english
1)

למה כתוב "על היאור" ולא 'ביאור'?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): נראה שחז"ל דרשו את הפסוק כך- ותרד...לרחוץ מגילולי בית אביה, והיכן? על היאור- אצל היאור. 1


1

והוסיף המהר"ל שם שאלמלא כן, בודאי היא לא הייתה זכאית להציל את משה.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: סרס המקרא ופרשהו: מנין שיש לסרס המקרא?

1.

גור אריה: הרחיצה היא ביאור ולא על היאור, וא"כ היה צריך לומר צריך לומר 'ותרד בת פרעה על היאור לרחוץ ביאור'? אלא סרס המקרא.

3)

רש"י: הולכות לשון מיתה: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: לא היה צריך לומר "הולכות" כי אם 'יושבות' או 'עומדות'? אלא זה מלשון מיתה. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): לשם מה מסופר שנערותיה הולכות על שפת היאור? אלא זה מלשון מיתה.


1

והוסיף הגור אריה ש'הלכת' (בכתיב חסר) בגימטריא 'מיתה'.

4)

רש"י: הולכות לשון מיתה: למה זה כתוב ברמיזה ולא במפורש?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): זה לא מפורש מפני שלא היה כאן נס מפורסם כי הן מתו מיתה עליונה- נסתלק מהן כוחן ומזלן ולכן הן לא מיחו יותר.

5)

רש"י: אבל לפי דקדוק לשון הקודש וכו': מה הייתה דעת רבותינו בזה?

1.

גור אריה: לדעתם יש דגש במ"ם.

2.

גור אריה: בדרך כלל השמות הדגושים לא ישתנו בסמיכות ובכינוי (-שיוך, אמתה- האמה שלה), ואילו כאן כתוב 'אֲמתה'- האל"ף בחטף פתח במקום בפתח, ולכן זה בא לרמוז שנשתרבבה אמתה. עיי"ש.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים