah (of Pesach, Chatas and Olah)!

אשם פריך מה להצד השוה שבהן שכן ישנן בצבור כביחיד
8.

Answer: He does not, for all of those are brought for Korbanos Tzibur, but Asham is not.

ואיבעית אימא צד כרת נמי פריך
(h)

Answer #3: Ben Azai does not learn from Chatas and Pesach, because both pertain to Kares;

ובן עזאיגמרא גמיר לה
1.

He received the law from the 72 Chachamim.

והא דקאמר רב הונא קל וחומר
(i)

Question: Rav Huna said that he learns from a Kal va'Chomer!

לא אמרה אלא לחדד בה תלמידיו:
(j)

Answer: He said that only to make the Talmidim investigate whether there is a valid Kal va'Chomer.