1)

TOSFOS DH v'Istayei'a Milsa d'Hadur

תוספות ד"ה ואיסתייעא מילתא דהדור

(SUMMARY: Tosfos questions the proof from the Akeidah.)

- תימה דלמא מדה טובה מרובה

(a)

Question: (What is the proof from here that there is a covenant to fulfill what one says?) Perhaps [Yitzchak returned] because Hash-m's Midah for good is greater [than His Midah for punishment]!

והוה ליה לאתויי הא דאמר עולא בעלמא (ברכות דף יט. ע"ש) לעולם אל יפתח אדם פיו לשטן שנאמר שמעו דבר ה' קציני סדום כו' (ישעיה א).

1.

The Gemara should have brought Ula's general teaching (Berachos 19a) that one should not open his mouth to the Satan (suggest that something bad might occur), for it says "Shim'u Devar Hash-m Ketzinei Sedom..."

2)

TOSFOS DH uv'Ginostri Asur

תוספות ד"ה ובגנוסטרי אסור

(SUMMARY: Tosfos discusses when it is forbidden with Ginostri.)

- פי' בערוך שהוא כלי המתוקן ליטול צפרנים וכך שמו

(a)

The Aruch's opinion: Ginostri is a Kli for cutting nails. This is its name.

ומלשון דגנוסטרא אסור משמע שהיה מתיר בין בתער בין במספרים ולאו דוקא בשינים

(b)

Inference: "Ginostri is Asur" connotes that he permits [cutting nails in other ways, e.g.] with a razor or scissors, and not only using the teeth.

מיהו קאמר בגמרא רבי יוחנן דשקלינהו בשיניו משמע דוקא בשיניו שרי

(c)

Rejection: However, the Gemara says that R. Yochanan cut [his nails] with his teeth. This connotes it is permitted only with the teeth.

ותימה דלעיל אמרינן הלכה כר' יוסי במועד לדברי הכל

(d)

Question: Above, we say that all agree that the Halachah follows R. Yosi regarding [Chol] ha'Moed!

ושמא רבי יוחנן סבר הלכה כר' יהודה ומפרש טעמא דמחמרינן במועד טפי מבאבל

(e)

Answer: Perhaps R. Yochanan holds that the Halachah follows R. Yehudah. He explains that we are more stringent about Moed than Avelus;

ולא כרב שישא בריה דרב אידי דאמר דברים המותרין בחולו של מועד אסורין בימי אבלו

1.

This is unlike Rav Shisha brei d'Rav Idi, who says that [some] things permitted during the Moed are forbidden during Avelus.

ורבינו תם פירש דכשם שמותר בשיניו כך מותר ליטול צפרניו [בזו] מחבירתה

(f)

R. Tam's opinion: Just like one may cut his nails with his teeth, he may cut them on another fingernail;

דכל זה חשוב שינוי לענין שבת בפ' המצניע (שבת דף צד:)

1.

All this is considered a Shinuy (deviation, which exempts) regarding Shabbos (Shabbos 94b).

ושמעתי בשם רבי שמשון בר אברהם שבחול המועד מותר ליטול צפרנים לנשים

(g)

R. Shimshon's opinion: Women may cut nails during Chol ha'Moed.

דקתני בירושלמי גבי ועושה אשה תכשיטיה במועד וחשיב נוטלת שערה וצפרניה

(h)

Source: Regarding [the Mishnah] "a woman may do her ornaments during the Moed", the Yerushalmi lists cutting her hair and nails.

וצ"ע

1.

This requires investigation.

בהלכות גדולות נמי אמרינן והאשה מותרת בנטילת שער לאחר שבעה

(i)

Bahag's opinion: Also Bahag permits a woman to remove hair after Shivah.

ונראה דבאשה נשואה דוקא קאמר ומיירי במעברת סרק על פניה וטופלה בסיד שהוא משום תכשיט שלא תנוול על בעלה

(j)

Assertion: It seems that he permits only a married woman, and refers to putting Serak on her face, and a mudpack of plaster. This is adornment, lest she be repulsive to her husband;

אבל בתספורת ממש אסורה

1.

However, a proper haircut is forbidden.

וגם בשם רבינו חיים שמעתי שהיה מתיר נטילת צפרנים במועד

(k)

Rabbeinu Chaim's opinion: I also heard in the name of Rabbeinu Chaim that he permitted cutting nails during the Moed.

ובהלכות גדולות פוסק שבעה אסור בגנוסטרי בשיניו מותר לאחר שבעה מותר אף בגנוסטרי

(l)

Bahag's opinion: Bahag forbids cutting nails with Ginostri during Shivah, but permits with his teeth. After Shivah, he permits even with Ginostri.

ולא ידענא מנא ליה דברייתא איירי תוך שבעה

(m)

Question: What is his source that the Beraisa discusses during Shivah?

אי משום דקתני בימי אבלו

1.

Suggestion: It says "b'Yemei Evlo (in the days of his Avelus)."

ה"נ קתני ימי אבלו גבי גילוח והיינו כל שלשים וקאמר כשם שאסור לגלח בימי אבלו כך אסור ליטול צפרניו בימי אבלו

2.

Rejection: It says "b'Yemei Evlo" also regarding shaving, which applies all of Sheloshim, and it says "just like he may not shave b'Yemei Evlo, he may not cut his nails b'Yemei Evlo"!

משמע כל שלשים

i.

Inference: These apply to all of Sheloshim.

ואי סברי כר' יוסי

3.

Suggestion: Bahag holds like R. Yosi.

יתירו לגמרי

4.

Rejection: If so, he should totally permit!

וי"ל דסברי כר' יוסי ומסתבר להו דאפילו רבי יוסי היה אוסר בגנוסטרי תוך שבעה דומיא דמועד

(n)

Answer #1: He holds like R. Yosi, and reasons that even R. Yosi would forbid with Ginostri within Shivah, similar to during the Moed.

1.

Note: The Maharsha did not understand why it was obvious to Tosfos that R. Yosi forbids with Ginostri during the Moed.

או שמא מעשה דשמואל משמע קצת דשקלינהו לטופריה חבטינהו באפיה דמיירי תוך שבעה דוקא

(o)

Answer #2: Perhaps the episode with Shmuel connotes slightly that he cut his nails and threw them in his brother's face, i.e. within Shivah.

דבתוך שבעה היה ובשיניו היה

(p)

Implied question: What is the source that it was within Shivah, and with his teeth?

מדקא אמרינן בתר הכי ובגנוסטרי אסור משמע דשמואל לא היה בגנוסטרי

(q)

Answer: We say afterwards that Ginostri is forbidden. This implies that Shmuel did not cut with Ginostri;

ולא אשכחנא דאסר רק תוך שבעה כשהלך רב פנחס לנחמו.

1.

We find that he forbids only within Shivah, when Rav Pinchas came to console him.

3)

TOSFOS DH Bikshu Mimenu Safah

תוספות ד"ה בקשו ממנו שפה

(SUMMARY: Tosfos discusses the Heter to cut the mustache.)

- יש לפרש על ידי שינוי דומיא דצפרנים

(a)

Explanation: We can explain that he cuts through a Shinuy, like fingernails.

ונראה דהכא פירוש דוקא לאחר שבעה.

(b)

Assertion: It seems that here, this is only after Shivah.

4)

TOSFOS DH Af Al Gav d'Eis Lei Trei u'Metanfei

תוספות ד"ה אף על גב דאית ליה תרי ומטנפי

(SUMMARY: 1. Tosfos discusses whether this Heter depends on whether he laundered before the Regel. 2. He discusses whether we permit a Kohen whose Mishmar ended during the Regel.)

- מדלא משני הכא במאי עסקינן בשלא כיבסו לפני הרגל

(a)

Implied question: Why didn't we do not answer here "what is the case? It is when he did not launder before the Regel;

דלא שרינן מי שאין לו אלא חלוק אחד אלא היכא דכבסו לפני הרגל אבל לא כבסו דפשע לא שרי

1.

Continuation of suggested answer: We permit one who has only one cloak only if he laundered it before the Regel, but not if he did not, for he was negligent;

משמע דמי שאין לו אלא חלוק אחד שרי לכבסו במועד אפילו פשע ולא כבסו לפני המועד

(b)

Answer: [Since we did not answer this.] this implies that one who has only one cloak is permitted even if he was negligent and did not launder it before the Moed.

כך נראה לי ובתוספות מסופק בזה

(c)

Tosfos' opinion: It seems like this to me. [Another] Tosfos was unsure about this.

ונראה לי דהכי משמע מדלא מפליג

(d)

Support for our Tosfos: The Gemara connotes like this, for it did not distinguish.

ונראה דגבי אבל לא שרינן כשאין לו אלא חלוק אחד

(e)

Assertion: It seems that regarding Avelus, we do not permit one who has only one cloak.

דהא אפילו אם היו לו מכובסין אסור ללבוש מה שאין כן ברגל

(f)

Source: Even if he (an Avel) had laundered garments, he may not wear them. This does not apply to the Regel.

צ"ע בכהן ששלמה משמרתו ברגל אם מותר לכבס לתנא דלעיל (דף יז:) דתנא כהן ואבל

(g)

Question: If a Kohen's Mishmar finished during the Regel, may he launder, according to the Tana above (17b) who taught "Kohen and Avel" (may shave during the Regel)? This requires investigation.

אפילו לתנא דידן אם חל שלישי להיות בעי"ט שאסור ברחיצה עד הערב

1.

Even according to our Tana, [who says that] if [an Avel's] third day fell on Erev Yom Tov he may not bathe until evening...

ופירש בקונטרס עד הלילה בצונן או עד חול המועד בחמין ואינו מותר לרחוץ מבעי"ט

2.

Rashi (19b DH she'Asur) explains that at night he may bathe in cold water, or during Chol ha'Moed he may bathe in cold water, but he may not bathe on Erev Yom Tov;

מיהו כשחל שביעי שלו בערב הרגל דאסור לכבס ולרחוץ כל היום מותר לכבס ברגל

3.

However, when his seventh day is on Erev ha'Regel, he may not launder or bathe the entire day, [so] he may launder during the Regel.

וצ"ע אם אמת הוא שמותר מאי טעמא לא תני.

4.

Question: If indeed [our Tana] permits, why didn't he teach this?

88b----------------------------------------88b

5)

TOSFOS DH ha'Saparim (pertains to the Mishnah 14a)

תוספות ד"ה הספרים

(SUMMARY: Tosfos discusses what these cloths are.)

- פירוש להסתפר ובמסתפר לכל אותם שהתירו חכמים

(a)

Explanation: This refers to [smocks for] a haircut, i.e. for those whom Chachamim permitted.

1.

Note: The written Hebrew text has no vowels, so it could be read "Seforim", i.e. covers for Kisvei ha'Kodesh.

וי"ג הספרים ומטפחת הספגנין

(b)

Support: Some texts say [like ours] barbers' [smocks] and bathing towels.

ובירושלמי קאמר עלה מטפחת הספרים [אין] מכבסין אותן במי רגלים מפני הכבוד

(c)

Citation (Yerushalmi): One may not launder Mitpechos ha'Seforim (alternatively - ha'Saparim) in urine, due to honor.

ואין נראה לי להביא ראיה דאיירי בכתבי הקדש

(d)

Suggestion: This proves that we discuss [covers for] Kisvei ha'Kodesh.

דאפילו דאיירי באומן המספר שייך כבוד המסתפרים שנותנין אותן בפניהם וכשמסתפרין אין כבוד להם במטונפין.

(e)

Rejection: Even if it discusses a barber, there is concern for honor of those whose hair is cut. They put the smocks on their faces, and when their hair is cut, it is dishonorable if the smocks are filthy.

6)

TOSFOS DH ha'Olim mi'Tum'ah l'Taharah (pertains to the Mishnah 14a)

תוספות ד"ה העולים מטומאה לטהרה

(SUMMARY: Tosfos discusses who is included in this.)

- במצורע איירי דהא מצורע אסור לכבס כדאמר לעיל (דף טו.)

(a)

Explanation: We discuss a Metzora, for a Metzora may not launder, like we said above (15a);

ומסופק אם נאמר כן בעולה מטומאת מת ונבילה שצריך לכבס בגדיו

(b)

Question: Does the same apply to one who became Tahor from Tum'as Mes or Nevelah, for he must wash his clothes?

או אמרינן דוקא מצורע הואיל ואסור לכבס כל בגדיו שלו

1.

Or, perhaps this is only for a Metzora, since he was forbidden to launder all his clothes.

מיהו מה שפירש דבמצורע איירי קשיא לן אי אמרינן דמצורע אינו נוהג צרעתו ברגל א"כ מאי איריא עולים מטומאה לטהרה

(c)

Question: The first opinion explained that we discuss a Metzora. If we say that [Isurim of] a Metzora do not apply during the Regel, why do we permit only if he became Tahor?

אפילו בימי צרעתו נמי מותר לכבס ברגל

1.

Even when he has Tzara'as, he may launder during the Regel!

דלא מצי למימר לא מיבעיא קאמר כדלעיל (דף יד:)

(d)

Suggestion: The Mishnah permits "not only when he is Tamei, rather, even when he becomes Tahor", like we said above (14b, regarding the Heter to shave).

דאם כן לא שייך שמא ישהו קרבנותיהן

(e)

Rejection: If so, [there is no reason to think why he should be forbidden after Taharah;] there is no concern for delaying Korbanos;

דבשלמא גילוח הוא בשעת קרבן אבל כיבוס לא שייך לקרבן

1.

Granted, shaving is done when he offers the Korban. [If he may shave during the Regel, he might delay the Korban until then, even if he became Tahor beforehand]. However, laundering has no connection to the Korban!

ויש לומר דכיבוס נמי שייך לקרבן.

(f)

Answer: [Indeed,] also laundering pertains to the Korban. (He would not want to bring a Korban in dirty clothes.)

7)

TOSFOS DH Maskif Lah Abaye Man Leima Lan

תוספות ד"ה מתקיף לה אביי מאן לימא לן

(SUMMARY: Tosfos explains why Abaye asked his question.)

- ואף על גב דאביי גופיה שני לעיל מתני' אליבא דרבי יוחנן

(a)

Implied question: Abaye himself answered above how R. Yochanan can explain the Mishnah! (Why does he challenge the support for R. Yochanan?)

אינו סובר כן.

(b)

Answer: Abaye himself does not hold like he answered for R. Yochanan.

8)

TOSFOS DH v'Elu Kosvin b'Moed

תוספות ד"ה ואלו כותבין במועד

(SUMMARY: Tosfos explains that all are permitted due to Devar ha'Avud.)

- נראה דכל הני הוו דבר האבד

(a)

Explanation: It seems that all of these are Devar ha'Avud (if they are not written, one might lose):

פן ימות הנותן או העדים או ב"ד או ילכו למדינת הים.

1.

Perhaps the giver, witnesses, or Beis Din will die, or go overseas.

9)

TOSFOS DH v'Igros Reshus

תוספות ד"ה ואיגרות רשות

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of what these are.)

- בירושלמי מפרש פריסת שלום

(a)

Explanation #1: The Yerushalmi explains that they are letters of Shalom (greetings).

ויש מפרשים ציווי השלטון כמו אל תתודע לרשות (אבות פ"א מ"י).

(b)

Explanation #2: Some explain that they are commands of the ruler, like it says (Avos 1:10) "do not become known to Reshus (authorities)."

10)

TOSFOS DH Ein Kosvin Shitrei Chov

תוספות ד"ה אין כותבין שטרי חוב -

(SUMMARY: Tosfos discusses whether one may write documents of sale during the Moed.)

פירשו בתוספות הוא הדין שטר מכירה דהא בהדי אלו כותבין במועד לא חשיב שטר מכירה

(a)

Opinion #1: [Another] Tosfos explains that the same applies to documents of sale, for they were not taught with what is permitted during the Moed.

ולי נראה דהא דלא קתני משום דאין כותבין שטר מכירה אלא על הקרקע ואמרינן לעיל (דף יג.) אין מוכרין בתים אלא לצורך המועד

(b)

Rebuttal (our Tosfos): They were not taught because we write a sale document only on land, and we sell houses only for the need of the Moed (13a);

ולצורך המועד פשיטא דשרי

1.

If it is needed for the Moed, obviously it is permitted!

והוא הדין אם מכר קודם המועד ועתה רוצה לכתוב דשרי במועד דהא נמי דבר האבד

(c)

Assertion: The same applies if he sold before the Moed, and wants to write the document now. It is permitted during the Moed, for also this is Devar ha'Avud;

רק אם היה לו אונס ולא יכול לכתוב קודם המועד.

1.

However, this is only if he had an Ones, and could not write it before the Moed.

11)

TOSFOS DH Hen Hen ha'Devarim ha'Niknin b'Amirah

תוספות ד"ה הן הן דברים הנקנין באמירה

(SUMMARY: Tosfos tells where this is explained.)

בפ' הנושא (כתובות דף קב:) מפורש.

(a)

Reference: This is explained in Kesuvos 102b.

12)

TOSFOS DH u'Mi Amar Shmuel Shema Yekadmenu Acher

תוספות ד"ה ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר

(SUMMARY: Tosfos asks why the Gemara did not say that this is only for Zivug Sheni.)

תימה לי אמאי לא משני הא בזוג שני הא בזוג ראשון כדמשני פרק שני דסנהדרין (דף כב.) ובפרק קמא דסוטה (דף ב. ושם).

(a)

Question: Why don't we answer that we are concerned lest another marry her first regarding Zivug Sheni, but not regarding Zivug Rishon, like we say in Sanhedrin (22a) and Sotah (2a)?

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF