1)

TOSFOS DH Kisin a'Lugin Rama Lei

תוספות ד"ה כיסין אלוגין רמא ליה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Makshan thought that Bereirah does not help.)

דס''ד דטעמא דמתני' משום ברירה אע''פ שאין מפרש שום דבר

(a)

Explanation: One might have thought that the reason for our Mishnah is due to Bereirah, even though he does not specify anything;

ולכך פריך מלוגין דאפילו למ''ד יש ברירה מכל מקום דוקא משום שפירש שאני עתיד להפריש אבל בסתמא לא

1.

Therefore he asks from Lugin (declaration of tithes), for even according to the opinion that Yesh Bereirah, it is only because he specified "that I will separate", but Stam, no;

ומשני באומר לא יפטור בכיס וכו' והוה (כמפריש) [נראה שצ"ל כמפרש] בלוגין ומהני מטעם ברירה

2.

He answers that he said "the wallet will not be exempt...", and it is as if he specified, and it works due to Bereirah.

אי נמי מטעם זה יועיל אפילו למאן דלית ליה ברירה

3.

Alternatively, due to this it works even according to the opinion that holds that Ein Bereirah.

2)

TOSFOS DH d'Tanan ha'Loke'ach Yayin mi'Bein ha'Kusim v'Chulei

תוספות ד"ה דתנן הלוקח יין מבין הכותים כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that the question is from R. Meir.)

מרבי מאיר פריך למה ליה למימר שאני עתיד להפריש במוצ''ש כי לא אמר נמי נתפס לה התרומה באחרונה כמו גבי כיסין שפרוטה של הקדש באחרונה

(a)

Explanation #1: He asks from R. Meir. Why must he say "that I will separate in the future", i.e. on Motza'ei Shabbos? Even if he did not say so, the last [wine remaining] becomes Terumah, just like regarding wallets, that the last Perutah is Hekdesh!

וי''מ דפריך מרבי יוסי ורבי שמעון דאוסרין דלית להו ברירה דה''נ לימא דאין ברירה

(b)

Explanation #2: Some say that he asks from R. Yosi and R. Shimon, who forbid, for they hold that Ein Bereirah. Likewise, we should say that Ein Bereirah [for a wallet].

ולא נהירא דמאן נימא לן דר' יוסי ור''ש היא:

(c)

Rebuttal: This is wrong. Who says that [our Mishnah] is like R. Yosi and R. Shimon?!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF