1) TOSFOS DH Even Haysah Lifnei ha'Menorah

תוספות ד"ה אבן היתה לפני המנורה

(SUMMARY: Tosfos cites where this Mishnah is taught.)

משנה היא במסכת תמיד (פ''ג מ''ט). מ''ר

(a) Reference: This is a Mishnah in Tamid (3:9). This is from my Rebbi.

2) TOSFOS DH Siluko k'Siduro

תוספות ד"ה סילוקו כסידורו

(SUMMARY: Tosfos explains that one opinion explains that it was not hot.)

ולמ''ד אין תנור מקדש (לקמן דף צה:) לא היה חם בשעת סידורו אלא כלומר רך. מ''ר

(a) Explanation: According to the opinion that the oven is not Mekadesh, it was not hot at the time of arranging it. Rather, it means that it is soft. This is from my Rebbi.

3) TOSFOS DH Hacha Kesiv k'Mishpato v'Hasam Kesiv b'Savnisam

תוספות ד"ה הכא כתיב כמשפטו והתם כתיב (כתבניתם) [צ"ל בתבניתם]

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say so about the Mishkan.)

ואם תאמר גבי משכן נמי כתיב ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו

(a) Question: Also [here] regarding the Mishkan it is written (Shemos 25:9) "k'Chol Asher Ani Mar'eh Oscha Es Tavnis ha'Mishkan v'Es Tavnis Kol Kelav"!

וי''ל דהכא לא כתיב בהר והתם כתיב בהר דמשמע שמן השמים ירדו למשה על ההר. מ''ר

(b) Answer: Here (in this verse 25:9) it is not written "b'Har", and there (25:40, regarding the Menorah) it is written "b'Har", which connotes that from Shamayim they descended to Moshe on the mountain. This is from my Rebbi.

4) TOSFOS DH Sheloshah Devarim Hayu Kashin Lo l'Moshe v'Chulei

תוספות ד"ה שלשה דברים היו קשין לו למשה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why other matters were not listed.)

ואם תאמר וליחשוב נמי ההיא דאלו טריפות (חולין דף מב.) דאמר וזאת החיה אשר תאכלו מלמד שתפס הקב''ה כל מין ומין והראה לו למשה ואמר לו זאת אכול וזאת לא תאכל

(a) Question: We should count also what it says in Chulin (42a). It says "v'Zos ha'Chayah Asher Tochlu", which teaches that Hash-m held every species and showed it to Moshe and said "this you may eat, and this you may not eat"!

ויש לומר דלא חשיב אלא הך דכתיב זה

(b) Answer: It counts only this, about which it is written "Zeh". (Shi'urei R. Y. M. Feinstein explains that when it says "Zeh", it depends on the form. There are no Simanim for the Tamei Sheratzim. "Zos" depends only on the species.)

ויש לתמוה דלא חשיב מחצית השקל דכתיב זה יתנו ואמרינן (שקלים דף ד: ומ''ר) כמין מטבע של אש הראהו למשה

(c) Question: Why doesn't it count Machatzis ha'Shekel? It is written "Zeh Yitnu", and we say (Shekalim 4b, and Bamidbar Rabah 12:13) that [Hash-m] showed Moshe like a coin of fire!

ויש לומר דלא שייך התם נתקשה אלא משום דלא הוה ידע (בשום ענין) [צ"ל איזה מטבע יביאו - שיטה מקובצת] אם לא היה מראהו. מ''ר

(d) Answer: (Here we discuss matters that were difficult for Moshe.) There, we cannot say that it was difficult to him, just he would not know which coin they should bring had [Hash-m] not shown him. This is from my Rebbi.

5) TOSFOS DH Kotzo Shel Yud

תוספות ד"ה קוצו של יו''ד

(SUMMARY: Tosfos concludes that this is its bent head.)

פירש בקונטרס רגל ימיני

(a) Explanation #1 (Rashi): This is the right leg [of the Yud].

וקשה דהא פשיטא דאין זה אות

(b) Objection: Obviously (if it is missing the leg) this is not a letter!

ומפרש ר''ת דהוא ראשו כפוף כדאמרינן בסמוך מפני מה כפוף ראשו

(c) Explanation #2 (R. Tam): It is the bent head [of the Yud], like we say below (29b) "why is its head bent?"

ואם תאמר דאמרינן בהגדת חלק (סנהדרין דף צה:) ונער יכתבם דהיינו יו''ד שאם השליך נער אבן בקיר ועושה רושם עושה יו''ד

(d) Question: We say in Sanhedrin (95b) "v'Na'ar Yichtevem" - a child can write it. This is Yud, for if a child threw a rock at a wall and made an impression, he makes a Yud! (It does not have a Kotz according to either explanation.)

ויש לומר דכעין יו''ד קאמר ולא יו''ד ממש:

(e) Answer: It means [that he makes] like a Yud, but not literally a Yud.

29b----------------------------------------29b

6) TOSFOS DH Aisi Yenuka d'Lo Chachim v'Lo Tpiesh v'Chulei

תוספות ד"ה זיל אייתי ינוקא דלא חכים ולא טפש כו'

(SUMMARY: Tosfos brings an episode in which they relied on this for a Get.)

מעשה היה בגט שהיה דלי''ת של כדת משה קטנה כמעט כמו יו''ד והביא רבי אליהו ינוקא דלא חכים ולא טיפש וקרא בו כדת והכשירו מהך דשמעתין. מ''ר

(a) Pesak: A case occurred with a Get in which the Dalet of "k'Das" was small, almost like a Yud, and R. Eliyahu brought a child who is not too sharp and not too foolish, and he read "k'Das", and R. Eliyahu was Machshir it, based on our Gemara. This is from my Rebbi.

7) TOSFOS DH v'Iy Lo Yehareg Hu v'Pasul

תוספות ד"ה ואי לא יהרג הוא ופסול

(SUMMARY: Tosfos infers that "va'Yaharog" has no Vov after the Reish.)

יש לדקדק מכאן דכתיב ויהרג חסר בלא וי''ו. מ''ר

(a) Inference: We may infer from here that it "va'Yaharog" is written Chaser, without a [second] Vov. This is from my Rebbi.

8) TOSFOS DH Sha'atnez Gatz

תוספות ד"ה שעטנז גץ

(SUMMARY: Tosfos brings three opinions about where the crowns are.)

יש מפרשים ג' זיונים השנים לצד שמאל אחד מלמעלה ואחד מלמטה והאחד לצד ימין כזה שעטנ''ז ג''ץ

(a) Explanation #1: Some say that there are three crowns - two are on the left side, i.e. one above and one below, and one is on the right side, like this - Sha'atnez Gatz (presumably, Tosfos made the crowns on all these letters. In our Gemaros it is only for the letter Zayin.)

ובפי' שבת כתיבת יד רבי' ש''י צייר אחד מימין ואחד משמאל ואחד מלמעלה כזה

(b) Explanation #2: In a handwritten manuscript of Rashi's Perush on Shabbos, there is illustrated one on the right side, one on the left and one above, like this.

עוד פי' שיש שעושין שלשתן למעלה כזה מ''ר.

(c) Explanation #3: He also explained that some make all three above, like this. This is from my Rebbi.

כתיב בשימושא רבה דמשמע טט דלטטפות צריכה ג' ג' זיונין

(d) Pesak (Shimusha Rabah, i.e. a collection of Hilchos Tefilin): "Tat" (the two letters Tes) in Totafos require three crowns each.

ור''ת כתב בתיקון ס''ת שלו שהוא שיבוש. מ''ר

(e) Rebuttal (R. Tam's laws of Sefer Torah): This is totally wrong. This is from my Rebbi.

9) TOSFOS DH d'Chatrei l'Gagei d'Ches

תוספות ד"ה דחטריה לגגיה דחי''ת

(SUMMARY: Tosfos favors the opinion that there is a hump in the middle.)

פי' בקונטרס שהגביה רגל שמאלו של ח' עד למעלה כזה

(a) Explanation #1 (Rashi): He raised the left leg of the Ches to the top, like this.

ור''ת פירש באמצע גגו של חית גבוה מעט כמו חטרתא דגמלא דבאמצע כזה

(b) Explanation #2 (R. Tam): The middle of the roof of the Ches was a little higher, like the hump of a camel in the middle, like this.

ולפי' הקונטרס לא יתיישב כל כך הא דאמרינן בסוף הבונה (שבת דף קד:) כגון שנטלו לגגו של חית ועשאו שני זיינין

(c) Question: According to Rashi, it is not resolved so well what it says in Shabbos (104b) "e.g. he removed the roof of the Ches, and made it two Zayin's."

10) TOSFOS DH u'Mai Taima Eis Lei Taga

תוספות ד"ה ומאי טעמא אית ליה תגא

(SUMMARY: Tosfos favors the opinion that the crown is on the left side.)

פי' בקונטרס בסוף ה''י כזה

(a) Explanation #1 (Rashi): [There is a crown] at the end of the Hei, like this.

ורבינו תם מפרש בתחילה כזה כמו תגא דד' בעירובין (דף יג.) ובסוטה (דף כ.)

(b) Explanation #2 (R. Tam): [The crown] is at the beginning, like this, like the crown [at the right end] of a Dalet, in Eruvin (13a) and Sotah (20a).

וכפירוש הקונטרס נראה שהכתר לצד פתח התשובה

(c) Support #1 (for Explanation #1): It seems that Rashi is correct. The crown is at the side of the opening for Teshuvah.

ותגא דקוף כיוצא בו דאמר בפ' הבונה (שבת דף קד.) מ''ט מהדר תגא דקוף לגבי רי''ש אמר הקב''ה רשע אם אתה חוזר בך אני אעשה לך כתר כמותי. מ''ר

(d) Support #2: The crown of the Kuf is similar to this, for it says in Shabbos (104a) "why does the crown of the Kuf face the Reish? Hash-m said "Rasha - if you repent, I will make for you a crown like Mine." This is from my Rebbi.

11) TOSFOS DH v'Tanya Tiyuvta

תוספות ד"ה ותניא תיובתא

(SUMMARY: Tosfos points out that only one is a proper refutation.)

בחדא לאו תיובתא גמורה היא אלא דבדוחק מיתרצא. מ''ר

(a) Observation: One is not an absolute refutation, but it is answered with difficulty. This is from my Rebbi.

12) TOSFOS DH Tana Im Yesh Bo Daf Echad v'Chulei

תוספות ד"ה תנא אם יש בו דף אחד כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that it must already have a Daf with only three mistakes.)

ודוקא מעיקרא דאי יכול לתקן במה שיחזור ויכתוב דף שלם אמאי יגנז. מ''ר:

(a) Explanation: This is only initially, for if he can fix [the Sefer] through returning to write a full Daf, why should he put it in Genizah?! This is from my Rebbi.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF