גמ' כח. - לג.
"ברקאי", האיר כל פני המזרח עד שבחברון
מנחה ממשחרי כותלי (שאני אברהם דאיצטגנינות בלבו, זקן ויושב בישיבה)
אברהם קיים כה"ת, אסתר כאילת השחר
אבוה דר' אבין - אף מליקת וקמיצת לילה תשרף מיד וא"א להחזיר הקומץ לטבלה
דכלי שרת (לרש"י - דקי' קומץ) מקדשין אפי' שלא בזמנה ליפסל (לרש"י - שאינו חוזר) (ולא ליקרב)
דכלי שרת (לרש"י - דקי' קומץ) מקדשין אפי' שלא בזמנה ליפסל (לרש"י - שאינו חוזר) (ולא ליקרב)
קי' כלי שלא בזמנה - דוקא בלילה [לאו חסרון זמן] אבל לא חסרון יום שלם
לר' אשי קי' כלי שלא כמצוותו = כקוף ולעולם לא יפסל,
אבל קי' קומץ בלילה קדוש ליפסל (לרש"י - דלילה לאו מחוסר זמן)
נקבים גדולים בעי טבילה, קטנים בעי' קי' ידים ורגלים [מצוה לשפשף]
ק"ש אסור כשנראית צואה במקומה בישיבה [במקומה נפיש זוהמי']
השתנה בסעודה - יטול יד א', היסח הדעת - ב' ידיו (לשתות לבד - עם אחוריו למסובין ויחזיר טפיח להם)
אפי' טהור בעי טבילה להכנס לעזרה (וספק בשחט מבחוץ בסכין ארוכה)
[בן זומא - ק"ו מכה"ג, ר"י - לזכור טומאה ישנה - חוץ ממצורע שכבר טבל בערב (אא"כ לא טביל על דעת ביאת מקדש)]
[בן זומא - ק"ו מכה"ג, ר"י - לזכור טומאה ישנה - חוץ ממצורע שכבר טבל בערב (אא"כ לא טביל על דעת ביאת מקדש)]
חכמים דר"י - רק מצורע בעי טבילה [דייש בטומאה] (וספק בנכנס לעבודה)
עין עיטם גבוה מקרקע עזרה כ"ג אמה - כגובה מקוה דשער המים
לר"מ דקי' אחר פשיטה [דשתי הקידושין אלבישה], הקי' העשירי בתחלה בפשיטת בגדי חול
לרבנן דקי' לפני פשיטה [ופשט - ורחץ - ולבש (כלבישה - כשהוא לבוש)],
הקי' העשירי בסוף היום בפשיטת בגדי קודש
הקי' העשירי בסוף היום בפשיטת בגדי קודש
ה' טבילות [לבגדי לבן: ורחץ... ולבשם; לבגדי זהב: רבי - בגדי קודש הם - הוקשו,
ר"י, תדב"ר ישמעאל - ופשט ורחץ ולבש ויצא ועשה - מעבודה לעבודה]
ר"י, תדב"ר ישמעאל - ופשט ורחץ ולבש ויצא ועשה - מעבודה לעבודה]
וב' קידושין לכל טבילה [לרבי - ופשט ורחץ ולבש - אם אינו ענין; לר"י, ר"א בר"ש - ק"ו מכל השנה והוקש פשיטה ללבישה]
לרב חסדא לרבי - קי' אחר פשיטה ולפני לבישה [ופשט ורחץ ולבש],
רב אחא - לכו"ע אחר לבישה [בגשתם - ולא מחוסר לבישה וגישה]
רב אחא - לכו"ע אחר לבישה [בגשתם - ולא מחוסר לבישה וגישה]
כה"ג שוחט רוב שנים, ושני מירק השאר - למצוה, והכה"ג מקבל
גמ' לג. - לה:
סדר מערכה לאביי:
1) מערכה גדולה קודם למערכה דקטרת [על מוקדה... ואש המזבח תוקד בו - וכפרתה מרובה, בדיעבד עצים מגדולה לקטרת]
2) ואח"כ ב' גזירין [ובער עליה - מכלל דיש חברתה]
3) והם לפני דישון הפנימי ["עצים" מכשיר לקטרת, לגמור המערכה]
4) לפני הטבת ה' [רוב] נירות [אביי - ?, רבא - אין מעבירין על המצות]
5) ואח"כ דם תמיד [ג"פ בבוקר]
6) אח"כ ב' [נרות] נירות [מכפר עדיף]
הפסק בין הטבות [ר"ל - להרגיש העזרה (רש"י - וא"צ עבודה ביניהם),
ר' יוחנן - בבקר בבקר - חלקהו לב' בקרים]
הפסק בין הטבות [ר"ל - להרגיש העזרה (רש"י - וא"צ עבודה ביניהם),
ר' יוחנן - בבקר בבקר - חלקהו לב' בקרים]
7) ואח"כ קטרת [בהטיבו יקטירנה], 8) ואח"כ אברים [רק כתוב בבקר א']
9) שלפני המנחה [העולה - ראשונה], 10) שלפני חביתין [עולה ומנחה]
11) שלפני נסכים [שֵם מנחה], 12) שלפני מוספין [זבח ונסכים]
13) אביי כמ"ד מוספין לבזיכין [ביום ביום לאחר], למ"ד בזיכין למוספין [חוקה חוקה מחביתין]
קטרת בין הערבים בין אברים לנסכים [כמנחת הבוקר וכנסכו - ולא כאברי הבוקר]
עששיות של ברזל למקוה צונן - ר' ביבי - שלא הגיע לצירוף
אביי - אינו מתכוין מותר בצירוף (גי' רש"י - דרבנן)
אביי - אינו מתכוין מותר בצירוף (גי' רש"י - דרבנן)
לכתחלה בגדי בד דשחרית עדיפי [בד בד בד בד - המובחר]
הלל מחייב עניים, ר' אלעזר בן חרסום עשירים, יוסף רשעים
רש"י לג:
אסור לעבור אתפילין ש"י לש"ר: לרש"י - להניח - דפגע בזרועו קודם שיגיע לראשו
א"א להפסיק הטבת הנרות בדישון מזבח דהו"ל מעביר על המצות
גמ' לו. - לט.
וידוי פר אהרן לר"א בר"ש ורבי בין אולם למזבח מחצי פתח ההיכל ולצפון [משום חולשא דכה"ג (משוי המזרק)]
ראשו לדרום [שמא ירביץ גללים] ופניו למערב
ר"ע - עולה מכפרת על עשה, ולאו הניתק לעשה, ריה"ג - ולאוין של לקט, שכחה, פאה
ר' ירמי' - ריה"ג - מכפרת על כל לאו שכתוב עשה אחריו
ר"ע - לרש"י - לקט וכו' ונבילה - דעשה מעיקרא משמע - לוקין ואין עולה מכפרת
ר"ע - לרש"י - לקט וכו' ונבילה - דעשה מעיקרא משמע - לוקין ואין עולה מכפרת
אביי - לכו"ע נבילה (עשה דמעיקרא) לוקין ואינה מכפרת,
אלא דריה"ג ס"ל דתעזוב הוי ניתוק גמור ללקט
אלא דריה"ג ס"ל דתעזוב הוי ניתוק גמור ללקט
וידוי לר"מ, ש"ץ דרבה - עויתי פשעתי חטאתי [כמ"ש בשעיר המשתלח, ובי"ג מדות דמשה]
לחכמים, רב להל' - חטאתי עויתי פשעתי [שוגג - זדון - מרד, וכמ"ש בדוד, שלמה, דניאל]
וידוי פרתו [וכפר] ב"אנא" [ג"ש כפרה מחורב] בשֵם [ג"ש כפרה מעגלה ערופה]
וענו בשכמל"ו [הבו גודל, זכר צדיק עולמים - לברכה]
וענו בשכמל"ו [הבו גודל, זכר צדיק עולמים - לברכה]
הליכה למזבח: סגן כה"ג ראש בית אב - מצדד, כדי שיתכסה הרב
גורלות שוין זל"ז [גורלות]
אפי' למ"ד אין כותבין מגילה לתינוק, מותר לכתוב בסירוגין עם ראשי תיבות בינתיים
שער ניקנור; בית גרמו לא גילו רדיית לחם הפנים, בית אבטינס - מעלה עשן, הוגרס - נעימה בשיר, בן קמצר - כתב בד' קולמוסין;
זצ"ל - שר"י; צדיק יסוד עולם; בא לטמא - לטהר
זצ"ל - שר"י; צדיק יסוד עולם; בא לטמא - לטהר
רש"י לו. - לז.
במקום וידוי שחטו
לרבי שחיטת ק"ק בכל צפון העזרה, וכן לראבר"ש לצד האולם
גורלות בתוך חלל העזרה [והעמיד אותם לפני ה'] לצד מזרח סמוך לפתח בצפון