1)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה דבי רבי ישמעאל תנא בין איש לאשתו בין אב לבתו מכאן לנערה המאורסה שאביה ובעלה מפירין נדריה

(a)

Gemara - d'Vei R. Yishmael: "Between a man and his wife, between a father and his daughter" teaches that a Na'arah Me'orasah, her father and her husband annul her vows.

דמשמע ליה דבנערה המאורסה איירי מדכתיב בההוא קרא בנעוריה בית אביה ומדסמך אב לבתו בהדי איש משמע דאב ובעל מפירין נדריה.

1.

Explanation: He infers that the verse discusses a Na'arah Me'orasah, for it says in the verse "bi'N'ureha Beis Aviha", and since it put "Av l'Vito" next to Ish, this implies that a father and husband annul her vows.

2)

RAN DH ul'Tana d'Vei R. Yishmael... [TRANSLATION: And Tana d'Vei R. Yishmael, what does he learn from "Im Hayo Sihyeh l'Ish"?]

ר"ן ד"ה ולתנא דבי ר' ישמעאל אם היו תהיה...

(SUMMARY: The Ran explains how Tana d'Vei R. Yishmael learns that an Arus can annul Kodmin.)

דאמר לקמן /נדרים/ (דף ע) מקיש קודמי הויה שניה לקודמי הויה ראשונ'

(a)

Explanation: [Rava] taught below (70a) that we equate [vows] before the second Kidushin to [vows] before the first Kidushin. (If an Arusah was widowed, her father can annul her vows until she remarries, just like he could annul her vows before her first Kidushin.)

ורבנן סבירא להו דתרתי שמעת מינה עיקר קרא לנערה המאורסה דאביה ובעלה מפירין נדריה ותרין הויות לאקושי שניה לראשונה

1.

Rabanan hold that we learn both of these. The verse primarily teaches about a Na'arah Me'orasah, that her father and husband annul her Nedarim. It mentions two Havayos (Kidushins - "Hayo Sihyeh") to equate the second to the first.

וכ"ת כיון דתנא דבי רבי ישמעאל כוליה קרא דאם היו תהיה לאקושי הויות מוקי ליה ארוס מיפר בקודמין מנא ליה

(b)

Question: Since Tana d'Vei R. Yishmael uses the entire verse to equate the Havayos, what is his source that an Arus can annul Kodmin?

י"ל דמשמע ליה דלא בעי קרא דנהי דמיעט קודמין גבי בעל היינו משום דליתיה לאב

(c)

Answer: He holds that we do not need a verse for this. Granted, the Torah excluded Kodmin regarding a Ba'al, i.e. because there is no father (she left his Reshus)...

ואין לך בו אלא מעוטו בלבד דוקא בשנשאה דלא שייך אב אין בעל מיפר בקודמין

1.

We have this exclusion only in the case it was written, i.e. after Nisu'in, and the father is not applicable [to Hafarah]. Then, a Ba'al cannot annul Kodmin;

אבל ארוס דמיפר בשותפותיה דאב אפילו בקודמין מצי מיפר דלגבי אב ליכא קודמין, החכם הותיק ה"ר שמואל ז"ל.

2.

However, an Arus, who annuls in partnership with the father, he can annul even Kodmin, for regarding the father, there are no Kodmin. This is from the great Chacham R. Shmuel.

3)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה ורבה הא דתנא דבי רבי ישמעאל מאי עביד ליה

(a)

Gemara - Question: And Rabah, this of Tana d'Vei R. Yishmael, what does he do with it?

כלומר קרא דדריש מיניה תנא דבי רבי ישמעאל דרשה דיליה (גירסת כתב יד, ר' בצלאל אשכנזי, הגהות ישנות) מאי עביד ליה.

1.

Explanation: I.e. the verse from which Tana d'Vei R. Yishmael expounds his Drashah, what does [Rabah] learn from it?

4)

RAN DH Lomar sheha'Ba'al Mefir... [TRANSLATION: To say that a husband annuls matters between him and her.]

ר"ן ד"ה לומר שהבעל מיפר דברים שבינו לבינה

(SUMMARY: 1. The Ran discusses the source for vows between him and her. 2. He discusses what kinds of vows a father can annul.)

דנדרי עינוי נפש בהדיא כתיבי כל נדר וכל שבועת איסר לענות נפש ובין איש לאשתו איצטריכא לדברים שבינו לבינה

(a)

Explanation: Nidrei Inuy Nefesh are explicitly written - "Kol Neder v'Chol Shevu'as Isar Le'anos Nafesh!" We need "Bein Ish l'Ishto" for matters between him and her;

ולקמן באידך פירקין /נדרים/ (דף פא:) מפרש מאי ניהו

1.

Below (81b), we explain what these [matters] are.

וקשיא לי (הגהת הרש"ש) לתנא דבי ר' ישמעאל דברים שבינו לבינה מנא ליה

(b)

Question: According to Tana d'Vei R. Yishmael, what is his source for matters between him and her?

ואפשר דתרתי יליף מינה,

(c)

Answer: Perhaps he learns both of them (this, and that a father and Arus annul together) from it ("Bein Ish l'Ishto Bein Av l'Vito").

וכי היכי דבעל אינו מיפר בנדרי אשתו אלא נדרים שיש בהם עינוי ודברים שבינו לבינה הכי נמי אב אינו מיפר בנדרי בתו אלא אלו בלבד

(d)

Opinion #1: Also, just like a husband can annul only his wife's vows with Inuy Nefesh and matters between him and her, also a father can annul only such vows of his daughter.

והכי איתא בספרי אין לי אלא בעל שאין מיפר אלא נדרים שבינו לבינה ונדרים שיש בהן עינוי נפש האב מנין

(e)

Support #1 - Citation (Sifri) Question: I know only that a husband can annul only vows between him and her, and vows with Inuy Nefesh. What is the source for a father?

הרי אתה דן וכו' לא זכיתי לדון

1.

Citation (cont.): You can learn from a Kal va'Chomer... [we conclude] I cannot learn from a Kal v'Chomer.

תלמוד לומר אלה החוקים וגו' בין איש לאשתו בין אב לבתו על כרחין אתה מקיש את האב לבעל

2.

Citation (cont.) Answer: "Elu ha'Chukim... Bein Ish l'Ishto Bein Av l'Vito" - you are forced to equate the father to the husband;

מה הבעל אין מיפר אלא דברים שבינו לבינה ונדרים שיש בהם עינוי נפש וכו'

i.

Citation (cont.) Just like the husband can annul only matters between him and her, and vows with Inuy Nefesh...

וגרסינן נמי בירושלמי כל נדר וכל שבועת איסר לענות נפש אישה יקימנו ואישה יפירנו אין לי אלא נדרים שיש בהן עינוי נפש דברים שבינו לבינה מנין

(f)

Support #2 - Citation (Yerushalmi) Question: "Kol Neder v'Chol Shevu'as Isar Le'anos Nafesh Ishah Yekimenu v'Ishah Yeferenu" teaches only about Nedarim with Inuy Nefesh. What is the source for matters between him and her?

בין איש לאשתו

1.

Citation (cont.) Answer: We learn from "Bein Ish l'Ishto."

עד כדון בבעל באב מנין

2.

Citation (cont.) Question: This teaches about a husband. What is the source for a father?

מה הבעל אינו מיפר אלא נדרים שיש בהם עינוי נפש ודברים שבינו לבינה אף האב אינו מיפר אלא נדרים שיש בהם עינוי נפש ודברים שבינו לבינה

i.

Citation (cont.) Answer: Just like a husband can annul only vows with Inuy Nefesh, and matters between him and her, also a father annuls only vows with Inuy Nefesh, and matters between him and her.

וזה שלא כדברי הר"ם במז"ל שכתב שהאב מיפר כל נדרי בתו.

(g)

Opinion #2: This is unlike the Rambam (Hilchos Nedarim 12:1), who says that a father can annul all vows of his daughter.

5)

RAN DH Iba'i Lehu Ba'al... [TRANSLATION: They asked - does a husband cut, or does he weaken?]

ר"ן ד"ה איבעיא להו בעל מיגז גייז או מקלש קליש

(SUMMARY: The Ran explains the two sides of the question.)

כלומר ארוס שאינו מיפר אלא בשותפותיה דאב כשמיפר חלקו מיגז גייז

(a)

Explanation: An Arus, who annuls only with partnership of the father, when he annuls his portion, does he cut?

כלומר שחותך חצי הנדר לגמרי ומבטלו וחציו האחר נשאר חזק כבתחלה ולא אקליש ליה כלל

1.

I.e. he totally cuts off half the vow and is Mevatel it, and the rest is left as strong as initially, and it was not weakened at all?

או מקלש קליש דלא נימא תחתך חצי הנדר דלבטל ההוא פלגא ואידך פלגא כדקאי קאי אלא בהפרת הארוס מקלש הוא דקליש ליה כוליה נדר

2.

Or, does he weaken it? We do not say that he cut off half, to be Mevatel that half, and the other half is left intact. Rather, Hafarah of an Arus weakens the entire Neder.

ודקא מיבעיא ליה בארוס ה"ה באב וחד מינייהו נקט.

(b)

Assertion: The Gemara asked about an Arus, and [whatever the Halachah follows is regarding an Arus,] the same applies to a father. The Gemara mentioned one of them.

6)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה היכי קמבעיא לן

(a)

Gemara: How do we ask?

כלומר למאי נפקא מינה.

1.

Explanation: I.e. what difference does it make?

ר"ן ד"ה דנדרה מתרין זיתים

(b)

Gemara: She vowed from two olives.

ידועין ואכלתנון לתרווייהו.

1.

Explanation: They were two known olives, and she ate both of them.

ר"ן ד"ה אי אמרת מיגז גייז לקיא

(c)

Gemara: If you will say that that he cuts off...

דנהי דבהפרת ארוס פקע איסור דחד זיתא אידך כדקאי קאי ולקיא עליה

1.

Explanation: Granted, Hafarah of the Arus uprooted the Isur of one of them. The other stands intact, and he is lashed for it.

מיהו כיון דלא ידעינן הי מינייהו קאי באיסוריה לא לקיא עד דאכלה תרויהון.

2.

However, since we do not know which one stands in its Isur, he is not lashed until he eats both of them.

7)

RAN DH v'Iy Amrat Miklash Kalish [TRANSLATION: If you will say that he weakens.]

ר"ן ד"ה ואי אמרת מקלש קליש

(SUMMARY: The Ran discusses why it mentioned two olives.)

ליכא מלקות דהא קליש ליה כוליה נדרא וליכא אלא איסורא בעלמא,

(a)

Explanation: There are no lashes, because the entire Neder was weakened, and there is a mere Isur.

ומקשו הכא למה לי תרין זיתין דנקט דהא בפ' שבועות שתים בתרא (שבועות דף כב) א"ר פפא דבכל שהוא בקונמות לוקה

(b)

Question: Why must we say that there were two olives? In Shevu'os (22a), Rav Papa taught that for Konamos, one is lashed for any amount!

י"ל משום דאיכא התם מאן דס"ל דאפי' בקונמות לא לקי עד דאיכא כזית נקט לה הכא הכי לרווחא דמילתא

(c)

Answer #1: Since there is an opinion there that holds that even for Konamos, one is lashed only for a k'Zayis, we mentioned here [two olives] to broaden the matter [and make the question relevant according to both opinions].

א"נ משום שבועה נקט לה דבכלל נדר שבועה כדאמרינן לעיל נדר גדול נדר לאלהי ישראל

(d)

Answer #2: Due to Shevu'ah, we mentioned this, for Shevu'ah is included in "Neder", like we said above (8a) "he vowed a great Neder to Elokei Yisrael";

ובשבועה בפחות מכשיעור ליכא מלקות

1.

Regarding a Shevu'ah, there are no lashes for less than a Shi'ur.

א"נ דלוקה דקאמר הכא לוקה בקרבן קאמר לענין מעילה

(e)

Answer #3: Here, "Lokeh" means that he is stricken with [an obligation to bring] a Korban for Me'ilah;

דלכ"ע ליכא קרבן בפחות מכשיעור

1.

All agree that there is no Korban for less than a Shi'ur.

ואשכחן דכוותיה כדאמרי' (ב"מ מג) ילקה ביתר ובחסר, הרשב"א ז"ל.

(f)

Support: We find [that "Lokeh" means] like this in Bava Metzi'a (43a) "he is Lokeh (suffers, and has the lower hand) from any increase or decrease in value." This is from the Rashba.

8)

RAN DH Ta Shma Eimasai... [TRANSLATION: When do we say that if the husband died, the father gets authority to annul? It is when the husband did not hear before he died, or he heard and annulled it, or he heard and was silent, and died that day.]

ר"ן ד"ה תא שמע אימתי...

(SUMMARY: The Ran explains that if the Arus annulled, it does not matter whether or not he died the same day.)

הא דקתני ומת בו ביום אשמע ושתק קאי דדוקא בו ביום דאכתי לא קיימיה בעל יכול האב להפר

(a)

Explanation: It taught "he died that day." This refers to when he heard and was silent. It is only if he died that day, so the husband was not yet Mekayem it, that the father can annul;

אבל מת ביום שלאחריו לא דהא קיימיה בעל דכיון שלא הפר גלי אדעתיה דמינח ניחא ליה הלכך אין האב הבא מכחו יכול להפר

1.

However, if he died the next day, he cannot, for the husband was Mekayem it. Since he did not annul it, he revealed his intent that he is pleased with the vow. Therefore, the father, who comes from the husband's power, cannot annul.

אבל שמע והפר אפילו מת ביום שלאחריו יכול להפר

(b)

Distinction: However, if he heard and annulled, even if he died the next day, [the father] can annul.

דאע"ג דמכי מיית ליה בעל בטלה הפרתו והאב צריך להפר חלק הבעל עם חלקו

(c)

Implied question: Once the husband died, his Hafarah is Batel. The father must annul the husband's share with his own share!

אפילו הכי כיון שכבר הפר אי אפשר דלהוי גבי בעל כהקמה אף על פי שנתבטלה הפרתו

(d)

Answer: Even so, since he already annulled, we cannot consider it like Hakamah of the husband, even though his Hafarah is Batel;

דהא מ"מ גלי אדעתיה דלא ניחא ליה בההוא נדרא ומאי הוה ליה למעבד

1.

In any case, he revealed his intent that he is not pleased with the vow. What [more] should he have done?!

וה"נ מוכחא סיפא דקתני (מכאן מעמוד ב) אבל אם שמע וקיים או ששמע ושתק ומת ביום של אחריו אין יכול להפר

(e)

Support: This is proven from the Seifa, which taught "however, if he heard and was Mekayem, or was silent and died the next day, [the father] cannot annul.

68b----------------------------------------68b

ואם איתא דשמע והפר נמי כי מת ביום של אחריו אינו יכול להפר לאשמועינן הכי בשמע והפר דכי מת ביום של אחריו אין יכול להפר

1.

If even when he heard and annulled, when he died the next day, [the father] cannot annul, it should teach so, that when he heard and annulled and died the next day, [the father] cannot annul;

והויא רבותא טפי משמע ושתק

i.

This is a bigger Chidush than when he heard and was silent!

אלא ודאי מדלא קתני הכי שמעת מינה דשמע והפר אפילו מת ביום שלאחריו נתרוקנה רשות לאב ומצי מיפר.

(f)

Conclusion: Surely, since it did not teach this, this shows that if he heard and annulled, even if he died the next day, the father receives authority, and he can annul.

9)

RAN DH Shama Aviha v'Hefer... [TRANSLATION: If her father heard and annulled it, and the husband did not hear it before the father died, this is what was taught that authority to annul does not pass to the husband.]

ר"ן ד"ה שמע אביה והפר לה ולא הספיק הבעל לשמוע עד שמת האב... לבעל.

(SUMMARY: The Ran explains why it says that the husband did not hear.)

חזינא להו לקמאי ז"ל דאמרי דמאי דקתני לא הספיק הבעל לאו דוקא ובכדי נסביה ובאינך בבי אחריני נמי הכי אמרי'

(a)

Explanation #1: [I saw] early Meforshim say that what was taught "the husband did not hear [before he died]" is not precise. It was taught needlessly. Also in the other clauses they say so.

ולא סליק להו פירושא לפום עניות דעתין ומשום הכי חזינא לפרושינהו להני בבי

(b)

Rebuttal: They did not explain correctly in my humble opinion. Therefore, I see a need to explain these clauses.

והכי מתחזי לי דהאי דנקט ולא הספיק הבעל לרבותא נקטיה דאע"ג דלא נראו נדרים הללו לארוס ולא זכה בהן

(c)

Explanation #2: It seems to me that it taught "the husband did not hear" for a Chidush. Even though these vows were not Nir'u (possible to annul) to the Arus, and he did not acquire [ability to annul] them...

וכדאמרינן לקמן אימא ה"מ בנדרים שלא נראו לארוס

1.

This is like we say below (70b) "perhaps this is only regarding vows that were not Nir'u to the Arus";

דאלמא כל שלא נראו לו הורע כחו בהן וסד"א דכיון דאב הפר ובעל לא זכה כלל כי מיית ליה אקליש ליה האי נדרא טובא ולא משתייר ביה אלא פורתא

2.

Inference: What was not Nir'eh to the Arus, he has less power in it. One might have thought that since the father annulled, and the Arus did not acquire at all, when he died, this vow is very weak, and only a little remains;

וסד"א דלההוא פורתא תסגי ליה בהפרת בעל קמ"ל

i.

One might have thought that Hafaras ha'Ba'al suffices for that small remnant. [The Beraisa] teaches that this is not so.

דאע"ג דהאי נדרא אקלש ליה טובא לההוא פורתא נמי דמשתייר ביה לא מצי בעל מיפר

ii.

Even though this vow was greatly weakened, the husband cannot annul even the little that remains.

וכי היכי דאשמעינן ברישא דאף על גב דלא אקליש נדר כלל דהיינו שמע הבעל ושתק דאפילו הכי אב מצי מיפר

3.

Just like the Reisha teaches that even though the vow was not weakened at all, i.e. when the husband heard and was silent, even so the father can annul...

הכא נמי אשמעינן דאף על גב דאקליש ליה טובא בעל לא מצי מיפר.

4.

Also here, it teaches that even though the vow was greatly weakened, the husband cannot annul.

10)

RAN DH Shama Ba'alah v'Hefer Lah... (1) [TRANSLATION: Her husband heard and annulled her, and the father did not hear it before the husband died, this is what we learned that if the husband died, authority returns to the father.]

ר"ן ד"ה שמע בעלה והפר לה...

(SUMMARY: The Ran explains the Chidush of each case.)

הכא נמי בהך בבא אשמעינן רבותא בהפר הבעל ולא הספיק [האב לשמוע] דאפילו הכי מת הבעל נתרוקנה רשות לאב

(a)

Explanation: Also here in this clause, we learn a Chidush when the husband annulled and the father did not hear [before the husband died]. Even so, when the husband died, the father receives authority;

ולא הספיק הוא דחדית הכא דאי לא היינו קמייתא

1.

The Chidush here is that he did not hear [before the husband died]. If not, this is the first case!

וכי תימא אדרבה דהא אשמעינן רישא רבותא דבזמן ששמע הבעל ושתק אף על גב דלא אקליש ליה נדרא כלל נתרוקנה רשות לאב

(b)

Implied question: Just the contrary! The Reisha teaches a Chidush that when the husband heard and was silent, even though the vow was not weakened at all, the father received authority;

וק"ו השתא היכא דנדרה אכתי כדקאי קאי אב מצי מיפר היכא דאקלש ליה כי הכא דבעל הפר ולא נראו לאב עדיין דעדיפא ליה הפרת בעל מיבעיא דמצי אב מיפר

1.

We can learn [this clause] from a Kal va'Chomer! When the vow is intact, the father can annul. When the vow was weakened, like here that the husband annulled and it was not yet Nir'eh to the father, he additionally has the husband's Hafarah. Is there any question that the father can annul?!

ועוד (הגהות ישנות) דהא אמרת בבבא דשמע אביה דרבותא אשמעינן דאע"ג דהפר אב ולא הספיק הבעל לשמוע דאקליש ליה נדרא טובא לא מצי בעל מיפר

(c)

Strengthening of question: Further, you said in the clause "her father heard" that it teaches a Chidush, that even though the father annulled, and the husband did not yet hear, and the vow was weakened greatly, the husband cannot annul.

ואי התם הויא רבותא ההוא גוונא דלא מצי בעל מיפר היכי להוי הכא רבותא ההוא גוונא גופיה דאב מצי מיפר

1.

If there were a Chidush in such a case, that the husband cannot annul, how is this a Chidush, in the same case, that the father can annul?

איברא ודאי דהכי הוא ולא תקשי לך דאיכא למימר הכי ואיכא למימר הכי

(d)

Answer: Indeed, surely this is so, and do not ask. We could say one way, and we could say the other way;

איכא למימר דכיון דהפרה דקמא מעליא הוא דהא לא נראו לשני אקליש ליה נדרא טובא ולא משתייר ביה אלא פורתא

1.

We could say that since the first's Hafarah was proper, for it was not yet Nir'eh to the other, the vow was weakened greatly, and only a little remains;

ולההוא פורתא סלקא דעתך אמינא דתסגי ליה בהפרה דאידך להכי אשמעינן רישא דאפילו בההוא פורתא לא נתרוקנה רשות לבעל

i.

One might have thought that Hafarah of the other suffices for that little [remnant]. Therefore, the Reisha teaches that even that little, the husband does not receive authority [to annul it].

ואיכא למימר נמי דכיון דהפרה דקמא מעליא היא כיון שהפר ולא נראו לשני ואקליש ליה נדרא טובא ולא משתייר ביה אלא פורתא דנימא דההוא פורתא כיון דקליש ליה טובא אינו כדאי להורישו לאב

2.

Also, we could say [oppositely,] that since the first's Hafarah was proper, for he annulled and it was not Nir'eh to the other, the vow was weakened greatly, and only a little remains, we should say that that little, since it is very weak, is not proper for the father to inherit it;

וכדקאמרי בית הלל לקמן בבבא בתרייתא דהך ברייתא דאין יכול להפר משום דכיון דקליש ליה נדרא טובא לא מצי אב למזכי ביה וה"נ נימא הכי קמ"ל דאפ"ה נתרוקנה רשות לאב

3.

This is like Beis Hillel say below in the last clause of this Beraisa, that he cannot annul, for because the vow was weakened greatly, the father cannot acquire it. Also here, we should say so. The Beraisa teaches that this is not so. Even so, the father receives authority [to annul it].

משום דנהי דבעידנא דהפר לה בעלה הויא הפרתו הפרה מעליא לאקלושי נדרא טובא דהא אכתי לא הספיק האב לשמוע אפ"ה כשמת בטלה לה לגמרי ומש"ה חזי אב למזכי ביה

i.

This is because granted, at the time her husband annulled, it was a proper Hafarah to weaken the vow greatly, for the father did not yet hear it, even so, when he died, it is Batel. Therefore, the father is proper to acquire it;

משא"כ בבבא בתרייתא דכיון דאכתי איתיה לאב ל בטלה הפרתו וכיון דנדרא מקלש קליש לב"ה לא מצי זכי בחלקו של בעל

ii.

This is unlike the last clause. Since the father is still alive, his Hafarah is not Batel. Since the vow was weakened, according to Beis Hillel, he cannot acquire the husband's share.

וכי תימא א"כ מצינא אמינא איפכא דהיינו טעמא בשמע אביה והפר לה ולא הספיק הבעל לשמוע עד שמת האב דלא נתרוקנה רשות לבעל

(e)

Question: If so, we could say oppositely! I.e. the reason when her father heard and annulled her, and her husband did not yet hear it before her father died, that the husband does not receive authority...

דהיינו טעמא משום דאקליש נדרא טובא ולא מצי בעל למזכי ביה

1.

This is because the vow was weakened greatly, and the husband cannot acquire it;

אבל היכא דלא הפר אב דאלים ליה נדרא זכי ביה בעל

i.

However, when the father did not annul, and the vow is strong, the husband acquires it!

לא מצית אמרת הכי דאי היכא שלא הפר מצי זכי בעל כי הפר נמי בדין הוא דליזכי ביה

(f)

Answer: You cannot say so. If when he did not annul, the husband can acquire it, also when [the father] did annul, it is proper that [the husband] acquires it;

דהא חזינא באידך בבא דאע"ג דהפר בעל ולא הספיק האב לשמוע מצי מיפר אב אלמא לא גרע דיניה דמאן דמצי מיפר משום האי אקלושי נדרא

1.

We find in the other clause that even though the husband annulled, and the father did not yet hear it, the father can annul. This shows that the law of one who can annul is not worse due to weakening of the vow.

וכ"ת ה"מ אב דעדיף אבל בעל דגרע מצינא אמינא דמשום האי אקלושי הוא דלא מצי מיפר ואי לא קליש כלל מצי מיפר

(g)

Question: Perhaps this is only for a father, who is stronger [regarding Hafarah], but the husband, I can say that due to weakening of the vow he cannot annul, but if it was not weakened at all, he can annul!

לא מצית אמרת הכי דאי האי אקלושי דקאמרת מלתא היא אפילו אב נמי לא מצי (אב) מיפר דהא חזינן בסיפא דב"ה אמרי דמשום דקליש נדרא לב"ה אב לא מצי מיפר

(h)

Answer: You cannot say so. If weakening is significant, also a father cannot annul [if it was weakened], for we find in the Seifa that Beis Hillel say that because the vow was weakened, the father cannot annul;

הלכך אי בשהפר א' מהם ומת ולא הספיק השני לשמוע קליש נדרא כי שמע בעל והפר ולא הספיק האב לשמוע היכי מצי אב מיפר

1.

Therefore, if when one of them annulled and died, and the other did not yet hear it, the vow is weakened, [also] when the husband heard and annulled, and the father did not yet hear it, how can the father annul?!

אלא מאי אית לן למימר דכיון דמיית ליה ההוא קמא דהפר בטלה לה הפרה דיליה ומשום ההיא קלישותא לא גרע זכותיה דאידך

2.

Rhetorical question: Rather, what can we say? Since he died, the first one who annulled, his Hafarah is Batel, and due to this weakening, the other's rights are not diminished;

וממילא שמעי' דכי תנא שמע אביה והפר לה ולא הספיק הבעל (הגהת הגרי"ב) לשמוע עד שמת האב דלא נתרוקנה רשות לבעל

i.

Automatically, we learn that when he taught that the father heard and annulled, and the husband did not hear until the father died, the husband does not receive authority.

דכי נקט הפר ולא הספיק לרבותא נקטיה והה"נ דבשלא הפר אב לא נתרוקנה רשות לבעל

(i)

Explanation: [The Beraisa] discussed when [the father] annulled, and [the husband] did not yet hear it for a Chidush. The same applies when the father did not annul; the husband does not receive authority.

וכן נמי בבבא דשמע בעלה והפר לה ולא הספיק האב לשמוע עד שמת הבעל

1.

The same applies to the clause in which the husband heard and annulled, and the father did not yet hear it until the husband died;

לא מצית אמרת דמש"ה נתרוקנה רשות לאב משום דאקליש ליה נדרא ולא אשתייר ביה אלא פורתא

2.

Suggestion: Perhaps the reason that the father receives authority is because the vow was weakened, and only a little remains!

דהא אשמועינן רישא דשמע הבעל ושתק ומת דלא אקליש ליה נדרא כלל דאפילו הכי כי מיית ליה בעל נתרוקנה רשות לאב.

3.

Rejection: The Reisha already teaches that when the husband heard and was silent and died, so the vow was not weakened at all, even so, when the husband dies, the father receives authority.

11)

RAN DH Shama Ba'alah v'Hefer Lah... (2) [TRANSLATION: Her husband heard and annulled her, and the father died before hearing it. The husband cannot annul it, since he can annul only in partnership.]

ר"ן ד"ה שמע בעלה והפר לה...

(SUMMARY: The Ran explains why this fourth clause is a bigger Chidush than the second clause.)

בהך בבא אשמועי' רבותא טפי ממאי דאשמועינן בבבא דשמע אביה והפר לה דמסיק בה נמי מת האב לא נתרוקנה רשות לבעל

(a)

Explanation: In this clause we learn a bigger Chidush than in the clause in which her father heard and annulled. Also that [clause] concludes "when the father died, the husband does not receive authority";

דבשלמא התם איכא למימר דנהי דבעידנא דהפר לה אב הויא הפרתו הפרה מעליא ואקליש ליה נדרא טובא ולא אשתייר ביה אלא פורתא

1.

There we can say that granted, at the time the father annulled, it was a proper Hafarah, and the vow was weakened greatly, and only a little remains;

כיון דלא הספיק הבעל לשמוע אפ"ה מכי מיית ליה אב קם ליה נדרא כדמעיקרא דהא מכי מיית אב בטלה לה הפרתו ולית בה מששא

2.

Since the husband did not hear it, even though when the father died, the vow is like it was initially, for when the father died, his Hafarah is Batel, and it has no effect...

ומשום הכי כיון דאלים ליה נדרא בדין הוא דבעל דלא נפיש חיליה לא מצי מיפר

i.

Therefore, since the vow is strong, it is proper that the husband, who does not have great power, he cannot annul;

אבל הכא דאיקליש ליה האי נדרא דהא הפר בעל ולא הספיק האב לשמוע ואכתי נדרא בקלישותיה קאי דלא בטלה לה הפרת בעל דהא איתיה

3.

However, here that the vow was weakened, for the husband annulled, and the father did not hear it, and the vow is still weakened, for the husband's Hafarah was not Batel, for [the husband] is alive...

וס"ד אמינא כיון דקליש ליה ולא אשתייר ביה לאחר מיתת האב אלא פורתא לההוא פורתא תסגי ליה הפרת בעל קמ"ל

i.

One might have thought that since it is weak, and only a little remains after the father's death, for that little bit, the husband's Hafarah suffices;

דאפ"ה אין הבעל יכול להפר שאע"פ שלא זכה אב מעולם בנדרים הללו דהא לא נראו לו וקלישי להו נמי טובא דהא הפר להו בעל ואכתי איתיה

ii.

Even so, the husband cannot annul, even though the father never acquired [rights to annul] in this vow, for he never heard it, and it is very weak, for the husband annulled, and he is still alive...

אפילו הכי אין הבעל יכול להפר דמילתא פסיקתא היא שאין הבעל מיפר אלא בשותפות

iii.

Even so, the husband cannot annul, for it is a uniform law that a husband (Arus) annuls only in partnership.

והיינו דנקט האי לישנא ולא נקט לא נתרוקנה רשות לבעל כדקתני לעיל

(b)

Support: This is why it said this expression (a husband annuls only in partnership), and did not say "the husband does not receive authority", like was taught above;

משום דבההוא דזכה בהן אב ואיבטילא לה הפרה דיליה שייך למיתני לא נתרוקנה דמשמע דזכה בהו אב ולא נתרוקנה רשותו

1.

This is because above, the father acquired [rights to annul], and his Hafarah was Batel. It is proper to teach "the husband does not receive authority", which implies that the father acquired, and the husband does not receive his authority;

אבל הכא אב לא זכה כלל והפרה דבעל איכא למימר דלא איבטל כיון דלא מת ואפ"ה מילתא פסיקתא היא שאין הבעל מפר אלא בשותפות

i.

However, here the father did not acquire at all, and we can say that the husband's Hafarah is not Batel, since he did not die. Even so, it is a uniform law that a husband annuls only in partnership.

ואיכא בהך ברייתא עד השתא ארבע בבי תרי בנתרוקנה רשות לאב ותרי בלא נתרוקנה רשות לבעל ובכל חדא אשמועי' רבותא כדפרישית

(c)

Summary: There are four clauses in this Beraisa until here. Two discuss when the father receives authority, and two discuss that the husband does not receive authority. Each one has a Chidush, like I explained.

וכסדרייהו קתני להו נתרוקנה ולא נתרוקנה נתרוקנה ולא נתרוקנה כן נראה לי פירושא דהנך בבי.

1.

They are taught in their order. He receives authority, and he does not receive authority. He receives authority, and he does not receive authority. So it seems to me to explain these clauses.