1) TOSFOS DH b'Kodesh ha'Kodoshim Tochalenu... Limed Al Zivchei Shalmei Tzibur...

תוספות ד"ה בקדש הקדשים תאכלנו... לימד על זבחי שלמי צבור כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn from here Zivchei Shalmei Tzibur.)

האי קרא בפרשת קרח כתיב

(a) Reference: This verse is in Parshas Korach.

ואע''ג דזבחי שלמי צבור לא כתיבי התם

(b) Implied question: Zivchei Shalmei Tzibur are not written there!

כיון דכתיב בהאי קרא קדש יהיה לך וגבי כבשי עצרת כתיב בפרשת אמור אל הכהנים קדש יהיו לה' לכהן מסתברא דבדידה מיירי

(c) Answer #1: Since it is written in this verse "Kodesh Yihyeh Lach", and regarding Kivsei Atzeres it is written in Parshas Emor "Kodesh Yihyu la'Shem la'Kohen", presumably it discusses them.

ועוד יש לפרש משום דאיקרו קדש קדשים כדילפינן בפרק איזהו מקומן (זבחים נה.) ובפ''ב דערכין (דף יא:) מדכתיב על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם מה עולה קדשי קדשים אף זבחי שלמי צבור קדשי קדשים

(d) Answer #2: Since [Zivchei Shalmei Tzibur] are called Kodesh Kodoshim, like we learn in Zevachim (55a) and in Erchin (11b), since it says "Al Oloseichem v'Al Zivchei Shalmeichem" - just like Olah is Kodshei Kodoshim, also Zivchei Shalmei Tzibur is Kodshei Kodoshim.

2) TOSFOS DH Ika d'Nafka Lei me'Hacha v'Chulei

תוספות ד"ה איכא דנפקא ליה מהכא כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that there is a third opinion.)

עוד יש תנא שלישי בפרק איזהו מקומן (זבחים נה.) [דאמר] אלא היקשא למאי אתא מה חטאת לזכרי כהונה אף שלמי צבור לזכרי כהונה

(a) Reference: There is also a third Tana, in Zevachim (55a), for it says "rather, what does the Hekesh teach? Just like a Chatas, male Kohanim [eat it], and Zivchei Shalmei Tzibur male Kohanim.

והא דלא מייתי ליה הכא

(b) Implied question: Why don't we bring [that Tana] here?

משום דסוגיא דשמעתא היא ולא משכחת ליה ברייתא בהדיא

(c) Answer: It is because it is [only] a teaching in the Sugya. We do not find an explicit Beraisa that says so.

3) TOSFOS DH Mah Chatas Mekadshah b'Balu'a

תוספות ד"ה מה חטאת מקדשה בבלוע

(SUMMARY: Tosfos explains that the Gemara in Chulin relies on this Hekesh.)

הא דאמרי' בפרק גיד הנשה (חולין צח:) לא נצרכה [אלא] לטעם כעיקר דבקדשים אסור והכא שרי

(a) Implied question: It says in Chulin (98b) "we need this only for Ta'am k'Ikur. It is forbidden for [other] Kodshim, and here it is permitted" (Eil Nazir is cooked whole. The Zero'a is forbidden to Zarim, but the rest is permitted, even though it absorbs taste of the Zero'a);

[ופריך] וליגמר מיניה גלי רחמנא גבי חטאת וכל אשר יגע בבשרה יקדש כו' ומשמע דשאר קדשים פשיטא ליה דילפינן מחטאת

1. [The Gemara] asks "we should learn from it [to other Kodshim!", and answers] the Torah revealed about Chatas "v'Chol Asher Yiga bi'Vsarah Yikdash", and it connotes that other Kodshim, obviously we learn from Chatas!

היינו מהיקשא דהכא

(b) Answer: [It is obvious that we learn other Kodshim from Chatas] from the Hekesh here.

4) TOSFOS DH Af Kol she'Ein Shefir v'Shilya Kadosh v'Chulei

תוספות ד"ה אף כל שאין שפיר ושליא קדוש כו'

(SUMMARY: Tosfos brings two Perushim of what we learn from Asham.)

פירש בקונט' בזבחים ואין חלב ושתי הכליות של שליל שבמעיהן קריבין

(a) Explanation #1 (Rashi in Zevachim): Chelev and the two kidneys of a fetus in its womb are not offered.

ומעולה לא הוה ליה למילף

(b) Implied question: Why couldn't we learn from Olah?

דכליל הוא אף כל אין שפיר ושליא קדוש בו לא מצי למימר דלא לעולות מדמית להו שהרי אף שאר הבשר אינו קרב.

(c) Answer: It is Kalil, and you cannot say "also every [Korban], a fetus or fetal sac inside is not Kadosh", for [other Korbanos] are unlike Olah, for also the rest of the meat is not offered;

[צ"ל וכאן פירש - טהרת הקודש] וולדות בהמות קדשים בהוייתן הם קדושים כשנולדו הם קדושים ולא במעי אמן דגמרי מאשם

(d) Explanation #2: Here [Rashi] explained that offspring of Kodesh animals become Kadosh when they are born, and not in their mother's womb, for we learn from Asham. Until here is from Rashi.

וכן משמע בפרק כיצד מערימין (תמורה כה:) דלמאן דאית ליה בהוייתן הן קדושים הן עצמן חולין במעי אמן

(e) Support: It connotes like this in Temurah (25b), that according to the opinion that they become Kadosh when they are born, they themselves are Chulin in their mother's womb.

והא דתניא בריש בהמה המקשה (חולין עה.) מה חלב ושתי כליות האמורין באשם מוצא מכלל שליל אף כל מוצא מכלל שליל

(f) Implied question: A Beraisa in Chulin (75a) teaches that just like Chelev and the two kidneys said regarding Asham do not apply to a fetus, also in every [Korban] they do not apply to a fetus.

דמשמע דקדוש כשאר בשר בר מהקרבה

1. Inference: [The fetus] is Kadosh like other meat, except for offering it!

ההוא תנא סבר במעי אמן הן קדושים ולכך איצטריך קרא למעט חלב ושתי כליות

(g) Answer: That Tana holds that [Vlados Kodshim] are Kodesh in their mother's womb. Therefore, we need a verse to exclude Chelev and the two kidneys.

5) TOSFOS DH Mah Shelamim Mefaglin v'Chulei

תוספות ד"ה מה שלמים מפגלין כו'

(SUMMARY: Tosfos brings other sources for this.)

בסוף פרק שני דזבחים (דף כח:) איכא תנא דדריש לה מדכתיב ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו מה שלמים מפגלין ומתפגלין כו'

(a) Reference: In Zevachim (28b) there is a Tana who expounds this from "v'Im He'achel Ye'achel mi'Besar Zevach ha'Shelamim" - just like Shelamim makes Pigul and becomes Pigul...

וכן בפרק ב''ש (שם דף מד.) דריש לה נמי מהאי קרא מה שלמים מיוחדין שיש להן מתירין בין לאדם בין למזבח מפגלין ומתפגלין כו'

1. Similarly in Zevachim (44a) we expound this from this verse - just like Shelamim has Matirim both to people and to the Mizbe'ach, it makes Pigul and becomes Pigul...

פירש בקונטרס מפגלין את הנסכים אם חישב בזבח

(b) Explanation #1 (Rashi): It makes the Nesachim Pigul if he intended [Chutz li'Zmano] in the Zevach.

ובחנם דחק דהוה מצי למימר שהדם מפגל את הבשר ובשר עצמו מתפגל

(c) Rebuttal (and Explanation #2): There was no need to give a difficult explanation. We can say that the blood is Mefagel the meat, and the meat itself becomes Pigul!

6) TOSFOS DH Mah Chatas Einah Ba'ah Ela Min ha'Chulin

תוספות ד"ה מה חטאת אינה באה אלא מן החולין כו'

(SUMMARY: Tosfos points out that we expound also another law from "Chatas".)

תרתי דריש מחטאת דכבר דריש נמי מה חטאת בבלוע מקדשת

(a) Observation: We expound two laws from "Chatas", for we already expounded "just like Chatas forbids what absorbs it..."

7) TOSFOS DH Kedi Nisbah

תוספות ד"ה כדי נסבה

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere a different answer is given.)

בסוף דם חטאת (זבחים דף צח. ושם) מסיק ואיבעית אימא סבר לה כר''ש דאמר אצבע לא בעיא כהונה כהונה בעיא אצבע

(a) Reference: In Zevachim (98a) it concludes "alternatively [the Tana] holds like R. Shimon, who says that [if only] Etzba [is written, this mandates the right hand; it] does not need [the Torah to write also] Kehunah. Kehunah needs Etzba. (If only Kehunah is written, this does not mandate the right hand.)

אבל בפ''ק דחולין (דף כב. ושם) לא מסיק אלא ההוא שינויא לחודיה

(b) Implied question: In Chulin (22a) it concludes only that answer alone!

ונראה דלמ''ד (זבחים דף נ.) דבר הלמד בג''ש אינו חוזר ומלמד בהיקשא צריך לומר כדי נסבה דאצבע דחטאת גופיה יליף בגזירה שוה ממצורע דהיינו ימין לעיל בפ''ק (דף י.) ובפרק שני דזבחים (דף כד:) ואם כן לא מצי למילף מהיקש שאר קרבנות מחטאת

(c) Answer: According to the opinion (Zevachim 50a) that something learned from a Gezeirah Shavah does not return to teach through a Hekesh, we must say that it was taught without need, for Etzba of Chatas itself we learn from a Gezeirah Shavah from Metzora, that it is the right [hand], above (10a) and in Zevachim (24b). If so, we cannot learn other Korbanos from a Hekesh from Chatas.

8) TOSFOS DH Mah Asham Atzmosav Mutarin

תוספות ד"ה מה אשם עצמותיו מותרין

(SUMMARY: Tosfos discusses why the law is more obvious regarding Asham.)

לעשות מהן כלים אני שמעתי שהרי נאכל לכהנים ונותר בעצמות לא שייך אלא בדבר הנאכל אף כל ואפילו עולה

(a) Explanation #1: [Its bones are permitted] to make Kelim from them. I heard that this is because Kohanim eat [Asham], and Nosar does not apply to bones, only to something eaten. Every [Korban] is like this, and even Olah.

ומבעי ליה הא נמי מחטאת הוה מצי למילף

(b) Question (Rashi): He could learn this also from Chatas!

ונראה בעיני דמלו יהיה יתירא נפקא ליה באשם דכתיב ביה (לכהן) [צ"ל הכהן - ישר וטוב] אשר יכפר בו לו יהיה כך פי' בקונטרס בסוף דם חטאת (זבחים דף צח.)

(c) Answer: He learns from an extra "Lo Yihyeh." It says about Asham "ha'Kohen Asher Yechaper Bo Lo Yihyeh." So Rashi explained in Zevachim (98a).

וקשיא דבההוא קרא כתיבי חטאת ואשם בפרשת צו את אהרן כחטאת כאשם תורה אחת להם הכהן אשר יכפר בו לו יהיה

(d) Question: Chatas and Asham are written in that verse in Parshas Tzav! "Ka'Chatas ka'Asham Torah Achas Lahem ha'Kohen Asher Yechaper Bo Lo Yihyeh";

ובעולה נמי כתיב בקרא דבתריה עור העולה אשר הקריב לכהן לו יהיה (ויקרא ו)

1. And in the next verse it says "Ohr ha'Olah Asher Hikriv la'Kohen Lo Yihyeh"!

ועוד דרשינן בפרק המזבח מקדש (שם פו.) נאמר לו יהיה בעולה ונאמר לו יהיה באשם מה אשם עצמותיו מותרין אף עולה עצמותיה מותרין

2. Also, we expound in Zevachim (86a) that it says Lo Yihyeh about Olah, and it says Lo Yihyeh about Asham. Just like bones of Asham are permitted, also Olah, its bones are permitted;

וקאמרינן התם מופני דאי לא מופני כו' אלמא [צ"ל לא - צאן קדשים] ממשמעות לו יהיה דריש ולא מיתורא

3. And we say there that it is Mufneh, for if it were not Mufneh... This shows that we do not expound from the connotation of Lo Yihyeh, and not because it is extra (for if we did, we would expound regarding Olah itself. We would not need to learn from Asham!)

ושם פי' בקונט' דפשיטא ליה באשם משום דאף בשרו מותר

4. There Rashi explained that Asham is obvious because even its meat is permitted.

ואי משום נותר דבשריפה

(e) Implied question: [The bones] should be forbidden due to Nosar, which must be burned!

לא שייך נותר אלא במידי דבר אכילה כדכתיב (ויקרא ז) והנותר מבשר הזבח ובפרק כיצד צולין (פסחים דף פג.) מוכח בהדיא דאין נותר בעצמות

(f) Answer: Nosar applies only to something eaten, like it says "veha'Nosar mi'Besar ha'Zevach." In Pesachim (83a) it is proven that Nosar does not apply to bones.

וכאן פי' בקונט' דהא דפשיטא ליה באשם טפי משאר קרבנות הנאכלין משום דכתיב באשם הוא לאחר הקטרת אימורין דמשמע הוא אשם ואין עצמותיו אשם

(g) Explanation #2 (Rashi here): Asham is more obvious than other Korbanos that are eaten, because it is written about Asham "Hu" after Haktaras Eimurim. This connotes that it is Asham, but its bones are not Asham.

וצריך לדקדק למה לי תרי קראי לעצמות היקשא דהכא וגזירה שוה דלו יהיה בפרק המזבח מקדש (זבחים דף פו.):

(h) Question: We must be meticulous [to explain] why we need two verses for bones - the Hekesh here and the Gezeirah Shavah "Lo Yihyeh" in Zevachim (86a)?

83b----------------------------------------83b

9) TOSFOS DH u'Shelamim ha'Ba'im Machmas Pesach l'Chol Mitzvas Shelamim

תוספות ד"ה ושלמים הבאים מחמת פסח לכל מצות שלמים

(SUMMARY: Tosfos discusses what is Shelamim that comes due to Pesach.)

פי' בקונטרס (בזבחים דף ט.) חגיגת ארבעה עשר

(a) Explanation #1 (Rashi, Zevachim 9a): It is Chagigah of the 14th (a Shelamim that one eats in order to be satiated before eating Pesach).

וכן בסוף כל הפסולין (שם דף לו.) גבי תודה שנאכלת ליום ולילה קאמרינן מנין לרבות שלמי נזיר ושלמי פסח תלמוד לומר שלמיו ופי' בקונטרס שלמי פסח חגיגת ארבעה עשר

1. Also in Zevachim (36a), regarding Todah is eaten for one day and a night, we say "what is the source to include Shalmei Nazir and Shalmei Pesach? It says "Shelamav", and Rashi explained that Shalmei Pesach is Chagigah of the 14th.

וקשה דבפסחים פרק אלו דברים (דף עא:) דריש מקרא בהדיא דחגיגת ארבעה עשר נאכלת לב' ימים ולילה א' (והא דכתיב בפרשה (ויקרא ז) ובשר תודת זבח שלמיו מרבי) [צ"ל וכן בת"כ בפרשת צו את אהרן מרבה חגיגת י''ד לשני ימים ולילה אחד - ישר וטוב]

(b) Question: In Pesachim (71b), we expound from a verse explicitly that Chagigah of the 14th is eaten for two days and a night! And similarly in Toras Kohanim Parshas Tzav, it includes Chagigah of the 14th for two days and a night;

(ושלמים) [צ"ל והא דכתיב ובשר זבח תודת שלמיו דריש לשלמים - ישר וטוב] הבאין מחמת פסח ליום ולילה

1. And what is written "u'Besar Zevach Todas Shelamav" we expound for Shelamim that comes due to Pesach for one day and a night!

ונראה דודאי שלמי פסח דכל הפסולין היינו מותר הפסח כי ההוא דתורת כהנים ובפסחים בפרק האשה (דף פט.) גבי חמשה שנתערבו [צ"ל עורות - צאן קדשים] פסחיהם דקאמרינן ונייתי מותר הפסח דנאכל ליום ולילה

(c) Explanation #2: Surely, Shalmei Pesach in Zevachim (36a) is Mosar Pesach, like the case in Toras Kohanim and in Pesachim (89a) regarding the skins of the Pesachim of five groups that became mixed. [The Gemara] says "they should bring a Mosar Pesach, which is eaten for a day and a night!

ובפ''ק דראש השנה (דף ה.) קרי למותר הפסח שלמי הפסח דחשיב פסח גבי בל תאחר

1. And in Rosh Hashanah (5a) Mosar Pesach is called Shalmei Pesach, for it is considered Pesach regarding Bal Te'acher;

ופריך פסח זימנא קביעא ליה כו' ומשני מאי פסח שלמי פסח (שלמי פסח) ס''ד אמינא הואיל ומחמת פסח קאתו כו'

2. It asks "Pesach has a fixed time!", and answers that "Pesach" refers to Shalmei Pesach. One might have thought that since it comes due to Pesach...

ועל כרחין לאו היינו חגיגת ארבעה עשר דכיון דקתני פסח לא שביק מותר הפסח דמיקרי פסח טפי דהיינו פסח ממש ומוקי לה בחגיגת ארבעה עשר

3. You are forced to say that this is not Chagigah of the 14th, for since it taught Pesach, it would not abandon Mosar Pesach, which is called Pesach more, i.e. truly Pesach, and establish it to be Chagigah of the 14th.

ומיהו שלמים הבאין מחמת פסח דשמעתין על כרחין לאו היינו מותר הפסח דכבר תנא ליה

(d) Distinction: However, "Shelamim that comes due to Pesach" of our Sugya, you are forced to say that it is not Mosar Pesach, for it was already taught.

ובפרק מי שהיה טמא (פסחים דף צו:) פי' בקונטרס דהיינו תמורת פסח עצמו

(e) Explanation #3: In Pesachim (96b) Rashi explained that it is Temuras Pesach itself.

ואע''ג דדרשינן התם הוא קרב ואין תמורתו קריבה

(f) Implied question: We expound there "[Pesach] is offered, and its Temurah is not offered"!

הא מוכח התם דכל היכא דפסח קרב גם תמורתו קרב ובריש ב''ש בזבחים (דף לז:) דקדקתי

(g) Answer: It is proven there that whenever Pesach is offered, also its Temurah is offered. In Zevachim (37b) I was precise [to explain this].

10) TOSFOS DH Chad l'Avrah Shenaso u'Zmano

תוספות ד"ה חד לעברה שנתו וזמנו

(SUMMARY: Tosfos points out that also if only its year passed, it gets Kedushas Shelamim.)

הוא הדין שנתו בלא זמנו ואע''פ שבשעה שהקדישו לא היה ראוי לפסח דכשיגיע זמנו תעבור שנתו

(a) Explanation: The same applies if its year [passed] without its time (Pesach did not pass), and even though when he was Makdish it, it was not proper for Pesach, for when its time (Pesach) will come, its year will have passed!

ואפילו מפריש נקבה לפסחו או זכר בן שתי שנים תורת שלמים עליו כדתנא במי שהיה טמא (פסחים דף צז:) ירעה עד שיסתאב וימכר ויביא בדמיו שלמים:

1. And even if one separated a female for his Pesach, or a second year male, the law of Shelamim applies to it, like a Beraisa teaches in Pesachim (97b). It grazes until it becomes blemished. It is sold, and he buys Shelamim with the money. (It does not have full Kedushas ha'Guf to offer it itself, but he may not redeem it without a Mum. However, if it was initially proper for Pesach, and he did not overtly reject it, it itself is offered for Shelamim.)

11) TOSFOS DH Kol Korbanos: Min ha'Chadash u'Min ha'Yashan

תוספות ד"ה כל קרבנות: מן החדש ומן הישן

(SUMMARY: Tosfos proves that our Mishnah discusses only Menachos.)

פי' בקונטרס במנחות קאמר

(a) Explanation (Rashi): [Chadash and Yashan] apply to Menachos.

ונראה דשייך נמי בזבחים כדאשכחן במעשר בהמה

(b) Implied question: They apply also to Zevachim, like we find regarding Ma'aser Behemah!

אלא דהוה ליה למיתני חוץ מבכור ומעשר דאין באין מחוצה לארץ כדתנן בתמורה פרק אלו קדשים (דף כא.)

(c) Answer: [If it discussed Zevachim], it should have taught "except for Bechor and Ma'aser, which do not come from Chutz la'Aretz", like a Mishnah in Temurah (21a) teaches;

ובתוספתא (רפ''ט) תניא כל קרבנו' הציבור והיחיד באין מארץ וחוצה לארץ אפילו מבין העובדי כוכבים חוץ מבכור ומעשר שאין באין אלא מן הארץ ואין באין אלא מישראל

1. And in the Tosefta (9:1) it taught that all Korbanos of the Tzibur and a Yachid come from Eretz Yisrael and Chutz la'Aretz, even from among Nochrim, except for Bechor and Ma'aser, which come only from Eretz Yisrael, and only from Yisrael.

ובההיא בבא לא תני חדש וישן אבל בתר הכי תני כל המנחות באות מארץ ומחוצה לארץ ומן החדש ומן הישן חוץ מן העומר ושתי הלחם שאין באין אלא מן החדש ומן הארץ

2. And in that clause it did not teach Chadash and Yashan. Rather, afterwards it teaches that all Menachos come from Eretz Yisrael and Chutz la'Aretz, from Chadash and Yashan, except for the Omer and Shtei ha'Lechem, which come only from Chadash, and only from Eretz Yisrael;

וכולן אין באין אלא מן המובחר שנאמר (דברים יב) וכל מבחר נדריכם

3. And all of them come only from the best, for it says "v'Chol Mivchar Nidreichem."

12) TOSFOS DH Afriyim

תוספות ד"ה עפריים

(SUMMARY: Tosfos points out that this is mentioned in Tanach.)

עיר היא בדברי הימים (ב' יג) וילכוד אביה את (עפריים) [צ"ל עפרון - ישר וטוב]

(a) Explanation: This is a city in Divrei ha'Yamim (2:13:19) "va'Yilkod [Aviyah] Es Efrayin."

13) TOSFOS DH Masnisin d'Lo Ki Hai Tana

תוספות ד"ה מתני' דלא כי האי תנא

(SUMMARY: Tosfos explains why our Mishnah is unlike the Beraisa.)

דאינן באין לאו לכתחילה משמע חוץ מהנך דתניא לא יביא ואם הביא כשר

(a) Explanation: "They do not come" does not connote [only] l'Chatchilah, except for those that were taught "he may not bring, and if he brought, it is Kosher."

14) TOSFOS DH v'Ha Kesiv Chadashah

תוספות ד"ה והא כתיב חדשה

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot say that it is only l'Chatchilah.)

אלמא שנה לעכב ולכך לא משני הכא למצוה כדמשני גבי ראשית:

(a) Explanation: [We ask that] this was repeated to make it Me'akev. Therefore, we do not answer "this is a Mitzvah [l'Chatchilah]", like we answered about "Reishis".

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF