1)

TOSFOS DH IM EFSHAR LE'MISHLEFINHU MUTAV

תוס' ד"ה אם אפשר למישלפינהו מוטב

(Summary: Tosfos clarifies the problem with Rav Papa's answer.)

כי תירוצו לא קאי כלל א'קושיא ד'ליבטלינהו ברובא' ...

(a)

Clarification: Because his (Rav Papa's) answer does not refer to the Kashya 'Why not be Mevatel them in a majority?' ...

אלא א'קושיא קמייתא ד'התם קתני "ידלק" ובמתני' "יקבר" ...

1.

Clarification (cont.): But on the first Kashya - 'There it says "Yidalek", and in the Mishnah, "Yikaver"?'

והלשון אינו מדוקדק.

(b)

Conclusion: And the Lashon is not accurate.

2)

TOSFOS DH NISRAFIN DE'HEKDESH MUTARIN

תוס' ד"ה נשרפין דהקדש מותרין

(Summary: Tosfos explains why this is mentioned here.)

(הקדש קשיא) וניחא אי גרסי' 'נשרפין אפרן מותר', וכן גרסי' במקצת ספרים.

(a)

Explanation #1: And this goes nicely if the text reads 'Nisrafin Afran Mutar', as it does in some Sefarim.

מיהו יש ליישב דלאלימותא נקטוה 'אפר הקדש' הכא, דמתני' דנשחטין חוץ לזמנן, דאפרן מותר ...

(b)

Explanation #2: One can however, explain that it mentions 'Eifer Hekdesh, because of their strength to be permitted, since the Mishnah permits the ashes of Hekdesh that was burned after its time expired ...

ומשום דבסמוך מותיב מינייהו - דקאמר 'ונשרפין דהקדש אפרן מותר? והא תניא ... ', נסיב ליה הכא.

1.

Explanation #2 (cont.): Because the Gemara will shortly ask 'Are the ashes of Hekdesh really permitted? Did we not learn in a Beraisa ... ?', it mentions it here (It is not clear however, where exactly Tosfos inserts it).

HADRAN ALACH 'YESH BE'KODSHEI MIZBE'ACH'
U'SELIKA LAH MASECHES TEMURAH

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF