פסחים דף ו. א
מה דין עדר בהמות שנוטל מהם המלך עישור לארנונא לענין בכורה,
וכן מה הדין בעיסה לענין חלה?
כשיכול לסלק את המלך בזוזי | כשלא יכול לסלק בזוזי | |
בהמה לענין בכורה | ללישנא קמא דרבא: חייבת ללישנא בתרא דרבא: פטורה [1] |
פטורה |
עיסה לענין חלה | חייבת - מפני שאין לה קול שהיא של ארנונה |
נכרי שהפקיד את בצקו ביד הישראל מה הדין? [תוד"ה יחד].
כשקיבל אחריות | כשלא קיבל אחריות | |
לרש"י [2] | חייב לבער - ומיירי באמר ליה הנח סתם | פטור מלבער - ומיירי ביחד לו בית [3] |
לר"ת | כשלא יחד לו בית: חייב לבער כשיחד לו בית: פטור מלבער [4] |
פטור מלבער |
מי שמצא או שיש לו חמץ ברשותו בפסח מה יעשה?
מה יעשה | |
מצא חמץ בביתו ביו"ט או בחוה"מ | ביו"ט: כופה עליו כלי, בחוה"מ: שורפו |
יש לו חמץ של נכרי שלא קיבל עליו אחריות | עושה לו בי"ד מחיצה י' טפחים משום היכר [5] |
יש לו חמץ של הקדש | אין צריך לעשות כלום - דאדם בודל מהקדש |
המפרש והיוצא בשיירא מה דינו לענין ביעור חמץ?
כשדעתו לחזור תוך הפסח | כשדעתו לחזור אחר הפסח | |
כשיצא קודם ל' יום לפסח | לאביי: פטור מלבער לרבא: חייב לבער |
פטור מלבער |
כשיוצא תוך ל' יום לפסח | חייב לבער | לאביי: פטור מלבער לרבא: חייב לבער |
פסחים דף ו: א
האם אין מוקדם ומאוחר בתורה? [תוד"ה אבל].
בסתם | כשיש הכרח שאינו כסדר | |
בענין אחד [6] | המוקדם מוקדם והמאוחר מאוחר | אין מוקדם ומאוחר |
בשני ענינים | אין מוקדם ומאוחר |
מה דין סופי תאנים [7] היכא שמשמר את שדהו מחמת הענבים שיש שם.
לענין גזל | לענין מעשר | |
בזמן שבעה"ב מקפיד עליהם | אסורים | צריך לעשר |
בזמן שאין מקפיד עליהם | מותרים | אין צריך לעשר - דהם הפקר |
[1] כן הוא לפי גירסתנו, אכן התוס' (בד"ה בהמת) הקשו על גירסא זו והביאו גירסא אחרת, שעל פיה כשיכול לסלק בזוזי חייבת.
[2] רש"י מפרש את החילוק בברייתא, שברישא שאמר "הפקידו אצלו" זקוק לבער היינו בקיבל עליה אחריות, שאמר לו "הנח בביתי", שבאופן זה אף שלא פירש לו להדיא אחריות - נעשה עליו שומר חנם שחייב בפשיעה, ובזה סגי כדי לחייבו לבער.
[3] דהיינו שאמר לו "הרי הבית לפניך", דהרי זה כמפרש לו שלא מקבל עליו אחריות, דרק אומר לו שהבית לפניך והנח באחד מפינותיו.
[4] ס"ל שכל שיחד לו בית הוי כאילו קיבל אחריות על חמצו של נכרי - בביתו של נכרי, שבכה"ג אינו עובר ב"בל יראה" ו"בל ימצא".
[5] ולא סגי ליה בכפיית כלי לכל ימי הפסח, כיון שהכלי ניטל. ולכן צריך לעשות דוקא מחיצה.
[6] ולאו דוקא בפסוק אחד אלא אפי' בשני פסוקים בענין אחד, דהא איכא מ"ד דדנין כלל ופרט המרוחקים זה מזה.
[7] דהיינו תאנים שנשארו בתאנה שלא יתבשלו לעולם. וה"ה סופי ענבים, ומשמר את שדהו משום המקשאות שבשם, וכן בשאר צמחים.