1)
מה משמעות הדבר שעשיו שעיר ויעקב חלק?
1.
מהר"ל (אור חדש, עמ' קפו, ד"ה וישב מרדכי): עשיו נטל את הפחיתות והגנות ולכן הוא מאוס, ואחריו יצא יעקב שהיה חלק.
2.
מהר"ל (דרוש לשבת שובה 1 עמ' פג, ד"ה ודבר זה): יעקב היה חלק ותם, שלם- בלי תוספת וחיסרון, ולכן הוא טהור ונקי מהחטא מצד עצמו- והחטא בא לו מבחוץ ע"י פיתוי היצר, ולכן יש כפרה לחטאיו. עשיו הוא שעיר מפני שהשער גדל תמיד ואין בו השלמה, וכן החטא הוא תוספת ושינוי באדם, ולכן עשיו הוא חסר והחטא מתחבר אליו [ואין לו כפרה].
1
נדפס בסוף באר הגולה בהוצאת לונדון.