LIABILITY FOR REPEATED TRANSGRESSIONS (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 29a)
מתני' נזיר שהיה שותה ביין כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת
(Mishnah): If a Nazir drank wine all day, he is liable only once (one set of lashes). If they warned him 'don't drink, don't drink' and he drank, he is liable for each [warning].
היה מגלח כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תגלח אל תגלח והוא מגלח חייב על כל אחת ואחת
If he was shaving all day, he is liable only once. If they warned him 'don't shave, don't shave' and he shaved, he is liable for each [warning].
היה מיטמא למתים כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תיטמא אל תיטמא והוא מיטמא חייב על כל אחת ואחת:
If he was being Mitamei (exposing himself to Tum'as Mes) all day, he is liable only once. If they warned him 'don't be Mitamei, don't be Mitamei and he was Mitamei, he is liable for each.
גמ' נזיר והוא בבית הקברות ר' יוחנן אמר מתרין בו על היין ועל התגלחת
(Gemara): If a Nazir was in a cemetery, R. Yochanan says, we warn him for wine and shaving (he is lashed for them).
ר' שמעון בן לקיש אומר מאחר שאין מתרין בו על הטומאה אין מתרין בו על היין [ועל התגלחת] (בדפוס וילנא מופיע כאן בר"ת 'גרסינן שם כולי' הילכתא, בפרק ג')
(Reish Lakish): Since we do not warn him for Tum'ah, we do not warn him for wine [and shaving]. (NOTE: In the Vilna edition a note appears here saying that the rest of this Halachah was taught at the beginning of Perek 3 and is not repeated here. We have restored the full text, as it is printed in the Oz v'Hadar edition.)
מחלפה שיטתיה דר' יוחנן תמן הוא אמר מתרין בו על היין ועל הטומאה ועל התגלחת וכא הוא אמר אכן
Question: R. Yochanan contradicts himself! There (a Nazir who was becoming Tamei and drinking wine), he said that we warn him for wine, Tum'ah and shaving (even though he is already Tamei), and here he says so (we do not warn him for Tum'ah)?!
רבנין דקיסרין על כולה פליגין דרבי יוחנן אמר מתרין בו על היין [צ"ל ועל הטומאה - קרבן העדה] ועל התגלחת רשב"ל אמר מאחר שאין מתרין בו על הטומאה אין מתרין בו לא על היין ולא על התגלחת
Answer (Rabanan of Kisarin): [Indeed,] they argue about everything. R. Yochanan says that we warn him for wine, Tum'ah and shaving. Reish Lakish says, since we do not warn him for Tum'ah, we do not warn him for wine and shaving.
IS ONE LIABLE FOR REMAINING TAMEI? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 29a)
[דף לא עמוד א (עוז והדר)] עודינו שם רבי יוחנן אמר מתרין על (הכל) [צ"ל כל - קהילת יעקב] כדי פרישה ופרישה והוא לוקה
If he remained there [in the cemetery], R. Yochanan says, we warn him for every amount of time in which he could have separated [from the Tum'ah], and he is lashed [for each warning];
רבי לעזר אומר אינו מקבל עד שיפרוש ויחזור
R. Lazar says, he does not receive [warning - PNEI MOSHE] until he leaves and returns.
א"ר בא כך היה משיב רבי יוחנן את ר' לעזר והא כתיב [במדבר ו ו ז] לא יבוא ולא יטמא
(R. Ba): So R. Yochanan challenged R. Elazar - it says "[Al Nefesh Mes] Lo Yavo; ... Lo Yitama." (The latter is extra! Rather, it teaches that one is lashed for Tum'ah even if he does not come to Tum'ah, rather, for staying in a place of Tum'ah.)
אמר לו שאם התרו בו משום ולא יבא לוקה משום לא יטמא אינו לוקה
Rebuttal (R. Lazar, to R. Yochanan): No - it teaches that if they [can] warn him for Lo Yavo (i.e. now he is in a Tahor place), he is lashed. [If they could warn him only for] Lo Yitama, he is not lashed.
אמר רבי הילא מהשתחויה למד רבי יוחנן
(R. Heila): R. Yochanan learns from bowing;
דתנינן תמן השתחוה או ששהה כדי השתחויה
(Mishnah): If one [was Tamei in the Mikdash, b'Shogeg, and he] bowed or delayed [there] long enough to bow (he is Chayav Korban).
אמר רבי מתנייה הוינן סברין מימר מה פליגין במכות הא קרבן לא מן מה דמר רבי הילא מהשתחויה למד רבי יוחנן הדא אמרה היא במכות היא בקרבן
(R. Masniyah): We used to think that [R. Yochanan and R. Lazar] argue about lashes, but not Korban (all exempt. However,) since R. Heila said that R. Yochanan learns from bowing, this teaches that [they argue about] lashes and bowing.
מתני' פליגא על רבי יוחנן נזיר שהיה שותה יין כל היום אינו חייב אלא אחת
Question (against R. Yochanan - Mishnah): [If a Nazir] was drinking wine the entire day, he is liable only once. (The Seifa says, if they warned him 'do not drink, do not drink', and he [begins to] drink, he is liable for each warning. We assume that he drank normally, with breaks in the middle. R. Yochanan obligates for each warning even if he transgressed continuously!)
NOTE: Above, it seems that R. Lazar learned from "Al Nefesh Mes Lo Yavo..." R. Yochanan assumes that he learns a Nazir's Isur of wine from his Isur of Tum'ah.
פתר לה שאין בית הבליעה פנוי
Answer: [R. Yochanan] explains that [this is even if] his gullet was not empty (he was drinking continuously).
מתניתא פליגא על רבי יוחנן היה מטמא למת כל היום אינו חייב אלא אחת
Question (against R. Yochanan - Mishnah): [If a Nazir] was being Mitamei (exposing himself to Tum'as) Mes the entire day, he is liable only once. (The Seifa says, if they warned him 'do not become Tamei, do not become Tamei', and he [does an action to] become Tamei, he is liable for each warning. R. Yochanan obligates for each warning even if he transgressed continuously!)
פתר לה בשוהא על כל פרישה ופרישה והוא לוקה
Answer: [R. Yochanan] explains that [this is even if] he [merely] delayed. He is lashed for every [amount of time that suffices to] separate [from the Tum'ah. We explained this like KEHILAS YAKOV Nazir 18/19.]
מתניתא פליגא על ר' יוחנן כהן שעומד בבית הקברות והושיטו לו מת אחר יכול יקבל
Question (against R. Yochanan - Beraisa) Suggestion: If a Kohen was standing in a cemetery and they extended another Mes to him (other than his close relative, for whom he was allowed to become Tamei), perhaps he may receive it!
ת"ל [ויקרא כא ד] לא יטמא בעל בעמיו
Rejection: "Lo Yitama Ba'al b'Amav."
הרי שקיבל יכול יהא חייב
Suggestion: If he received it, perhaps he is liable!
ת"ל להחלו את שהוא מוסיף חילול על חילולו יצא זה שאינו מוסיף חילול על חילולו
Rejection: [The verse concludes] "Lehechalo" - one who becomes more profaned. This excludes this case, in which he does not become more profaned. (Likewise, a Nazir who does not become more profaned should not be liable!)
א"ר זעירא אמר רבי יוחנן (להחלו יצא זה שאינו מוסיף חילול על חילולו) [צ"ל לא יטמא בעל בעמיו - קרבן העדה] שלא יאמר הואיל וניטמאתי על אבא אלקוט עצמות פלוני בידי
Answer (R. Ze'ira citing R. Yochanan): "Lo Yitama Ba'al b'Amav" - he should not say, since I became Tamei for my father, I will gather Ploni's bones with my hand;
להחלו בשעת מיתה ר' אומר (אף - קרבן העדה מוחקו) במותן
"Lehechalo" - at the time of death. Rebbi says, we learn this from "b'Mosan". (Rebbi holds that Lehechalo is extra, to exclude one who does not become more profaned. R. Yochanan holds like the first Tana, who uses it only to teach at the time of death.)
[צ"ל ר' יוחנן אמר משמעות דורשין בינייהו - קרבן העדה]
(R. Yochanan): [The Tana'im] argue about how to expound. (They do not argue about the Halachah; both exclude Goses.)
רשב"ל אמר מחלוקת ביניהן
(Reish Lakish): They argue [about the Halachah. The first Tana holds that Lehechalo does not exclude Goses, which is at the time of death; Rebbi excludes Goses from b'Mosan.]
ואתייא דר"ש בר ווא כרבי שמעון בן לקיש
R. Shimon bar Va holds like Reish Lakish;
שמעון בר ווא מי דמך הוה אמר הא נפיקא מיכא והא נפיקא מיכא
When Shimon bar Va was dying (Goses), he said 'this [Kohen Ploni] should leave [the house]. This [Kohen Almoni] should leave.'
NOTE: We explained this like OHR ZARU'A (2:426). Why didn't he tell all the Kohanim to leave at once? He himself was a Kohen (Rashi Kesuvos 23a), so his father, brother and sons were permitted. (PF) How can PNEI MOSHE explain that he commanded to remove Kelim from the house? Once he became Goses, all of them already became Tamei! If he commanded lest they become Tamei when he will die, this does not show that he holds like Reish Lakish!
[דף לא עמוד ב (עוז והדר)] יצא ונכנס ר' טרפון פוטר ור' עקיבה מחייב
If [a Kohen was Metamei for a relative, and] left and entered (was Metamei to other Mesim), R. Tarfon exempts and R. Akiva obligates. (We explained this like SEFER NIR);
אמר לו רבי טרפון וכי מה הוסיף זה חילול על חילולו
Question (R. Tarfon): How does he become more profaned?
אמר רבי עקיבה בשעה שהיה שם טמא טומאת שבעה פירש טמא טומאת ערב יצא ונכנס טמא טומאת שבעה
Answer (R. Akiva): When he was there, he is Tamei (and Metamei one who touches him) Tum'as Shiv'ah (he requires Haza'as Mei Chatas on days three and seven). When he separated, he is Tamei (to be Metamei one who touches him) Tum'as Erev (he immerses, and at night he is totally Tahor). If he left and returned, he [returns to be] Tamei Tum'as Shiv'ah.
אמר לו רבי טרפון עקיבה כל הפורש ממך כפורש מחייו
R. Tarfon: Akiva, one who separates from you is like one who separates from his life!
THE ARGUMENT WITH R. ELIEZER (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 29a)
רב אמר יצא מונה לנזירות בטהרה נכנס (בשביעי שלו - ספר ניר מוחקו) מביא קרבן טומאה בו ביום
(Rav): [The first Tana of our Mishnah means says that if one accepted Nezirus in a cemetery, and] he left, he counts Nezirus in Taharah. If he entered [the cemetery again], he brings Korban Tum'ah, [even if it is] on the same day [that he left];
רבי לעזר אומר לא בו ביום
[The Tana] R. Eliezer says, he does not [bring Korban Tum'ah if he returned] on that day.
כהנא בעא קומי רב ואין טעון הזייה שלישי ושביעי
Question (Kahana, to Rav): Does he not need Haza'ah on days three and seven (before counting Nezirus Taharah)?
א"ל תורה קראת לפורש מן הקבר טהור [יחזקאל מד כו] אחרי טהרתו שבעת ימים יספרו לו
Answer (Rav): The Torah called one who separated from a grave Tahor [even before Haza'ah] - "Acharei Taharaso Shiv'as Yamim Yisperu Lo."
שמואל אמר יצא והזה שנה וטבל נכנס בו ביום מביא [צ"ל קרבו - קרבן העדה] טומאה בו ביום רבי אליעזר אומר לא בו ביום
(Shmuel): If he left, received Haza'as [on day three] and repeated [on day seven], immersed and entered the same day, he brings Korban Tum'ah the same day. R. Eliezer says, not on that day.
עולא בר ישמעאל אמר מה צריכה ליה בנזיר טמא אבל בנזיר טהור אף רבי אליעזר מודי אפילו אין לו מהיכן להפיל
(Ula bar Yishmael): When does [R. Eliezer] argue? It is regarding a Nazir Tamei. Regarding a Nazir Tahor, even R. Eliezer agrees [that he brings Korban Tum'ah] even if there is no place for days to fall (he is not even on his second day).
שמואל בר אבא בעי יום אחד לנזירותו ויום אחד לנזירות בנו מהו שיצטרפו
Question (Shmuel bar Aba): Can one day of his Nezirus and one day of Nezirus Beno join [to two days, to bring Korban Tum'ah even according to R. Eliezer]?
NOTE: There is an implied question - what is the case that he asked about?
אם בשנולד בנו היום ומחר נכנס הרי יש לנזירות בנו שני ימים
If his son was born today, and he entered [Ohel ha'Mes] tomorrow, there are two days to Nezirus Beno (they need not join)!
ואם (כשנולד בנו למחר ונכנס למחר) [צ"ל בשנולד בנו למחר הרי יש לנזירתו שני ימים - קרבן העדה] הרי יש לו לנזירותו שני ימים
If his son was born tomorrow, there are two days to his Nezirus (they need not join)!
[דף לב עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי מנא תיפתר בין השמשות
Answer #1 (R. Mana): The case is, [he was born] Bein ha'Shemashos (and the father became Tamei the next day).
NOTE: Perhaps we are concerned that he was born at the exact moment between day and night. Alternatively, even if we are not concerned for this, if they do not join, he cannot bring Korban Tum'ah, for it is a Safek which Nezirus had two days. (PF)
א"ר אבין אפילו תימר בחצי היום לא כן סברינן מימר תחילת היום עולה לו סוף היום לבנו
Answer #2 (R. Avin): You can even say [that he was born] at midday (and he became Tamei later that day). Do we not hold that the beginning of the day counts for him, and the end of the day counts for [Nezirus] Beno?! (If they join, it is considered that there were two days.)
אמר רבי יוסי מה צריכה ליה בנזיר טהור אבל בנזיר טמא פשיטא ליה שהן מצטרפין
(R. Yosi): About what [does Shmuel bar Aba] ask? It is regarding a Nazir Tahor. Regarding a Nazir Tamei, it is clear to him that they join. (This is unlike Ula bar Yishmael, who said that R. Eliezer argues about a Nazir Tamei, but no one requires two days for a Nazir Tahor who became Tamei.)
אמר רבי מנא קומי רבי יוסי לא כל שכן הוא ומה ימים שאין עולין לא בנזירותו ולא בנזירות בנו את אומר מצטרפין ימים שהן עולין בנזירותו ובנזירות בנו אינו דין שיצטרפו
Question (R. Mana, to R. Yosi): Does a Kal v'Chomer not teach this? [Tamei] days that do not count for his Nezirus, and not for Nezirus Beno, you say that they join. [Tahor] days that count for his Nezirus, and not for Nezirus Beno, all the more so they should join!
אמר רבי יוסי תמן אינו ראוי לקבל התרייה ברם הכא ראוי לקבל התרייה
Answer (R. Yosi): (This is not a Kal v'Chomer.) There, he is not proper to receive warning (for he is already Tamei, therefore nothing separates his Nezirus from Nezirus Beno). Here (when he is Tahor), he is proper to receive warning (for the Nezirus he observes, so they are separate; perhaps they do not join.)
רבי בון בר חייה בעא כמה דתימר תמן על דרבי אליעזר בתחילה והוא שיהא לו מהיכן להפיל ובסוף אף על פי שאין לו מהיכן להפיל
Question (R. Bun bar Chiyah): Just like you say there according to R. Eliezer at the beginning, there must be [days] to fall, (if he became Tamei) at the end, [does he hold] even if there are no [remaining days] to fall?
אמר רבי זעירא קומי רבי מנא ולא מתניתא היא ניטמא יום (אחד ומאה סותר שלשים ורבי אליעזר אומר לא סותר אלא שבעה) [צ"ל מאה סתר את הכל ורבי אליעזר אומר לא סתר אלא שלשים - ספר ניר]
Answer (R. Ze'ira, in front of R. Mana): Do we not learn this from our Mishnah? If he became Tamei on day 100, he canceled everything. R. Eliezer says, he canceled only 30. (We explained this like SEFER NIR.)
א"ל שמענו שהוא סותר שמענו שמביא קרבן טומאה:
Rebuttal (R. Mana): We learn [from there] that he cancels. Do we learn [from there] that he brings Korban Tum'ah?!
LIABILITY FOR REPEATED TRANSGRESSIONS (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 29a)
[דף לב עמוד ב (עוז והדר)] היו לפניו צלוחיות שתים אחת של מים ואחת של יין נטל ושתה אותה של מים אמרו [צ"ל לו - עלי תמר] הוי יודע (משאת) [נראה שצ"ל מה שאתה, כלמטה] שותה של מים [צ"ל אם - עלי תמר] את שותה של יין ויש בה עשרה זתים ואתה מתחייב עשרה מלקיות אינו מקבל התרייה בדעת הזאת
If there were two flasks in front of him, one of water and one of wine, and he took and drank the one of water, and they told him 'know that what you drink [now] is of water. If you will drink the one of wine, there are 10 k'Zeisim in it, you will be liable 10 sets of lashes, this is not acceptance of Hasra'ah (for it is not at the time he transgresses);
אבל אם היתה צלוחית אחת של יין והתחיל לשתות בה אמרו לו תהא יודע אם תשתה את כולה יש בה עשרה זתים ותתחייב עשרה מלקיות מקבל התרייה בדעת [דף כט עמוד ב] הזאת
However, if there was one flask of wine, and he began to drink it, and they told him 'know that if you will drink all of it, there are 10 k'Zeisim in it, you will be liable 10 sets of lashes, this is acceptance of Hasra'ah.
היו לפניו שני שפודין אחת של שחוטה ואחת של נבילה נטל לאכול אותה של שחוטה אמרו לו תהא יודע מה שאתה אוכל של שחוטה אם את אוכל את הנבילה ויש בה עשרה זיתים ואתה מתחייב עליה עשרה מלקיות אינו מקבל התרייה בדעת הזאת
If there were two roasting spits in front of him, one of Shechutah (slaughtered meat) and one of Neveilah, and he took and ate the one of Shechutah, and they told him 'know that what you eat [now] is of Shechutah. If you will eat the one of Neveilah, there are 10 k'Zeisim in it, you will be liable 10 sets of lashes, this is not acceptance of Hasra'ah;
אבל אם היה שפוד אחד של נבילה התחיל לאכול בו אמרו לו תהא יודע (משאת אוכל) [נראה שצ"ל שאם תאכל] כולו ויש בה עשרה זתים ואתה מתחייב עשרה מלקיות מקבל התרייה בדעת הזאת:
However, if there was one spit, and he began to eat it, and they told him 'know that if you will eat all of it, there are 10 k'Zeisim in it, you will be liable 10 sets of lashes, this is acceptance of Hasra'ah.