גמ' מד. - מה:
מעות אינן קונות פירא, אבל משיכת פירות מחייבו הטבעא:
כסף ? נחשת [איכא אתרא דלא מסגי] ? זהב ? אסימון (לרב - סימן למרחץ,
לרש"י - בלי צורה) < מעות רעות (לרש"י - שנפסלו) ? מטלטלין (פסלתו מלכות ומדינה)
לרש"י - בלי צורה) < מעות רעות (לרש"י - שנפסלו) ? מטלטלין (פסלתו מלכות ומדינה)
ב"ה, תנא דפדיון הבן, רבי בילדותו - כסף קונה זהב (=טבעא) [חשיבות], כסף לגבי נפשיה טבעא
ב"ש, משנתינו, רבי בזקנותו - זהב קונה כסף (=טבעא) [חריף]
ר' יוחנן - וכן לענין הלואה סאה בסאה (וכן לשיעור פדיון הבן ופרוטה)
ר' יוחנן - וכן לענין הלואה סאה בסאה (וכן לשיעור פדיון הבן ופרוטה)
ב"ש - לא יחלל כסף מע"ש אזהב, ב"ה - מותר
לל"ק לר"ל מח' נמי בפירות אזהב, ולר' יוחנן לכו"ע מחללין
לל"ב להו"א מח' ב"ש וב"ה בכסף שני [הכסף כסף ריבה] ומח' ר''י ור"ל כנ"ל
למסקנא מח' ב"ש וב"ה אי חיישינן שישהה עליותיו ומח' ר"י ור"ל אי בפירות לכו"ע לא חיישינן
למסקנא מח' ב"ש וב"ה אי חיישינן שישהה עליותיו ומח' ר"י ור"ל אי בפירות לכו"ע לא חיישינן
מז: - אין חילול על סימן למרחץ
על אסימון - לר' דוסא ור' ישמעאל מחללין [וצרת בידך - דבר הנצרר]
לחכמים ור"ע לא [וצרת - יש צורה]
לחכמים ור"ע לא [וצרת - יש צורה]
הפורט ל\מסלע מע"ש - ב"ש - כולו (לרש"י - כרצונו)
ב"ה - חציין [רש"י - שלא יוקירו הפרוטות, ובירושלים שלא ישתכר השולחני פעמיים]
ב"ה - חציין [רש"י - שלא יוקירו הפרוטות, ובירושלים שלא ישתכר השולחני פעמיים]
גמ' מה: - מז:
מח' רב ולוי אי מטבע נעשה חליפין [צורתא עבידא דבטלא (רש"י - כאינו מסוים)] להו"א דר"פ - אבל נקנה בחליפין
להל' אינו נעשה חליפין חוץ: מפרוטטות (בלי צורה), פסלתו מלכות או מדינה
ונקנה רק במשיכה, אגב קרקע
ונקנה רק במשיכה, אגב קרקע
לר"נ יש דמים כחליפין - דמי שור בפרה (לרש"י - שם השור בדמים ע"מ שיתן פרה - ואפי' אחר המשיכה) [מעות קונות ובלא שכיח לא גזרו]
רב הונא - מעות קונות בא"ל מכור לי באלו שבידי [לא שכיח] לרבה יש אונאה ולרב אבא אין
חליפין:
רב - כליו של קונה [שיגמר ויקני, ונתן לרעהו כת"ק - בועז לגואל]
לוי - של מקנה [בהנאה דמקבל ממנו, כר"י - גואל לבועז]
אפי' פחות מש"פ, ובמקפיד אשויו לרב אדא ב"א לא קנה [כדמים], לרבא קנה [פסוק לא בשופטני]
אין חליפין: 1) בפירי לר"נ (להל') [נעלו] ורב ששת חולק [לקיים כל דבר], 2) באינו מסויים [נעלו],
3) מרוקא (לרש"י - כלי מגללים) ושמואל חולק, 4) איסורי הנאה, 5) בפרה וטלה ומשך אחד,
6) מח' במטבע
3) מרוקא (לרש"י - כלי מגללים) ושמואל חולק, 4) איסורי הנאה, 5) בפרה וטלה ומשך אחד,
6) מח' במטבע
גמ' מז: - מט:
ר' יוחנן, רב הונא, רב חסדא, ר"נ - מעות קונות [רש"י מו: - כהקדש [ונתן הכסף וקם לו]] וגזרו משיכה שלא יאמר נשרפו חטיך (לרש"י - יציל דירויח אם יוקירו)
חוץ: מדמי פרה בשור, אינו מקפיד בדמים, בעלייה של לוקח המושכרת למוכר, גמ' עד: פסיקה (רש"י לאחר זמן) והוזל השער
ר"ל, רש"י להל' - משיכה מה"ת [או קנה מיד, לא אהדר קרא בהדיא תשומת יד להישבון], חוץ: מלר"ש, מנכרי [מיד עמיתך]
נ"מ: קרבן שבועה לעושק ותשומת יד - לר"י ביחוד כלי ולר"ל נטלו וחזר והפקידו,
מעילה במעות בלי משיכה, רש"י - קידש במעות
מעילה במעות בלי משיכה, רש"י - קידש במעות
לת"ק אף לוקח חוזר (לרש"י - ברואה דליקה באה) [לר' יוחנן תקנו שמוכר יציל],
לר"ש רק המוכר, עד: - חוץ מפסיקה (רש"י - ללאחר זמן) והוזל השער (מי שפרע)
מי שפרע [לר' יוחנן דמעות קונות, לר"ל - משום דברים עם מעות]
לאביי מודעינן [לא תאור], לרבא לייטינן [אינו עושה מעשה עמך]
לאביי מודעינן [לא תאור], לרבא לייטינן [אינו עושה מעשה עמך]
דברים - לרב אין מחוסרי אמנה (משמעות רש"י - בנשתנה השער),
לר' יוחנן וברייתא דר"ש יש [הין צדק] במתנה מועטת, טובת הנאה, תוס' - אף ביוקר [סמיכות דעת] חוץ מבן שפסק עם פועל [לא סמך דעתו]
ערבון (רש"י - לתחילת פרעון) למטלטלין -
רב ורב חייא ב"י - כנגדו קנה למי שפרע, ר' יוחנן - כנגד כולו
רב ורב חייא ב"י - כנגדו קנה למי שפרע, ר' יוחנן - כנגד כולו
לקרקע - קנה כולו
ערבון (רש"י - למשכון לקנוס) שאם יחזור ימחול\יכפול - לר' יוסי מהני [אסמכתא קניא]
לר"י קונה כנגד הערבון - רשב"ג - בא"ל ערבוני יקון (לרש"י שיקנה הכל)
משכון שוה חצי הלואה - רשב"ג - אינו משמט, ר"י הנשיא - משמט [לר' יוחנן מח' בחצי השני אי כנגד כולו קונה, לרב מח' בחצי ראשון אי רק לזכרון דברים]
ביתא קמך - רבא - אפי' ש"ח לא הוי
רש"י מח. - מט.
כפר בהלואה בלי יחוד כלי פטור מקרבן שבועה
נותן מעות לבלן מעל - לרש"י - דאין מה למשוך
נתן בדברים - לר' יוחנן לוי יכול להפריש תרומת מעשר דסומך על שארית ישראל וכו' ולא ידברו כזב
לסיכום - אין מי שפרע: דברים לבד, אונאה,
לקמן פ"ה: שילם על שער לקוטות ולא הלך לגורן או לא אמר סמך דעתי,
פסק אביצים דיוצר - לפני שעיילי עפרא שאינו מצוי לביתו, לר"י פסיקה ולא התנה כשער הזול ולת"ק בשליח, בדעייל ונפק אזוזי
לקמן פ"ה: שילם על שער לקוטות ולא הלך לגורן או לא אמר סמך דעתי,
פסק אביצים דיוצר - לפני שעיילי עפרא שאינו מצוי לביתו, לר"י פסיקה ולא התנה כשער הזול ולת"ק בשליח, בדעייל ונפק אזוזי
גמ' מט: - נא:
אונאה: לרב - שתות מקח, שמואל - אף שתות מעות (מצד א')
חכמים - רבא להל' - פחות משתות מחילה לאלתר, יתר - ביטול מקח בכדי שיראה לתגר
שתות - מחזיר אונאה (לרש"י - כר' נתן) בכדי שיראה לתגר
שתות - מחזיר אונאה (לרש"י - כר' נתן) בכדי שיראה לתגר
לר' אלעזר למשנתנו ולרבה אף לר' נתן - נתאנה הלוקח ידו על העליונה, לרבי המוכר בלבד
לרבא למשנתנו ולרבי, ברייתא - בין לוקח בין מוכר
ר"ט - אונאה בשליש כל היום - ולמסקנא מלמעלה משתות עד שליש
ר"נ - מוכר לעולם חוזר [אינו מכיר באונאתו] (רש"י - אם לא נתייקר)
נתאנה לוקח [אל תונו], נתאנה מוכר [או קנה]
אין אונאה: 1) לוקח מבעה"ב כלי תשמישו [רש"י בשם שאלתות - חביבין וכמפרש דיודע]
2) לר"י תגר שמוכר בזול - ר"נ - ספסר (קונה ומוכר מיד) [בקי ומוחל עבור מקח אחר]
(לרב אשי תגר חוזר אפי' פחות משתות [רש"י - תקנו לחייו])
3) לשמואל ע"מ שאין עלי אונאה [בדבר שבממון תנאו קיים, מי יימר דקעקר]
חוץ מע"מ שאין בו אונאה (רש"י - מקח טעות)
(לרב יש אונאה [אביי כר"מ דמתנה עמ"ש בתורה, מי ידע דמחל] חוץ ממפרש דיודע)
4) בנו"נ באמנה (לרש"י - מאמין לשליח ורווח והפסד למשלח) - ונותן שכר טרחו ולא שכר עצמו [כבר נתן]
(ע"ע לקמן נו.)
גמ' נא: - נב:
אונאה בסלע שנחסר - ר"מ 1/24, ר"י - 1/12, ר"ש - שתות
לרבא מח' נמי בטלית ואביי חולק [סלע אינו מוחל דאינו יוצא]
נפחת פחות מאונאה - מוכרה בשוויה (רש"י - ביפה)
יתר מאונאה עד כאיסר - תי' א' בתוס' - לאביי יקיים [הפסד מועט], לרבא לרב הונא יקוץ
עד מחצה - לרב הונא יקוץ לר' אמי יקיים [רש"י - ניכר]
מחצה (לרב הונא - בב"א) - מוכרה כשוויה
יותר ממחצה - נוקב באמצע לתלייה ולא ימכור לרמאי [רש"י - יוציאה בשקל]
בכפרים יחזיר אונאה עד ע''ש [הולכין לשוק] - לאביי אף בטלית, לרבא רק סלע [לא קים להו]
מדת חסידות - אפי' אחר י"ב חודש, אינו חסיד - רק תרעומת
גמ' נב: - נה.
חזקיה - מחלל מע"ש על סלע חסרה בתורת יפה (לרש"י - בשויה - בדמים ודאין) [לא יעשה ב' זילי (חסרה, כיפה)]
חזקיה - פחות מש"פ מחלל על מעות ראשונות [א"א לצמצם]
ומע"ש בטל ברוב באין לו מתירין: פחות מש"פ (לרש"י - שנטמא) ואסור לצרף מע"ש דאו' עם דרבנן (יש מתירין לא בטל),
שנכנסו לירושלים - בלקוח ונטמא לר"י דיקבר [לרש"י - לא אלים למיתפס, משנה - אינו נפדה טהור בריחוק מקום],
דנפול מחיצות שקלטוהו [לא פלוג] - רב ששת - ואף בפחות מש"פ
שנכנסו לירושלים - בלקוח ונטמא לר"י דיקבר [לרש"י - לא אלים למיתפס, משנה - אינו נפדה טהור בריחוק מקום],
דנפול מחיצות שקלטוהו [לא פלוג] - רב ששת - ואף בפחות מש"פ
מע"ש פרוטה ומחצה על ב' פרוטות - רק פרוטה נתפסה אא"כ מחלל על איסר
פחות מש"פ אין פדיון [ממעשרו]
רב אמי ור' יוחנן - אין בו, רב אסי ור"ל - אין בחומשו (צריך ד' פרוטות)
רבינא, ר' יאשיה - חומשו מלבר [חמישיתו עליו], ר' יונתן - מלגיו [חמישיתו]
מדאו' חומש לא מעכב; מדרבנן לר"א חילל,
לר' יהושע לא [חוששין לפשיעה] חוץ מהקדש בשבת [עונג, גזבר יתבע],
לרבי בהקדש חילל ובמע"ש רק בשבת אוכל
לר' יהושע לא [חוששין לפשיעה] חוץ מהקדש בשבת [עונג, גזבר יתבע],
לרבי בהקדש חילל ובמע"ש רק בשבת אוכל
רבא - חומשו כמותו [עליו] - לא אקרקע בהקדש, רק מפירות באכל תרומה (רש"י - בשוגג),
לא על אסימון במעשר
לא על אסימון במעשר
חומש אחומש באשם גזילות [וחמישיתיו], באכל תרומה [ויסף חמישיתו = חמישיתיו], הקדש [מקיש חומשו לכסף ערכו],
ולא במעשר ומעילה (רש''י כאן; ורש''י שבת לה. חולק)
ר' יהושע בן לוי - אין חומש על הקדש שני [ואם המקדיש - ולא המתפיס, בבהמה הטמאה - טמאה ראשונה]
חילול הקדש אפחות משויו - פדוי וישלים
גמ' נה. - נו.
בעי ש"פ: 1) להודאה במקצת, 2) קידושין, 3) מעילה, 4) אבידה (אפי' זל אח"כ),
5) גזלן שנשבע לשקר להוליכו למדי [רש"י - ונתן לאשר אשם לו] (רש"י - ולקרבן),
6) אונאה ללוי (ורב כהנא חולק (רש"י - איסר (רש''י נו: - במקח))
7) ישיבת הדיינין (רש"י - לכוף) - רב קטינא - ולא בגמר דין (רש"י - אם חזר השני ותובעו),
8) לפדות מע"ש (מח' בו או בחומשו), 9) לרש"י גיטין יב: - הקדש
5) גזלן שנשבע לשקר להוליכו למדי [רש"י - ונתן לאשר אשם לו] (רש"י - ולקרבן),
6) אונאה ללוי (ורב כהנא חולק (רש"י - איסר (רש''י נו: - במקח))
7) ישיבת הדיינין (רש"י - לכוף) - רב קטינא - ולא בגמר דין (רש"י - אם חזר השני ותובעו),
8) לפדות מע"ש (מח' בו או בחומשו), 9) לרש"י גיטין יב: - הקדש
הישבון להקדש אפי' פחות מש"פ [ואת אשר חטא]
חומש: 1) אכל בשוגג תרומה, תרומת מעשר אפי' דמאי [כר"מ דעשו חיזוק כתורה באכילה],
2) חלה וביכורים [רש"י - איקרו תרומה], 3) פדיון רבעי ומע"ש (ולא דמאי) והקדש שלו,
4) מעילה, 5) גוזל ונשבע
2) חלה וביכורים [רש"י - איקרו תרומה], 3) פדיון רבעי ומע"ש (ולא דמאי) והקדש שלו,
4) מעילה, 5) גוזל ונשבע
מע"ש דמאי - מחלל כסף על כסף או נחשת
ונחושת אפירות - ר"מ - ויחזור ויפדה (לרש"י - צריך [וצרת הכסף]),
חכמים - יעלו לירושלים (לרש"י - אם רוצה)
בודאי - מחללין כסף דוקא אנחושת מדוחק וחוזר ומחללן אכסף [רש"י - בזיון, פרוטות מחלידות]
ר"מ - רק סיטון יכול למכור דמאי, חכמים - אף בעה"ב במדה גסה
לוקח מנחתום (ע"ה) - ר"מ - מעשר מצוננת אחמה [רעה על יפה]
אפי' דפוסים הרבה ולר"י אסור
אפי' דפוסים הרבה ולר"י אסור
מפלטר - ר"מ - מכל דפוס [קנה מכמה גברי], ר"י - מאחד
גמ' נו. - נח:
אין אונאה: (עי' לעיל נא. 1) - 4))
5) קרקעות [מיד עמיתך - הנקנה מיד ליד], 6) עבדים [הוקשו],
7) שטרות לראיה [ממכר - גופן קנוי],
8) הקדשות [אחיו] - לר"ש דוקא בשאין אחריות [בעמיתו וכחש], 9) פרוטות לרב כהנא,
10) ספק בחטים דזרע דלא כדאבעי [אי בטל אגב קרקע (רש"י - בלא השרישו)]
(ונ"מ לשבועת מודה במקצת ועומר),
(ונ"מ לשבועת מודה במקצת ועומר),
11) לר"י - ס"ת [אין קץ לדמיה] ובהמה ומרגליות [ראוי לזווגן] עד כפליים,
12) ר"י בן בתירה - סוס סייף ומגן במלחמה [חיי נפש], 13) חליפין,
14) לרב אבא (מז.) במוכר בדמים אלו ולא מקפיד, 15) לגוי
יש אונאה לשכירות [ממכר - מכירה ביומיה]
חוזר בפחות משתות: 1) לרב אשי - תגר לר"י, 2) דבר שבמדה משקל ומנין [רש"י - מקח טעות],
3) הקדש לרב חסדא
3) הקדש לרב חסדא
יש ביטול מקח בקרקעות (לרש"י - יתר משתותך)
לר' אמי ור' יונה בשם ר' יוחנן יש ביטול מקח בהקדש [רש"י - אין דרך מקח]
ור' ירמי' בשם ר' יוחנן ושמואל חולקין [רש"י - אין טעות כלפי שמיא]
ור' ירמי' בשם ר' יוחנן ושמואל חולקין [רש"י - אין טעות כלפי שמיא]
חילול הקדש על ש"פ חל - ר' יוחנן - וישלים מדרבנן, ר"ל - מדאו'
[לר' יונה: איפוך ומח' אם יש בביטול מקח (לרש''י - לאו מידי עבד), בלכתחלה (לרש"י - לחלל - אי ''ערכך'' = כל דהו או שוויו), לא תיפוך ומח' אי אפי' פחות משתות חוזר]
אין רבית להקדש - רב הושעיא - מקבל לספק סלתות (לרש"י - קיבל מעות מגזבר ולא יצא השער) יד הקדש על עליונה, ר"פ - בלוה מגזבר אבני בנין (חולין)
קרקע עבדים ושטרות:
1) אין כפל [כפו"כ - מטלטל וגופו ממון כעין על שור וכו' על שלמה, ב"ק - מיעוטי]
וד' וה' [לא ג' וד'],
וד' וה' [לא ג' וד'],
2) ש"ח אינו נשבע [כעין כסף או כלים, ב"ק - חמור שור שה - מיעוטי],
3) ש"ש אינו משלם [כעין חמור או שור או שה] אא"כ קנו מידו, ומ"מ איבד שכרו,
וה"ה הקדש [רעהו, ב"ק - וגונב מבית האיש] (לר''ש בלי אחריות)
שליח שאבד שקלים משנתרמה (לרש"י - כשבאו לדין) נשבעין לגזברין (רש"י - שלא פשע):
שמואל - ש"ש נשבע (רש"י - שאינו ברשותו) לבני העיר במעמד גזברין
[חשד, דלא ליקרו פושעים] ליטול שכרו בנאנס,
[חשד, דלא ליקרו פושעים] ליטול שכרו בנאנס,
ר' יוחנן (איתותב) - ש"ח נשבע ליפטר כר"ש דשבאחריותו נשבע [דהוי בעמיתו, בה' וכחש - ריבוי]
ר' אלעזר - ישבע מתק"ח שלא יזלזלו בהקדשות
רש"י נח.
תורמין על האבוד - לרש"י - מהשליח ולא נודע קודם שנתרם ובא לדין אח"כ,
על הגבוי - ועודנו בדרך,
ועל העתיד לגבות - לרש"י - נאנס - ואפי' לא יגבה לעולם
גמ' נח: - ס:
אונאת דברים [לא תונו איש את עמיתו]: כמה חפץ זה, זכור מעשיך, דאבותיך, יסורים מחטא, פלוני מוכר, עיניו במקח כשאין לו דמים. חוץ מאינו אתך בתורה ומצות [עמיתו]
הלבנת פני חבירו ברבים; תזהר באונאת/בכבוד אשתו; שערי דמעות/אונאה לא ננעלו;
עצת אשתו במילי דביתא/דעלמא; הזהר בתבואה בביתו;
ר"א - חרוב, אמת המים, כותלי ביהמ"ד יוכיחו, ר' יהושע - לא בשמים היא, הקב"ה - נצחוני בני, נידוי ר"א; אונאת גר
תנור עכנאי (חול בין חוליות) לר"א טהור [לרש"י - בנין ככלי אדמה]
לחכמים מקבל טומאה [לרש''י - בתר חוליות]
מאנה או לוחץ גר עובר בג' לאוין
אין מערבין פירות (בלי להגיד) (חוץ מתגר) אפי' חדשים יקרים בישנים זולים [רוצה לישנן], (רש"י - אבל ישנים בחדשים מותר)
מערבין יין קשה ברך (רש"י - ולא הפוך) בין הגיתות, בידעי, רב אחא - בנטעם קודם
אין מערבין שמרי יין אחר
מים ביין יודיע לקונים ולא ימכור לחנוני [רש"י - לפני עור] אא"כ ניכר
חוץ ממקום שנהגו להטיל - בין הגיתות
לר"י חנוני לא יחלק אגוזים לתינוק, לא יפחות השער,
לאבא שאול - לא יברור פסולת הגריסין אפי' נראה, וחכמים מתירין
אסור לגנוב עין, ליפות דבר ישן למכור
רש"י נט.
לרש"י - אוריה כתב גט ע"מ שאם ימות מגורשת מעכשיו