1)

TOSFOS DH B'OVED KOCHAVIM SHE'YESHNO TACHAS YADCHA

תוס' ד"ה בעובד כוכבים שישנו תחת ידך

(Summary: Tosfos cites Rashi's explanation, proves that the Pasuk is talking about a Nochri who is under our juristiction and elaborates.)

פי' בקונטרס 'אם לא יגאל, ישתעבד בו עד היובל, ואין אתה רשאי לבא עליו בעקיפין.

(a)

Clarification: If he has not been redeemed, he subjugates him up until the Yovel, and one is not permitted to coerce him (to set him free).

וא"ת, תיפוק ליה מדכתיב (ויקרא כה) "וחשב עם קונהו משנת המכרו לו עד שנת היובל" ...

(b)

Question: Surely we already know this from the Pasuk in Vayikra (25) "And he shall reckon with his purchaser from the year that he was sold to him until the Yovel"?

דאי בעובד כוכבים שאינו תחת ידך, לא ציית?

(c)

Refuted Answer: Which cannot be talking about a Nochri who is not under our jurisdiction - since he will not listen to you?

וי"ל, דאי מהתם, ה"א דמיירי בעובד כוכבים שאינו תחת ידך- דאתי קרא למימר שמודיעין לו את הדין לעובד כוכבים; אם ירצה לשמוע לקבל עליו דין תורה...

(d)

Answer: From there alone, we would have thought that it is indeed talking about a Nochri who is not under our jurisdiction - and the Pasuk is coming to teach us that we inform him of the Din, in the hope that he will accept upon himself the Din Torah ...

אבל בעובד כוכבים שישנו תחת ידך, ה"א לא ניתיב ליה כלל...

1.

Answer (cont.): But a Nochri who is under our jurisdiction, we would not give him anything ...

קמ"ל הא קרא דאייתר, שהרי הרבה "יובל" כתיבי בפרשה...

2.

Answer (cont.): Therefore this Pasuk, which is superfluous, as there are many "Yovel" written in the Parshah ...

לומר שאפילו יכול להוציאו בעל כרחו, לא תבא עליו בעקיפין, ולא יצא אא"כ ישלם כסף.

3.

Answer (concl.): Teaches us that even if one is able to take him out against the Nochri's will, one may not do so, and that he does not go out unless he pays him money.

ואע"ג דכתיב "וחשב עם קונהו" -דדרשינן ליה שידקדק עם קונהו ולא יגלום עליו, ואע"פ שאינו תחת ידך...

(e)

Implied Question: And even though the Torah has written "And he shall reckon with his purchaser ... ", from which we Darshen that he must be exact with the purchaser, and not arbitrate with him, even when he is not under our jurisdiction ...

פעמים שיכול להערים עליו ולהטעותו בדין וחשבון ...

1.

Answer: Nevertheless, one is sometimes able to cheat and to trick him in the Din and in the reckoning.

וא"ת, אי בעובד כוכבים שישנו תחת ידך, מה שייך יובל, ולמה לי נמי דקדוק כלל?

(f)

Question: If it is speaking about a Nochri who is under our jurisdiction, why do we need Yovel (according to the opinion that stealing from a Nochri is permitted - See Hagahos ve'Tziyunim), and why reckon with him at all?

וי"ל, דהכא שהעובד כוכבים בטוח עליו ונתן לו מעות על מכר גופו, בא הכתוב להשמיענו שצריך לדקדק.

(g)

Answer: Here, where the Nochri trusts him and paid him money in order to acquire him, the Pasuk teaches us that one should be particular (because of Chilul Hash-m - Tosfos ha'Rosh).

2)

TOSFOS DH SHE'KEIN MOTZI B'VAS YISRAEL

תוס' ד"ה שכן מוציא בבת ישראל

(Summary: Tosfos explains why the Gemara does not say 'she'Kein Machnis'.)

הא דלא נקט 'שכן מכניס' ...

(a)

Implied Question: The Gemara declines to rather mention 'Because it brings in' ...

דהוא דמי טפי...

1.

Reason: Which is more similar ...

משום דבגט כתיב בהדיא.

(b)

Answer: Because by Get it (Sh'tar) is written explicitly.

3)

TOSFOS DH LEIMA LEIH B'API T'REI ZIL

תוס' ד"ה לימא ליה באפי תרי זיל

(Summary: Tosfos discusses as to why the Gemara does not ask 'Let him declare him Hefker?' and elaborates.)

תימה, אמאי פריך גמרא 'לימא ליה באפי תרי "זיל" ?'?אמאי לא פריך 'ויפקירנו ?'? ...

(a)

Question: Why does the Gemara ask this question, and not 'Let him declare him Hefker?'?

שהרי אפילו עבד כנעני שגופו קנוי יצא בהפקר ,לשמואל דאמר 'המפקיר עבדו, יצא לחירות, וא"צ גט שחרור' בפ' השולח (גיטין דף, לח.) ולמה לי שטרא?

1.

Support: Since even an Eved Cana'ani whose body is acquired, goes out with Hefker, according to Shmuel who rules, in Perek ha'Shole'ach (Gitin, Daf 38a) - 'If someone declares his Eved Hefker, he goes free and does not require a Get Shichrur'? So why do we need a Get?

ואפילו למ"ד (שם:) ד'המפקיר עבדו יוצא לחירות וצריך גט שחרור' ...

(b)

Refuted Answer: And even according to the opinion (there, Amud Beis) that does require a Get Shichrur ...

היינו משום הפקעת איסור, כדי להתירו בבת ישראל...

1.

Refutation: That is only in order to remove the Isur, to permit him to marry a bas Yisrael ...

וא"כ, בע"ע, למה לי שטרא, דבלאו הכי מותר?

(c)

Question (cont.): But why should an Eved Ivri, who is permitted anyway, require a Sh'tar?

וי"ל, דאין ה"נ...

(d)

Answer: That is indeed the case ...

ומיהו לא הוה קשה 'למה לי שטרא, ליפקוה בהפקר'? ...

1.

Answer (cont.): And the Gemara is not asking why we need a Sh'tar, since he can send him out with Hefker? ...

דפשיטא דיש יציאות אחרות לבד משטר .

2.

Answer (cont.): Since it is obvious that there are other ways, besides Sh'tar, of releasing him.

אלא הכי קשיא ליה, אף כשבא להוציאו בשטר, למה לי שטר, אותו לשון הכתוב בשטר דהיינו 'הרי את בן חורין' ' ,הרי את לעצמך' ...

3.

Answer (cont.): And what the Gemara is asking is - Even if one does come to send him out with a Sh'tar, why is the Sh'tar needed, seeing as the equivalent wording that is written in the Sh'tar - 'Harei At ben Chorin' or 'Harei at le'Atzmech' ...

כדתנן בהמגרש (שם דף פה:) ,אותו לשון עצמו יאמר לו בע"פ...

4.

Answer (cont.): As the Mishnah states in 'ha'Megaresh' (Ibid., Daf 85b) That very same Lashon he could just as well say to him by heart ...

דס"ד דאין צריך אלא מחילה כמו מחילת חוב בעלמא.

(e)

Reason: Since the Gemara currently thinks that one only rrequires Mechilah, like one simply foregoes a debt.

ולבסוף דמסיק 'ע"ע גופו קנוי' -לשון הכתוב בשטר אין מועיל בעל פה.

(f)

Conclusion: And the Gemara concludes that one acquires the body of the Eved Ivri, and that the Lashon that is written in the Sh'tar will not be effective by heart.

4)

TOSFOS DH AMAR RAVA ZOS OMERES EVED IVRI GUFO KANUY

תוס' ד"ה אמר רבא זאת אומרת עבד עברי גופו קנוי

(Summary: Tosfos reconciles Rava, who says Eved Ivri Gufo Kanuy, with the inference from our Mishnah that he is not.)

מדלא חשיב במתניתין 'שטר' ,משמע דסבר ד'עבד עברי אין גופו קנוי.'

(a)

Inference: Since the Mishnah does not reckon 'Sh'tar', it implies that the Tana holds that 'One does not acquire the body of an Eved Ivri.

ותימה, דרבא דקאמר 'עבד עברי גופו קנוי' ,היכי פליג א'מתניתין?

(b)

Question: How can R ava, who says that he does, argue with the Mishnah?

וליכא למימר דרבא דייק מברייתא הכי, וליה לא סבירא ליה הכי...

(c)

Refuted Answer: Nor can one answer that Rava extrapolates it from a Beraisa, with which he does not concur ...

דאמר לקמן בפירקין (דף כח.) 'עד היכן גלגול שבועה'? ומסיק- 'רבא לטעמיה דאמר רבא "עבד עברי גופו קנוי" .

1.

Refutation: Since the Gemara, later in the Perek (Daf 28a), discussing the question 'What is the extent of Gilgul Shevu'ah?', concludes that 'Rava follows his reasoning, that 'Eved Ivri Gufo Kanuy'.

וי"ל, דמתני' נמי סברה ד'גופו קנוי' ...

(d)

Answer: The Mishnah also holds 'Gufo Kanuy' ...

והא דלא חשיב שטר ...

(e)

Question: Nevertheless it does not mention Sh'tar ...

משום דתנא דמתני' לא חשיב אלא יציאות שהם בע"כ של אדון, אבל שטר מדעתו של אדון.

1.

Answer: Because the Tana only reckons Yetzi'os that go out against the master's will, whereas a Sh'tar he gives willingly.

5)

TOSFOS DH V'HA'RAV SHE'MACHAL AL GIR'ONO

תוס' ד"ה והרב שמחל על גרעונו

(Summary: Tosfos discusses whether Mechilah requires a Kinyan or not.)

אבל אם לא היה גופו קנוי, היתה מחילה מועלת.

(a)

Clarification: Whereas if his body was not acquired, Mechilah would be effective.

ויש לדקדק מכאן דמחילה לא בעי קנין.

(b)

Inference: We can extrapolate from here that Mechilah does not require a Kinyan.

ומיהו יש לדחות- דכיון שהוא מוחזק בגופו, אין לך קנין גדול מזה.

(c)

Refutation: One can however refute this - in that since he has possession of his body, there is no greater Kinyan than that.

6)

TOSFOS DH MISAH SHE'MOTZI'AH ME'RESHUS AV EINO DIN SHE'MOTZI'AH ME'RESHUS ADON

תוס' ד"ה מיתה שמוציאה מרשות אב אינו דין שמוציאה מרשות אדון

(Summary: Tosfos why we cannot make a Yochi'ach from Chupah.)

ואם תאמר, חופה תוכיח, שמוציאה מרשות אביה ואין מוציאה מרשות אדון... ?

(a)

Question: Let Chupah prove otherwise, since it take out of the jurisdiction of the father but not of the jurisdiction of the master? ...

דאי חופה מוציאה מרשות אדון, אין אדם קונה בת חבירו, שהרי יכול להכניסה ולהוציאה מרשות אדון?

1.

Proof: Because, if it took out of the master's jurisdiction, nobody would acquire his friend's daughter, seeing as the father can take her in and out at will?

וי"ל, מה לחופה שכן אינה מוציאה מרשות אב אלא מדעתו, ולכך אינה מוציאה מרשות אדון, תאמר במיתה שמוציאה מרשות אב בע"כ.

(b)

Answer: Whereas Chupah only takes out of the father's jurisdiction with his consent, which is why it does not take out of the master's jurisdiction, death, takes out of his jurisdiction against his will.

16b----------------------------------------16b

7)

TOSFOS DH V'HA ARBA'AH KA'TANI

תוס' ד"ה והא ארבעה קתני

(Summary: Tosfos discusses the source of the question.)

נראה דדייק מהא דקתני ' -ואי אתה יכול לומר ארבעה באחד מהן ,'דמשמע דנחית לפרושי כולהו.

(a)

Authentic Source: The Gemara, it seems, extrapolates this from the statement 'And you will not find four by any of them', implying the Tana is making a point of explaining them in detail ...

וליכא למימר דדייק מדקתני 'ארבעה מעניקים להן' ...

(b)

R efuted Source: And one cannot say that he learns it from the statement 'There are four who receive Ha'anakah' ...

דהא אמר בפ"ב דסוטה (דף טז.) 'תנא ושייר' ,אע"ג דתנא מניינא...

(c)

Refutation: Because the Gemara says in the second Perek of Sotah (Daf 16a) that 'It learns and omits', despite the fact that the Tana mentions a number ...

גבי הא דאמרינן 'בג' מקומות הלכה עוקרת את המקרא '.

1.

Reference: In connection with the statemen 'In three places the Halachah uproots the Pasuk' (See Masores ha'Shas).

8)

TOSFOS DH MAH L'SIMANIN SHE'KEIN NISHTANEH HA'GUF

תוס' ד"ה מה לסימנין שכן נשתנה הגוף

(Summary: Tosfos explains why we cannot use this to learn Misah via a Kal va'Chomer from Simanim, and elaboratews.)

ואם תאמר, מכל הני איכא למידק ק"ו ' -ומה סימנין שאע"פ שנשתנה הגוף אינו מוציאה מרשות אב, ואפ"ה מוציאה מרשות אדון...

(a)

Question: Why can we not use this to learn a Kal va'Chomer - 'If Simanim, which even though the body has changed, do not take her out of her father's jurisdiction. evertheless take her out of that of her master ...

מיתה שאע"פ שלא נשתנה הגוף מוציאה מרשות אב, אינו דין שמוציאה מרשות אדון' ?

1.

Question (cont.): Misah, which take her out of her father's jurisdiction, even though her body has not changed, should certainly take her out of her master's'?

וי"ל, דודאי גבי אדון שייך לומר שינוי הגוף גורם הוצאה, משום דאין זה הגוף שקנה...

(b)

Answer: To be sure by her master, it is appropriate to say that the change in her body causes her to go out, seeing as it is not the girl that he purchased ...

אבל גבי אב לא שייך טעם דשינוי הגוף, דלעולם הוא אביה אחר השינוי כמו קודם השינוי.

1.

Answer (cont.): But by her master, the reason of body change is not applicable, since he is her father after the change just as he was before it.

וא"ת, נעשה ק"ו משנים ויובל -שאין מוציאין מרשות אב ומוציאין מרשות אדון, מיתת אב שמוציאה מרשות אב, אינו דין ... '

(c)

Question: And why not make a Kal va'Chomer from Shanim and Yovel together - which do not take her out of her father's jurisdiction, but do take her out of her master's, the death of her father, which does take her out of her father's jurisdiction, should certainly ...

וכ"ת 'מה לשנים ויובל שכן מוציאין בע"ע, תאמר במיתת אב... ' ...

(d)

Refuted Answer: And if one will ask 'Whereas Shanim and Yovel take out by an Eved Ivri, the death of the father does not' ...

סימנין יוכיחו?

1.

Refutation: We can counter that with Simanim.

וי"ל, דאיכא למפרך 'מה לסימנין שכן נשתנה הגוף' .

(e)

Answer: One can refute that with 'Simanim is different inasmuch as the body has changed'.

וא"ת, תיתי מבינייהו -דמאי אמרת 'מה לסימנים שכן נשתנה הגוף? שנים ויובל יוכיחו...

(f)

Question: Let us then learn from a combination of both - What will one ask 'Simanim is different, in that the body has changed? Learn from Shanim and Yovel. ...

מה לשנים ויובל שכן מוציאין בע"ע? סימנין יוכיחו...

1.

Question (cont.): Shanim and Yovel take out by an Eved Ivri? Learn from Simanim ...

וחזר הדין לא ראי זה ...הצד השוה שבהן שמוציאין בעלמא ...

2.

Question (cont.): And so the Din goes from one to the other ... What they have in common is the fact that elsewhere they take out ...

שנים ויובל בע"ע, וסימנין נמי מוציאין בעלמא, שהרי מוציאין האיש מידי קטנות -ומוציאין כאן, אף אני אומר ...' ?

3.

Question (concl.): Shanim and Yovel by an Eved Ivri, an Simanim take a man out of Katnus - and they take out here, I too, will say that Miysas Av ... '?

וי"ל, דאיכא למיפרך 'מה להצד השוה שבהן שמוציאין מעבדות, תאמר במיתת האב שלא מצינו שמוציאה מעבדות' .

(g)

Answer: One can refute this with the argument that 'The combined pair take out from Avdus, Whereas we do not find that Miysas Av does'.

ואע"ג דהיא גופא בעי למילף ...

(h)

Implied Question: Even though that is what we are trying to learn ...

מ"מ כל כמה דלא ילפינן, פירכא היא.

1.

Answer: Nevertheless, as long as we have not actually learned it, it is a valid Pircha.

וא"ת, נעשה ק"ו ממיתת אדון, שאינה מוציאה מרשות אב- שאם מת אדון בעודה קטנה, חוזרת לרשות אב עד בגרות...

(i)

Question: Why not learn a Kal va'Chomer from Miysas ha'Adon, which does not take out of her father's jurisdiction - inasmuch as, should the master die whilst she is still a Ketanah, she reverts to his jurisdiction until she becomes a Bogeres

ומוציאה מרשות אדון; מיתת אב, שמוציאה מרשות אב, אינו דין ... ' ?

1.

Question (cont.): Yet it takes her out of the jurisdiction of the master; Miysas Av, which does take her out of her father's jurisdiction, should certainly ... '?

וי"ל, 'מה למיתת אדון שכן מוציאה בנרצע, תאמר במיתת אב ... '.

(j)

Answer: 'Whereas Miysas Adon takes her out by a Nirtza (one who has had his ear pierced), Miysas ha'Av does not'.

9)

TOSFOS DH V'HISNACHALTEM OSAM LI'VENEICHEM ACHAREICHEM MI'KA'AN SHE'EIN ADAM MORISH ETC.

תוס' ד"ה והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם מכאן שאין אדם מוריש כו'

(Summary: Tosfos explains why we need "ve'Hisnachaltem", when seemingly, we could learn it from Amah.)

הר"ר יהודה מקורבי"ל הקשה, למה לי "והתנחלתם" שאין מוריש זכות בתו לבנו...

(a)

Question: ha'Rav R. Yehudah from Korbeil asks why we need the Pasuk "ve'Hisnachaltem" to teach us that a father cannot pass on his daughter's rights to his sons ...

פשיטא? דמהיכא נפקא לן (כתובות דף מו:) ד'מעשה הבת לאב' , מ?לאמה" ,ואמה גופה אינו יכול להוריש לבנו...

1.

Question (cont.): Why is it not obvious? Since from where does the Gemara in Kesuvos (Daf 46b) learn that what she produces goes to the father? From "le'Amah", and the Amah herself he cannot pass on to his son ...

כדדייק לקמן (דף יז:) ד'אמה אינה עובדת לא את הבן ולא את הבת' ?

2.

Source: As the Gemara states further on (on Daf 17b) - 'An Amah serves neither the son nor the daughter'.

וי"ל, ה"מ גדולה הוא דנפקא לן מ"לאמה? ,אבל קטנה לא נפקא מ"לאמה" אלא מסברא -דהשתא זבוני מזבין לה ... ' .

(b)

Answer: That is speaking about a Gedolah, whom we learn from "le'Amah", whereas a Ketanah we learn, not from "le'Amah", but from a S'vara - Now that he can sell her (the work of her hands ... )'.

ולהכי איצטריך "והתנחלתם ."

1.

Answer (concl): And that is why we need "ve'Hisnachaltem".