1)

A KOMETZ THAT IS TOO BIG OR TOO SMALL

קמץ ועלה בידו צרור או גרגר מלח (דף יא,א) או קורט לבונה פסול:
(a)

(Mishnah): If the Kometz included a pebble, grain of salt, or grain of Levonah, it is Pasul.

כל הני למה לי
(b)

Question: Why must all of these be taught?

צריכא
(c)

Answer: All three cases are needed:

דאי תנא צרור משום דלאו בת הקרבה היא אבל מלח דבת הקרבה היא אימא תתכשר
1.

Had it taught only about a pebble, one might have thought that this disqualifies because pebbles are not offered, but salt is offered, so it is not Posel;

ואי תנא מלח דלא איקבע בהדי מנחה מעיקרא <שאינו מולח אלא הקומץ בלבד> אבל לבונה דאיקבע בהדי מנחה מעיקרא אימא תתכשר
2.

Had it taught only about salt, one might have thought that this is Posel for it was not originally part of the Minchah, but Levonah was part of the Minchah, so it is not Posel;

קמ"ל:
3.

The Mishnah teaches that even Levonah is Posel.

מפני שאמרו הקומץ החסר או היתר פסול:
(d)

(Mishnah): This is because a Kometz that is too big or Chaser is Pasul.

מאי איריא משום חסר ויתר ותיפוק ליה משום חציצה
(e)

Question: Even if it was not (too big or) Chaser, it would be Pasul, for it is a Chatzitzah (between the Kometz and his hand. Alternatively, it divides the Kometz itself!)

א"ר ירמיה מן הצד
(f)

Answer (R. Yirmeyah): The Mishnah must teach about when it is at the side. (It is not a Chatzitzah.)

2)

HOW KEMITZAH IS DONE

אמר ליה אביי לרבא כיצד קומצין
(a)

Question (Abaye): How is Kemitzah done?

אמר ליה כדקמצי אינשי
(b)

Answer (Rava): It is the way people normally do this (with all the fingers).

איתיביה זו זרת זו קמיצה זו אמה זו אצבע זו גודל
(c)

Question (Beraisa): (Each finger is needed for Kodshim. The pinky is used to measure) the Zeres (the length of the Choshen, the ring finger is the first finger used for) Kemitzah, (the middle finger is used to measure) an Amah, the index finger (is for Haza'as Dam), the thumb (is for Matanos Dam and oil on a Metzora. Since the ring finger is the first finger for Kemitzah, this shows that not all fingers are used!)

אלא להשוות <כלומר קומץ מלא היד כדי שלא יהא חסר ואחר כך מוחק באצבע קטנה מלמטה>
(d)

Answer (Rava): I meant that all the fingers are used, but not that they all hold flour. The pinky and thumb only wipe away any excess sticking out of the middle three fingers.

היכי עביד
(e)

Question: How does the ring finger begin Kemitzah?

אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב חופה שלש אצבעותיו עד שמגיע על פס ידו וקומץ
(f)

Answer (Mar Zutra bar Tuvya): He bends back the middle three fingers until the palm, taking the flour inside.

תניא נמי הכי מלא קומצו יכול מבורץ
(g)

Support (Beraisa) Suggestion: Perhaps "Melo (full) Kumtzo" teaches that it should be overflowing!

ת"ל בקומצו
1.

Rejection: "B'Kumtzo" (it must be inside his hand).

אי בקומצו יכול בראשי אצבעותיו
2.

Suggestion: Perhaps "b'Kumtzo" teaches that he should curl the fingers tightly!

ת"ל מלא קומצו
3.

Rejection: It must be "Melo Kumtzo."

הא כיצד חופה שלש אצבעותיו על פס ידו וקומץ
4.

Resolution: He bends back the middle three fingers until the palm, taking the flour inside.

במחבת ובמרחשת מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבעו קטנה מלמטה וזו היא עבודה קשה שבמקדש
5.

In Minchas Machavas or Marcheshes, he wipes away the excess using the pinky and thumb. This is the hard Avodah in the Mikdash!

זהו ותו לא והאיכא מליקה והאיכא חפינה
6.

Question: Is this really the hardest? Also Melikah and pouring the incense from the spoon into his hands (on Yom Kipur) are hard Avodos!

אלא זו היא אחת מעבודות קשות שבמקדש
7.

Correction: Rather, this is one of the hardest Avodos in the Mikdash.

א"ר פפא פשיטא לי מלא קומצו כדקמצי אינשי
(h)

(Rav Papa): It is obvious to me that Kemitzah may be done the way people normally do this (with Chulin. They stick their fingers in from the side and press the flour in);

בעי רב פפא קמץ בראשי אצבעותיו מאי מן הצדדין מאי ממטה למעלה מאי
(i)

Questions (Rav Papa): May one insert the fingertips and bend them back (to his palm, which is facing down?) May Kemitzah be done from the side (of the Kli? Alternatively - he puts the back of the hand into the flour, and moves it sideways so flour enters inside.) May it be done from below to above? (Rashi - he inserts the fingertips and bends them back to his palm, which is facing up; Tosfos - he inserts the palm and bends his hand, until it closes.)

תיקו
(j)

These questions are not resolved.

אמר רב פפא פשיטא לי מלא חפניו כדחפני אינשי
(k)

(Rav Papa): It is obvious to me that Chafinah (filling the hands with Ketores on Yom Kipur) may be done the way people normally do this (with Chulin. They stick their hands in from two sides and bring them together);

בעי רב פפא חפן בראשי אצבעותיו מהו מן הצדדין מהו חפן בזו ובזו וקרבן זו אצל זו מהו
(l)

Questions (Rav Papa): May one insert the fingertips to take the (double) handful? May Chafinah be done from the side (of the Kli? Alternatively - he allows the Ketores to enter his hand from between his fingers.) If he took each handful by itself and brought his hands together, is this valid?

תיקו
(m)

These questions are not resolved.

בעי רב פפא דבקיה לקומץ בדפניה דמנא מאי
(n)

Question (Rav Papa): If he stuck the Kometz on the wall of the (second) Kli, does this Mekadesh it?

תוך כלי בעינן והאיכא
1.

If we require only the inside of the Kli, it is valid;

או דלמא הנחה בתוכו בעינן וליכא
2.

If Hanachah (placing it in the Kli) is required, this is not considered Hanachah.

תיקו
(o)

This question is not resolved.

בעי מר בר רב אשי הפכיה למנא ודבקיה לקומץ בארעיתא דמנא מאי
(p)

Question (Mar bar Rav Ashi): If he turned the Kli upside down and stuck the Kometz in (a pocket in) the bottom of the Kli, is this Mekadesh it?

הנחה בתוכו בעינן והאיכא
1.

If we require only Hanachah inside the Kli, it is valid;

או דלמא כתיקנו בעינן וליכא
2.

If it must be done normally, it is invalid.

תיקו:
(q)

This question is not resolved.

3)

EXTRA OR MISSING OIL OR LEVONAH

(משנה) כיצד הוא עושה
(a)

(Mishnah) Question: How is Kemitzah done?

פושט את אצבעותיו על פס ידו
(b)

Answer: He bends back the middle three fingers until the palm.

ריבה שמנה חסר שמנה חיסר לבונתה פסולה:
(c)

If its (the Minchah's) oil is too much or Chaser, or if its Levonah is Chaser, it is Pasul.

היכי דמי ריבה שמנה
(d)

(Gemara) Question: What is the case of taking too much oil?

א"ר אליעזר כגון שהפריש לה שני לוגין
(e)

Answer (R. Elazar): He designated two Lugim (instead of one, and mixed them in).

ולוקמה כגון דעריב בה שמן דחולין ושמן דחבירתה
(f)

Question: Why didn't he say that he mixed in oil of Chulin or of another Minchah?

וכי תימא שמן דחולין ושמן דחבירתה לא פסל
1.

Suggestion: Mixing in oil of Chulin or of another Minchah is not Posel.

מתקיף לה רב זוטרא בר טוביה אלא מעתה מנחת חוטא דפסל בה שמן היכי משכחת לה
2.

Rejection (Rav Zutra bar Tuvya): If so, too much oil could not disqualify Minchas Chotei (but we know that it can)!

אי דידה הא לית לה אי דחולין ודחבירת' הא אמרת לא פסל <ואי אמרת דאפריש לה שמן כיון דלית לה שמן כלל חולין נינהו>
i.

It does not have any oil of its own, and we suggested that oil of Chulin or of another Minchah is not Posel!

ור' אליעזר לא מיבעיא קאמר
(g)

Answer: It is a bigger Chidush when he designated two Lugim;

לא מיבעיא דחולין ודחבירתה דפסיל אבל הפריש לה שני לוגין הואיל והאי חזי לי' והאי חזי לי' אימא לא ליפסיל קמ"ל
1.

Not only oil of Chulin or of another Minchah is Posel, rather, even if he designated two Lugim, and each is proper for the Minchah, it is Posel.

ומנא ליה לר' אליעזר הא
(h)

Question: What is R. Elazar's source for this?

אמר רבא מתני' קשיתיה
(i)

Answer (Rava): A difficulty in the Mishnah forced him to say this:

מאי איריא דתני ריבה שמנה ליתני ריבה לה שמן
1.

Question: It should have said 'if there is too much oil.' Why did it say 'if its oil is too much'?

אלא הא קמ"ל דאע"ג דהפריש לה שני לוגין:
2.

Answer: This teaches that even if the oil designated for it was too much, i.e. he designated two Lugim, it is Pasul.

חיסר לבונתה:
(j)

(Mishnah): If its Levonah is Chaser (it is Pasul).

ת"ר חסרה ועמדה על קורט אחד פסולה על שני קרטין כשרה דברי רבי יהודה
(k)

(Beraisa #1 - R. Yehudah): If the Levonah became Chaser and only one grain of Levonah remains, it is Pasul. If two sticks remain, it is Kosher;

רבי שמעון אומר על קורט אחד כשרה פחות מכאן פסולה
(l)

R. Shimon says, if one stick remains, it is Kosher; if less remains, it is Pasul.

11b----------------------------------------11b
(דף יא,ב) והתניא <ר' שמעון אומר> קומץ ולבונה שחסר כל שהוא פסול
(m)

Contradiction (Beraisa #2): If any of the Kometz or Levonah is missing, it is Pasul. (This is not like either Tana!)

תני קורט לבונה שחסר כל שהוא פסול
(n)

Answer #1: Beraisa #2 should say 'if any of the Koret of Levonah is missing (i.e. less than one full stick remains), it is Pasul.'

ואיבעית אימא כאן בלבונה הבאה עם המנחה כאן בלבונה הבאה בפני עצמה
(o)

Answer #2: Beraisa #1 discusses Levonah brought with a Minchah. Beraisa #2 discusses Levonah brought by itself for a Korban.

א"ר יצחק בר יוסף א"ר יוחנן ג' מחלוקת בדבר
(p)

Answer #3 (R. Yitzchak bar Yosef): Beraisa #2 is like R. Meir (the Tana of our Stam Mishnah). He argues with R. Yehudah and R. Shimon:

1.

All agree that initially, a Kometz of Levonah is required;

ר"מ סבר קומץ בתחילה וקומץ בסוף ורבי יהודה סבר קומץ בתחילה ושני קרטין בסוף ור"ש סבר קומץ בתחילה וקורט אחד בסוף
2.

R. Meir holds that a Kometz of Levonah must remain. R. Yehudah holds that two sticks must remain, and R. Shimon holds that one stick must remain.

ושלשתן מקרא אחד דרשו (ויקרא ו) ואת כל הלבונה אשר על המנחה
3.

All expound the same verse - "v'Es Kol ha'Levonah Asher Al ha'Minchah";

ר"מ סבר עד דאיתא ללבונה דאיקבעה בהדי מנחה מעיקרא
i.

R. Meir says, all the Levonah that was fixed (required) from the beginning must remain;

ורבי יהודה סבר כל ואפי' חד קורט את לרבות קורט אחר
ii.

R. Yehudah says, "Kol" teaches that it suffices for one stick to remain. "V'Es" requires a second stick;

ור"ש את לא דריש
iii.

R. Shimon expounds "Kol" the same way, but he does not expound "v'Es".

וא"ר יצחק בר יוסף א"ר יוחנן מחלוקת בלבונה הבאה עם המנחה אבל בלבונה הבאה בפני עצמה ד"ה קומץ בתחילה וקומץ בסוף
(q)

(R. Yitzchak bar Yosef): They argue about Levonah brought with a Minchah, but all agree that when Levonah is brought by itself, a Kometz must be brought and remain;

להכי איצטריך אשר על המנחה דבהדי מנחה אין בפני עצמה לא
1.

R. Yehudah and R. Shimon learn from "Asher Al ha'Minchah" - this law (that it suffices for one or two sticks to remain) applies only to Levonah that accompanies a Minchah.

4)

LEVONAH BROUGHT WITHOUT A MINCHAH

וא"ר יצחק בר יוסף א"ר יוחנן מחלוקת בלבונה הבאה עם המנחה אבל בלבונה הבאה בבזיכין דברי הכל שני קמצין בתחילה ושני קמצין בסוף
(a)

(R. Yitzchak bar Yosef): They argue about Levonah brought with a Minchah, but all agree that Lechem ha'Panim must be accompanied by two Kamatzim, and two Kamatzim must remain.

פשיטא
(b)

Objection: This is obvious! (A Mishnah (106b) requires two Kamatzim. The source to be Machshir when less remains was "Kol". This was written only regarding Levonah with a Minchah.)

מהו דתימא כיון דבהדי לחם אתיא כאשר על המנחה דמיא קמ"ל
(c)

Answer: One might have thought that since they are brought with the Lechem ha'Panim, they are like Levonah brought with a Minchah. R. Yitzchak teaches that this is not so.

פליגי בה רבי אמי ורבי יצחק נפחא חד אמר מחלוקת בלבונה הבאה עם המנחה אבל בלבונה הבאה בפני עצמה דברי הכל קומץ בתחילה וקומץ בסוף
(d)

(R. Ami or R. Yitzchak Nafcha): They argue about Levonah brought with a Minchah, but all agree that when Levonah is brought by itself, a Kometz must be brought and remain;

וחד אמר כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו:
(e)

(The other of R. Ami and R. Yitzchak Nafcha): They argue about both of these.

חיסר לבונתה [פסולה]:
(f)

(Mishnah): If its Levonah is Chaser, it is Pasul.

הא יתיר כשרה
(g)

Inference: If there is too much Levonah, it is Kosher!

והתניא יתיר פסולה
(h)

Contradiction (Beraisa): If there is too much Levonah, it is Pasul.

אמר רמי בר חמא כגון שהפריש לה שני קמצין
(i)

Version #1 - Answer (Rami bar Chama): In the Beraisa, he designated two Kamatzim (this is too much. It is Posel.)

(j)

Version #2 - Answer (Rami bar Chama): In the Mishnah, he designated two Kamatzim (neither is Nikva (determined) that it must be brought with it, so it is Kosher.) (end of Version #2)

ואמר רמי בר חמא הפריש לה שני קמצין ואבד אחד מהן קודם קמיצה לא הוקבעו
(k)

(Rami bar Chama): If he designated two Kamatzim and one was lost before Kemitzah, they were not Nikva'im. (It is not considered Chaser. It is Kosher);

אחר קמיצה הוקבעו
1.

If one was lost after Kemitzah, they were Nikva'im. (It is Chaser; it is Pasul.)

ואמר רמי בר חמא הפריש ארבעה קמצין לשני בזיכין ואבדו שנים מהן קודם סילוק בזיכין לא הוקבעו
(l)

(Rami bar Chama): If four Kamatzim were designated for Lechem ha'Panim, two for each spoon, and two were lost before the Levonah was removed, they were not Nikva'im (it is Kosher);

לאחר סילוק בזיכין הוקבעו
1.

If they were lost after removing the Levonah, they were Nikva'im (it is Pasul).

הא תו למה לי היינו הך
(m)

Question: Why did he need to teach this? It follows from his previous teaching!

מהו דתימא כיון דבריר קומץ דידה כיון שהגיע זמנה לפורקה כמאן דפריקה דמיא קמ"ל:
(n)

Answer: One might have thought that since the Levonah is clearly distinct from the Lechem ha'Panim, once it is time to remove it, it is as if was removed. Rami teaches that this is not so.

5)

INTENTIONS THAT DISQUALIFY MENACHOS

(משנה)
(a)

(Mishnah): In the following cases, a Minchah is Pasul, but there is no Kares (for eating the Shirayim):

הקומץ את המנחה לאכול שיריה בחוץ או כזית משיריה בחוץ להקטיר קומצה בחוץ או כזית קומצה בחוץ או להקטיר לבונתה בחוץ פסול ואין בו כרת
1.

Kemitzah was done with intent to eat the Shirayim or a k'Zayis of the Shirayim Chutz (li'Mkomo, i.e. outside the Azarah), or to be Maktir its Kometz or a k'Zayis of its Kometz b'Chutz, or to be Maktir the Levonah b'Chutz;

לאכול שיריה למחר או כזית משיריה למחר להקטיר קומצה למחר או כזית מקומצה למחר או להקטיר לבונה למחר (דף יב,א) פיגול וחייבין עליו כרת
(b)

If he intended to eat the Shirayim or a k'Zayis of the Shirayim the next day, or to be Maktir the next day its Kometz, a k'Zayis of its Kometz, or the Levonah, it is Pigul, and there is Kares.