נדה דף ט. א

העוסקים בפרה דלהלן, האם הם טמאים, וכן האם הם צריכים כיבוס בגדים?

טמא או טהור? טעון כיבוס בגדים או לא?
המזה טהור -----
הנושא - כשיעור הזייה [1] טמא בעי כיבוס
הנוגע טמא לא בעי כיבוס
מי שמזין עליו טהור -----

נדה דף ט: א

מה הוא סמוך לזקנתה לענין טומאה?

מה הוא השיעור?
לרב יהודה כל שחברותיה אומרות עליה זקנה היא
לריש לקיש כל שקוראין לה אמא אמא ואינה בושה (וראויה לקרותה כן) חד אמר: שאינה מקפדת (אבל היא בושה)
וחד אמר: שכבר אפי' אינה בושה [2]

זקנה שעברה ג' עונות וראתה, ועוד ג' עונות וראתה, ועוד ג' עונות וראתה, מה דינה בפעם הג'?

כשכוונה ראיותיה בצ' יום כשפחתה או הותירה
לרבנן מטמאה למפרע מטמאה למפרע
לר' דוסא דיה שעתה - דקבעה וסת מטמאה למפרע

תינוקת שראתה מה דינה?

ראיה א' ראיה ב' ראיה ג'
לא הגיע זמנה לראות דיה שעתה דיה שעתה מטמאת למפרע
הגיע זמנה לראות דיה שעתה מטמאת למפרע מטמאת למפרע
פסקה ג' פעם אחת פסקה ג' פעם שניה פסקה ג' פעם ג'
לא הגיע זמנה לראות דיה שעתה דיה שעתה מטמאת למפרע
הגיע זמנה לראות דיה שעתה מטמאת למפרע מטמאת למפרע
-------------------------------------------------

[1] לכך אפקי בלשון "מזה" - הגם שמזה עצמו טהור, לומר לך שאם נושא את מי החטאת ויש בהם שיעור הזייה שהוא "כדי שיטבול ראשי גבעולין - ויזה", טמא ומטמא את בגדיו, וצריכין כיבוס. והא דמפקינן לקרא ממשמעותיה, לדרוש מזה לנושא, ושמזה עצמו טהור, ביארו התוס' (בד"ה מאי), דמדכתיב "והזה הטהור על הטמא" משמע שהמזה נשאר טהור כל הזמן גם אחר ההזאה. ומה שטמא הנושא, כתבו התוס' (ד"ה נושא), הוא דוקא כשנושאו בחינם, אבל אם נושא כדי להזות על הצריך הזייה - אינו נטמא. וכן הוא ברמב"ם (פט"ו מהל' פרה אדומה ה"א).

[2] והוא השיעור היותר מאוחר, דקודם לכן היא רק אינה מקפדת - אבל היא בושה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף