שבת דף ל. א
המכבה את הנר באופנים דלהלן, מה דינו, ואליבא דמאן?
| כשמתירא מנכרים, לסטים, רוח רע, ולחולה שיישן  | 
    כשחס על הנר או על השמן  או על הפתילה  | 
 |
| למשנתנו -  כר' יהודה  | 
    מותר לכתחילה -  ומשום פיקוח נפש  | 
    חייב חטאת -  דמלאכה שאינה צריכה לגופה [1] חייב  | 
 
| לברייתא דר' אושעיא - כר' שמעון  | 
    פטור אבל אסור -  ובחולה שאין בו סכנה  | 
    פטור אבל אסור -  דמלאכה שאינה צריכה לגופה פטור  | 
 
כיצד מיישבים את ב' הפסוקים דלהלן שסותרים לכאורה?
| לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ  (תהלים קטו:יז)  | 
    וְשַׁבֵּחַ אֲנִי אֶת הַמֵּתִים שֶׁכְּבָר מֵתוּ מִן הַחַיִּים  (קהלת ד:ב)  | 
 |
| לביאור א' | יעסוק אדם בתורה ומצות קודם שימות, שמשמת בטל מהם | שאפי' משה לא נענה אלא בזכות האבות | 
| לביאור ב' | שגזירות משה שכבר נפטר קיימות משרים של עכשיו | |
| לביאור ג' | שאחר מיתת דוד הועילה זכותו להכניס הארון | 
שבת דף ל: א
מתי הלימוד צריך להיות מתוך שמחה, ומתי צריך להיות שפתותיו נוטפות מר,
(-מרירות מהאימה)?
| צריך להיות מתוך שמחה | צריך ששפתותיו נוטפות מר | |
| לביאור א' | ברב | בתלמיד | 
| לביאור ב' | ברב - קודם שפתח בשיעור | ברב - אחר שפתח בשיעור | 
-------------------------------------------------
[1] דכיבוי זה אין צריך לגופו, אלא שלא יפקע הנר או שלא יגמר השמן ולא תכלה הפתילה, דאין לך כיבוי הצריך לגופו - אלא כיבוי בשביל לעשות פחמין.
-------------------------------------------------

