גמ' צה: - צז.
אלמנה ניזונת - מע"י, ז' מלאכות של יורשים
ולא מציאתה [כאנשי יהודה דיכולים להפטר ממזונות ע"י נתינת כתובה (לרש"י - בשאינה ניזונת), תיהוי איבה (לרש"י - בע"כ זנין אותה)]
יורשי כתובתה חייבין בקבורתה
תלמיד עושה מלאכת עבד לרבו חוץ מהתרת מנעל [נראה כעבד כנעני] אא"כ מכירו או מנח תפילין
המונע תלמידו מלשמשו
תפיסת מטלטלי למזונותיה מהני, רבינא ורבא - ולא לכתובה, מב"ר אשי - אף לכתובה
איבדה מזונותיה לשעבר אם לא תבעה לב' שנים, ועשירה/צנועה ג' שנים
"נתננו מזונות (לרש"י - להבא)" - על היתומים להביא ראי' [רש"י - דנשתעבדו בתנאי ב"ד]
נישאת - עליה להביא ראי' (על שעבר)
ר"י - מוכרת וכותבת "אלו למזונות/לכתו' מכרתי" [בלא"ה על האלמנה להביא ראי', דלא ליקרו רעבתנותא]
ר' יוסי - סתם עדיף [על יתומים להביא ראי' (רש"י - "כל שמכרתי למזונות" ותגבה כל כתובתה מלקוחות);
כאביי קשישא - שתטרוף כתו' מלקוחות (רש"י - מעמידה עדים על הנמכר למזונות ולא תודיע על הנמכר לכתו')]
מכירה למזונות - רב הונא - כדי שנה ביחד, רב יהודה ואמימר להל' - כדי ו' חדשים ביחד
והלוקח משלם חלק בכל חודש
מה שמכרה למזונות לא תטרוף לכתו' [אע"ג דאחריות איתמי אבל אחריות דנפשה קיבלה]
להל' מכר קרקע לצורך זוזי ובסוף לא אצטריך - הדרי זביני, לרש"י - ר"נ חולק
גמ' צז. - ק:
אלמנה מוכרת שלא בב"ד: למזונות
לת"ק אף לכתו' [עולא - חינא, ר' יוחנן - אינו רוצה שתתבזה אשתו בב"ד (נ"מ גרושה)]
ור"ש חולק
וא"צ הכרזה (אא"כ לקחה לעצמה - ואז לר"נ בעי אפי' שומא בב"ד גמור)
וצריכה שבועה (לרש"י - שלא גבתה יותר)
יורשי כתו' מוכרין שלא בב"ד - לעולא רק נקבות
לר"ש - ספק גרושה - בעלה חייב במזונות [רש"י - מעוכבת בשבילו להנשא]
אבל לא יורשין [רש"י - הממע"ה]
אבל לא יורשין [רש"י - הממע"ה]
ר"מ - מכרה, משכנה, עשתה כתובתה אפותיקי אין לה מזונות
ר"ש - אפי' מקצתה [לא אמרינן מקצת כסף (מוהר שעדיין חייב) ככל כסף]
מכרה ק' בר' נתקבלה כתובתה [לרש"י - כר' יוסי דאין קצבה לקרקע]
מכרה שוה כתובתה בפחות - נתקבלה כתובתה [את הפסדת]
מכרה יותר משוה כתובתה - ת"ק - מכרה בטל (עכ"פ בדאוזיל בטעות כל דהו)
רשב"ג - קיים ותחזיר המוֹתר - חוץ מאונאה שוה (רש"י - או ראוי להצטרף) לשיעור שדה/גינה - דבטל
שליח שמכר ביותר - בדבר שיש קצבה - ר"י - רווח לשליח
ר' יוסי (להל') - חווקין [לרש"י - מתנה ספק למי]
בדבר הנמכר באומד - לר' יוסי (להל') - הכל לבעל המעות
"מכור לי 1/2 כור" ומכר כור - ספק אי מכר קיים על 1/2
"כור" ומכר 1/2 - ספק אי קיים [לא ניחא לאפושי שטרי]
ואם אמר "לאחד" - לרב הונא - ולא לשנים, לרב חסדא ורבה בר"ה ור"נ - אפי' למאה
ועכ"פ מכר בטל בדאוזיל בטעות [אפי' בקרקעות - לתקוני שדרתיך]
הבא לי חלוק בדינר הקדש וקנה ב 1/2 - לרבנן בע"הב מעל, לר"י שליח מעל חוץ מקנה קטנית דלא מוזלי
שום הדיינים (בדא"צ הכרזה: עבדים [שמא יברחו], מטלטלין ושטרות [שמא יגנבו],
לכרגא (לרש"י - דיתמי) למזוני ולקבורה [אין פנאי], בנהרדעא [גנאי לקונים], ערכין כב. - שטר עם רבית) -
טעות שתות - ת"ק, ר"נ להל' - בטל; רשב"ג, פרטא ורבי להל' - קיים עד פלגא
בהכרזה - לכו"ע קיים אפי' כפול / פלגא
שום שליח (לרש"י - אפי' דעלמא) -
רבא - ר"נ - טעות בשתות כדיינים [לא לצורכו]
רב שמואל בר ביסנא - ר"נ - בכל דהו כאלמנה [יחיד]
אפוט' לחלוקה - שמואל - הגדילו יכולין למחות ברוחות, ור"נ חולק [מה כח ב"ד יפה בלא טעו]
אלמנה, ב"ד שמכרו למזונות - אחריות איתמי
ב"ד שמכרו בלי הכרזה (במקום שצריך) הדר זביני
שמין ומוכרין מטלטלי דיתמי לאלתר [רש"י - שלא ירקבו] אא"כ מיקרב יום השוק
גמ' ק: - קא:
אין כתובה ותנאי כתובה (אלא תוספת [מתנה - לרש"י - בחיבת ביאה]):
1) לממאנת [מעצמה יוצאה] (ואם לותה למזונות אינו משלם)
2) שנייה [קנסוה - דלא נפסלת וולדה כשר]
3) איילונית ואלמנה לכה"ג (חייבי לאוין) דלא הכיר בה [מקח טעות]
אבל חייבי לאוין דהכיר בה יש [רש"י - הוא מרגילה]
קידושי קטנה ע"י אמה ואחיה - ר"א - אינה כאשתו אלא למיאון
ר' יהושע - בעלה זכאי כאשתו
ע"י גט: לרב אין לה כתו', לשמואל יש
ואסורה לקרוביו ולכהן וממתנת ג' חדשים
ע"י גט: לרב אין לה כתו', לשמואל יש
ואסורה לקרוביו ולכהן וממתנת ג' חדשים
בלאות דליתנהו - ממאנת - אין לה
איילונית שלא הכיר - מלוג יש לה לרב כהנא דקרנא הוי (לר"נ פירא הוי)
צאן ברזל אין לה [רש"י - ברשות הוציאן]
שנייה - מלוג אין לה, ברזל יש לה [קנסו לשניהם]
זינתה - ר' מנחם - הפסידה בלאותיה קיימין, לחכמים (להל') נוטלת (רש"י - מלוג)
רש"י ק:
אין לממאנת וכו' פירות - לרש"י - פרקונה
בלאות - מה שבלה (דלא כרש"י במק"א - מה שנשאר)