גמ' לב. - לד.
ביטול שליחות אפי' על ידי שליח - בפני השליח, האשה, ב"ד (ותיקן ר"ג שלא)
אבל לא אי מיהדר לבטל והגיעה לידה
אבל לא אי מיהדר לבטל והגיעה לידה
פסול, אינו גט, אינו מועיל, אינו משלח (לשון עבר) - לא בטל; הרי הוא חרס - בטל;
בטל (בלי "הוא") תיקו (רש"י - אולי לשעבר משמע)
בטל (בלי "הוא") תיקו (רש"י - אולי לשעבר משמע)
אביי - מהני ביטול לשליח מתנה [הולך לאו כזכי]
ר"נ (להל') - חוזר ומגרש בו [רק ביטל השליחות, ואין דיבור מבטל גט], ורב ששת חולק
ביטול בב"ד - לר"נ (להל') בפני ב' [נמי "ב"ד" (לרש"י - אודועי בעלמא)], לרב ששת בפני ג'
תקנת ר"ג - ר' יוחנן - תקנת ממזרים [כר"נ - ואין לב' קול]
ר"ל - תקנת עגונות [כרב ששת ויש קול]
בדיעבד - לרבי (ור"נ ולהל') בטל,
לרשב"ג (ור' אבא ור' יאשיה) לא בטל [כח ב"ד יפה - אפקעינהו (רש"י - ע"מ כן קידשה, רבותי - קיחה קיחה מדרבנן)]
אמר לעשרה כתבו - רבי (להל') - יבטל זה שלא בפני זה (לרש"י אפי' לכתחלה),
רשב"ג - זה בפני זה [מח' בעדות שבטלה מקצתה אי בטלה כולה והם לא יודעים (רש"י - תקנת ר"ג דאינו מבוטל), אין כח לבטלו אלא בפני כולן (נ"מ ב"כולכם", אמר לשנים)]
לת"ק דר"י בן קרחה עדי חתימה לא מצטרפי כשאמר לזה שלא בפני זה
לר"נ - מה כח ב"ד יפה בממונא (אפוטרופוס) ולא באיסורא (ביטול שליח - אשת איש)
גילוי דעת שאינו רוצה שליח - לאביי (להל') אינו בטל, לרבא בטל חוץ מגילוי דעת שרצה תנאי המפריע לגט
גמ' לד: - לו.
תיקן ר"ג לכתוב כל שום שיש לו ולה (לרש"י - בה"ג - לשון זה)
רב אשי - כשאתחזק בתרי שמי, ויכתוב שם העיקר קודם
תיקן ר"ג שאלמנה ובגט יבמין (לרש"י - מהזקוק) נפרעת ע"י נדר ליתומים [רש"י - עונש שבועה מרובה, מורה היתר דקטרחה ליתומים/לאחי בעלה הראשון]
אבל נשבעת: 1) בגרושה, 2) שלא בב"ד (רש"י - אין כ"כ עונש) לשמואל,
3) בקופצת ונשבעה אפילו לרב
3) בקופצת ונשבעה אפילו לרב
ניסת - רב הונא - אין מדירין [בעל יפר], ר"נ - מדירין ברבים [כמ"ד אין לו הפרה והתרה]
ר"פ - צריך לפרט נדרו לחכם [שמא נדר על איסור]
ר"נ - א"צ [יגייז דיבורו וחכם יתיר]
ר"נ - א"צ [יגייז דיבורו וחכם יתיר]
אפי' למ"ד נדר ברבים יפר אבל לא על דעת רבים (לרש"י - על דעתינו) חוץ מלצורך מצוה
גמ' לו. - לז:
תיקן ר"ג ע"ח על גט - לר"א דלמא ימותו ע"מ; לר"מ שיפרשו שמותיהן חוץ מרבנן דבקיאין סימנייהו
הלל תיקן פרוסבול (רש"י - מסירת שטרות וב"ד מפקיעין ממונו)
אביי - בשמיטת כספים בזה"ז מדרבנן [רבי - היקש לשמיטת קרקע, ושב ואל תעשה]
רבא - (לרש"י - אפי' למ"ד דאו') הפקר ב"ד הפקר [יחרם כל רכושו, ראשי אבות - דמנחילין כרצונם]
ספק אם אפשר לבטל תקנת הלל - לדריה או לעולם
צריך ב"ד כר' אמי ורב אסי, מסירת מילים מספיק
קרקע ללוה [רש"י - מלתא דשכיחא]
אפי' כל שהוא [חוזר וגובה (קטינא דאביי)], עציץ נקוב [לא פלוג],
אפי' כל שהוא [חוזר וגובה (קטינא דאביי)], עציץ נקוב [לא פלוג],
רב יהודה - אפי' שאילת מקום, אפי' יש קרקע לעָרב או להחייב לו (ר' נתן)
היה לי ואבד - לת"ק דברייתא אינו נאמן, וחכמים חולקים [לא שביק היתירא]
עלובה כלה שזינתה - ועדיין חביבותא; הנעלבים וכו' ושמחין ביסורין כצאת השמש בגבורתו
אינו משמט: 1) מסר שטרותיו לב"ד [לרש"י - הפקר ב"ד אין לא יגוש],
2) יתומין [נשיאים אביהן (רש"י - כמסורין לב"ד)],
3) שטר עם אחריות נכסים לר' יוחנן ור"ל [כגבוי - ב"ש], לרב ושמואל משמט,
4) מלוה על המשכון [דתפס לי' - דבע"ח קונה משכון (לרש"י - ואינו נוגשו - כגבוי)],
5) כ"ט: - עיכוב מתנות לחוב כהן ועני
"משמט אני" "אעפ"כ" - רבה - ותלי ליה (רש"י - מכריחו לומר מתנה אני נותן)
רש"י לו.
לרש"י - מח' ת"כ וירושלמי אם יש שביעית בלי יובל נוהג - לענין זריעה וחרישה
לרש"י - בבית שני לא נהגו יובל
גמ' לז: - לט:
פודה עבד כנעני לפני יאוש -
אביי: ת"ק - לשום בן חורין - בן חורין [דלמא ממנעי ולא פרקי]
רשב"ג - עדיין עבד לראשון [מצוה לפדותו] ואחר יאוש בן חורין
רבא: ת"ק - לאחר יאוש לשם עבד - לרבו ב' (לרש"י - קונה מע"י בכסף מגוי וגופו בטבילה),
לבן חורין - בן חורין
לבן חורין - בן חורין
רשב"ג - לבן חורין - עבד לראשון [חזקי' - שלא יפיל עצמו לגייסות] חוץ מבורח מגייסות
לעבד - לרש"י - לרבו ראשון
גוי קונה ישראל בכסף [או לעקר - מכסף מקנתו], ובחזקה (לרש"י - בחזקת יאוש - הלבישו הנעילו וכו') [וישב ממנו שבי]
גוי קונה עבד בכסף [ק"ו מקנין ישראל], ובחזקה [עמון ומואב טהרו בסיחון]
אין גוף הגוי קנוי לגוי [מהם תקנו - ולא זמ"ז]
מפקיר עבדו או יאוש (רש"י - הוי הפקר) - שמואל - א"צ גט שחרור [עבד איש - שרשות רבו עליו]
רבינא, ר' יוחנן, רב, רבי - צריך [לה לה - בשטר], חוץ מגר שמת [לה לה מאשה]
ל"ק דאמימר מ. - אין תקנה (לרש"י - לשום אשה) [לא מצי למקני איסורא]
ולאבא שאול קטן נשאר עבד
מותר לשחרר עבד כנעני: 1) לר' ישמעאל [לעולם בהם תעבודו - רשות] (ור"ע חולק),
2) כדי שבני העיר יפדה, 3) שיזלזל בעיני גוי, 4) לרבינא - הפקרות בשפחה,
5) אף לאביי בחציה בת חורין [לא חזי], 6) מצוה (דרבים),
7) ר' יוחנן - עבד שברח מבית אסורים, 8) מצוה לקיים דברי המת שישחררו,
9) חצי בן חורין [מצוה רבה (לשֶבֶת יצרה)]
2) כדי שבני העיר יפדה, 3) שיזלזל בעיני גוי, 4) לרבינא - הפקרות בשפחה,
5) אף לאביי בחציה בת חורין [לא חזי], 6) מצוה (דרבים),
7) ר' יוחנן - עבד שברח מבית אסורים, 8) מצוה לקיים דברי המת שישחררו,
9) חצי בן חורין [מצוה רבה (לשֶבֶת יצרה)]
יורדים מנכסיהם - משחררים עבדים, סיירי נכסיהם בשבת, סעודה בשעת דרשה
המקדיש עבדו - רבה אמר רב - יצא לחירות [עם קדוש קאמר] (וצריך גט שחרור)
רב יוסף אמר רב - לא יצא [דלמא לדמי קאמר; לת"ק דרבי, לברייתא דמועלין (בסמוך), ר"מ - קדוש לימכר [ר"מ - אינו מוציא דבריו לבטלה]]
ת"ק - עבד הקדש אין גזבר משחרר או מוכר לעצמו (לרש"י - רק הקדש לימכר) אלא מוכר לאחרים
לרבי - מותר למוכרו לעצמו (רש"י - דרך מקח ולא דרך פדיון)
המקדיש עבדו לרשב"ג מועלין בשערו [כגזוז], ות"ק חולק [אפי' לר"מ (כבצורות) - משבח]
גר שמת - ת"ק ור' יוחנן להל' - עבדיו בני חורין, אבא שאול ור' יהושע בן לוי - רק גדולים
רש"י לח:
לרבה אמר רב - כיון דשייך בגופו לשון "קדושה" לא אמרינן לדמי קאמר,
ואפי' פירש "קדוש לימכר" הוי בן חורין (כמתפיס תמימים)
ואפי' פירש "קדוש לימכר" הוי בן חורין (כמתפיס תמימים)
גמ' לט: - מ:
רבי, להל' - עבד יוצא בפדיון [היקש לשטר], חליפין [ככסף]
ר"ש בשם ר"ע - צריך אף שטר לאיסור [כי לא חופשה]
סימן ששיחררו: השיא עבדו לבת חורין, רבו הניחו תפילין, כתב שטר אירוסין לשפחתו
ולא: בלוה ממנו, אפוטרופוס, תפילין בעצמו, קרא ג' פסוקים
ולא: בלוה ממנו, אפוטרופוס, תפילין בעצמו, קרא ג' פסוקים
צאי בו והתקדשי בו - לר"מ מקודשת [הרי את מקודשת = לשון שחרור (ראויה להתקדש)]
לל"ב דאמימר - מפקיר עבד ומת אין תקנה [בנים לא ירשי איסורא]
להחולקין - א"צ [לר' יוחנן - כאשה]
רבינא ורב דימי (להל') - כופין יורשים לכתוב [יורשין איסורא]
הקנה חצי עבד לקטן - מעמידין אפוטרופוס, מקרקיש זוזי לקטן, וכותב גט שחרור (לרש"י - הקטן [פעוטות יכולין למכור])
כתב אעשנו בן חורין או אתננה שדה זו לפלוני - לרבי/ר"מ קנה, לחכמים לא קנה
עבד שטוען "לא עשאני בן חורין" - אינו נאמן [שמא זיכה ע"י אחר],
"לא כתב לי ולא נתן לי" - נאמן [הודאת בע"ד] (וביורש משלשין הפירות)
"לא כתב לי ולא נתן לי" - נאמן [הודאת בע"ד] (וביורש משלשין הפירות)
רש"י מ. - מ:
לרש"י הפקר אוסרתו בשפחה
האומר עשיתי, הרי הוא, אעשנו בן חורין - אפי' ממון לא פקע, וי"מ חולקין
גמ' מ: - מב.
עבד אפותיקי - רב - שיחררו הראשון (מפקיע משיעבוד) שני כותב גט משום תיקון עולם,
לת"ק עבד כותב שט"ח, לרשב"ג - הראשון [מח' אי מזיק שיעבוד חבירו חייב]
לת"ק עבד כותב שט"ח, לרשב"ג - הראשון [מח' אי מזיק שיעבוד חבירו חייב]
עולא - שיחרר השני - כופין הראשון לשחררו משום תיקון עולם דיצא עליו שם בן חורין,
לת"ק עבד כותב שט"ח על העודף מהחוב, לרשב"ג - השני [מח' בהיזק שאינו ניכר]
לת"ק עבד כותב שט"ח על העודף מהחוב, לרשב"ג - השני [מח' בהיזק שאינו ניכר]
מכר שדה אפותיקי - גובה משאר נכסים (חוץ מלא יהא פרעון אלא מזו),
לרשב"ג אינו מוכר אפותיקי לכתובה [אין דרכה לחזור אחר ב"ד (רש"י - אחריות דוקא על זו וע"מ כן ניסת)]
הודו ב"ה דכופין לשחרר חצי עבד [לשבת יצרה] אבל לא של יתומים קטנים או שפחה שאינה בהפקרות (אלא לר"י בן ברוקה [פו"ר])
משחרר חצי עבדו בשטר - לרבי קנה [היקש לכסף [והפדה לא נפדתה]]
לרבנן לא קנה [לה לה מאשה] חוץ: מאחד מב' שותפין, לרבה מכר 1/2 ושיחרר 1/2,
נתן כולו לשנים בב"א בב' שטרות [אין גט א' לב'] (ומשחררים זא"ז) אבל 1/2 1/2 לא [לרש"י - דנתן אותה 1/2 לשניהם]
נתן כולו לשנים בב"א בב' שטרות [אין גט א' לב'] (ומשחררים זא"ז) אבל 1/2 1/2 לא [לרש"י - דנתן אותה 1/2 לשניהם]
רב יוסף - מח' אף בכסף [אי דברה תורה כלשון בנ"א] (ורבה חולק)
גמ' סוף מב. - מג:
היזק חצי עבד - יום רבו לרבו, יום עצמו לעצמו
לרבא אדם החובל וסופו לחזור אין נזק אלא שֶבֶת של כל יום, ושור פטור (לאביי יש נזק)
מכליא קרנא (כופר) - למשנה ראשונה 1/2 1/2, למ"א ספק
ספק אם יש למעוכב גט שחרור קנס, חבלה, תרומה
מעוכב גט שחרור: מקדיש, מפקיר, חציו ב"ח, היוצא בשן ועין לר"ש ר"א ור"ע (ור"מ ור"ט חולקין), נתערבו ולדות, מכר לגוי או לחו"ל
להל' - שן ועין א"צ גט שחרור, שאר אברים צריך [מדרש חכמים]
מכר עבד לקנס לבד ספק אי נחשב דבר שלא בא לעולם
חצי עבד שקידש ישראלית - ספק
חציה שפחה לישראל - רב ששת ורבא - אינה מקודשת [כחצי אשה]
לרב חסדא ורבה ב"ר הונא - מקודשת [לא שייר]
ר' יוסף בר חמא בשם ר"נ - פקעו קידושין ראשון בשחרור [רש"י - כקטן שנולד]
ר' זירא בשם ר"נ - גמרו קידושין ראשון [לא יומתו כי לא חופשה]
גמ' מג: - מה.
מוכר עבד לגוי או לגר תושב יוצא לחירות וצריך גט שחרור או אונו (כשתברח אין לי עסק בך)
וכן במשעבד העבד לחובו מעכשיו ואף גופו אם לא יפרע בזמן [לרש"י - מזלזל בתק"ח]
וכן בלא פרע בזמן אע"פ שעדיין לא משכנו
ולא בגבאו שלא מרצונו אא"כ הו"ל לפייס, ולא בנו אחריו
ספק - לל' יום, חוץ ממלאכתו, חוץ מן המצות, חוץ משבתות ויו"ט; מח' למומר או לכותי
אריס, חוכר, משכון שדה של גוי פטור ממעשר (למ"ד יש קנין)
גוי שאנס ביתו ועבדו - דמיו מותרין, וכותב שטר בערכאות [כמציל מידם]
ר' יהושע ב"ל - מוכר עבדו/בהמה גסה לגוי - קונסו לפדותו עד עשרה/מאה בדמיו - וספק אי לאו דוקא (לרש"י - אולי פחות)
אין קונסין בנו: צרם אוזן בכור, מכוון מלאכתו במועד, מכר עבד לגוי, זריעת שדה שהטיבה בשביעית, מטמא [לא שמיה היזק]
מוכרו לחו"ל צריך גט מרבו שני [חורא גנב, קנסינן היכא דאיכא איסורא]
רשב"ג - כשאמר לאנטוכי שבאנטוכיא (רש"י - ע"מ כן - ואין דעתו לחזור)
או לאנטוכי סתם ויש לו רק אושפיזא בא"י
או לאנטוכי סתם ויש לו רק אושפיזא בא"י
בן חו"ל נשא בת א"י - עבדה תיקו; עבד שיצא אחר רבו לחו"ל ומכרו שם - תלוי אם דעת רבו לחזור
מוכר שדה ביובל - רב - מכורה ויוצאה, שמואל - אינה מכורה ומעות חוזרין
לא תסגיר עבד אל אדוניו: תנא דברייתא - מז' אומות שקיבל לא לעבוד ע"ז ידור בא"י,
ר' יאשי' - במוכר עבד לחו"ל, רב אחי בר' יאשיה - בעבד שברח מחו"ל לא"י, רבי - בלוקח עבד ע"מ לשחררו
ר' יאשי' - במוכר עבד לחו"ל, רב אחי בר' יאשיה - בעבד שברח מחו"ל לא"י, רבי - בלוקח עבד ע"מ לשחררו
שחרור עבד: גט, כסף (פדיון), חליפין, שן ועין, הפקר, הקדש, מוכרו לחו"ל,
מוכרו לעכו"ם, אמירת שכיב מרע, גר שמת, בורח מגייסות, חצי עבד - כופין,
נהגו הפקר - כופין, נתערב ולדות
מוכרו לעכו"ם, אמירת שכיב מרע, גר שמת, בורח מגייסות, חצי עבד - כופין,
נהגו הפקר - כופין, נתערב ולדות
גמ' מה. - מו:
פדיון שבויין או סת"ם רק בכדי דמיהם [תיקון עולם - דוחק הצבור, שלא יתפסו יותר (נ"מ בקרוב)] ועוד טרפעיק לסת"ם
אין מבריחין שבויין [ת"ק - תיקון עולם לשבויין העתידים, רשב"ג - תקנת השבויין שעמו (נ"מ בשבוי א')]
בנות ר"נ (לא צדקניות) נשבו עם רב עיליש
ס"ת - כתבו מין ישרף; גוי מח' - יגנז [וקשרתם וכתבתם (וכן מומר)], ישרף לר"א [רש"י - סתם מחשבתו לע"ז], קורין - לרשב"ג בגר שחזר לסורו מיראה [לשמה]
נמצא ביד מין יגנז; ביד גוי - מח' אם יגנז או קורין [לרש"י - ספק ספיקא]
לא יחזיר - גירש משום שם רע או נדרה [משום קלקולא (לרש"י - יודע שאסור להחזירה וגמר בלבו לגרשה ולכן אינו נאמן לבטל הגט), קנס שלא יהו פרוצות] (נ"מ - אם אמר, או צריך לומר "משום נדר")] -
ר"י - דוקא ידעו רבים, ר"מ - דוקא הצריך חכם [רוצה שתתבזה אשתו להתיר ויקלקל הגט],
ר' אלעזר - אפי' א"צ חכם [יקלקל - לא ידעתי שאפשר להפר, וגזרו צריך אטו א"צ]
ר' אלעזר - אפי' א"צ חכם [יקלקל - לא ידעתי שאפשר להפר, וגזרו צריך אטו א"צ]
לר"י - אין הפרה בהודר ברבים (מח' ג', י') [כי נשבעו להם נשיאי העדה]
נדר הוא - מותר להחזירה
גירשה משום איילונות לר"י לא יחזיר [קלקולא] וכשיש לה בן מ"מ אין לה כתובה
לחכמים יחזיר [הו"א - לא חייש לקלקול, לא כפל תנאו אין קלקול]
לשמואל איפוך
גמ' מו: - מח:
מוכר עצמו לגוי ג"פ אין פודין (חוץ מפיקו"נ), ופודין בניו אחר מיתתו [שלא יוטמעו]
מוכר שדה לגוי - קונה ממנו ביכורים [תיקון עולם (לרבה מדאו') (לרש"י - קנס למוכר)]
ר"ל הרג לודאי, כריסי כרי, עזבו לאחרים חילם - קבא דמוריקא
קנין גוי בא"י - רבה - לא למעשר [לי הארץ] חוץ: מסוריא למ"ד לאו כיבוש, מירוח גוי [דיגונך]
כן לחפור [והארץ נתן לבני אדם]
ר' אלעזר - מפקיע ממעשר [דגנך] ולא לחפור [לה' הארץ]
לא הפקיר ישראל לקט שכחה ופאה אדעתא דעכו"ם
שותפות ישראל וגוי בסוריא - רבי - טבל וחולין מעורבין זב"ז (לרש"י - כל חטה 1/2 1/2 ויפריש מיניה וביה),
רשב"ג - יש ברירה
רשב"ג - יש ברירה
ר' יוחנן - קנין פירות כקנין הגוף [ולביתך - ביכורי אשתו]
ר"ל - לאו כקנין הגוף [שני תבואות] חוץ: מביכורי אשתו [ולביתך], ממכר בזמן יובל ראשון [לא סמכא דעתיה]
הקדיש שדה מקנה ואח"כ יורשו - ר"י ור"ש - כשדה אחוזה ומתחלקת לכהנים [אשר לא משדה אחוזתו] (לר"מ - כשדה מקנה וחוזרת לבעלים)
ירש ואח"כ הקדיש א"צ קרא [ק"פ לאו כקנין הגוף, משדה], ר"מ - צריך קרא
פי שנים בשדה החוזרת לאביו ביובל [לאו כקנין הגוף]
אביי - בעל בנכסי אשתו צריך הרשאה לדון עליו ולא על פירות [כר"ל]