12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 6-10 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף ו. א

מה דין עדר בהמות שנוטל מהם המלך עישור לארנונא לענין בכורה,
וכן מה הדין בעיסה לענין חלה?

כשיכול לסלק את המלך בזוזי כשלא יכול לסלק בזוזי
בהמה לענין בכורה ללישנא קמא דרבא: חייבת
ללישנא בתרא דרבא: פטורה [1]
פטורה
עיסה לענין חלה חייבת - מפני שאין לה קול שהיא של ארנונה

נכרי שהפקיד את בצקו ביד הישראל מה הדין? [תוד"ה יחד].

כשקיבל אחריות כשלא קיבל אחריות
לרש"י [2] חייב לבער - ומיירי באמר ליה הנח סתם פטור מלבער - ומיירי ביחד לו בית [3]
לר"ת כשלא יחד לו בית: חייב לבער
כשיחד לו בית: פטור מלבער [4]
פטור מלבער

מי שמצא או שיש לו חמץ ברשותו בפסח מה יעשה?

מה יעשה
מצא חמץ בביתו ביו"ט או בחוה"מ ביו"ט: כופה עליו כלי, בחוה"מ: שורפו
יש לו חמץ של נכרי שלא קיבל עליו אחריות עושה לו בי"ד מחיצה י' טפחים משום היכר [5]
יש לו חמץ של הקדש אין צריך לעשות כלום - דאדם בודל מהקדש

המפרש והיוצא בשיירא מה דינו לענין ביעור חמץ?

כשדעתו לחזור תוך הפסח כשדעתו לחזור אחר הפסח
כשיצא קודם ל' יום לפסח לאביי: פטור מלבער
לרבא: חייב לבער
פטור מלבער
כשיוצא תוך ל' יום לפסח חייב לבער לאביי: פטור מלבער
לרבא: חייב לבער

פסחים דף ו: א

האם אין מוקדם ומאוחר בתורה? [תוד"ה אבל].

בסתם כשיש הכרח שאינו כסדר
בענין אחד [6] המוקדם מוקדם והמאוחר מאוחר אין מוקדם ומאוחר
בשני ענינים אין מוקדם ומאוחר

מה דין סופי תאנים [7] היכא שמשמר את שדהו מחמת הענבים שיש שם.

לענין גזל לענין מעשר
בזמן שבעה"ב מקפיד עליהם אסורים צריך לעשר
בזמן שאין מקפיד עליהם מותרים אין צריך לעשר - דהם הפקר
-------------------------------------------------

[1] כן הוא לפי גירסתנו, אכן התוס' (בד"ה בהמת) הקשו על גירסא זו והביאו גירסא אחרת, שעל פיה כשיכול לסלק בזוזי חייבת.

[2] רש"י מפרש את החילוק בברייתא, שברישא שאמר "הפקידו אצלו" זקוק לבער היינו בקיבל עליה אחריות, שאמר לו "הנח בביתי", שבאופן זה אף שלא פירש לו להדיא אחריות - נעשה עליו שומר חנם שחייב בפשיעה, ובזה סגי כדי לחייבו לבער.

[3] דהיינו שאמר לו "הרי הבית לפניך", דהרי זה כמפרש לו שלא מקבל עליו אחריות, דרק אומר לו שהבית לפניך והנח באחד מפינותיו.

[4] ס"ל שכל שיחד לו בית הוי כאילו קיבל אחריות על חמצו של נכרי - בביתו של נכרי, שבכה"ג אינו עובר ב"בל יראה" ו"בל ימצא".

[5] ולא סגי ליה בכפיית כלי לכל ימי הפסח, כיון שהכלי ניטל. ולכן צריך לעשות דוקא מחיצה.

[6] ולאו דוקא בפסוק אחד אלא אפי' בשני פסוקים בענין אחד, דהא איכא מ"ד דדנין כלל ופרט המרוחקים זה מזה.

[7] דהיינו תאנים שנשארו בתאנה שלא יתבשלו לעולם. וה"ה סופי ענבים, ומשמר את שדהו משום המקשאות שבשם, וכן בשאר צמחים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף