מגילה דף ה. א
האם מגילה נקראת ביחיד או מצוה [1] לחזר אחר עשרה משום פרסומי ניסא?
בזמנה - בפרזים בי"ד, במוקפין בט"ו |
שלא בזמנה - כפרים שקורין ביום הכניסה, בני י"ד שחל בשבת [2] |
|
לרב | ביחיד [3] | בעשרה |
לרב אסי | בעשרה | בעשרה |
"חגיגה וכל זמן חגיגה מאחרים" מה הביאור בזה?
חגיגה | זמן חגיגה | |
לרב אושעיא | אם חל יו"ט בשבת - מאחרין הקרבת קרבן חגיגה |
גם ביו"ט שחל בשאר ימי השבוע - מאחרין הקרבת עולת ראיה [4] |
לרבא | חגיגה (ועולת ראיה) אפשר להשהותה כל זמן חגיגה - דהיינו כל זמן הרגל, אבל לא יותר [5] |
|
לרב אשי | חגיגה אם חל יו"ט בשבת מאחרים הקרבתה כל הרגל, ואפי' בעצרת שהוא חד יומא יש לו תשלומין שבעה |
מגילה דף ה: א
האם אסור לעשות מלאכה בימי הפורים?
ביום הפורים באותו מקום | לבני י"ד בט"ו ולהיפך | |
לתני רב יוסף | אסור | בהו"א: אסור לתירוץ הראשון: מותר [6] |
לרבה בריה דרבא | מעיקר הדין: מותר במקום שנהגו איסור: אסור [7] |
----- |
[1] כן פירש"י שלא אמר רב אסי להתבטל מקריאתה אם אין עשרה, אלא שמצוה מן המובחר לחזר אחר עשרה.
[2] כן מבואר בגמ' שאם בני י"ד מקדימים לקרוא בי"ג נחשב כקריאה שלא בזמנה.
[3] אולם לענין מעשה חש רב להא דרב אסי וביקש לקבץ עשרה כדי לקרוא את המגילה גם בזמנה. אכן לענין הלכה כתבו התוס' (ד"ה הוה) דהלכה כרב דלא בעינן עשרה.
[4] וכסברת בית שמאי דס"ל שאין מביאין עולות (שאינם קרבנות ציבור) ביו"ט כלל, ורק שלמים שיש בהם הנאה גם לאדם מביאים (ואין סומכין עליהם).
[5] והיינו דיש תשלומין לקרבן חגיגה כל ימות הרגל - אם לא הקריבן ביו"ט מאיזה סבה. אבל אחר הרגל אין להם תשלומין.
[6] ומה שאמר רבא "לא נצרכא אלא לאסור את של זה בזה ואת של זה בזה" - הני מילי לענין הספד ותענית, אבל בעשיית מלאכה מותר.
[7] וגם במקום שנהגו איסור, אמרה הגמ' שדוקא בנין ונטיעה סתם אסור, אולם בנין ונטיעה של שמחה מותר.