english
1)

למה מעלתו של יעקב ב'קול' ושל עשיו ב'ידיים'?

1.

גור אריה (במדבר כא,לה): הקול הוא לא גשמי וזה כח יעקב שדבק בקב"ה שאינו גוף, [ואילו עשיו הוא גשמי ולכן כחו בידיו] כי לידיים יש את כח ההתפשטות וזה טבעו של הגשם שהוא מתפשט. 1

2.

מהר"ל (אור חדש עמ' קיג ד"ה ויהי אומן): ליעקב יש את ה'קול' כי הוא פנימי וצנוע ומשם בא ה'קול', ואילו לעשיו יש את ה'ידיים' כי הוא גלוי [וחיצוני] והידיים מתפשטות החוצה, ומשום כך הקול גובר על הידיים.


1

נראה לפרש שהידים מתפשטות על ידי שהן יוצרות ועושות, וזו תכונת הגשמי, כי לכל גשם יש שלושה מימדים- אורך, רוחב וגובה, לעומת הרוחני שאין לו את המימדים הללו.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: קול יעקב - שמדבר בלשון תחנונים: למה לא פירש כפשוטו שקול יעקב היה שונה מקול עשיו?

1.

גור אריה: אם היה קולם שונה היה זה היכר ודאִי ויצחק לא היה מסופק בכך, ובעל כרחך שהיו שווים בקולם. 1


1

ועי' במהר"ל בדרוש על המצוות (עמ' ס, ד"ה והרי יעקב) שהם היו שווים במראה ובקול כי השוויון שלהם הוא הגורם את ריחוקם כמו שני השעירים ביום כיפור שהיו שווים בכל, ואחד היה לה' והשני לעזאזל, ונראה לפרש שאם הם רחוקים למרות שהם כה קרובים- בודאי שהם רחוקים לחלוטין.

3)

רש"י: קול יעקב - שמדבר בלשון תחנונים : למה הסתפק מחמת הקול ולא מחמת שהזכיר שם שמים?

1.

גור אריה: שתי הוכחות יש שזהו עשיו- לא שכיח שבן ישקר לאביו בדבר העשוי להתגלות, וידיו שעירות. וכן שתי הוכחות יש שזהו יעקב- לא שכיח שעשיו יזכיר שם שמים, והוא מדבר בלשון תחנונים. לכן הדיבור בלשון תחנונים עומד כנגד הזכרת שם שמים (-שניהם אינם שכיחים אבל יכולים להיות), אבל כנגד מה שזהו קולו של יעקב- בלשון רכה, עומדת ההוכחה שהידים ידי עשיו- שעירות, כי זה דבר שלא ניתן לשנות.

4)

רש"י: קול יעקב - שמדבר בלשון תחנונים: כיצד פירש רש"י כך והרי עשיו היה בחזקת כשרות אצל יצחק?

1.

גור אריה: יצחק סבר שיעקב מדבר תחנונים כרש ועשיו בעזות כעשיר, וזה סימן שהוא יהיה גביר ואדון ויש לברכו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים