גמ' קכב: - קכה.
דלת שנתפרקה מכלי אפי' בחול ניטל אגב אביו
למ"ד אין בנין וסתירה בכלים - אבל כן במחובר לקרקע, ואין מחזירין דלת לשידה [שמא יתקע (רש"י - מכה בפטיש, לרש"י קלח: - בנין גמור)]
טלטול מן הצד אסור, לר"א בן תדאי ור"נ להל' מותר
מחט שניטל החור או העוקץ - לרב יוסף עדיין הוי כלי לשבת [חזי להוציא קוץ]
לרבא אינו כלי [כטומאה] חוץ מגולמי מחטין
ליישב אברי ינוקא - לר"נ אסור [כמתקן - מחבר]
לרב ששת מותר משא"כ אפיקטויזין [מתקן גברא דלאו אורחיה]
לרב ששת מותר משא"כ אפיקטויזין [מתקן גברא דלאו אורחיה]
פשוטי כלי עץ ניטלין
בימי נחמיה רק ג' כלים ניטלין [תדירי בתשמיש]
רב יהודה - מלאכתו לאיסור אסור אפי' לצורך גופו
אביי, רבה - מטלטל מלאכתו להיתר לצורך גופו ומקומו (חוץ מגזירת יו"ט אטו שבת לב"ש)
מלאכתו לאיסור לצורך גופו - חוץ: ממייחד לו מקום (לרש"י - מקצה בידים) או קפיד עלייהו, רבה - או דאפשר בענין אחר
רבא - מלאכתו להיתר מטלטל אפי' מחמה לצל
מלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומו אא"כ ליכא תורת כלי (זרק לאשפה מע"ש)
לר' נחמיה - מלאכתו להיתר -
לרבה לצורך גופו לתשמישו (לרש"י - המיוחד לו) וגרף של רעי לסלקו
לרבא לצורך גופו ומקומו ולא מחמה לצל
רבה - מלאכתו להיתר לא יטלטל אם אפשר בלעדו
אין מטלטלין מדוכה: כר' נחמי', מיחד מקום (לרש"י), מחמה לצל, ר' אלעזר - קודם התרת כלים
אין סידור קנים בשלחן בשבת, אין תליית פסח במקלות בשבת [ר' אלעזר - קודם התרת כלים,
רבה - אפשר בלא"ה]
רבה - אפשר בלא"ה]
נגר עם גלוסטרא (ראוי לדוך) לר' יהושע גוררין מפתח לפתח ולא טלטול [ר' אלעזר - קודם התרת כלים, ר' ינאי - בלי עירוב ותוך הפתח כלפנים]
לר"ט מטלטל [תוך הפתח כלחוץ]
לב"ש ביו"ט גזרינן הוצאה, וטלטול עץ לצורך מלאכה אחרת אטו שבת
מכבדות של בגדים מלאכתן להיתר, של תמרה מלאכתן לאיסור (רש"י - אשוויי גומות)
שברי כלים - לת"ק (ר"מ) צריך שיעשו מעין שום מלאכה, לר"י מעין מלאכתן [דהוי נולד]
שמואל - מע"ש לכו"ע מותר [הוכנו למלאכה] חוץ מזרקו לאשפה ע"ש
שמואל - מע"ש לכו"ע מותר [הוכנו למלאכה] חוץ מזרקו לאשפה ע"ש
לבנים שניתותרו מבנין מותר [חזי למיזגא] אא"כ אקצינהו
חרס קטנה - שֵם כלי עליו - לשמואל מטלטל בחצר, לר"נ אפי' בכרמלית, לרבא אפי' ברה"ר [דחזי בחצר]
מטלניות שאין בהן ג' על ג' אסור לטלטל
תנור שהוסק מתוכה ולא מתוך בור ודות בהיסק ראשון -
לר"י אסור [טהור [אין מחוסר נתיצה]], לרבנן מותר [טמא [טמאים יהיו לכם - מ"מ]]
גמ' קכה: - קכו:
רבה א"ר אמי א"ר יוחנן - מניח אבן ע"פ חבית נעשה בסיס אא"כ הדקה
רב יוסף א"ר אסי א"ר יוחנן - נעשה אבן כיסוי ויטלטל, חוץ: מחסרון כיס, אין עליו תורת כלי
[מח' אי מספיק יחוד במעשה כל דהו]
[מח' אי מספיק יחוד במעשה כל דהו]
לרשב"ג - מחשבה סגי חוץ ממחובר לקרקע, רב אשי - זמורה צריך לקשור [שמא יקטום],
לר' יוחנן בעי תורת כלי לעצמו (לרש"י - ראוי לתשמיש אחר)
לר' יוחנן בעי תורת כלי לעצמו (לרש"י - ראוי לתשמיש אחר)
פוקקין בפקק החלון - לר"א דוקא קשור ותלוי (ב' הראשין מדרבנן)
חכמים - לר' ירמיה א"צ תלוי [כר"י], לרב כהנא א"צ אפי' קשור [כרשב"ג דהזמנה מספיק]
[מח' אי מוסיפין על אהל עראי (לרש"י - כאן מיחזי כמוסיף על בנין קבוע)]
[מח' אי מוסיפין על אהל עראי (לרש"י - כאן מיחזי כמוסיף על בנין קבוע)]
נגר לדלת - רש"י - לר"י מדאו' (במקדש) א"צ אפי' קשור [מתוקן מאתמול להכי אינו בנין]
לר"א אסור [בנין] אבל קשור (לרש"י וגם ראשו העליון תלוי) מדאו' מותר [כבר נבנה דעומד לכך]
לר"א אסור [בנין] אבל קשור (לרש"י וגם ראשו העליון תלוי) מדאו' מותר [כבר נבנה דעומד לכך]
כיסוי קרקע בעי בית יד
כיסוי כלים א"צ - ר' יוחנן - כשיש תורת כלי עליו (לרש"י ראוי לתשמיש אחר)
כיסוי כלי שחיבר לקרקע - לת"ק צריך [גזרינן אטו כיסוי קרקע], לר' יוסי וראב"י א"צ
רש"י קכה:
לרש"י - איסור אהל בגג ולא בדפנות