גמ' כז: - כט.
מים בודקין את הבועל [ר"ע - ובאו ובאו, לרבי - לצבות בטן ולנפיל ירך]
אסורה לבעל, לבועל, בתרומה, לכהן [והיא נטמאה, אם נטמאה, ונטמאה,
בועל לר"ע - ונטמאה, כהן לר' ישמעאל (ורבי) - ק"ו מגרושה בת כהן שמותרת בתרומה]
בועל לר"ע - ונטמאה, כהן לר' ישמעאל (ורבי) - ק"ו מגרושה בת כהן שמותרת בתרומה]
ספק מגע שרץ בדבר שיש דעת לישאל ברה"י טמא [ק"ו מסוטה שאין שוגג כמזיד - וספק כודאי [והיא נטמאה והיא לא נטמאה - ואסורה]
ברה"ר (גמ' נזיר - ג' אנשים) טהור [אינו דומיא דסוטה]
שאין דעת (במטמא או נטמא (רש"י - או בעוסק בה)) לישאל טהור [אינו כסוטה, רב גידל אמר רב - והבשר אשר יגע בכל טמא (ודאי) משא"כ אדם - כל טהור (ודאי) יאכל]
גמ' כט. - לא.
ר' יוחנן בן זכאי (ור"מ, ר' יוסי, ר' יהושע, ר' אלעזר, ר"א) - תרומה (ולא חולין) נטמא שלישי [צד השוה מטבול יום שמותר בחולין פוסל בתרומה, כ"ש שני שפסול בחולין - ומכלי חרס שאין במינו אב הטומ' ופוסל תרומה]
דור אחר - אינו נטמא [מה לצד השוה שיש בהן צד חמור]
ר"ע - אף חולין נטמא שלישי [כל אשר בתוכו (שני) יטמא (לאחרים)]
ר' יוסי - שלישי בקודש [והבשר אשר יגע בכל, טמא (שני) לא יאכל]
רביעי בקודש [ר' יוסי - ק"ו ממחוסר כיפורים שמותר בתרומה, כ"ש שלישי שיעשה רביעי; לאבא שאול ור"מ - ק"ו מאוכל שנגע טבול יום]
טבול יום לקודש - אבא שאול - כראשון [רש"י - מעלה עשו בקודש כשנגע טבו"י בקודש]
(רש"י - אבל בנגע בתרומה - כשני)
(רש"י - אבל בנגע בתרומה - כשני)
ר"מ - כשני [רש"י - ק"ו ממחוסר כיפורים], חכמים - רק פוסל
לר' יהושע - האוכל חולין אטהרת תרומה שלישי - גופו נעשה שני לקודש אבל לא לתרומה
נטמאת עיסה במזיד - ר"א - מפריש חלה מטהורה על הטמאה, ומוקף ע"י פחות מכביצה (משנה) / כביצה (ברייתא) באמצע, וחכמים אוסרין
[מח' אי אין שני עושה חולין לשלישי או כן, אי טבול לחלה כחלה ויש שלישי, אם מותר לגרום טומ' לחולין שבא"י (רש"י - כדי לתקן חלה) או לא [רש"י - תקנת תרומה, רש"י גיטין - מפני פרושים האוכלים בטהרה]]
ומדותם... אלפים - ר"ע - תחום שבת, ר"א בריה"ג - מגרש ושדות וכרמים
שירת הים - לאמר: ר"ע - כהַלל - ענו "אשירה לה'",
ר"א בריה"ג - כקטן מקריא הלל - עונין הכל,
ר' נחמי' - כשמע - משה פתח ואמרו כולהו ביחד
ר"א בריה"ג - כקטן מקריא הלל - עונין הכל,
ר' נחמי' - כשמע - משה פתח ואמרו כולהו ביחד
תינוקות ועוברים אמרו שירה; ר' יהושע בן הורקנוס - איוב עבד מאהבה [עד אגוע לא אסיר תומתי, ירא אלקים כאברהם], ריב"ז - מיראה; מאהבה זכותו לאלפים דור
רש"י כט: - ל:
רש"י לגי' הספרים - צמיד פתיל מציל על חולין שבתוכו ולא על תרומה, ורש"י חולק - אף אתרומה ורק לא אחטאת
המתפיס חולין לטהרת הקודש בטלה דעתו והם חולין סתם
לת"ק דר' אלעזר - רביעי בקדש רק כשהראשון של קודש
מקיף החלה אצל העיסה, ומסלקת עם קריאת השם
למשנה מטמאין פחות מכביצה - כמה דאפשר ממעט בטומ', שמא יגע בו החלה אחר קריאת שם